سرپرست روابط عمومی استانداری یزد در جمع رابطان روابط عمومی و فرهنگی کتابخانه‌های یزد ضمن بیان شاخصه‌های یک روابط عمومی موفق گفت: باید تلاش کنیم کتابخوانی حال مردم را خوش کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، داود پاک‌طینت، سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری یزد در این جلسه با تشکر از تلاش‌های پُرحجم مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در مدت تصدی این مسئولیت گفت: در طول دوران مسئولیت خانم دوست فاطمی‌ها در سمت مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد شاهد رشد چشمگیر وضعیت کیفی کتابخانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی آنها بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هر فردی که تصمیم دارد در زمینه‌ای فعالیت کند، باید دید درستی از حوزه عمل خود داشته باشد، تصریح کرد: کارشناس یا فرد شاغل در روابط عمومی یک سازمان نیز پیش از هر چیزی باید دیدی درست از روابط عمومی، فعالیت‌ها و مسئولیت‌های این حوزه داشته باشد تا بتواند در کار خود تأثیرگذار باشد و رو به جلو حرکت کند.

پاک‌طینت ادامه داد: یک کارشناس روابط عمومی از کنار هیچ تابلو یا بیلبورد تبلیغاتی، یک اثر چاپی و اطلاع‌رسانی و حتی یک بخشنامه سازمانی به آسانی عبور نمی‌کند و به محیط اطراف خود با دید هنری و تخصصی نظر می‌کند که این گام نخست در رسیدن به جایگاه یک روابط عمومی موفق است.

وی با بیان اینکه افراد عمدتاً به این دلیل به سراغ برخی علایق خود می‌روند که حال‌شان خوش شود، افزود: کتابخوانی نیز از این مقوله مستثنا نیست و همه ما باید تلاش کنیم کتابخوانی برای مردم لذت‌بخش باشد و حال آنها را خوش کند.

وی با اشاره به رسالت مهم و فرهنگی روابط عمومی کتابخانه‌ها گفت: روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی باید در خدمت کتابخوانی باشد و بر پایه دانش و تخصص خود تلاش کند سرانه مطالعه در جامعه رشد یابد.

سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری یزد افزود: روابط عمومی نهاد کتابخانه‌ها در واقع باید تصویر ذهنی خوبی از کتاب خواندن در همه اقشار جامعه ایجاد کند تا مردم نسبت به کتاب و مطالعه احساس نیاز کنند و به سمت کتابخوانی سوق داده شوند.

 

کتابخانه‌ها باید به یک پاتوق فرهنگی در نقاط مختلف تبدیل شوند

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در ابتدای این دوره آموزشی در جمع همکاران فرهنگی و روابط عمومی خود در شهرستان‌های استان، با اشاره به اتفاقات خوب و پیشرفت‌های چشمگیر کتابخانه‌های استان در سال 95 گفت:‌ با تلاش همه همکاران در رده‌های مختلف و حمایت‌های ویژه مسئولان نهاد کتابخانه‌های کشور و استان، شاهد پیشرفت‌های مطلوبی در حوزه‌های عمرانی تجهیزاتی، کتابخانه‌ای و فرهنگی بودیم.

وی افزود: این پیشرفت‌ها سبب شد بیشتر کتابخانه‌های عمومی استان رشد چشمگیری در نمرات نرم‌افزار مدیریتی «سپهر» داشته باشند.

دوست فاطمی‌ها با بیان اینکه انعکاس تلاش‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته در کتابخانه‌های استان در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد، اظهار داشت: انعکاس تلاش‌ها در واقع مکمل فعالیت‌هایی است که در کتابخانه‌ها انجام می‌شود و این امر، بار مسئولیت همکاران روابط عمومی استان و شهرستان‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: کتابخانه‌ها باید از نقش و کارکرد سنتی خود فراتر روند که به همین منظور همه ما باید تلاش کنیم کتابخانه‌ها به یک پاتوق فرهنگی در نقاط مختلف تبدیل و به عنوان محور فعالیت‌های فرهنگی هر منطقه شناخته شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بر حفظ شرایط مطلوب کنونی در کتابخانه‌ها تأکید کرد و بیان داشت: در سال جاری همت مسئولان، کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان باید بر جذب عضو، نگهداری اعضای کنونی، شاداب‌سازی کتابخانه‌ها و و ارتقای سطح رفتار و خدمات همکاران معطوف شود.

در بخش بعدی این دوره آموزشی، روح‌اله محی‌الدینی، مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به بیان مفاهیم پایه در عکاسی و اصول عکاسی خبری پرداخت.

وی همچنین به بیان نکاتی در خصوص نحوه کار با دوربین‌های دیجیتال DSLR‌ پرداخت.

نکات طلایی در عکاسی، 10 اصل اساسی در عکاسی خبری، آشنایی با اصطلاحات مهم عکاسی و دوربین‌های دیجیتال، و آشنایی کامل با مودهای مختلف عکاسی در دوربین دیجیتال کانن 1200 دی و شیوه اعمال تنظیمات مطلوب برای ثبت تصاویر باکیفیت در این دوربین، از مهم‌ترین مباحث مطرح شده توسط مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی در این جلسه بود.

رابطان روابط عمومی و فرهنگی کتابخانه‌های عمومی شهرستان استان یزد همچنین در بخش دوم این کارگاه آموزشی عکاسی، به صورت عملی با نحوه تصویربرداری با دوربین‌های دیجیتال آشنا شدند.

مهدیه‌السادات حسینی مطلق، کارشناس فرهنگی و مطالعه مفید اداره کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز  در بخش عصر این دوره آموزشی به تشریح دستورالعمل‌های هفتمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی پرداخت و به سئوالات همکاران خود در خصوص شیوه برگزاری، نحوه تبلیغات و نحوه دریافت کتاب‌های جشنواره پاسخ داد.

نحوه برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در سال جدید و اجرای دقیق و مطلوب سایر برنامه‌های فرهنگی نهاد از دیگر مطالبی مطرح شده در این بخش بود.

گفتنی است، نخستین دوره آموزشی مشترک رابطان روابط عمومی و فرهنگی کتابخانه‌ عمومی شهرستان‌های استان یزد در سال جاری در محل سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد برگزار شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا