یزدفردا "علی آبادی :هتک حرمت" یکی از عمواملی است  که این روز ها بی محابا ازجوانان این مرز بوم قربانی می گیرد  و روزی نیست که در گوشه کنار کشورعزیزمان ایران ،جوانی به دام این شکارچی ماهر نیفتد وپرونده زندگی او برای همیشه سیاه نشود و چه بسا که همان جوان با اندکی فکر و تعقل می تواند از دام این شکارچی خود را نجات دهد و هرگز این لکه ننگ را با خود همراه نساز و باعث بی حرمت شدن فرد دیگری هم نشود و چه بسیارند افرادی که با لحظه ای غفلت دیگران زندگیشان تیره و تار می شود .

چه آن فردی که هتک حرمت می کند و چه فردی که به واسطه هتک حرمت آبرویش در خطر می فتد هر دو قربانیان این شکارچی بی رحم هستند و اگر فر هتاک با تقویت ایمان خود به خداوند  و عمل به دستورات دینی خود را از دام این شکارچی برهاند با این حرکت خود دو نفر را نجات خواهد داد اول خود  و دوم آن فرد زخم خورده ای که شاید هیچ زمان زخمش مداوا نشود .

شاید نگاه به خبرهایی که حکایت از شکار هتک حرمت از ایرانیان دارد بی تاثیر در نجات من و شما از دام این شکارچی نباشد .

ابتدا قانون مجازات هتک حرمت افراد در دنیای مجازی را بدانیم :

طبق قانون جرایم رایانه ای درج هرگونه مطالب کذب و دروغین علیه دیگران که موجب هتک حرمت آنان در فضای اینترنتی می شود و نیز انتشار اطلاعات خصوصی، تصاویر و فیلم های شخصی دیگران بدون اطلاع آ ن ها در اینترنت جرم تلقی شده و با عاملان آن برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

هشدار جدی پلیس فتا به عاملان هتک حرمت

 

 

رئیس پلیس فتای استان خوزستاناز دستگیری عامل انتشار مطالب کذب علیه یکی از شهروندان این استان خبر داد و گفت: با عاملان اینگونه جرایم به شدت برخورد خواهد شد.

 

 

 

سرهنگ"شعبان" رئیس پلیس فتا خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد : پیرو شکایت فردی مبنی بر هتک حرمت وی در فضای مجازی، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

 

سرهنگ شعبان در تشریح این خبر گفت: بنابر اظهارات شاکی و بررسی های انجام شده مشخص شد فردی نامعلوم با درج مطالب کذب و دروغین علیه وی در سایتی اینترنتی موجبات آزار و هتک حیثیت شاکی را فراهم کرده است.

 

رییس پلیس فتا خوزستان افزود: اقدامات متعددی جهت شناسایی عامل ایجاد کننده انجام و نهایتاً پس از تحقیقات فنی و تخصصی صورت گرفته متهم اهل و ساکن ماهشهر شناسایی و دستگیر شد، وی پس از مواجهه با ادله مربوط به جرم خود اعتراف کرد.

آبروریزی ، انگیزه مجرمانه در هتك حیثیت اینترنتی
 سه جوان كه در یكی از شبكه های اجتماعی تصاویر خصوصی و خانوادگی شهروندی را منتشر و موجبات هتك حیثیت وی را فراهم كرده بودند، توسط پلیس فتای استان اصفهان شناسایی و دستگیر شدند.
سرهنگ " ستار خسروی " رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اعلام این خبر بیان داشت : در پی شكایت شهروندی مبنی بر اینكه در یكی از شبكه های اجتماعی مجازی صفحه ای بنام وی ایجاد و تصاویر خصوصی و خانوادگی او در آن منتشر شده ، موضوع در دستور كار كارشناسان ویژه این پلیس قرار گرفت.
سرهنگ خسروی افزود :با انجام تحقیقات و اقدامات پلیسی صورت گرفته نهایتاً متهم "20 ساله" كه با همدستی 2 نفر دیگر كه از هم كلاسی های شاكی بودند، شناسایی و دستگیر شدند.
وی افزود :در بازجویی های صورت گرفته هر سه متهم به بزه انتسابی اقرار و انگیزه خود را آزار و اذیت شاكی و آبروریزی او عنوان كردند.
"سرهنگ خسروی" در ادامه با اشاره به اینكه شبكه های اجتماعی مجازی قابل اعتماد نیستند، گفت: از به اشتراك گذاری تصاویر خصوصی و خانوادگی در این شبكه ها و فضای مجازی كه باعث فراهم آمدن مشكلات بعدی می شود جداًخودداری كنید .
وی همچنین خاطر نشان كرد: از ذخیره سازی تصاویر خصوصی و خانوادگی بر روی تلفن همراه،لپ تاپ،فلش مموری و سایر تجهیزات قابل حمل پرهیز كنید چرا كه این تجهیزات امكان سرقت یا مفقود شدن در آن وجود دارد و ممكن است مورد سوء استفاده مجرمان قرار گیرد.

ایجاد سایت جعلی به نام استاد برای انتقام گیری

 

دانشجویی که با ایجاد سایتی جعلی بنام استاد خود و درج مطالب کذب موجبات هتک حرمت وی را فراهم کرده بود توسط کارشناسان شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ"خسروی" رئیس پلیس فتا استان اصفهاناعلام کرد :در پی شکایت یکی از اساتید استان اصفهان مبنی بر اینکه فرد یا افرادی با ایجاد صفحه ای جعلی بنام وی در اینترنت و درج مطالب غیراخلاقی و توهین آمیز موجبات آبروریزی و هتک حیثیت وی را فراهم آورده اند موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان افزود : با انجام اقدامات و تحقیقات فنی و مهندسی نهایتاً متهم که یکی از دانشجویان شاکی بود شناسایی و دستگیر شد، وی در بازجویی های انجام شده صراحتاً به جرم خود اقرار و انگیزه خود از انجام این عمل مجرمانه را اختلاف قبلی با استاد خود در نمره بیان کرد.

 

سرهنگ خسروی در پایان بیان داشت: طبق ماده 18 قانون جرایم رایانه ای هر کس بوسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را علیه شخص یا سازمانی منتشر کند افزون بر اعاده حیثیت به حبس و جزای نقدی محکوم می شود.

تهدید دوست اینترنتی به انتشار عکس های خصوصی

 

رییس پلیس فتا آذربایجان غربی از دستگیری فردی که اقدام به تهدید و انتشار عکس های شخصی خانم جوانی در اینترنت کرده بود، خبر داد.

 

  سرهنگ"کوره بلاغی" رئیس پلیس فتا استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد :پیرو شکایت خانمی مبنی بر هتک حرمت اینترنتی ، ماموران اقدامات خود را آغاز کردند.

 

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان غربی افزود : شاکیه در اظهارات خود بیان کرد که حدود چند ماه گذشته در اینترنت با فردی آشنا شدم و از روی اعتماد ، تعدادی از عکس های خود را برای وی ارسال کردم ولی پس از مدتی وی مرا تهدید و در نهایت اقدام به انتشار تصاویر بنده در اینترنت کرد که این کار منجر به آبروریزی من و خانواده ام شده است.

 

سرهنگ کوره بلاغی ادامه داد: کارشناسان پلیس با تجمیع اطلاعات ، تحقیقات خود را ادامه داده و کلیه ارتباطات اینترنتی شاکیه مورد بررسی قرار گرفت که نهایتاً متهم در یکی از استان های شمالی کشور شناسایی و با اخذ نیابت قضایی متهم دستگیر شد ، وی با مشاهده دلایل و مستندات پلیس به جرم خود اعتراف و با صدور قرار مناسب روانه زندان شد.

 

این مقام انتظامی تصریح کرد: یکی از جدی ترین خطراتی که کاربران اینترنت را تهدید می کند اعتماد به افراد ناشناس در این فضاست، ولی علی رغم حجم وسیع اطلاع رسانی و هشدارهایی که از طرف پلیس فتا به کاربران داده می شود باز هم افرادی این هشدارها را نادیده گرفته و در دام افراد سودجو گرفتار می شوند.

خیانت اینترنتی در لوای دوستی

 

فردی که با ایجاد صفحه ای جعلی در یکی از شبکه های اجتماعی و نشر اکاذیب موجب هتک حرمت شهروند بوشهری شده بود، دستگیر شد.

سرهنگ"جهانشیری" رئیس پلیس فتا استان بوشهر در تشریح این خبر گفت : پیرو شکایت شهروندی مبنی بر اینكه فردی ناشناس در یکی از شبکه های اجتماعی موجب هتک حیثیت وی شده است ،  موضوع در دستور كار این پلیس فتا قرار گرفت .

وی افزود : در بررسی های اولیه مشخص شد فرد یا افرادی ناشناس با ساخت صفحه ای جعلی در یکی از شبکه های اجتماعی با استفاده ازتصویر شخصی شاکیه اقدام به ارتباط با دیگران و مطالب غیر واقعی از جانب وی کرده است و این موضوع باعث اختلال در زندگی او و خانواده اش شده است.

 

رئیس پلیس فتای بوشهردر ادامه گفت: پس از شروع تحقیقات مشخص شد كه فرد ایجاد كننده  این صفحه آشنایی كامل به شاكیه داشته و با پیگیری ها فنی و پلیسی نهایتاً متهم شناسایی و جهت سیر ادامه رسیدگی پرونده به این پلیس احضار شد.

 

سرهنگ جهانشیری در ادامه افزود: متهم که از هم شاگردی های شاکیه بود، ابتدا منکرانجام بزه ارتکابی شد. اما در بازجویی فنی و در مواجه با شواهد و دلایل لب به اعتراف گشود .

سرهنگ "جهانشیری" در خاتمه به جوانان توصیه کرد: مواظب روابط دوستانه خود بوده و از دادن اطلاعات و عکس های شخصی به این قبیل افراد خودداری، تا زمینه بروز چنین حوادثی از بین برود و یا به حداقل ممکن برسد.

هتك حیثیت اینترنتی با نیت سرگرمی ر

ئیس پلیس فتای استان زنجان با اشاره به دستگیری فردی كه با انتشار مطالبی توهین آمیز اقدام به هتك حیثیث یك خانواده كرده بود ؛ هشدار داد کسانی که در فضای مجازی موجبات هتک حیثیت دیگران را فراهم کنند سریعاً شناسایی و تحویل دستگاه عدالت خواهند شد. سرهنگ امیری در تشریح این خبر گفت:شاکی در اظهارات خود بیان کرد عکس منتشر شده در صفحه مذكور  مربوط به سالها پیش بوده و از روی اعلامیه فوت پدرش تصویر متوفی را استخراج و مطالب توهین آمیزی در ذیل آن درج کرده است که منجر به هتک حرمت خانواده ما شده است. رییس پلیس فتا زنجان افزود: اقدامات متعددی جهت شناسایی عامل ایجاد کننده انجام و نهایتاً پس از تحقیقات فنی  و تخصصی صورت گرفته متهم شناسایی و دستگیر شد ، وی پس از مواجهه با ادله مربوط به جرم خود اعتراف و انگیزه خود را سرگرمی عنوان کرد. این مقام مسئول با اشاره به ماده 18 قانون جرایم رایانه ای بیان کرد: بنا به این ماده قانون هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی به وسیله سیستم های رایانه یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، راساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقام های رسمی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
 مراقب عواقب ناگوار اعتمادهای نابجا باشید

رئیس پلیس فتای استان البرز پس از اعلام خبر دستگیری عامل هتک حرمت دختر جوان در این استان هشدار داد: عموم مردم باید نسبت به حفاظت از اطلاعات شخصی، تصاویر، رمز و اطلاعات کاربری خود هوشیاری بیشتری به خرج دهید.

 

 

 

سرهنگ"نیکنام" رئیس پلیس فتا استان البرز در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد : پیرو شکایت دختر جوانی مبنی بر اینکه مدتی است که شخصی ناشناس صفحه ای در یکی از شبکه های اجتماعی به نام من ایجاد کرده و تصاویر شخصی و خانوادگی ام را در آن به نمایش گذاشته است، ماموران اقدامات خود را آغاز کردند.

 

سرهنگ نیکنام در تشریح این خبر گفت: در تحقیقات مقدماتی از صفحه مورد ادعای شاکیه ، مطالب درج شده بررسی و شماره تماسی احصاء شد و بلافاصله این شماره تلفن استعلام و صاحب خط شناسایی و به این یگان احضار شد.

 

رییس پلیس فتا استان البرزافزود: فرد مورد نظر اعلام کرد که مدتی است که این سیم کارت در اختیار یکی از دوستانش می باشد که با همکاری وی نهایتاً متهم اصلی شناسایی و دستگیر شد ، وی پس از مواجه با ادله به جرم خود اعتراف و اقرار کرد سابقاً با شاکیه ارتباط دوستی داشته و با دسترسی به گوشی موبایل وی تصاویر شخصی او را بدست آورده و پس از قطع ارتباط به قصد انتقام جویی اقدام به انتشار تصاویر وی در فضای سایبر کردم.

 

این مقام انتظامی تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از تهدیدات فضای مجازی و خصوصاً شبکه های اجتماعی، انتقام جویی از طریق هتک حیثیت و نشر اکاذیب می باشد لذا عموم مردم باید نسبت به حفاظت از اطلاعات شخصی، تصاویر، رمز و اطلاعات کاربری خود دقت کنند و این نکته را به یاد داشته باشند که در فضای مجازی بیشتر آسیب ها در اثر اعتماد بیجا اتفاق می افتد.

 

سرهنگ نیکنام همچنین هشدار داد: به هیچ عنوان سیم کارت های خود را بدون انجام نقل و انتقالات قانونی در اختیار دیگران قرار ندهید و در صورتی که از آنها استفاده نمی کنید حتماً نسبت به امحا آنها اقدام کنید ، دقت داشته باشید اگر سیم کارت شما مفقود و یا به سرقت رفت سریعاً آن را مسدود کنید زیرا افراد کلاهبردار و سودجو در این بین با بدست آوردن اینگونه سیم کارت ها اقدام به سوء استفاده از آنها می کنند و عواقب نگران کننده آن دامن گیر صاحبان اصلی سیم کارت خواهد بود، هرچند که شناسایی افراد سود جو و کلاهبردار با شگردها و ترفندهای پلیسی امکان پذیر خواهد بود اما از نظر قانون بخشی از عواقب ناگوار جرم به وقوع پیوسته متوجه صاحب سیم کارت می شود و وی باید تاوان جرم مجرم و سهل انگاری خود را بدهد.
هتک حرمت دختر جوان توسط عموی ناتنی

 

 

رییس پلیس فتا فارس از دستگیری عامل هتک حرمت دختر جوانی در این استان خبر داد و گفت: متهم که عموی ناتنی شاکیه بود هدف خود را عدم رضایت در ازدواج این خانم عنوان کرد.

 

 

 

سرهنگ"حسینی" رئیس پلیس فتا استان فارس در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد : پیرو شکایت فردی مبنی بر ایجاد مزاحمت اینترنتی برای وی، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

 

سرهنگ حسینی در تشریح این خبر گفت: بنابر اظهارات شاکیه و بررسی های انجام شده مشخص شد فردی با ارسال پیامک و ایمیل های دروغین برای نامزد شاکیه موجب مزاحمت و آزار آنها را فراهم کرده است که در تحقیقات اولیه، کارشناسان متوجه شدند که ایمیل ها از طریق سیستم کافی نتی در شهرستان داراب ارسال شده است.

 

رییس پلیس فتا فارس افزود: پس از احضار مسئول کافی نت و بررسی سیستم های این مرکز و دفتر ثبت کاربران ، نهایتاً متهم که عموی ناتنی شاکیه بود شناسایی و دستگیر شد ، متهم در بازجویی های بعمل آمده به جرم خود اقرار و اظهار ندامت و پشیمانی کرد.

 

این مقام انتظامی در ادامه اظهار داشت: متهم هدف خود را علاقه زیاد به برادرزاده اش و اینکه نمی خواسته ازدواج وی با شخصی که دور از شهر محل زندگیشان است صورت گیرد عنوان کرد.
هتک حرمت دختر جوان فقط برای انتقام گیری بود

 

 

رئیس پلیس فتای استان تهران بزرگ از شناسایی فردی که با ارسال ایمیل های توهین آمیز اقدام به هتک حرمت دختر جوانی کرده بود، خبر داد

 

 

 

سرهنگ"کاکوان" رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد : پیرو شکایت فردی مبنی بر هتک حرمت اینترنتی دختر وی در فضای مجازی، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

 

سرهنگ کاکوان در تشریح این خبر گفت: بنابر اظهارات شاکی و بررسی های انجام شده مشخص شد فردی با ارسال ایمیل هایی حاوی تصاویر خصوصی دخترشان به همراه مطالب کذب و دروغین سعی در هتک حرمت این خانواده دارد.

 

رییس پلیس فتا تهران بزرگ افزود: پس از بررسی های فنی و تخصصی متهم شناسایی و دستگیر شد ، متهم در بازجویی های بعمل آمده به جرم خود اقرار و انگیزه خود را اقدامی تلافی جویانه از دختر شاکی عنوان کرد.

 

این مقام انتظامی تصریح کرد: مواظب روابط دوستانه خود باشید و از دادن اطلاعات و عکس‌های شخصی به دوستان اجتناب کنید چرا که کوچکترین آسیبی در روابط دوستی می‌تواند انگیزه انتقام جویی و موارد مشابه را به وجود آورد. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا