یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴-بازرسی و نظارت بر نمایندگی های مجاز ایران خودرو تشدید شد

بازرسی‌های منظم و مستمر از شبکه نمایندگی‌های مجاز از مهم ترین برنامه‌های شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) برای کنترل و ارائه خدمات مناسب و افزایش رضایت مشتریان است.
بازرسی و نظارت بر نمایندگی های مجاز ایران خودرو تشدید شد

شهریار سلطانی معاون شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) با بیان این مطلب افزود: برای ارائه خدمات استاندارد و با کیفیت توسط نمایندگی‌های مجاز، شاخص‌ها و معیارهای متعددی تبیین شده که اهم این شاخص‌ها در حوزه تسهیل فرآیند پذیرش و ترخیص خودرو، کیفیت تعمیرات، کنترل بر هزینه‌های دریافتی از مشتریان، استفاده از قطعات استاندارد و رسیدگی به درخواست یا شکایات مشتریان خلاصه می‌شود.

وی افزود: تمام تلاش شرکت ایران خودرو ایجاد زیر ساختارهای مناسب برای ارتقای شاخص‌های مذکور در شبکه نمایندگی‌ها و جلب رضایت مشتریان است و نمایندگان نیز متعهد خواهند بود که خدمات را با بهترین سطح کیفیت به مشتریان محصولات ایران خودرو ارائه کنند. اگر چه اعتقاد داریم که هنوز برای جلب کامل رضایت مشتریان راه طولانی در پیش رو داریم، اما حداکثر تلاشمان را خواهیم کرد که این زمان حداقل شود.

سلطانی گفت: بازرسی‌ها به صورت محسوس و نامحسوس و در قالب مشتری از شبکه نمایندگی‌ها صورت خواهد پذیرفت و در صورتی‌ که مغایرتی در شبکه مشاهده شود با متخلفان حسب ضوابط شرکت برخورد خواهد شد.

معاون شبکه خدمات با اشاره به آمار کمیسیون اعطاو لغو نمایندگی‌ها گفت: از ابتدای سال 94 تا کنون امتیاز 40 نمایندگی لغو شده یا به حالت تعلیق درآمده و برای 9 نمایندگی دیگر نیز اخطار کتبی کمیسیون صادر شده که در صورت عدم اصلاح مغایرت ها امتیاز این 9 نمایندگی نیز لغو خواهد شد.

 


 


 

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴-قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران

 

در حالی برخی جایگاه‌داران با ادعای نداشتن صرفه اقتصادی قاچاق بنزین، درپی حذف کارت سوخت هستند که همچنان قیمت بنزین داخلی به مراتب کمتر از قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای همسایه است.

قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران

در ماه‌های اخیر و بعد از تک نرخی شدن بنزین، مسئولان انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران با انجام مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌ها تلاش می‌کنند که بی فایده بودن و حتی معایب ادامه استفاده از کارت‌های سوخت و ضرورت حذف این کارت ها از فرآیند توزیع بنزین را اثبات کنند.

 

در این راستا، اخیرا بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور در مصاحبه‌ای با اعلام این‌که هم اکنون تفاوت قیمتی قابل توجهی بین بنزین عرضه شده در ایران و حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه وجود ندارد، گفت: «هم اکنون بنزین با قیمت 1000 و 1200 تومان عرضه می‌شود که قیمت جهانی بنزین هم در همین محدوده بوده و از این رو توجیه اقتصادی قاچاق بنزین از ایران به کشورهای همسایه به حداقل کاهش یافته است».

 

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور با اشاره به برنامه دولت برای افزایش مجدد قیمت بنزین در آینده و همزمان با اجرای فازهای جدید قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزود: «از این رو قطعا کارت هوشمند سوخت نمی‌تواند دیگر هم چون گذشته از کارآیی لازم به منظور مقابله با قاچاق سوخت برخوردار باشد، زیرا با توجه به سیاست‌های قیمتی دیگر قاچاق بنزین توجیه ندارد».

 

برای بررسی صحت ادعای رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور مناسب است نگاهی به قیمت بنزین در کشورهای همسایه و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس در هفته گذشته براساس نرخ آزاد دلار (3400 تومان) بیاندازیم.

 

قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران از جمله پاکستان، افغانستان، عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان به مراتب بالاتر از نرخ این فرآورده نفتی در داخل کشور است.

 

قیمت هر لیتر بنزین در این کشورها بر اساس آمارهای سایت گلوبال پترول پرایسز در روز 14 سپتامبر (23 شهریور) در جدول زیر آمده است:

 

        کشور                قیمت هر لیتر بنزین
    ترکمنستان                       950 تومان
     افغانستان                     2500 تومان
      پاکستان                     2500 تومان
      آذربایجان                     2550 تومان
         عراق                     2900 تومان
       ارمنستان                     3500 تومان
         ترکیه                     5000 تومان

 

همچنین در تاریخ مذکور، قیمت هر لیتر بنزین در امارات متحده عربی حدود 1800 تومان بوده است. بنابراین برخلاف اظهارات رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور، همچنان تفاوت زیادی بین قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه و حتی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات وجود دارد و قاچاق بنزین به این کشورها دارای صرفه اقتصادی است.

 

همچنین پیش‌بینی می شود این اختلاف قیمتی و صرفه اقتصادی قاچاق بنزین در صورت افزایش مجدد قیمت جهانی نفت و در نتیجه افزایش قیمت فوب خلیج فارس فرآورده های نفتی تشدید شود.

 

در این شرایط، حذف کارت سوخت که به معنای کاهش شفافیت در توزیع بنزین است، از سر گیری مجدد قاچاق این فرآورده نفتی را به همراه خواهد داشت.

 

اصرار بی مورد جایگاه‌داران سوخت بر حذف کارت سوخت از فرآیند توزیع بنزین در کشور بر اساس برخی دلایل غیر واقعی، گمانه زنی‌های کارشناسان را در مورد منفعت احتمالی آن ها از حذف کارت های سوخت تقویت کرده است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا