استاندار یزد در هجدهمین جلسه ستاد انتخابات استان که با حضور اعضای هیات نظارت شورای نگهبان استان برگزار شد؛ تأکید کرد: ضرورت دارد حق‌الناس را رعایت کنیم و امانت‌دار مردم باشیم تا اعتماد آنان به‌نظام جلب شود، این رسالتی است که به دست اندرکاران انتخابات محول شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد «سید محمد میرمحمدی»، سوم اردیبهشت ماه در جلسۀ ستاد انتخابات استان گفت: تاکنون اقدامات استان در حوزۀ انتخابات باتدبیر، همدلی، همفکری، پاکی و صداقت همراه بوده است و امیدواریم ازاین‌پس نیز به همین صورت ادامه یابد تا استان در ارتباط با برگزاری انتخابات بهترین عملکرد را داشته باشد.


قوانین از وزارت کشور به استانداری ها ابلاغ می شود


استاندار یزد با اشاره به دیدگاه شورای نگهبان مبنی بر لزوم عدم تائید صلاحیت اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: لازم است ازنظر شرعی به نظر شورای نگهبان توجه کنیم اما رویه کار به این صورت است که معمولاً نظر شورای نگهبان به مجلس منعکس می‌شود، مجلس اگر فرصتی برای تجدیدنظر در قانون بر اساس نظر شورای نگهبان را داشته باشد، ارائه پیشنهاد می‌دهد.
میرمحمدی افزود: چون ما تشخیص مصلحت نظام را نیز داریم، بعضاً نظر شورای محترم نگهبان با نظر مجلس متفاوت می‌شود و هیچ‌یک از طرفین هم کوتاه نمی‌آیند. آنگاه این نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود تا مجمع تشخیص مصلحت تصمیم‌گیری کند.
وی ادامه داد: بنابراین اگر صورت قانونی از طریق مجلس به وزارت کشور ابلاغ شد، وزارت کشور نیز آن را برای اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌کند. آنگاه ما هم باید مجری قوانینی باشیم که ابلاغ‌شده است و بر اساس آن عمل کنیم و طبیعی است که برخلاف آن‌هم نمی‌توانیم عمل کنیم.


لزوم بی طرفی عوامل شعب اخذ رای


میرمحمدی دربارۀ ویژگی دست‌اندرکاران شعب اخذ رأی، بیان کرد: لازم است افرادی که انتخاب می‌شوند بی‌طرف باشند و این مهم در جلسات توجیهی و آموزشی به آن‌ها متذکر شود. دقت شود چینش افراد مناسب باشد و افرادی انتخاب نشوند که اعتماد مردم را ضعیف کنند.
وی افزود: لازم است افراد منتخب در چارچوب قانون عمل کنند؛ حب و بغضی در کار نداشته باشند؛ بی‌توجهی نکنند؛ حق‌الناس را رعایت کنند؛ از حقوق مردم پاسداری کنند.
میرمحمدی افزود: اعتماد به‌نظام در رفتار افرادی دیده می‌شود که در ارتباط باکار مردم قرار می‌گیرند که هرچه این افراد با مردم بی‌غرض‌تر و صادق‌تر باشند اعتماد مردم به آن‌ها و درنتیجه به‌نظام بیشتر می شود.
استاندار یزد تأکید کرد: ما باید حق‌الناس را راعایت کنیم و امانت‌دار مردم باشیم تا اعتماد آنان به‌نظام جلب شود و این رسالتی است که به مجریان انتخابات محول شده است.


هواداران نامزدها احساساتی نشوند


میرمحمدی بیان کرد: دربارۀ هواداران نامزدها از طریق ستادها، از آن‌ها خواهیم خواست که قانون را رعایت کنند؛ احساساتی نشوند و روی نقاط قوت تأکید کنند و به مسائل سطحی ورود پیدا نکنند.
وی بابیان اینکه اساس کار انتخابات را مشارکت گسترده تشکیل می‌دهد، گفت: در این زمینه باید تلاش کنیم که حضور مردم در صندوق‌های رأی بیشتر باشد و این مهم‌ترین اقدام است.
میرمحمدی خاطرنشان کرد: برخی هستند که بر اساس علاقه وافر یا مخالفت بیش از حد اقداماتی انجام می‌دهند که اسباب ناراحتی دیگران می شود، باید از این مسئله مراقبت کنیم.


شرایط متفاوت این دوره انتخابات با دوره های قبل


میرمحمدی افزود: این دورۀ انتخابات ازنظر نیاز به مشارکت بالا با دورۀ قبل متفاوت است؛ زیرا در شرایطی در سطح منطقه و بین‌الملل هستیم که با توجه به وجود جریان‌های مختلف که عمدتاً نیز در رابطه با تضعیف انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند، پیرامون ما را بسیار متلاطم کرده است.
استاندار یزد ادامه داد: ما باید سدی محکم و سپری قوی در قبال حفظ و حراست از انقلاب ایجاد کنیم که مایه یأس و ناامیدی دشمن شود و این مهم را به‌گونه‌ای با دوستی و برادری و ارتباطات چهره به چهره دنبال کنیم که مردم پای صندوق‌های رأی بیایند و به هر کس که می‌پسندند رأی دهند.
وی در حوزۀ سیاست خارجی گفت: شرایط بین‌المللی به‌گونه‌ای است که آمریکا مواضع خصمانه‌تری در قبال انقلاب ما به خود گرفته؛ اروپا نیز بی‌توجه به شرایط آمریکا نیست و نمی‌تواند خود را چندان از آمریکا جدا بداند، اما از جهتی می‌خواهند با ما همکاری کنند ولی پیچ‌وخم‌هایی با آمریکا دارند که این نگرانی را برایشان ایجاد می‌کند که اگر آمریکا دست‌اندازهایی برای اقتصادشان ایجاد کند.
میرمحمدی افزود: با کاهش و افزایش نرخ دلار سهام برخی شرکت‌ها افت می‌کند یا افزایش شدیدی می‌یابد. ازاین‌رو، آن‌ها باتدبیر مسائل بین‌المللی را دنبال می‌کنند و ما نیز در اینجا باید باتدبیرتر عمل کنیم.
استاندار یزد ادامه داد: آنان موضع شدید و صریح دارند و ما قوت ملی و قدرت مردم راداریم. اگر در آنجا 40 تا 50 درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند در ایران 75 تا 80 درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و رؤسای جمهور با بالای 50 درصد انتخاب می‌شوند که این نقطه قوتی برای مردم و نظام است.
وی بیان کرد: اگر مردم به این‌ها توجه کنند که ممکن است زمانی بلایی که بر سر عراق و سوریه آمده است، بر سر ما بیاید، برای انقلاب دست به هر کاری خواهند زد و به میدان می‌آیند. این روشنگری‌ها بسیار ضروری است که مردم حضور و مشارکت حداکثری داشته باشند.


انتخابات سالم و آرام، یکی از اهداف اساسی در برگزاری انتخابات


میرمحمدی گفت: یکی از اهداف اساسی ستاد انتخابات استان و کشور این است که انتخابات به‌صورت سالم و آرام برگزار شود و اگر این اتفاق‌ها بیفتد مردم راحت‌تر هستند، خصومت‌ها کمتر و اختلافات کم‌رنگ‌تر می‌شود و طبیعتاً هرکس آگاهی بهتری داشته باشد انتخاب بهتری خواهد داشت.
وی بیان کرد: ما به‌عنوان مجریان انتخابات، باید وظایف خود را به‌خوبی انجام دهیم و در خلق حماسه باشکوه ملی باکار درست خود سهیم باشیم و بتوانیم نقش خود را به‌خوبی ایفا کنیم.
استاندار یزد امنیت انتخابات را یکی از دیگر موضوعات مهم استان دانست و گفت: دراین‌باره پیش‌بینی لازم برای برخورداری از دقت، سرعت عمل، مراقبت و نیز حضور نیروهای مؤثر، کاردان و کارآمد انجام‌شده و نیروهای دستگاه قضا، نیروی انتظامی و سپاه ساماندهی لازم را صورت داده‌اند.
وی بابیان اینکه برای مشارکت مردم، خروج آن‌ها از بی‌تفاوتی و ایجاد فضایی شاداب و پرجنب‌وجوش نقش ستادها، نامزدها و روابط عمومی‌ها مهم است، گفت: هرچه امید مردم بیشتر شود دل‌بستگی آنان بیشتر می‌شود؛ آرامش بیشتری می‌یابند، دغدغه‌هایشان کمتر می‌شود و مسائلی که جنبۀ نگران‌کننده دارد کاهش می‌یابد و محیط برادرانه‌تری ایجاد می‌شود.
وی دربارۀ کاندیدای تأییدشده برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه افرادی که از سوی شورای نگهبان تائید صلاحیت شده‌اند افرادی شایسته و دارای صلاحیت هستند که دارای سابقه، شناخته‌شده و اهل ادب هستند و افرادی نیستند که احساساتی برخورد کنند.
استاندار یزد بیان کرد: ان‌شاءالله این افراد الگویی باشند برای اخلاق‌مداری زیرا وقتی این افراد سخن می‌گویند سخنانشان در دنیا پخش می‎شود و هرچه زیباتر و سنجیده‌تر صحبت کنند، ادب و فرهنگ و غنای فرهنگی ما منتقل می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا