رئیس پلیس راهور کشور از آغاز طرح تابستانه پلیس از روز چهارشنبه هفته جاری در جاده های کشور خبر داد.

به گزارش مهر، سردار اسکندر مومنی روز سه شنبه در نشست بررسی روند اجرای طرح ترافیکی تابستانی استان  تهران و استان های همجوار اظهار داشت: خوشبختانه با خلق حماسه سیاسی از سوی مردم جهانیان انگشت حیرت به دهان گرفتند که باید این حماسه بزرگ را قدر بدانیم. همچنین به دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم پیروزی شان را تبریک گفته و برایشان آرزوی موفقیت دارم.

وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به برد تیم ملی در بازی امروز با کره جنوبی گفت: امیدوارم تیم ملی فوتبال امروز مسابقه خود را با پیروزی پشت سر گذاشته و به جام جهانی فوتبال صعود کند.

رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه طرح تابستانی از فردا و طی دو مرحله آغاز می شود تاکید کرد: مرحله اول این طرح از فردا تا روز 18 تیرماه در سراسر کشور به اجرا در می آید و مرحله دوم نیز از 17 مرداد و همزمان با پایان ماه مبارک رمضان تا 31 شهریورماه اجرا می شود. همچنین طرح تابستانه به طرح بازگشایی مدارس متصل می شود.

به گفته وی اقتضای شغل پلیس این است که راهگشا باشد و امنیت و انضباط را تامین کند چرا ه در حوزه کاری پلیس راهور تعطیلات معنایی ندارد. پلیس در ایام عزاداری، غم، مسافرت و تعطیلات به همراه اتفاقات بزرگ ملی همانند انتخابات در صحنه حضور دارد.

مومنی افزود:  ایجاد  انضباط و امنیت ترافیکی وظیفه پلیس است و باید ایمنی و انضباط به طور دایم تولید شود. کاهش سوانح باید به صورت مداوم ادامه داشته باشد.

استانهای پرتصادف کشور

به گفته رئیس پلیس راهور استان های گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز و شرق و غرب تهران با توجه به این که دارای بیشترین حجم تردد هستند استان های رکورددار وقوع تصادفات هستند. با توجه به این که تمام راه های این استان ها به پایتخت وصل می شوند به طور دایم در حال اجرای طرح در این استان ها هستیم.

وی بر مدیریت سبقت و سرعت غیرمجاز تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم این دو عامل حادثه ساز را کنترل کنیم و استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی موتورسواران را فراگیر کنیم میزان تصادفات و حوادث کاهش می یابد. خوشبختانه در سال های اخیر نیز اقدامات دستگاه های امدادی بهبود یافته است به صورتی که در  چند سال گذشته 70 درصد فوتی ها بد از سر صحنه بود که  اکنون این آمار به 50 درصد کاهش یافته است.

مومنی از به کارگیری 40 هزار نیروی پلیس در قالب 10 هزار تیم گشتی و 30 فروند بالگرد در طرح تابستانه خبر داد و اظهار داشت: با توجه به افزایش 10 تا 15 درصدی سفرها در تابستان 10 هزار تیم گشتی پلیس در جاده ها مستقر می شوند.

وی افزود: علاوه بر پلیس راهور سازمان امداد و نجات هلال احمر، اورژانس،ۀ شهرداریها، آتش نشانی ها، امداد خودرو، همیاران پلیس و راهوران محله با راهور با این طرح همکاری می کنند ضمن اینکه ظرفیت ها و منابع دستگاه ها 20 درصد  افزایش یافته و همپوشانی های در ایستگاه بیشتر شده است.

به گفته رئیس پلیس راهور اولویت اول  پلیس در طرح تابستانی  کنترل سرعت و سبقت غیرمجاز است و با این  تخلفات قاطعانه برخورد می شود.

وی با توصیه به رانندگان برای رانندگی در هوای گرم تصریح کرد: رانندگی در هوای گرم تمرکز را کاهش داده و باعث افزایش خستگی و خواب آلودگی می شود. از رانندگان می خواهیم در هنگام خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکرده و به توصیه های پلیس گوش کنند تا انشاءالله تلفات طرح تابستانه نیز همانند نوروز کاهش یابد.

مومنی با بیان این که امسال به دنبال کاهش سوانح و حوادث در طرح نوروزی هستیم تصریح کرد: با کاهش سرعت و سبقت غیرمجاز تلفات نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت. امیدواریم با همکاری رسانه ها در طرح تابستانه نیز سوانح به حداقل برسد.

نصب دوربین های ثبت تخلفات سرعت در جاده چالوس

وی با  اعلام اینکه در طرح تابستانی امسال کنترل تخلفات توسط دوربینهای الکترونیکی در جاده چالوس اجرا می شود تاکید کرد: این طرح چندی قبل به صورت آزمایشی به اجرا درآمده بود که اکنون به صورت منسجم اجرا خواهد شد. در روزهای تعطیل جاده های منتهی به شمال با حجم ترافیک بسیاری روبرو می شود به صورتی که ممکن است  40 هزار خودرو در یک روز از جاده چالوس که ساخت آن 50 سال گذشته تردد کنند همین امر باعث می شود که در ایام تعطیلات رانندگان 4 برابر زمان عادی در ترافیک بمانند. از رانندگان می خواهیم در طرح تابستانه از شانه خاکی تردد نکنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا