تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ -


 
 
 یزدفردا:

 

ادامه صدرنشینی مزدا و قعرنشینی پراید

 

آخرین ارزیابی سطح کیفی خودروهای داخلی طی سال گذشته، در شرایطی اعلام شد که مانند رده‌بندی‌های اخیر، باز هم مزدا۳ در خانه اول جدول نشست و پراید پارس‌خودرو نیز از جایگاه خود در انتهای این جدول تکان نخورد.

 

دنیای اقتصاد – آخرین ارزیابی سطح کیفی خودروهای داخلی طی سال گذشته، در شرایطی اعلام شد که مانند رده‌بندی‌های اخیر، باز هم مزدا۳ در خانه اول جدول نشست و پراید پارس‌خودرو نیز از جایگاه خود در انتهای این جدول تکان نخورد.

 

در این رده‌بندی که متعلق به اسفند ماه سال گذشته است، ۲۱خودرو داخلی، تحت ارزیابی کیفی قرار گرفته و در حالت کلی به دو دسته «خیلی خوب» و «خوب» تقسیم شده‌اند. طبق معمول رده‌بندی‌های قبلی، این ماه نیز سطح کیفی خودروهای تولیدی در نه معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزیابی قرار گرفته و ۲۱ خودرو مورد نظر، بر اساس مجموع نمرات منفی به دست آمده، رتبه‌بندی شده اند. هر خودرویی که نمره منفی آن بین صفر تا ۱۲۰ شده، به دسته «خیلی خوب» رفته و خودروهای دارای نمره منفی ۱۲۰ تا ۲۰۰ نیز در جمع «خوب‌ها» قرار گرفته اند.

 

از نکات قابل توجه رده‌بندی اسفند ماه می‌توان به کیفیت بهتر تندر-۹۰ پارس خودرو در مقایسه با همتای ایران خودرویی آن اشاره کرد. همچنین خودرو چینی MVM مدل ۵۳۰ نیز همچنان در رده بالاتری نسبت به سمند و پژو ۴۰۵ و پراید قرار دارد. از سوی دیگر، خودروهایی مانند سوزوکی گرند ویتارا، پارس تولید مرکز و همه مدل‌های بنز، در این رده‌بندی غایب هستند که این موضوع احتمالا با تیراژ پایین یا عدم تولید آنها در ارتباط است.

 

مزدا۳ در خانه اول
گروه خودروهای «خیلی خوب» کشور در اسفند ماه، مزدا۳ جدید را در راس خود می‌بیند، خودرویی که در «گروه بهمن» مونتاژ می‌شود. این محصول به جز بدنه و رنگ، در سایر معیارها نمره منفی ندارد، اما کیفیت رنگ آن با توجه به نمره منفی ۵/۱۳، پایین به نظر می‌رسد. پس از مزدا۳، دو آسیایی دیگر در رده‌های دوم و سوم جدول نشسته‌اند. در این بین ماکسیما که یکی از پرمصرف‌ترین خودروهای سواری کشور به شمار می‌رود، با کسب نمره منفی در معیارهای تزئینات، بدنه و رنگ دومین خودرو باکیفیت کشور شده است. هیوندای آوانته نیز که محصولی از بخش خصوصی محسوب می‌شود، رده سوم را در اختیار دارد. این خودرو در ترمز، بدنه، رنگ و تزئینات امتیاز منفی کسب کرده است.

 

هیوندایی یک نماینده دیگر نیز در جدول کیفی اسفند ماه دارد و آن ورناست. این خودرو البته رده نهم را به خود اختصاص داده و کم‌کیفیت‌ترین ترمز را بین ۲۱ محصول تحت ارزیابی دارد. ورنا در سیستم تعلیق، بدنه و رنگ نیز نمره منفی به دست آورده است.

 

مگان، باکیفیت ترین فرانسوی
اما به سراغ فرانسوی‌های بالانشین جدول برویم و ببینیم اوضاع کیفی آنها به چه شکل است.
در این بین، مگان توانسته بهترین کیفیت را به خود اختصاص دهد و در جایگاه چهارم بنشیند. این محصول که در پارس خودرو به مونتاژ می‌رسد، در ترمز، تزئینات، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی نمره منفی به خود می‌بیند. پس از مگان، تندر پارس خودرو با ۹/۲۵ نمره منفی، عضو پنجم جدول شده و در تجهیزات الکتریکی، تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی دارد.

 

طبق جدول، این محصول هشت دهم نمره منفی کمتری نسبت به تندر ایران خودرو که در رده هفتم قرار دارد، کسب کرده است. پس از این محصول، با پژو ۲۰۶‌هاچ بک در جایگاه ششم روبرو می‌شویم، خودرویی که به جز نفوذ آب، در سایر معیارها امتیاز منفی دارد.

 

مدل صندوق دار این خودرو نیز که در جایگاه هشتم نشسته، به جز سیستم تعلیق، موتور و نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی به خود می‌بیند.

 

همچنین تندر ایران خودرو هم که بعد از ۲۰۶‌هاچ‌بک در رده هفتم قرار گرفته، در موتور، تزئینات، بدنه، صداهای غیرعادی و رنگ حائز نمره منفی شده است. در ارزیابی کیفی اسفند ماه نیز همچنان اختلاف کیفیت تندر-۹۰‌های ایران خودرو و پارس خودرو در معیارهای مختلف، به چشم می‌آید.

 

از تندر-۹۰ که بگذریم، رده‌های دهم و یازدهم جدول به ریو و MVM مدل ۵۳۰ اختصاص دارد. در این بین، ریو در تمام معیارها امتیاز منفی بدست آورده است. این کره‌ای همچنان در سیستم موتور نمره منفی بالایی دارد. MVM مدل ۵۳۰ نیز اگرچه در پنج معیار از جمله ترمز و موتور نمره منفی به خود نمی بیند، اما در کل کیفیت کمتری را نسبت به ریو کسب کرده و در جایگاه یازدهم نشسته است. این خودرو در بخش خصوصی به مونتاژ می‌رسد و بیشترین نمره منفی را در سیستم تعلیق دارد.

 

مدل ۱۱۰ MVM نیز که معروفیت بیشتری دارد، توانسته در رده‌بندی مذکور جایگاه شانزدهم را به دست بیاورد. این محصول به جز سیستم تعلیق، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در سایر معیارها حائز نمره منفی شده است. MVM مدل ۱۱۰ آخرین عضو گروه «خیلی خوب»ها به حساب می‌آید.

 

کیفیت سمند و ۴۰۵
سری هم به محصولات پرتیراژ ایران خودرو بزنیم و ببینیم پارس و پژو ۴۰۵ از چه کیفیتی برخوردارند.
طبق جدول، سمند که در تمام معیارها منفی است، در رده دوازدهم نشسته و پژو پارس خراسان نیز رده بعدی را به خود اختصاص داده است. این خودرو نیز در همه معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین نمره منفی آن نیز به بدنه اش مربوط می‌شود. پژو ۴۰۵ تولید مرکز نیز با کسب نمره منفی در همه معیارها در رده چهاردهم قرار گرفته و بالاترین نمره منفی آن با تزئینات در ارتباط است. این در شرایطی است که مدل خراسانی آن با وجود کیفیت کمتر و قرار گرفتن در یک رده پایین‌تر، در سیستم تعلیق و نفوذ آب امتیاز منفی به خود نمی‌بیند.

 

لیفان سردسته «خوب»‌ها
گروه خودروهای «خوب» ارزیابی اسفند ماه، میزبان لیفان، روآ و سه مدل از پراید است، خودروهایی که کمترین کیفیت را بین محصولات تحت ارزیابی به خود می‌بینند. در این بین، لیفان چینی بهترین کیفیت را داراست و بیشترین نمره منفی آن به بدنه مربوط می‌شود. پژو روآ نیز که در تمام معیارها نمره منفی دارد، پشت سر لیفان قرار گرفته است. این خودرو در معیارهای سیستم موتور و تزئینات، حائز کمترین کیفیت شده است. ظاهرا ایران خودرویی‌ها قصد دارند روآ را تا چندی دیگر از سبد محصولات خود حذف کنند.

 

اما به سراغ مدل‌های پراید برویم و نگاهی نیز به اوضاع کیفی آنها بیندازیم. در بین مدل‌های این خودرو، سایپا ۱۳۲ بهترین کیفیت را نصیب خود کرده است. این محصول البته نه تنها در تمام معیارها حائز نمره منفی شده، بلکه کمترین کیفیت را نیز در نفوذ آب به خود می‌بیند. بالاترین نمره منفی سایپا ۱۳۲ به بدنه آن مربوط می‌شود. پس از این خودرو، با پراید صبا در بیستمین جایگاه جدول روبرو می‌شویم، خودرویی که در همه معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. صبا همچنین در تجهیزات الکتریکی و صداهای غیرعادی، دارای کمترین کیفیت میان خودروهای تحت ارزیابی است. بیشترین نمره منفی این محصول به بدنه آن مربوط می‌شود.

 

اما رده انتهایی جدول ارزیابی سطح کیفی خودروهای داخلی، باز هم به پراید پارس خودرو اختصاص یافته است. این محصول، علاوه بر کسب امتیاز منفی در تمام معیارها، کمترین کیفیت را نیز در بدنه و رنگ به خود می‌بیند. بیشترین نمره منفی این خودرو نیز مانند دو مدل دیگر پراید، به بدنه آن مربوط می‌شود.

 

 

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ -


 
 
 

 

لیفان۶۲۰ بین ۱۸۵ تا ۱۹۵ میلیون ریال فروخته می شود

 

یزدفردا:خودرو لیفان۶۲۰ قرار است بین ۱۸۵ تا ۱۹۵ میلیون ریال در بازار ایران عرضه شود.

 

حمدرضا میرعلینقی مدیرعامل شرکت کرمان موتور، با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران و در حاشه مراسم رونمایی از لیفان۶۲۰ گفت: ما فعالیت خود را با عرضه محصول دوو سی یلو و ماتیز در ایران آغاز کرده و پس خرید شرکت دوو کره جنوبی توسط جنرال موتورز امریکا، از سال ۱۳۸۷ با تولید و عرضه محصول لیفان۵۲۰ در بازار ایران به حیات خود ادامه داده ایم.

 

وی با بیان اینکه از دو سال گذشته برنامه ریزی تولید و عرضه خودروی لیفان ۶۲۰ به بازار ایران آغاز کرده ایم، اظهار داشت: سال گذشته قرارداد تولید این خودرو با گروه صنعتی لیفان به امضا رسید و باید بگویم که این خورو جدید سه بار و هر بار سه هزار کیلومتر در جاده های مختلف کشور تست شده است.

 

میرعلینقی از طراحی موتور این خودرو توسط دو شرکت بی.ام.دبلیو و کرایسلر خبر داد و تصریح کرد: این موتور جز ۱۰ موتور برتر جهان است و هم اکنون خودروهای \”مینی کوپر اس\” و \”کرایسلر PT\” با این نوع موتور تولید و عرضه می شود.

 

مدیرعامل کرمان موتور از برنامه تولید هفت هزار دستگاه خودرو لیفان۶۲۰ برای سال آینده خبر داد و پیش بینی کرد که تا ۱۵ هزار دستگاه لیفان۶۲۰ در کرمان موتور تولید شود.

 

وی با اعلام اینکه به زودی با اعلام طرح فروش برای این خودرو شاهد تردد لیفان های ۶۲۰ در سراسر کشور خواهیم بود، متذکر شد: این خودرو مجهز به آپشن هایی شده است که خودروهای بالای رنج ۳۰۰ میلیون ریال بازار داخلی از آن بهره می برد.

 

میرعلینقی متوسط مصرف سوخت این خودرو برای هر ۱۰۰ کیلومتر و در سیکل ترکیبی ۷.۶ لیتر دانست و ادامه داد: این خودرو در کنار سایر خودروهای موجود منجر به تکمیل شدن ذائقه بازار خواهد شد و بنده رقیبی در این رنج برای آن متصور نیستم.

 

مدیرعامل کرمان موتور میزان داخلی سازی برای لیفان ۶۲۰ را ۲۰ درصد اعلام و اظهار کرد: این میزان خودکفایی برای سال آینده به حدود ۵۰ درصد خواهد رسید.

 

وی در خصوص تاثیر تحریم ها برای تولید خودروهای مختلف در صنایع خودروسازی کرمان متذکر شد: ما(کرمان موتور) بر روی تحریم بزرگ شده ایم و باید بگویم که مشکلات موجود در مسیر تحریم و ایجاد روابط غیر عادی تجاری از سوی برخی کشورها همچنان بی اثر مانده است.

 

میرعلینقی همچنین در خصوص فعالیت با شرکت های خودروسازی چینی گفت: ما با اعتقاد به این موضوع که به زودی صنعت خودروسازی از چین به تمام دنیا صادر خواهد شد ادامه همکاری با چینی ها را قطع نکرده ایم.

 

همچنین \”مارک تیمبر\” قائم مقام گروه صنعتی لیفان، در این نشست خبری از برنامه ریزی برای تولید خودرو دو دیفرانسیل در چین و عرضه همزمان آن به ایران خبر داد و افزود: تولید انبوه خودروهای SUV لیفان از ماه آینده در چین آغاز می شود و پس از تست های خاص شاهد عرضه آن به بازار ایران نیز خواهیم بود.

 

وی از گسترش پلت فرم لیفان ۶۲۰ برای تولید خودروهای لیفان ۷۲۰ و ۸۲۰ خبر داد که از نظر ابعای از محصول ۶۲۰ این خودروسازی بزرگ تر خواهد بود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا