انعکاس مطبوعات استان دریزدفردا -شهری -ساخت و سازشهری -یادداشت
یزدفردا -هفته نامه آیینه یزد "مهدی احمد‌ی بفرویی:از آب نه، از قهر آب می‌گویم. از قطره‌ی بارانی كه نعمت است ولی با بی تدبیری بعضی از مسئولان شهری برای مردم به نقمت تبدیل می‌شوند و خدا به درد دل آن بیچاره‌ای برسد كه باید عزیزانش را بدون داشتن وسیله نقلیه شخصی و یا با موتور سیكلت به محل كار یا مدرسه برساند پس برای یزد ما همان بارانكی نم نم كفایت می‌كند .
در چند سال گذشته ساخت و سازشهری در یزد رونق فراوانی گرفته است ما شاهد ایجاد میدان‌های زیبا با زیرگذرهای جالب و دیدنی، خیابانها و بلوارهای عریض، تعریض خیابانها و پل‌های قطار و ... هستیم كه به همه‌ی زحمت كشان عرصه‌ی شهری دست مریزاد می‌گویم .
 دراوایل هفته گذشته كه لطف خداوند شامل حال مردم یزد شد و باران مفصلی باریدن گرفت و باعث شادی همه مردم شد مردم با خوشحالی، باریدن باران را تا پس از نماز صبح هنوز ادامه داشت و سر به سجده گذاشتند و ازنعمت الهی شكر گزاری می‌نمودند.اما این تشكر و سپاسگزاری حدوداً تا ساعت 6:45 ادامه داشت . همینكه مردم از خانه به خیابان‌ها آمدند تا خود را به محل كارشان برسانند با صحنه‌های عجیب روبه رو شدند دیگر هیچ كس به فكر شكر گزاری از نعمت باران نبود بلكه در زیر باران و گرفتار شدن در بركه‌های آب خیابانها لعن و نفرین‌ها بود كه به گوش می‌رسید .
 كودكی دبستانی را می‌دیدی كه پاهایش در گلها فرو رفته و زار می‌زد. مادری را می‌دیدی كه چادرش خیس و گلی شده بود و زیر لب غر غر می‌كرد. پسربچه‌ای سیزده، چهارده ساله را می‌دیدی كه چرخ دوچرخه اش در جوی كنار خیابان افتاده است، پاهایش تا زانو در آبهای جاری فرو رفته است، كیفش را كه آب آن را با خود می‌برد و پسرك حیران نمی‌توانست دوچرخه اش را بیرون بیاورد، خودش را نجات دهد یا كیفش را؟ اتومبیلی را می‌دیدی كه در چاله‌ی بزرگی كه در زیر آب نیمی از آن پنهان بود از كار افتاده بود و صحنه هایی فراوان از این دست قضایا خیابانها را پر كرده بود ،خدایا می‌گویند باران نعمت است .پس این چه غوغایی است در شهر.
یا شاید حفر چاه در كوچه‌ها نیز می‌تواند به حل این مشكل كمك فراوانی كند و صد البته اگر چنین شود و مشكل آب گرفتگی خیابانها حل شود دیگرچاله‌های شهرمان به استقبال بارش باران نخواهند رفت و ماشینها هم دیگر نمی‌توانند در خیابانها آب تنی كنند و من نیز نخواهم توانست به فرزندم مصداق عینی « قطره قطره جمع گردد ناگهان دریا شود» را نشان دهم و از همه مهمتر شرمندگی باران را پس از آب گرفتگی خیابانها شاهد نخواهیم بود .
در كمتر خیابانی این وضع اسف انگیز وجود نداشت و از هیچ خیابانی در سطح شهر به راحتی نمی‌توانستی عبور كنی.
اگرخیابانها دراین سالها بر اساس معیارهای فنی و شهرسازی احداث می‌شد و اگر شهرداری به كار مقاطعه كاران نظارت دقیق و علمی به عمل می‌آورد خیابانهای یزد همانند دیگر خیابانهایی كه در رعایت اصول علمی در آن مرعی گردیده است دچار آب گرفتگی شدید نمی‌گردید و با راه بندان‌های طولانی دانش آموزان، دانشجویان، كارمندان ودیگر شهروندان را از فعالیت هر روزه خود باز نمی‌داشت.
بنابراین مسئولین شهرداری چاره‌ای بیاندیشیم كه باران « این نعمت الهی » از آمدن خودش شرمنده نشود هنوز آغاز زمستان است و می‌خواهند ابرها را هم در استان یزد باربر نمایند از پیمانكاری كه وجه را به صورتی دریافت می‌نماید كه كار خوب و درجه یك تحویل دهد از در كمك و مساعدت به وی هم گاهی یك یا چند بارتعدیل شامل حالش می‌شود، آنطور كه باید و شاید بر كار وی نظارت كنیم.
از سه راه آزاد شهر كه تبدیل به رودخانه‌ای شده تا خیابان تیسمار فلاحی و میدان اطلسی همه و همه خیابانها رودخانه‌ای است، صد حیف كه این رودخانه‌ها قابل كشتیرانی نیستند. این رودخانه‌ها بالاخره باید به دریا یا دریاچه‌ای برسند و خوشبختانه مسئولین شهری چاره‌ای برای آن« نیز اندیشیده اند. یك سال تمام زیر گذرهایی احداث شده بود به دریاچه‌ای برای این رودها تبدیل شد به طوری كه زیر پل قطار میدان همافر را آن قدر آب گرفته بود كه ماشینهای پلیس دو طرف این بلوار را مسدود كرده بودند زیر گذر میدان امام حسین، فقط چند قایق كم داشت كه همانند دریاچه پارك كوهستان یقیناً می‌شد در آن كاسبی كرد.
 به راستی باران رحمت الهی است اما ما نفهمیدیم كه این رحمت الهی چه حكمتی دارد كه وقتی از آسمان نازل می‌شود دیگر در شهرمان هیچ تاكسی یافت نمی‌شود این امر نیز رفت وآمد را دچار مشكل حادتری می‌كند.
 مشكل آب گرفتگی سطح شهر مشكل تازه‌ای نیست و این مساله سالهاست كه در شهر ما مشاهده می‌گردد و علت اصلی آن نیزعدم شیب بندی عرضی خیابانها ومعابر، عدم اجرای شبكه جمع آوری آبهای سطحی و عدم تكمیل شبكه فاضلاب می‌باشد برای شیب بندی عرض خیابانها نمی‌توان كاری كرد زیرا هم بود جه فراوانی می‌خواهد و هم اینكه بسیاری از خیابانها از قدیم ساخته شده‌اند و مطابق با استاندارد نیستند ولی شهرداری یزد به عنوان متولی اصلی مسایل شهری می‌بایست نظارت خود را بر اجرای خیابانهای جدیدالاحداث به شكل جدی تری گسترش دهد تا این مشكل كم ترشود اما متاسفانه خیابانهای جدید نیز همین مشكل را دارند و هیچ كس پاسخگوی این همه سهل انگاری نیست احتمالاً برای معابر زیر گذر نیز راهی برای خروج آب در نظر گرفته شده است و یا اینكه محل تخلیه آب زیر گذر متناسب با این حجم بارندگی نبوده است البته برخی از شهروندان واصناف نیز با ریختن زباله هایشان در جوی‌های آب كنار خیابانها باعث انسداد مسیر آب و درنتیجه بالا آمدن و سرازیر شدن آب به معابر و خیابانهای شهر می‌شوند .
همچنین هدایت ناودان‌های منازل به خیابانها نیز از دلایل دیگر آب گرفتگی معابر می‌باشد كه باید مورد توجه قرار گیرد . پس باید شبكه جمع آوری آبهای سطحی و شبكه فاضلاب را تقویت كرد تا در این موارد آبهای سطحی بلافاصله به مسیر فاضلاب هدایت شده و از آب گرفتگی خیابانها جلوگیری شود كه این نیز همت والای شهرداری را می‌طلبد تا گره گشای این مشكل شوند .
یزدفردا
 
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا