نایب رئیس هیأت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور:

توسل به قرآن و عترت، راه مبارزه با شیطان

 

حمیدرضا مطهریان از سال 1372 واردعرصه فعالیت‌های قرآنی شد،‌4 سال بعد مدیر موسسه مهد قرآن استان یزد و همزمان مسئول سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان مهریز شد، همزمان با ورود به عرصه فعالیت‌های قرآنی، 12 سال در حوزه‌های علمیه یزد، خوانسار، اصفهان و قم به تحصیل علوم دینی پرداخت. در ادامه گفت‌‌وگوی خبرنگار ما را با وی بخوانید:

نمایشگاه قرآن تا چه حد در توسعه فرهنگ قرآنی مؤثر است؟

اگر ما بتوانیم نمایشگاه قرآن را با همین کیفیت در سراسر کشور برگزار کنیم می‌توان گفت تا حدی می‌شود به توسعه فرهنگ قرآنی از این طریق امیدوار بود. البته باید در نظر داشته باشیم که در بحث توسعه فرهنگ قرانی نباید فقط به برپایی نمایشگاه قرآن بسنده کنیم بلکه باید گام‌های جدی‌تری در این امر برداشته شود.

به نظر شما نقش اتحادیه در توسعه فرهنگ قرآنی و در تسهیل خدمات موسسات قرآنی چیست؟

به نظر بنده هماهنگی بین بخش‌های مختلف موسسات و همچنین ایجاد بستر هماهنگ برای تمامی موسسات از جمله تلاش هاي مستمراتحادیه تشکل‌های قرآنی جهت توسعه فرهنگ قرآنی می‌باشد.

با توجه به اینکه شما مدیر دفتر منطقه‌ایی جنوب شرق نیز هستید چه برنامه‌هایی برای توسعه فرهنگ قرآنی دارید؟

توسعه فرهنگ قرآنی با تقویت دو حوزه‌ی تبلیغ‌‌و ترویج و آموزش و پرورش امکان‌پذیر خواهد بود یعنی ما بتوانیم فرهنگ قرآنی را از نظر کیفی هم توسعه دهیم و توسعه تنها از نظر کمی کافی نمی‌باشد. دفتر منطقه‌ایی جنوب شرق نیز با ایجاد رابطه و تعاملی که با دیگر موسسات برقرار کرده است سعی در توسعه فرهنگ قرآنی داشته است.

با توجه به اینکه شما عضو هیأت‌مدیره اتحادیه تشكل هاي قرآني هستيد لطفا نظر خود را در ارتباط با فعالیت‌ اتحادیه و احتمال ادغام یا عدم ادغام و ضرورت فرصت‌ها و تهدیدات این کار را ذکر کنید؟

مبنای فعالیت‌های اتحادیه موسسات و مراکز قرآنی انجام طرح‌های قرآنی می‌باشد که این طرح‌ها از سوی دارالقرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی به مراکز قرآنی واگذار شده است، به نحوی که حتی اتحادیه‌های استانی اکثر فعالیت‌های خود را به انجام این امور اختصاص داده‌اند. به اعتقاد بنده بحث ادغام به اراده مسئولین بالاتر و نظر مجمع عمومی اتحادیه موسسات و مراکز قرآنی بستگی دارد، که امیدوارم با تحقق اين امر بتوانيم براي توسعه فرهنگ قرآني گام هاي محكم تري را برداريم.

راه‌های تحقق شعار جهاد اقتصادی در فعالیت سازمان‌ها و مراکز قرآنی چیست؟

جهاد به معنای کوشش است و سال 90 که از سوی مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نام گذاری شده است بدین معناست که همه اقشار جامعه و مسئولین باید تمامی تلاش‌های خود را برای رشد شاخص‌های اقتصادی انجام دهند، به طور حتم سازمان‌ها و مراکز قرآنی با استفاده از فرهنگ حیات بخش قرآنی می‌توانند در جامعه فرهنگ‌سازی نموده که همه با وجدان کاری در راستای اهداف مقام معظم رهبری در زمینه جهاد اقتصادی تلاش‌های زیادی داشته باشند و برای تحقق این امر کوشا باشند.

 وجود برخی رقابت‌های ناسالم در عرصه قرآنی چه صدماتی را در پی خواهد داشت؟

از آنجایی که همه‌‌‌‌‌‌‌‌ میدانیم قرآن کتاب وحدت است، اگر خدایی ناکرده عده‌ایی از فعالان قرآنی بخواهند با ایجاد رقابت‌های ناسالم در محیط قرآنی موجب اختلاف بین یکدیگر شوند به طور حتم این افراد از اخلاق قرآنی به دور هستند و به هیچ عنوان این امر برای فعالان قرآنی شایسته نمی‌باشد چرا که افراد جامعه نیز در مقابل این رقابت‌های ناسالم از خود واکنش منفی نشان می‌دهند.

لطفا ارزیابی خود را از فعالیت‌های قرآنی کشورمان بیان کنید؟

بنده معتقدم گرایش جامعه نسبت به فعالیت‌های قر‌آنی بیشتر شده است و فعالیت‌ها علاوه بر اینکه از لحاظ کمی نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است از نظر کیفی نیز در این زمینه شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده‌ایم البته باید در نظر داشته باشیم درعرصه فعالیت‌های قرآنی تا رسیدن به ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

انسجام لازم میان آحاد مختلف جامعه از چه طریق امکان‌پذیر است؟

اگر ما بتوانیم قرآن و عترت (ع) و توجه به احکام و قوانین حیات بخش آنها را که از توصیه‌های خداوند به بندگانش می‌باشد را محوریت کار و زندگی خود قرار دهیم به طور حتم می‌توانیم انسجام لازم را در جامعه برقرار کنیم.

در پایان اگر توصیه یا مطلب خاصی دارید بفرمایید؟

توصیه بنده به مسئولین است، طبق آنچه در قرآن آمده ما می‌دانیم علت همه بدی‌ها شیطان است که همه را به بدی و فحشا امر می‌کند و این را هم می‌دانیم که پیامبر اکرم (ص) توسل به قرآن و عترت (ع) را راه دور کردن شیطان نام برده‌اند، به طور حتم اگر مسئولین فرهنگی کشور، جامعه را به دو گوهر تابناک قرآن و عترت (ع) نورانی کنند دیگر ناهنجاری در جامعه نخواهند دید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا