ماشين‌های مكانیزه‌ی شهرداری یزد را بفروشیم و جارو بافقی بخریم؟!


انعکاس مطبوعات دریزدفردا

هفته نامه بشارت نو
سخنگوی شورای شهر یزد در جلسه‌ی علنی شورای شهر:ماشین‌های مكانیزه‌ی شهرداری را بفروشیم و جارو بافقی بخریم!

گروه شهر؛ سیدمهدی نبوی‌نژاد: سخنگوی شورای شهر یزد راجع به سیاست شهرداری برای فروش ماشین‌های مكانیزه خود به بخش خصوصی گفت: ماشین‌های مكانیزه‌ی شهرداری را بفروشیم، جارو بافقی بخریم!

علی‌محمد میرحسینی در سیصد و سی و ششمین جلسه علنی شورای شهر با بیان اینكه 20 سال پیش معابر شهرمان با ماشین‌های مكانیزه تمیز می‌شد بیان كرد: علت اینكه ماشینی كه می‌توانیم در شهر خودمان استفاده كنیم به شهرداری مهردشت ابركوه بدهیم چیست؟ چطور است كه شهرداری مهردشت ابركوه می‌تواند از این دستگاه استفاده كند ولی شهرداری یزد از بكارگیری این دستگاه عاجز است؟! در حالی كه من فكر می‌كنم اگر مهردشت می‌تواند، هیچ دلیل ندارد كه ما نتوانیم كاری كه 20 سال پیش می‌كردیم را انجام دهیم.

سخنگوی شورای شهر پیشنهاد داد: حداقل در معابر اصلی شهر یزد از این ماشین‌ها استفاده شود تا مردم ببینند شهرداری یزد هم ماشین اتوماتیك دارد و كار می‌كند.

میرحسینی با اشاره به اینكه مشاهده می‌كنیم در شهر یزد آشغال‌ها با وانت‌های نیسان كه ظاهری نامناسب دارند جمع‌آوری می‌شوند تصریح كرد: من فكر می‌كنم فروش این ماشین‌ها یك گام به عقب است.

وی با بیان اینكه 20 سال پیش با دستگاه‌های مكانیزه آشغال‌ها جمع‌آوری می‌شده است گفت: امروز می‌بینیم با یك وانت نیسان داغون كه چادر زده و در یك طرفش یكسری گونی نصب كرده‌اند آشغال جمع می‌كنند این در حالی است كه در روزهای اولی كه به شورای شهر می‌آمدیم با ماشین‌های مكانیزه كوچه‌ها را جارو می‌كردند اما حال جارو كردنمان را مقایسه كنیم.

سخنگوی شورای شهر با كنایه نسبت به این حركت شورای شهر گفت: ماشین‌های مكانیزه را بفروشیم و در خرید جاروی بافقی سرمایه‌گذاری كنیم!

علی‌محمد میرحسینی ادامه داد: اگر این روال ادامه یابد می‌ترسم در شورای چهارم(شورای بعدی) ماموران شهرداری درب خانه‌ها گونی دست بگیرند و بگویند آشغال‌ها را داخل گونی بریزید و بعد هم پشت كنند و ببرند.

وی همچنین نسبت به جدول‌شورهای شهرداری هم گفت: قبلا جدول‌شورهای مكانیكی و ماشینی در خیابان‌ها جدولها را می‌شست اما امروز می‌بینیم با وسایل دستی و تاید و .... جدول‌ها را پاك می‌كنند!؟

ناصر پارسائیان رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در همین ارتباط گفت: تعدادی از این ماشین‌های مكانیزه به مشهد و تعدادی دیگر به اصفهان فروخته شده است.

شایان ذكر است كه شهرداری با مصوبه‌ی شورای شهر دستگاه‌های مكانیزه‌ی جمع‌آوری زباله را فروخته است كه سخنگوی شورای شهر تصویب این مصوبه را كار اشتباهی دانست.

اما محمدمهدی حرزاده معتقد بود ما همین طور فروش اینها را تصویب نكردیم بلكه قرار بود شهرداری با پولش همین نوع ماشین‌آلات را آنهم نو و جدیدترینش را بخرد.

بحث به اینجا ختم نشد و سخنگوی شورای شهر با یك كنایه‌ی دیگر گفت: باید برویم بافق و كامیون، كامیون، جاروی دستی بیاوریم.

میرحسینی به كنایه افزود: دو سال دیگر مهردشت ابركوه و سبزدشت بهاباد كلاس برایمان می‌گذارند كه بیایید روش جارو كردن مكانیزه را یادتان دهیم! آنوقت اتوبوس، اتوبوس می‌رویم مهردشت و سبز دشت كلاس می‌بینیم تا در آینده بتوانیم سیستم خود را دوباره مكانیزه كنیم؟

از دیگر بحث‌های حاشیه‌ای سیصد و سی و ششمین جلسه‌ی علنی شورای شهر صحبت‌های كوچك‌زاده راجع به مطلب یكی از سایت‌ها بود.

كوچك‌زاده بیان كرد: در یك مجلس ختم، یكی از شهرداران سابق یزد را دیدم و خطاب به او گفتم كه شهرداری كه نتواند پدر خانمش كه فردی مستضعف است را جایی مشغول به كار كند گزینه‌ی خوبی برای شهردار شدن نیست.

وی ادامه داد: این سایت معلوم الحال عین حرف‌های من را منتشر كرده و حتی یك سری چیزهای دیگر هم به آن اضافه كرده است. به شما می‌گویم افرادی كه انتظار داشتند به عنوان شهردار یا عضو شورای شهر انتخاب شوند و نشدند بالاخره یك سوسه‌ای می‌آیند. كوچك‌زاده خطاب به اعضای شورای شهر گفت: از اعضای شورای شهر خواهش می‌كنم خودشان را كنترل كنند و نگذارند مسایل شورای شهر از بیرون هدایت شود و همه ما را جهنمی كنند!

وی همچنین در زمینه توضیح خواستن سازمان بازرسی در مورد گرفتن بیش از 50 ساعت اضافه‌كاری اعضای شورای شهر گفت: باید بین اعضایی كه وقت می‌گذارند با كسی كه فقط 50 ساعت در جلسه شركت می‌كند تفاوتی باشد.

یكی دیگر از مباحث مطرح شده در این جلسه‌ی شورای شهر راجع به طرح كارت ‌پارك در شهر یزد بود.

سخنگوی شورای شهر با تشریح اینكه اختلاف بین شركت علی گستر مجری كارت‌پارك در شهر یزد و راهنمایی و رانندگی منجر به تعطیلی كارت پارك در شهر یزد شد گفت: راهنمایی و رانندگی در یك اقدام نسنجیده در صدا و سیما اعلام كرد كه دیگر طرح كارت پارك اجرا نمی‌شود.

میرحسینی ادامه داد: نیروهای راهنمایی و رانندگی با بلندگو در خیابان‌ها و مغازه‌ها اعلام می‌كردند كه دیگر طرح كارت پارك اجرا نمی‌شود.

وی عنوان كرد: جلسه‌‌های مختلفی را با راهنمایی و رانندگی برگزار كردیم كه منجر به دستورالعمل رئیس پلیس نیروی انتظامی سردار احمدی مقدم و جابجایی رئیس پلیس شهرستان شد.

میرحسینی با اشاره به اینكه طبق دستورالعمل رسیده از سردار احمدی مقدم در مورد اجرای جدید طرح كارت پارك در شهر یزد، 40 درصد مبالغ دریافتی را شركت رهگشا مجری این طرح دریافت، 40 درصد هم به شهرداری كه متولی معابر و كناره‌های راه است می‌رسد و 20 درصد باقیمانده هم راهنمایی و رانندگی دریافت می‌كند یادآور شد: در طرح كارت پارك قبلی سهم شهرداری فقط 10 درصد بوده است.

سخنگوی شورای شهر خبر داد قرار است از 20 اردیبهشت اجرای طرح كارت پارك در شهر یزد دوباره شروع شود.

همچنین در این جلسه شورای شهر مصوب شد در صورتی كه غیر از معابر هفت‌گانه مصوب شورای شهر، شهرداری بخواهد محور جدیدی را وارد طرح كارت پارك كند باید از شورای شهر مجوز بگیرد.

از مطالب دیگر طرح شده در این جلسه‌ی شورای شهر، لجام گسیختگی نصب داربست‌ها در شهر یزد بود.

محمدمهدی حرزاده از اعضای شورای شهر با تاكید این نكته كه سه سال است اعضای شورای شهر می‌گویند داربست‌های سطح شهر را جمع كنید و هنوز موفق به این كار نشده‌اند گفت آیا می‌شود بین اجرائیات شهرداری و داربستی‌ها ارتباطی نباشد؟

وی یادآور شد: در روز 12 فروردین تصمیم گرفتیم كه داربست‌ها را جمع كنیم ولی قبل از اینكه به میدان باهنر برسیم و داربست آنجا را جمع كنیم در راه یكی از داربستی‌‌ها به یكی از افرادی كه داخل ماشین ما بود زنگ زد و گفت كه چرا داربست من را می‌خواهید باز كنید؟

حرزاده ادامه داد: به خودم گفتم خدایا این فرد چطور ممكن است از این مسئله آگاهی پیدا كرده باشد و قبل از اجرائیات شهرداری به میدان باهنر رسیده باشد.

حرزاده گفت: اگر حسن ظن داشته باشیم به آنها گفته‌اند بیا داربست‌هایت را جمع كن تا انبار نرفته است، اما اگر سوء ظن داشته باشیم اینها داد و ستدی با هم دارند.

وی در پایان سخنانش با بیان اینكه هر وقت مسئله جمع‌آوری داربست‌ها را پیگیری می‌كنیم اجرائیات شهرداری می‌گوید امشب جمع می‌كنیم اما فردا باز می‌بینیم كه جمع نشده است گفت: من تصور می‌كنم اینها (شهرداری) یك جورهایی سر كارمون می‌گذارند. خیال می‌كنم كه اینجا یك خبرهایی باشد كه مشكوك است. در این زمینه قرار شد كمیسیون فرهنگی بررسی لازم را معمول دارد.

در این جلسه همچنین فقیه خراسانی رئیس شورای شهر یزد گفت: آقای میرسعیدی معاون عمرانی استانداری یزد گفته است كه از تشكیل شورای اول تاكنون 80 مصوبه شورا شهر به شورای حل اختلاف آمده است و شما محل نمی‌گذارید! این در حالی است كه من فكر نمی‌كنم اینقدر باشد، البته ایشان گفت كه 80 مصوبه‌ی جواب نداده داریم.

موضوع باز كردن درب و پنجره داخل پارك‌ها نیز یكی دیگر از موضوعات مورد بحث در این جلسه بود.

سخنگوی شورای شهر یزد با اعتراض نسبت به این مساله گفت: حتی در برخی پارك‌های كوچك هم در باز كرده‌اند و از طرف پارك ماشین به داخل خانه می‌برند به طوری كه بعضا افرادی جرات نمی‌كنند فرزندانشان را چند دقیقه داخل پارك تنها بگذارند. وقتی هم با آنها برخورد شد و درب پارك را بستند دو هفته بعد دیدیم كه دوباره دربها باز شده است. پی‌گیر كه شدیم در شهرداری گفتند ما حریف اینها نیستیم. دستگاهی كه بودجه‌اش در سال 70 میلیارد تومان است حریف این كار هم نیست؟

ناصر پارسائیان هم در این مورد گفت: متاسفانه در پارك‌ها مردم دوربین هم نصب كرده‌ و از پارك تصویر می‌گیرند حتی یكی از كسانی كه مقامی هم در دستگاهی داشت خودش گفت كه در پارك به صورت شخصی دوربین نصب كردم من هم از وی پرسیدم تصاویر افرادی كه می‌آیند را ضبط هم می‌كنید یا خیر؟

به نقل از هفته نامه بشارت نو شماره ۲۲۲ مورخ یکشنبه ۱۲ اردیبهشت

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا