پل براون، سخنگوی پلیس نیویورک، گفت که این محل به علت عملیات ساختمانی به روی بازدیدکنندگان بسته است.

وی افزود درخواست آقای احمدی نژاد برای بازدید از محل برج های مرکز تجارت جهانی که در جریان آن حملات فروریخت همچنین به دلایل امنیتی رد خواهد شد.

رئیس جمهور ایران روز یکشنبه وارد نیویورک خواهد شد تا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. این سومین سفر وی به نیویورک از زمان آغاز دوران ریاست جمهوری است.

پلیس و سرویس های مخفی آمریکا مسئولیت حفاظت از سران کشورها در بازدید از مقر سازمان ملل در نیویورک را به عهده دارند.

پیشتر در روز چهارشنبه ریموند کلی، کمیسر پلیس، گفته بود که نیویورک درخواست آقای احمدی نژاد را بررسی می کند، اما آقای براون گفت که ریموند کلی به اشتباه سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهارات آقای کلی فریاد اعتراض سیاستمداران و برخی خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر را بلند کرده بود.

محوطه ای که برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی زمانی در آن قرار داشتند با حصاری سیمی محصور است. تماشای محوطه از پشت حصار برای کلیه رهگذران ممکن است.

بنابراین تصور می شود آقای احمدی نژاد قصد داشته از خود محوطه دیدن کند که اکنون با آن مخالفت شده است.

در اثر برخورد دو هواپیمای مسافربری در حملات انتحاری به این ساختمان ها و فروریختن آنها حدود سه هزار نفر جان باختند.

درخواست بازدید از محل حملات 11 سپتامبر از سوی رئیس جمهور کشوری که در تخاصم شدید با ایالات متحده به سر می برد با خشم و گاه ابراز شگفتی برخی مقام های این کشور روبرو شده است.

ایران و آمریکا که از ابتدای دوران انقلاب اسلامی و پس از گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران در مورد مسائل مختلف از جمله تروریسم اختلافات شدیدی داشته اند اکنون در ارتباط با برنامه اتمی ایران و امنیت عراق با یکدیگر سرشاخ هستند.

گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفت که بازدید آقای احمدی نژاد از محل حملات 11 سپتامبر در نیویورک "مساله ای است که به مقام های شهر نیویورک مربوط می شود، اما چنین درخواستی از سوی رئیس جمهور کشوری که دولت آن حامی تروریسم است خیلی خیلی عجیب است."

رودی جولیانی، شهردار نیویورک در زمان آن حملات، و نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه با صدور بیانیه ای این درخواست را مایه "انزجار" توصیف کرد.

وی نوشت: "این مردی است که آمریکا و اسرائیل را تهدید کرده است، به پسر بن لادن و سایر رهبران القاعده پناه داده است، برای شورشیان عراقی سلاح می فرستد و در پی توسعه سلاح های اتمی است. کمک به احمدی نژاد برای دیدار از محل حملات 11 سپتامبر - محلی مقدس برای همه آمریکایی ها - مایه انزجار است."

ایران این اتهامات از جمله پناه دادن به اعضای القاعده، حمایت از تروریسم و کمک به شورشیان عراق را رد می کند.

زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، نیز به گزارشگران گفت کشورش با استفاده از محل حملات 11 سپتامبر که تعداد کثیری از مردم جانشان را در آن از دست داده اند برای گرفتن "عکس تبلیغاتی" مخالف است.

 

وی افزود: "ایران می تواند جدیت خود درباره نگرانی ها نسبت به تروریسم را با اقدامات ملموس مثلا با قطع حمایت از گروه پیکارجوی حزب الله لبنان و تعلیق غنی سازی اورانیوم به نمایش بگذارد".

پیشتر یکی از نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری 2008 خواستار ممانعت از ورود آقای احمدی نژاد به نیویورک شده بود.

میت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست، از دبیر کل سازمان ملل خواسته بود دعوتنامه آقای احمدی نژاد را باطل کند. بان کی مون در واکنش گفت جلسات مجمع عمومی به روی همه اعضا باز است.

آقای احمدی نژاد این هفته در مصاحبه ای با سیمای جمهوری اسلامی پیام ایران برای مردم آمریکا را صلح و برادری دانسته بود.

وی  همچنین گفته بود: "غربی ها با من لجبازی می ‌کنند ولی مهم نیست چون آنها با هرکسی که برای پیشرفت ایران کار و تلاش کند همین کار را می ‌کنند."

يزد فردا - بي بي سي

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا