رییس جمهور با تاکید بر اینکه "ساختمان ها باید محل آرامش مردم باشد نه ابزار سود آوری"، اظهارداشت: پیدا کردن منابع مشروع و سالم درآمدی برای شهرها ضروری است و دولت آماده همکاری و تهیه لوایح لازم است.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه "ساختمان ها باید محل آرامش مردم باشد نه ابزار سود آوری"، اظهارداشت: پیدا کردن منابع مشروع و سالم درآمدی برای شهرها ضروری است و دولت آماده همکاری و تهیه لوایح لازم است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی روز یکشنبه در پنجمین اجلاس بین المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی، گفت: تامین هزینه های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم فروشی، فروش حقوق مردم و نسل ها است.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه با بیان اهمیت جستجوی راههای ایجاد درآمد مشروع برای شهرها، اظهارداشت: اگر شهرها و شهرداری‌ها نیازمند منابع درآمدی هستند، بایستی به فکر منابع درآمدی سالم برای اداره آنها بود و دولت آماده است با تهیه لوایح لازم برای شهرداری‌ها و اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند.

 روحانی با  تسلیت سالروز شهادت امام موسی بن جعفر(ع) و طلب توفیق از پیامبر(ص) و خاندان رسالت و ائمه هدی(ع)، اظهار داشت: در دنیای امروز موضوع مدیریت شهری و اداره زندگی مردم، بویژه در یک شهر بزرگ، جزو مدیریت‌های سخت و پیچیده است.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه تمدن‌های بزرگ بشری معمولاً در کنار شهرها بوجود آمده و علم و فناوری و تمدن در شهرهای بزرگ ظهور و بروز پیدا کرده است، گفت: برای درک و فهم تمدن اسلامی، بهترین راه آن است که بعد از مطالعه کتب و آثار گذشتگان به آثار باقیمانده معماری در شهرهای مهم اسلامی و تمدنی که از مشرق زمین، شبه جزیره هندوستان، ساحل مدیترانه و شمال آفریقا و کشورهای مهم خاورمیانه از جمله کشور بزرگ ایران نگاه کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: آثار تمدنی در شهرهای بزرگ و نوع معماری‌ و ساختمان‌های بزرگ این شهرها از مهندسی، ابتکارات، دوستی و برادری میان مردم و استفاده درست از طبیعت در گذشته با انسان سخن می‌گویند.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: در آثار بزرگ تمدنی در کشورهای مختلف جهان و از جمله کشورهای اسلامی، ریشه معماری شهرها و ساختمان‌ها از فرهنگ و اعتقادات مردم نشأت می‌گیرد و مساجد، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به عنوان مرکزیت شهرها، قبل از محله‌های مسکونی مردم، مد نظر بوده است.

روحانی افزود: مسجد محل اجتماع مردم و جایگاهی است که مردم با هم برای انجام مراسم دینی و فرهنگی‌شان‌ در آنجا شور و مشورت می‌کنند. حتی تصمیم برای دفاع از شهرها از مساجد آغاز می‌شود و مسجد به عنوان مرکز فرهنگی محسوب می‌شود که مردم با آداب و رسوم و مسیر زندگی آشنا می‌شوند.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: مدارس و دانشگاه‌ها، معمولاً در کنار مساجد ساخته می‌شوند و مقبره بزرگان دینی، مذهبی و حتی فرهنگی و هنری معمولاً در کنار مساجد ساخته می‌شوند و سپس در کنار این فرهنگ و هویت، اقتصاد ظهور و بروز یافته و بازار ساخته می‌شود و بازار مکانی است که صادرات و واردات، شهری و روستایی و حتی بین کشورها از آنجا آغاز می‌شود و بازار همچنین به عنوان بخشی از مراکز تولیدی فرهنگی و هنری محسوب می‌شود.
 

بنابراین ابتدا فرهنگ و هویت و سپس اقتصاد و اداره آن، شکل می‌گیرد و در کنار فرهنگ، اقتصاد و علم، محل سکونت مردم تشکیل می‌شود و همزمان این مراکز مسکونی با اماکن تولیدی و کشاورزی پیوند می یابند.

روحانی تصریح کرد: از تمدن گذشته می‌آموزیم که از سوداگری در خانه‌سازی، شهر ایجاد نمی‌شود  و می‌آموزیم که ریشه‌های فرهنگی، اساس شهرسازی است و نحوه معماری‌ها هم به گونه‌ای است که مردم بتوانند، راحت‌تر زندگی کنند، نه آنکه ساختمان‌ها پرسودتر ساخته شود.

رییس‌ جمهور اظهارداشت: ساختمان باید محل سکونت و آرامش مردم باشد و به همین دلیل آن را مسکن نام‌گذاری کردند و در چنین حالتی است که نیازمندی‌های فرهنگی جوانان و نیز نیازمندهای اقتصادی و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی مردم، تعریف و تبیین می‌شود.

 روحانی با تأکید بر اینکه متأسفانه در بسیاری از اهداف بلند شهرسازی فاصله ایجاد شده و به مسایل فرهنگی و حتی حریم خصوصی و شرایط اجتماعی مردم، کم‌توجهی می‌شود، گفت: شهرها باید مکانی امن برای همه مردم باشد و نحوه ارتباط مردم در آن به راحتی شکل بگیرد و زنان و کودکان جامعه با کمال امنیت و آرامش بتوانند در آنجا رفت و آمد کنند. لذا قبل از هر چیز امنیت و آرامش شهروندان حائز اهمیت است.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: تأمین درآمدهای شهری از منابع نادرست و فروختن فضایی که به مردم تعلق دارد و در اختیار گذاشتن تراکم عظیم در اختیار یک سرمایه‌داری که می‌تواند همه خانه‌های آن محل و اطراف را تحت تأثیر قرار دهد، نه تنها از لحاظ فرهنگی و دینی، حتی از لحاظ آرامش و زیبایی بصری نیز صحیح نیست.

روحانی افزود: ساختمان‌های بلند مانند سد بزرگی جلوی دید صدها و هزاران خانه را می‌گیرد و حتی دیدن آسمان و ستاره‌ها را برای مردم دشوار می‌سازد و  از لحاظ شهرسازی نادرست است.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: آیا باید برای تأمین درآمد شهری، حقوق مردم بدون اجازه آنها فروخته شود؟ و برای حقوق شهری و زندگی و رفاه مردم، ارزش کاملی قایل نبود؟

روحانی اضافه کرد: در ظاهر پارک و محل تفریحی برای رفاه و اوقات فراغت مردم ایجاد می‌شود، اما مهم‌تر از تأسیس این پارک این است که پول آن از کجا تهیه شده است. اگر باغات شهرها، تغییر کاربری داده شده و با پول آن، پارک ایجاد شده باشد، آیا این می‌تواند اقدامی به نفع مردم، باشد؟

رییس‌ جمهور تصریح کرد: بدترین تأمین درآمد برای شهرها و شهرداری‌ها، فروختن حقوق مردم، فضاهای سالم شهری و نابود کردن باغ‌ها و درختان کهنسال است و این بدتر از آن است که نفت را فروخته و از پول آن برای حقوق کارمندان استفاده شود.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر نفت به عنوان یک حق بین نسلی محسوب می‌شود و باید پول آن سرمایه‌گذاری شود، فضاهای شهری، کوه‌ها، مراتع، دریاچه‌ها و تالاب‌ها هم جزو منابع بین نسلی هستند.

رییس‌ جمهور گفت: همانطور که حق نداریم ساختمان‌هایی که مربوط به میراث فرهنگی است ویران کرده و به فروش برسانیم تا به جای آن آثار باستانی، برجی بپا شود، این حق را هم نداریم که محیط زیست و باغات زیبای اطراف شهرها را تخریب کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه دولت آماده تهیه لوایح برای اداره شهرها از طریق منابع مشروع است، گفت: نباید آینده شهرها و راحتی مردم را از بین ببریم. اگر قرار است تراکم بفروشیم تا برای شهر تونل، بزرگراه و پل درست کنیم این فایده‌ای ندارد، چرا که در نتیجه همین فروش تراکم، جمعیت محلات و شهر افزایش می‌یابد و همان بزرگراه و خیابانی که از پول تراکم ساخته شده است تبدیل به پارکینگی بزرگ می‌شود و مشکل ترافیک نیز حل نمی‌شود.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه اگر بناست برای حل مسایل شهری اقدام کنیم، باید اقدامی جامع و همه جانبه را مدنظر قرار دهیم، افزود: برخی مشکلات زیست‌محیطی و شهری پیچیدگی‌هایی دارد که رفع آنها، نیازمند زمان طولانی‌تری است. اما بخشی از مشکلات محیطی و شهری، هست که می‌شود آنها را در زمان کوتاه‌تری حل و فصل کرد.

روحانی اظهار داشت: وقتی نیروگاه‌های ما در کنار شهرها و با نفت کوره کار می‌کنند، وقتی خودروهای فرسوده در شهرها تردد می‌کنند، وقتی کیفیت گازوییل و بنزین مصرفی خودروها و سوخت مورد استفاده برای گرم کردن خانه‌ها باعث آلودگی محیط شهری و محیط زیست می‌شوند،  این مشکلات را می‌توان در مدت کوتاه‌تری حل و فصل کرد.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: خودرو برای تأمین رفاه مردم است و اگر قرار باشد همین خودرو سلامت محیط زیست و آسایش ما را ضایع کند، قطعاً نمی‌تواند در چارچوب ایجاد یک شهر سالم و محیط زیست مناسب بکار ما بیاید. ما نیازمند نوعی از مدیریت و اداره پایدار هستیم که در آن حفظ محیط زیست و توجه به چنین مسایل جانبی در زندگی مردم مورد توجه باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا