فلسفه تشکیل شوراها، پیشبرد سریع برنامه های شهری از طریق نظارت (نظارت به معنای واقعی، نه دخالت های غیرتخصصی در امور اجرایی شهر و شهرداری از طریق تحت فشار قرار دادن شهردار) می باشد، از این رو شوراها نقش اساسی در توسعه پایدار شهرها و روستاها داشته و این مهم میسّر نمی شود مگر با ورود افراد متخصص، متعهد و مجرّب در شورا...

طاهره یگانه فرد

شورا در لغت به معنای مشورت بوده و ریشه در آموزه های قرآنی و سنّت پیامبر(ص) دارد و اهمیت آن به حدی است که در قرآن، سوره ای با نام «شوری» نام گذاری شده و در آیه 159سوره آل عمران به اصل شورا تأکید شده است. بنابراین در اصل هفتم قانون اساسی، شوراها به عنوان ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور شناخته شده اند و بنابر اصل یکصدم (برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و... از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر یا استان صورت می گیرد...) در اسفند سال1377 اولین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد و در حال حاضر فرآیند نام نویسی و بررسی صلاحیت نامزدها جهت برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراها در حال انجام می باشد. به بیان این اصل، فلسفه تشکیل شوراها، پیشبرد سریع برنامه های شهری از طریق نظارت (نظارت به معنای واقعی، نه دخالت های غیرتخصصی در امور اجرایی شهر و شهرداری از طریق تحت فشار قرار دادن شهردار) می باشد، از این رو شوراها نقش اساسی در توسعه پایدار شهرها و روستاها داشته و این مهم میسّر نمی شود مگر با ورود افراد متخصص، متعهد و مجرّب در شورا. طبق قانون، اعضای شوراهای اسلامی به طور مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند بنابراین مردم با این انتخاب، سرنوشت شهر یا روستای خود را به مدت چهار سال به دست نمایندگان خود می سپارند.

بدیهی است اگر مشارکت مردم در این انتخابات، گسترده، آگاهانه و با بینش کافی باشد، افرادی که در نهایت بر کرسی شوراها تکیه می زنند و مدیریت امور شهری را در دست می گیرند، افرادی کارآمد و شایسته خواهند بود. لذا تک تک شهروندانی که شرایط رأی دادن را دارند باید در قبال شهر خود و سایر شهروندان، احساس مسئولیت نموده و حتماً در انتخابات شرکت نمایند اما نه فقط برای رفع تکلیف و انجام وظیفه بلکه این مشارکت باید آگاهانه باشد؛ چرا که اگر هدف، تنها انجام وظیفه باشد و فردِ رأی دهنده، شخصاً تحقیق و بررسی لازم را بر روی نامزدها از جنبه های مختلف شخصیتی، علمی، دین داری، اخلاقی، تجربه و تخصص ننموده باشد، درواقع بی هدف، شرکت می نماید و چه بسا تحت تأثیر حرف و نظر دیگران، ظواهر مادی اعم از شهرت، ثروت و چهره، پوسترهای تبلیغاتی و یا حتی براساس ترتیب الفبا در لیست، رزومه اعلام شده توسط شخص و یا محله گرایی و فامیل گرایی و بدون شناخت کافی اقدام به نوشتن اسامی در برگه های رأی می نماید.

مطلب مهم دیگر در انتخاب افراد به عنوان نمایندگان شهر این است که در صورت ائتلاف نامزدها و تشکیل گروه، اگر فرد یا افرادی از گروه اعلام شده، مورد قبول و منتخب ما هستند نباید چشم و گوش بسته، سایر اعضای گروه را انتخاب کنیم، چه بسا که خط مشی آنها متفاوت بوده یا با ویژگی ها و معیارهای مورد نظر ما هم راستا و همسو نباشد.

چه بسیار افرادی را می شناسیم که وجهه اجتماعی خوبی دارند و در لباس و شغل فعلی خود، انسان های شایسته و موفقی هستند و یا اینکه جزء خانواده و خاندان سرشناس و مورد احترام مردم در گذشته و حال می باشند اما نباید فراموش کنیم که شورا بدان جهت که نظارت بر امور شهر و شهرداری را برعهده دارد تشکیلات بسیار مهمی است و ممکن است برخی از این انسان های وارسته و شایسته، در این مسند، کارایی و اثربخشی لازم و کافی را نداشته و چه بسا خسارات جبران ناپذیری را بر شهر و شهروندان وارد نمایند و در نتیجه موجبات نارضایتی مردم فراهم گردد.

بیایید با حضور گسترده و آگاهانه خود در انتخابات این دوره و انتخاب افراد شایسته، متخصص و دارای دانش و توان مدیریت شهری به عنوان نمایندگان خود و واگذاری اداره امور شهر به آنها، از ورود افراد ناکارآمد و نالایق در این مسند جلوگیری نماییم و از این طریق جلوی خسارات و نارضایتی های آتی را بگیریم. بی تردید با نقش آفرینی، حضور و مشارکت تأثیرگذار خود، شرایط و محیطی را فراهم می آوریم که افراد غیرمتخصص، دیگر حتی اجازه نامزد شدن در این انتخابات را به خود ندهند و در نتیجه شأن و جایگاه شوراهای اسلامی، حفظ شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا