موسسه فرهنگی هنری شهر هنر و رسانه پرواز وابسته به تعاونی تبلیغات پرواز، در ادامه سلسه نشست های هنری "پرواز بر بلندای نقد" جلسه نمایش، نقد و بررسی مستند "گاهی فقط عشق"را با حضور فیلمساز، احمد صراف، در شهریزد برگزار نمود.

به گزارش روابط عمومی گروه تعاونی پیشگامان، این نشست با حضور احمد صراف، فیلمساز و جمعی از هنرمندان و علاقمندان حوزه فیلم و سینما در شهر یزد برگزار شد. مهندس امیررضا وزیری و استاد رضا امیرخانی، از پیشکسوتان تئاتر و سینمای یزد، حسن نقاشی، مستندساز، علی محمد ناصربافقی، بازیگر و کارگردان، اصغر باروتکوب زاده، بازیگر و عاطفه صالحی، کارشناس موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، از جمله مهمانان این نشست صمیمانه بودند.
در این جلسه ابتدا فیلم مستند "گاهی فقط عشق" به نمایش درآمد و در ادامه برخی از صاحبنظران این عرصه ایراد سخن نموده و در مورد فیلم، نوع ساخت و مستندات پیرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. این مستند پرتره روایتی متفاوت از زندگی هدا مرتاض یکی از پزشکان و مفاخر استان یزد است که سعی برآن شده تا با بهره‌گیری از نکات مهم زندگی این شخصیت تاثیرگذار؛ مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند.
در ابتدا مهندس وزیری ضمن اشاره به سختی های ساخت یک فیلم مستند از تحقیق و پژوهش اولیه تا موانع و اتفاقات غیرقابل پیش بینی، از حضور گروه فیلمسازی در این عرصه تشکر کرد و آن را قابل تقدیر دانست. وی در خصوص اثر گفت: شاید لازم بود که بیشتر به گذشته، حال و برنامه پیش روی شخصیت داستان و خانواده و اطرافیان وی پرداخته می شد، ضمن اینکه پرشهای متعدد متن و نریشن ها و استفاده از تصاویر تکراری و یا غیر ضروری به کار ضربه می زند. همچنین عدم درج تاریخ تولید در اثر و مشخص نشدن زمان ساخت در کل فیلم، به دلیل مستند بودن از نقاط ضعف به شمار می آید. درعین حال استفاده از موسیقی درست و تصویربرداری زیبای کار از نقاط قوت فیلم بود.
استاد امیرخانی نیز ضمن اشاره به برجستگی ها و نقاط قوت فیلم، ضمن تایید صحبتهای مهندس وزیری، به چند نکته ساختاری در مورد اثر اشاره نمود. ازجمله اینکه اثر در عین حالی که رگه هایی از شرح حال در آن مشاهده می گردید، اما بیشتر به سمت بیوگرافی رفته بود. خمیر مایه کار اگرچه بر دو اصل تنهایی و عشق بنا شده بود، اما شاید مقوله تنهایی شخصیت اصلی فیلم آنچنان که باید به چشم نمی آمد، ضمن آنکه به دلیل نپرداختن به ابعاد مختلف قهرمان داستان، پس از اتمام فیلم سوالات بسیاری در ذهن مخاطب باقی می ماند.
خانم عاطفه صالحی نیز در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از اثر، این نکته را که بزرگانی چون دکترمرتاض، پس از اینهمه سال فعالیت و پژوهش و کسب موفقیت های بی شمار، اجازه می دهند که بواسطه یک اثر هنری در جامعه دیده و معرفی شوند و به هنر نه از دیدگاه تفننی بلکه از جایگاه تخصصی نگاه می کنند، جای بسی خوشحالی دارد.
حسن نقاشی نیز ضمن استقبال از نقدها گفت: برای احمد صراف و اثرش خوشحالم زیرا فیلمی خوب است که جای نقد داشته باشد و بتوان درمورد آن صحبت نمود و همین نقدها کمک شایانی در ساخت آثار به مراتب بهتر به فیلمساز خواهد نمود. وی افزود اگرچه اکثر نقدها را وارد می دانم و دلیل اصلی آن را سفارشی بودن کار میدانم و قطعا نسخه جشنواره ای کار با آنچه نسخه اصلی کارگردان است تفاوت دارد. اما به هرصورت کارهای خوبی در حوزه مستند یزد در حال تولید است و احمد صراف یکی از خوب های این حوزه به شمار می آید.
احمد صراف کارگردان مستند"گاهی فقط عشق" نیز ضمن قدردانی از همه نقدهای صورت گرفته، از خط قرمزها، عدم همکاری بعضی از اطرافیان، نداشتن منابع اطلاعاتی مناسب و کافی و مشکلات فراوانی که در راه ساخت فیلم داشت نکاتی برشمرد و افزود: ساخت فیلم از افراد زنده و بزرگ و سرشناس، آنهم در جامعه سنتی شهر یزد، با آنهمه حرف و حدیث های همیشگی که پیرامون همه انسان های بزرگ و موفق وجود دارد، کاری بس سخت و طاقت فرساست. وی همچنین از علیرضا نقلی که علاوه بر تهیه کنندگی فیلم، با همت و تلاش وی بسیاری از موانع و خط قرمزها را پشت سرگذاشته بودند، تشکرو قدردانی نمود.
در پایان جلسه نیز از طرف موسسه شهر هنر و رسانه پرواز با اهدای هدیه و لوح سپاس از احمدصراف تقدیر شد.
شایان ذکر است مستند "گاهی فقط عشق"در سی و دومین جشنواره بين‌المللی فيلم كوتاه تهران، از بین 365 اثر ارسالی به دبیرخانه، جزء 22 فيلم كوتاه منتخب برای رقابت در بخش مسابقه مستند سينمای ايران برگزیده شد. همچنین این اثر در یازدهمین جشنواره ملی فیلم رضوی یزد مورد تحسین هنرمندان یزد قرار گرفت. یادآوری می‌شود احمد صراف با مستند هفت گنج، تندیس و دیپلم افتخار بهترین مستند کوتاه از هشتمین جشنواره ملی مستند و فیلم رضوی را در کارنامه دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا