احضار "گلی عامری یزدی"به کنگره آمریکا
عضو ایرانی هیات نمایندگی آمریکا در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه با حضور در کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا به اتهامات خود پاسخ داد.
عضو ایرانی هیات نمایندگی آمریکا در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه با حضور در کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا به اتهامات خود پاسخ داد.
به نقل از پایگاه خبری نیوزمکس، خانم "گلی عامری یزدی" که اکنون نامزد احراز پست معاون امور آموزشی و فرهنگی وزارت خارجه آمریکاست روز گذشته به کنگره رفت تا در خصوص نقش خود در جمع آوری پول برای تشکیل یک گروه لابی که هدف از آن تلاش برای لغو تحریم های تجاری آمریکا علیه ایران و از سرگیری روابط دیپلماتیک با تهران بوده است، توضیح بدهد.
این دو هدف دقیقا مغایر با سیاست های کنونی دولت بوش در خصوص افزایش فشار بر ایران به منظور تعلیق غنی سازی اورانیوم و توقف حمایت از گروه های شورشی در عراق است.
خانم عامری که در سال ۲۰۰۴ از سوی بوش به عنوان نماینده آمریکا در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل منصوب شد همچنین با اتهاماتی در خصوص شرکت در یک کنفرانس بین المللی از راه دور در اصفهان طی ماه اوت ۲۰۰۳ روبروست.
براساس این گزارش پلیس فدرال آمریکا (FBI) اکنون در حال تحقیق در خصوص این مساله و شرکت احتمالی خانم عامری در سایر کنفرانس های مربوط به ایران است.
عامری یزدی اولین بانوی آمریکایی ایرانی تبار است که در سال ۲۰۰۴ در انتخابات ورود به کنگره آمریکا از حزب جمهوریخواه شرکت کرد اما در انتخابات ملی ایالت اورگون شکست خورد.
وی سپس به عنوان نماینده آمریکا در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل منصوب شد و اکنون نیز نامزد احراز اولین پست دولتی خود در قالب معاون امور آموزشی و فرهنگی وزارت خارجه آمریکا محسوب می شود.
عامری در صورت احراز این پست می تواند محققان ایرانی را تحت برنامه های وزارت خارجه آمریکا به این کشور منتقل کند.
وی همچنین در می ۲۰۰۷ با ارسال نامه ای به ایرانیان ثروتمند مقیم آمریکا از آنها خواست به یک سازمان جدید که هدف از تشکیل آن رایزنی با دولت فدرال برای لغو محدودیت های تجاری علیه ایران و ازسرگیری روابط دیپلماتیک با تهران بوده است کمک مالی نمایند.
این در حالی است که بنابر قوانین آمریکا روابط تجاری با کشورهایی چون ایران و کره شمالی که ادعا می شود حامی تروریسم هستند ممنوع است.
عامری قصد داشت ۵/۳ میلیون دلار برای تشکیل یک لابی گسترده با هدف تغییر سیاست های آمریکا نسبت به ایران تشکیل دهد.
گفته می شود دکتر اکبر قهاری و هوشنگ امیراحمدی که در دهه ۱۹۹۰ نامزد ریاست جمهوری ایران بودند و اکنون مقیم آمریکا هستند از جمله حامیان وی برای تشکیل این لابی بوده اند.
يزدفردا -عصر ايران
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا