قابل توجه مسئولین نیروی انتظامی یزد بویژه جناب سرهنگ علیرضا اکبرشاهی:

نکاتی در مورد چگونگی فراهم شدن زمینه عبور از چراغ قرمز!

1-

 حدود چهل سال پیش که یادمان هست، یک چراغ راهنمایی در چهار راه امیر چقماق نصب بود، که برای خودش حساب و کتاب دقیقی داشت. رأس ساعت 7 صبح با حضور پليس از حالت چشمک زن خارج و ترددهای اندک که اکثراً چرخ و موتور بود توسط سوت هماهنگ با چراغ راهنمایی کنترل می شد. ساعت یک بعد از ظهر دوباره به حالت چشمک زن در می آمد و پلیس ها می رفتند.گمانم ساعت 3 یا 4 بعد از ظهر دوباره راه اندازی و تا 9 شب که مجدداً چشمک زن می شد. با هر تخلفی هم به شدت برخورد می گردید. یادم هست یک روز صبح پیرمردی با موتور گازی اش که صدای زیادی هم داشت از دور آمد و از چراغ قرمز عبور نمود! پلیس وسط چهار راه به طرف موتور آمد و خواست تا بایستد. اما پیرمرد اصلاً گاز را کم نکرد! پلیس هم که با این وضع روبرو شد بلافاصله پرید و ترک موتور را گرفت تا آنرا نگه دارد. اما چون پیرمرد سرعت داشت پلیس نیم چرخی خورد و به زمین افتاد و همه در آن صبح خلوت خندیدند. لذا وی با یکی دیگر که آنجا بود بلافاصله سوار موتور از قبل آماده شدند و به دنبال پیرمرد به راه افتادند و گویا حوالی مسجد حظیره وی را گرفتند. آن زمان عبور از چراغ قرمز در مخیله کمتر کسی رسوخ می کرد و به گمانم آن پیرمرد هم نا خودآگاه آن تخلف را انجام داد.

 2-

 با توجه به کثرت جمعیت و وسایل نقلیه و چهار راههای متعدد می طلبد که برابر یک برنامه و اسلوب خاص و دقیقتری ترددها با چراغ راهنمایی هدایت و کنترل شود. متأسفانه بعضاً مشاهده می شود که همان مقررات سابق و ساده هم نادیده گرفته شده و سلایق مختلف مسئولین وقت و بی توجهی آنها ملاک عمل قرار می گیرد. برای نمونه در اکثر تقاطع چراغ راهنمایی بطور شبانه روزی فعال است! و درزمانی که ترددها بسیار اندک بوده و هیچ ضرورتی به ایست و حرکت نیست موجب می شود تا عده ای از مردم تصور کنند توقف شان کاملاً بیهوده است لذا بعضی از چراغ قرمز عبورمی کنند. در حقیقت بی توجهی مسئولین انتظامی به وقت مردم، زمینه ای برای شکسته شدن قانون منع عبور از چراغ قرمز توسط عده ای شده است. مسئولین چگونه توجیه می کنند که در نیمه های شب راننده ای باید از یک چهارراه با چراغ چشمک زن و احتیاط عبور کند و در چهار راه دیگر باید ایست نماید آنهم بدون حضور پلیس! اگر تصادفی در این چهار راهها بشود از کجا معلوم شود که کدام از چراغ قرمز عبور کرده است؟

 3-

 سردار حیدری با سالها مسئولیت در استان به این مسئله که نرسیدند! امید است فرمانده تازه نفس ناحیه انتظامی

 یزد با استفاده از سیستمهای هوشمند و ارزان قیمت، یک سر و سامانی به چراغهای راهنمایی بدهند سپس برنامه ای هم برای برخورد با معضل عبور از چراغ قرمز پیاده کنند. چرا عبور از چراغ قرمز دارد عادی می شود؟ چرا در کشوری مانند کانادا یک جوان ایرانی به واسطه عبور از چراغ قرمز توسط پلیس مخفی تعقیب شده و در نهایت به ضرب گلوله به قتل برسد. ولی در کشور ما امری عادی حتی برای پلیس هم بشود! (نه به آن شوری شور نه به این بی نمکی) مسئولین قبول کنند که تقصیر عمده به گردن خودشان هست و تضادها و بی برنامگی ها و بی تفاوتی ها همچنان زمینه را برای رشد جرائم مختلف فراهم می کند.

سايت قطره

85/5/14

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا