وبلاك فن آوري و اطلاعات و حركتي جديد در دنياي مجازي
يزدفردا:متن زير مقاله ايست از صدها مقاله علمي وبلاك پر محتوا و علمي فن آوري و اطلاعات يزد كه به همت جمعي از جوانان يزدي در آبانماه سال گذشته پا به عرصه دنياي مجازي نهاد اكثر دوستان آشنا هاي ديرين اين دنيا و به عنوان با تجربه ترين و آشنا ترين وبلاك نويسان يزدي بودند و هستند  .
بهر حال اين عزيزان در اين مدت منشاء حركتهاي جديدي بوده و مهمترين ويژگي اين وبلاك؛ تخصصي بودن آن است  و هر گز اسير مسائل حاشيه اي نشده و با همت عالي خود تلاش نمودند
  دوستان پر تلاش فن آوري و اطلاعات يزد قصد حضوري قدرتمند تر در اين وادي را دارند  كه اميد واريم كه در اين راه دشوار همچو گذشته با قدرت گام بردارند .
و دوست  پرتلاش محمد حسين تقوائي مدير گروه فن آوري و اطلاعات متني را در وبلاك خود گذاشته بودند كه بر حسب وظيفه عين مطلب تقديم بازديد كنندگان محترم مي شود و اميد مي رود كه همگان در راه تعالي دوستان همت نموده و با ياري خداوند متعال شاهد سايتي قدرتمند از يزد در دنياي مجازي باشيم 
   
به وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد YazdIT خوش آمدید؛
 گروه فن آوری اطلاعات Yazd it Weblog online امیدوار است تلاش و همت شبانه روزی در به روزرسانی وبلاگ در مورد فن آوری مورد توجه عزیزان باشد . با یاری خداوند به زودی به یک وب سایت با سرویسهای نگارش مقاله ؛ خبر و .... نقل مکان می کنیم ؛ انچه می تواند راهگشا ماباشد حمایت بی دریغ شماست ؛ گروه هرگونه مشارکت و سرمایه گذاری مالی حمایت می کند

با تشکر

مدیروبلاگ

فن آوری اطلاعات یزد

محمدحسین

تقوایی زحتمکش

تفاوت وبلاگ Weblog و وبسایت Website ؛ آشنایی با آدرس سرویسهای فارسی زبان وبلاگ

وبلاگ Weblog  ؛ بلاگ، وب‌نوشت یا تارنگار چیست؛ وبسایت Website یا وبگاهتفاوت وبلاگ Weblog و وبسایت Website ؛ آشنایی با آدرس سرویسهای  فارسی زبان وبلاگ چیست ؛ تفاوت یک وبلاگ Weblog و وبسایت website  در چیست؛ شاید برایتان جالب باشد والبته سوال برانگیزکه تفاوت این دو مفهوم فن آوری اطلاعات چیست؛ ساده است در ادامه به نقل از دایره المعارف آزاد اینترنتی تعریف وبلاگ ؛ وب سایت و تفاوت وبلاگ و وبسایت را مرور کرده ایم .

در ادامه گفتار نیز فهرست و آدرس اینترنتی سرویس رایگان فارسی وبلاگ سرویس رایگان فارسی وبلاگ سرویسهای رایگان فارسی زبان وبلاگ و برخی از سرویس های ارایه دهنده خدمات به وبلاگها از جمله قالبهای رایگان وبلاگ؛ ابزارهای فارسی ؛ ابزارهای کمکی ؛ شمارنده ها و ....  را به اختصار معرفی نموده ایم ؛

وبلاگ Weblog  ؛ بلاگ، وب‌نوشت یا تارنگار چیست؛

وبلاگ، بلاگ، وب‌نوشت یا تارنگار، یک وبگاه یا صفحاتی از یک وبگاه اینترنتی است که فرد یا افرادی در آن مطالبی را به ترتیب زمانی از جدید به قدیم می‌نویسند. معمولاً در انتهای هر مطلب، برچسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت می‌شود. فاصلهٔ زمانی بین مطالب وب‌نوشت لزوماً یکسان نیست و زمان نوشته‌شدن هر مطلب به خواست نویسندهٔ وب‌نوشت بستگی دارد. مطالب نوشته شده در یک وب‌نوشت همانند محتویات یک وب‌گاه معمولی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد وب‌نوشت‌ها دارای روشی برای دسترسی به بایگانی یادداشت‌ها هستند (مثلاً دسترسی به بایگانی بر حسب تاریخ یا موضوع). بعضی از وب‌نوشت‌ها امکان جستجو برای یک واژه یا عبارت خاص را در میان مطالب به کاربر می‌دهند.

وبسایت Website یا وبگاه چیست

وبگاه (یا وب‌سایت یا تارنما) مجموعه‌ای از برگه‌های اینترنتی است که دارای دامنه اینترنتی یا زیردامنه اینترنتی مشترک‌اند.

«وبگاه» واژهٔ مصوب فرهنگستان زبان پارسی برای واژهٔ نوین «وب‌سایت» (Website) در زبان انگلیسی است. در برخی نوشته‌های فارسی نیز از واژهٰ تارنما به این منظور استفاده‌می‌شود.

کلمه وب فارسی یا انگلیسی است

در توضیح اینکه چرا فرهنگستان زبان و ادب فارسی باید واژهٔ «وب» را در ساخت نوینی جای دهد و چرا یک واژه‌ یا ترکیب تماماً فارسی برای آن برنگزیدند، رئیس گروه واژه‌گزینی رایانهٔ فرهنگستان در مصاحبه‌ای گفت:«دلیل این بود که گروهی که در این زمینه همکاری داشتند و شامل بسیاری از تحصیل‌کردگان رشتهٔ رایانه در آمریکا و اروپا هم بود، به این نتیجه رسیدند که چون واژهٔ «وب» در بسیاری از ترکیبات دیگر هم میآید، یا باید معادلی برای «وب» ابداع کرد و آن را در همهٔ ترکیبات دیگر نیز یکسان بکار برد، و یا باید خود واژهٔ «وب» را بعنوان یک وام‌واژه از زبان انگلیسی پذیرفت و دیگر ترکیبات را برای زبان پارسی با آن ساخت.»

شباهت یک وبلاگ Weblog و وبسایت website  در چیست

در اصل می توان گفت وبلاگ یکی از انواع وبسایتها است ؛ یک وب سایت با نوشته ها روزآمد ؛ مانند یک کشتی در مقابل قایق ؛ در اصل قایق نوعی خاص از کشتی هاست که کارایی خاص دارد .

اما چرا وبلاگها را از انواع دیگر وبسایتها جدا فرض می کنند به دلیل تفاوت کارایی این نوع از صفحات اینترنتی است

تفاوت یک وبلاگ Weblog و وبسایت website  در چیست

تفاوت اساسی میان این دو وجود دارد که عبارتنداز: فرمت، نرم‌افزار.

شکل  و فرمت وبلاگ

مهمترین عامل مشخص کننده یک وبنوشت از وبگاه فرمت) آن است. برای تمایز این دو از یکدیگر باید دید که آیا مطالب بدنبال هم می‌‌آیند؟ آیا طول آنها بطور عادی تنها چند خط یا چند بند است؟ آیا اجازه مشارکت و نظردادن به خوانندگان داده شده است؟ اما اگر دست کم پاسخ چند تا از این سوالات مثبت باشد باید گفت با یک وبنوشت یا وبلاگ  روبرو هستید.

اینکه به جرات بتوان گفت یک صفحه وبلاگ است ؛ نمی توان نظر داد ؛ البته مدیر یک وب می تواند تصمیم بگیرد که صفحه اینترنتی اش با شکل و فرمت وبلاگ باشد.

وبلاگ در اصل سه تمایز دارد ؛ اول دارای پست و مطلب روزآمد است ؛ که به صورت خطی و ترتیبی به روز می شود توضیح اینکه به به ترتیب آخرین مطلب به روز شده در اولین قسمت وبلاگ قرار می گیرد و تمام مطالب نیز به ترتیب و پشت سرهم به صورت واحد لحاظ می شود

دوم دارای قسمت نظرات برای هر مطلب است ؛ قسمت نظرات یا کامنت ؛ یکی از مشخصه های اصلی یک وبلاگ است که به کاربران اجازه می دهد در مورد مطلب نویسنده اظهار نظر کنند بسیاری از محقیقین وجود قسمت نظرات را موجب محبوبیت وبلاگها دانسته اند گرچه در وبسایتها هم ممکن است قسمت نظرات به صورت کلی وجود داشته باشد.

سوم تاریخ به روز رسانی است که معمولا ساعت تاریخ ؛ نویسنده ؛ موضوع و حتی زمان آخرین ویرایش هم درج می شود .

مشخصه فنی وبلاگ

از نظر فنی ساده‌ترین روش برای تشخیص وبگاه از وبنوشت استفاده از نوعی ابزار مخصوص برای تهیه وبنوشت است.

وبگاه معمولاً به منظور خبررسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد در صورتی که وبنوشت یا وبلاگ یادداشت‌های شخصی است که البته بنا به سلیقهٔ شخص می‌تواند در آن اطلاع‌رسانی نیز صورت گیرد و

وبلاگها در اصل دارای نرم افزار مدیریت محتوا عمومی یا اختصاصی هستند ؛ به عبارتی اگر وبلاگ در یک سرویس عمومی وبلاگ خواه به صورت رایگان یا اجازه ای ( مانند میهن بلاگ ؛ بلاگفا و اجازه ای ؛ در ایران وجود ندارد) دارای یک نرم افزار مدیریت عمومی است که بنا به سلیقه مدیران وبسایت سرویس دهنده انتخاب می شود. که سه رکن پست؛ کامنت و تاریخ را در هر به هر کاربری ارایه می دهند

اگر هم وبلاگ برروی یک میزبان وب مستقل باشد ؛ مدیر وبلاگ مجبور به راه اندازی یک نرم افزار مدیریت محتوا اختصاصی است ؛ نرم افزارهای وبلاگهای اختصاصی معمولا موبایل تایپ یا وردپرس هستند  این نرم افزارها هم به صورت پیش شرط ؛ کامنت ؛ پست و تاریخ مطلب را در صفحات خروجی نمایش می دهند.

وب web واژهٔ انگلیسی برای تار است.

در اصل وب یک استاندارد و پروتکل است که تعریف و درک فنی آن خارج از حوصله این مقاله خواهد بود، اما می توان گفت ؛ وب یک فضای جهانی اطلاعات است که مردم می توانند توسط اینترنت در آن بخوانند یا بنویسند.

وب مخفف کلمه وب‌سایت (website) است. ‌سایت یعنی مکان و منظور از وب‌سایت صفحات مرتبط است. واژهٔ وبگاه در پارسی گزینه وب‌سایت شده.

واژهٔ وب در بسیاری از ترکیبات «اینترنتی» میآید. کم کم «وب» بعنوان واژهٔ بین‌المللی جا افتاده و به منظورهای مختلفی به کار میرود.

وب اینترنت نیست

 وب اینترنت نیست ؛  این عبارت معمولا به صورت اشتباه به جای اینترنت به کار می رود اما وب در حقیقت یکی از خدماتی است که روی اینترنت ارایه می‌شود مانند پست الکترونیک.!!! به عبارت ساده تر اینترنت دارای خدمات و سرویس هایی است که هریک از نظر فنی و پایه ای متفاوت هستند و دارای کارایی متفاوت هستند ؛ اگر اینترنت را متشکل از چند کامپیوتر بدانیم که به صورت شبکه به هم متصل هستند و اطلاعاتی را بین هم رد و بدل می کنند ؛ خوب این رد و بدل اطلاعات ؛ تحت شرایط خاص ؛ با شکل و شمایل اختصاصی و با تکنولوژی متفاوت است .

مثالی می آورد فکر کنید شبکه اینترنت شبکه حمل و نقل است!!!!!!! متشکل از شبکه ریلی ؛ جاده ای ؛ هوایی و دریایی و ..... هریک از این شبکه ها با تکنیک ؛ روش ؛ مختصات و مشخصات خاصی کالا را حمل می کنند حال به اینترنت نگاه می کنیم ؛ سرویس ها هم نقش ریلی و هوایی و.... دارند پست الکترونیکی ؛ گوفرها ؛ وب ؛ اف تی پی و ..... که هریک به گونه ای اطلاعات را رد و بدل می کنند

 وب مخفف کلمه وب‌سایت (website) است. ‌سایت یعنی مکان و منظور از وب‌سایت صفحات مرتبط است. واژهٔ وبگاه در پارسی گزینه وب‌سایت شده.

واژهٔ وب در بسیاری از ترکیبات «اینترنتی» میآید. کم کم «وب» بعنوان واژهٔ بین‌المللی جا افتاده و به منظورهای مختلفی به کار میرود.

واژه‌شناسی و واژه‌گزینی وبلاگ Weblog

واژهٔ Weblog یک هم‌آمیزی از دو واژهٔ Web (که در فارسی به صورت وب به کار می‌رود) و Log است. واژهٔ Log، واژه‌ایست از زبان انگلیسی دورهٔ میانه با خاستگاه نامعلوم که به معنای "دفتر گزارش سفر کشتی‌ها" است. Log در زبان تخصصی رایانه به پرونده‌هایی گفته می‌شود که گزارش وقایع رخ‌داده در رایانه در آن ثبت می‌شود. واژهٔ Weblog بعضاً در زبان انگلیسی به شکل خلاصه شدهٔ Blog نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خدمات دهندگان رايگان

بلاگر (Blogger) از گوگل

یکی از قدیمیترین خدمت‌دهنده‌های ساخت وب‌نوشت که به کاربران امکان می‌دهد به رایگان برای خود وب‌نوشت درست کنند. این ابزار توسط شرکت Pyra در سال ۱۹۹۹ ساخته شد. این شرکت در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت گوگل خریده شد. بلاگر به دلیل حمایت از استاندارد یونی‌کد امکان ساختن وب‌نوشت‌های فارسی را به کاربران فارسی‌زبان می‌دهد. .

بلاگساز

سيستم جديد وبلاگی با امكانات فراوان به تمام كاربران اينترنتی خدمات ميدهد با عضو شدن در آن از تسهيلات آن استفاده كنيد

آدرس اینترنتی سرویس رایگان فارسی وبلاگ سرویس رایگان فارسی وبلاگ :

پرشین‌بلاگ

اولین خدمات دهنده ایجاد وب‌نوشت به زبان فارسی است که تا کنون میزبان بیشترین تعداد وب‌نوشت‌ها به زبان فارسی در دنیاست.

آدرس اینترنتی سرویس رایگان فارسی وبلاگ سرویس رایگان فارسی وبلاگ :

بلاگ‌اسکای

دومین خدمات‌دهنده تولید وب‌نوشت به زبان فارسی است.

آدرس اینترنتی سرویس رایگان فارسی وبلاگ سرویس رایگان فارسی وبلاگ :

پرشین‌لاگ

یک خدمات دهنده دیگر برای ایجاد وب‌نوشت به زبان فارسی.

آدرس اینترنتی سرویس رایگان فارسی وبلاگ سرویس رایگان فارسی وبلاگ :

کاسپین‌بلاگ

سایتی فارسی، که امکان ساختن وبلاگ با نرم‌افزار مووبل تایپ را به صورت رایگان در اختیار شما می‌گذارد، فقط شرط آن داشتن یک ماه وبلاگ فعال است، با امکاناتی نظیر لینکدونی و فوتوبلاگ و ۵ مگابایت فضای رایگان و ایمیل. شما همچنین می‌توانید بر روی کاسپین بلاگ فایل‌های خود را با فرمت php ذخیره کنید.

آدرس اینترنتی سرویس رایگان فارسی وبلاگ سرویس رایگان فارسی وبلاگ :

بلاگفا

ارائه دهنده خدمات وبلاگ فارسی.

آدرس اینترنتی سرویس رایگان فارسی وبلاگ سرویس رایگان فارسی وبلاگ :

میهن بلاگ

آدرس اینترنتی سرویس رایگان فارسی وبلاگ سرویس رایگان فارسی وبلاگ :

پارسی‌بلاگ

ارائه دهنده خدمات وبلاگ فارسی. سرویس رایگان فارسی وبلاگهاپارسی‌بلاگ

آدرس اینترنتی سرویس رایگان فارسی وبلاگ سرویس رایگان فارسی وبلاگ :

بلاگ‌های ایران جوان

سرویس وبلاگ با قابلیت فتوبلاگ و فضا برای آپلود تصاویر بلاگهای ایران جوان

آدرس اینترنتی سرویس رایگان فارسی وبلاگ سرویس رایگان فارسی وبلاگ :

رسابلاگ

سرویس رایگان و حرفه‌ای ارائه وبلاگ به زبان فارسی برای وبلاگ نویسان حرفه ای. سرویس رایگان فارسی وبلاگهارسابلاگ

آدرس اینترنتی سرویس رایگان فارسی وبلاگ سرویس رایگان فارسی وبلاگ :

وبلاگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.

Jump to: navigation, search

منبع:وبلاك علمي فن آوري و اطلاعات يزد

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا