بدعتی که باید شکسته شود!

لیگ برتر والیبال ؛ هفته ی نخست،

در حاشیه ی دیدار تیم های والیبال پیشگامان کویر یزد و بانک کشاورزی

رضا بردستانی

سال ها پیش وقتی تیم های شهرستانی در تقابل با استقلال و پرسپولیس قافیه ی بازی را در زمین بازی می باختند، وقتی پرچم های سرخ و آبی را در ورزشگاه بر افراشته می دیدند، وقتی شادی همشهری های خود را میان بهت و ناراحتی بازیکنان تیم خود مشاهده می کردند، وقتی حضور این خوشحالی را تا عمق خانه های شهر خود احساس می نمودند، وقتی ... آن وقت به تنهایی و قانون بی رحم و نانوشته ی ورزش بیش از پیش پی می بردند.
دیر زمانی نگذشته از زمانی که تیم شهید استقامت در میان خیل هواداران یزدی و زیر بار سنگین ترین تشویق ها ، تیم پرسپولیس و استقلال دهه ی 70 را در همین استادیوم شهید نصیری به زانو در می آورد و آن چنان برای بردن تلاش می نمود که با باختنشان نیز یزدی ها شاد از بازی دلاورانه تا روزهای پس از آن حرف از شوتی بود که فلانی زده بود و شیرجه ای که دروازه بان شهرشان رفته بود. عادل زاده ، شاکری و خیلی از همین بازیکنان متعلق به آن روزگار ورزش فوتبال یزد هستند. اگرچه در همان زمان نیز بودند کسانی که مشوق قرمز و آبی بودند اما تعداشان آن قدر نبود که نظر ها را به خود جلب نماید و اما کمی بعد با آمدن شهید قندی این شدت کمرنگ تر و ناملموس تر از قبل به چشم آمد به نحوی که تمام ورزشگاه یکصدا فقط تیم یزدی را تشویق می نمود و لاغیر.
این روزها شاهدیم در اصفهان، بوشهر، تبریز، آبادان، اهوازو چند شهر دیگر این بدعت شکسته شده است وتیم های پر طرفدار تهرانی یعنی پرسپولیس و استقلال در این شهرها زیر بار سنگین حمایت تماشاگران آن شهرها گاه بازی خود را واگذار می نمایند چرا که هوادار در برد و باخت تیم های ورزشی نقش به سزا و ارزنده ای را ایفا می نمایند. و حال یزدی ها پس از فوتبال این بدعت یعنی حمایت از تیم های دیگر استان ها را با هر وابستگی و هر دلیلی باید در رشته های دیگر ورزشی بشکنند و تنها و تنها حامی تیم شهر و دیار خویش باشند.
اصلا راه دور نرویم اگرچه مدیریت ورزش استان قدر نداست اما واقعیت این است که شهید قندی به پشتوانه ی همین سرمایه های پنهان(تماشاگران هواداران خونگرم) راهی لیگ برتر شد و اگر شهید قندی در لیگ برتر نماند علت را باید در جاهای دیگری جستجو کرد.
داستان تماشاگران خونگرم یزدی ، لیدر های با معرفت و دلسوز و هواداری های از ته دل این روزها باز در باره ی تیم های تربیت و فولاد در حال تکرار شدن است. جایی که هنوز فوتبال دوستان یزدی امیدوارند یکی از تیم های فوتبال شهرشان راهی رقابت های لیگ برتر شود و بعید نیست با مدیریت کمانه، درایت مهابادی و حمایت های مدبرانه ی مهندس بابایی این مهم به سرانجامی خیر برسد .
سال های قبل در رقابت های والیبال لیگ برتر، یزد صاحب تیم بود، در هندبال نیز همچنین اما یزدی ها تنها و تنها می توانستند اخبار این دو تیم را دنبال نمایند . مسئولان ورزش سنگ آهن همت به خرج داده و این دو تیم را تحت پوشش خود قرار داده بودند و به حکم نام و پشتوانه ی مالی بازی ها در بافق انجام می شد و اما یزد نشینان از موهبت تماشای بازی های تیم های استانشان محروم بودند و گاه گلایه مند.
انتقاداتی از این دست که چرا از بازیکنان بومی کمتر استفاده می شود و یا چرا برخی بازی ها حد اقل در مرکز انجام نمی پذیرد همیشه از گوشه و کنار به گوش می رسید تا این که امسال شاهد سرمایه گذاری پیشگامان کویر در لیگ برتر والیبال ایران هستیم تیمی که با جان و دل توسط مدیریت قبلی یعنی سنگ آهن بافق؛حفظ شد تا یزد برای چندمین سال پیاپی در لیگ برتر نماینده ای داشته باشد و این تیم با نام پیشگامان کویر یزد امروز در سالن وحدت میان بهت نگارنده رو نمایی شد . بهت از این جهت که یزدی ها رسم میهمان نوازی را به جای آورده، تیم تهرانی را بیش از تیم شهرشان مورد حمایت و تشویق قرار دادند.
در این که تیم مقابل متعلق به بانک کشاورزی بود و شاید این گونه بوده است که در یزد هم باید مورد تشویق قرار می گرفته است حرفی نیست اما این بدعت از همین هفته باید برای همیشه شکسته شود و هیچ تیمی به صرف داشتن نماینده یا نمایندگانی در شهر یزد نباید انتظار داشته باشد تا مورد تشویق یزدی هایی قرار گیرد که منطق حکم می نماید پشتیبان روحی و روانی تیم شهر و دیار خودشان باشند.
به دوستانی که در سالن وحدت تیم کشاورزی تهران را مورد لطف و حمایت خود قرار دادند هیچ ایرادی وارد نمی دانیم که گویی خیلی چیز ها به این آمدن و تشویق ربط داشت اما آیا در دیگر استان ها نیز تیم کشاورزی این قدر مورد لطف و مهربانی واقع خواهد شد. این تیم در شهر های گیلان، کاشان، کرمان و تهران باید به مقابله با حریفانشان برود و اما آیا این گونه مورد حمایت همه جانبه قرار خواهد گرفت؟
امیدواریم فارغ از هر وابستگی شغلی و مالی در رقابت های ورزشی که کشوری و برای ورزش استان حیاتی است باید ها و نباید های بیشتری مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و این گونه احساسات جوانانی که برای تشویق تیم شهرشان به ورزشگاه آمده بودند مورد تحریک منفی قرار نگیرد!...
و اما چند کلامی با تماشاگران محترم و خوش اخلاق یزدی:
یزدی ها انسان هایی هستند فهیم با فرهنگ و با پیشینه ای قوی و اساسی که در اعصار گوناگون همیشه پیشرو اخلاق و فرهنگ و علم و اندیشه بوده اند کوچکترین جسارت به تیم مقابل و یا داور مسابقه تمام این قدمت و سابقه را زیر سؤال می برد و باید نشان دهیم 18 سال پیاپی رتبه ی اول کنکور ایران بودن یعنی فرهنگ محور بودن و اندیشه باوری . یک مسابقه ی ورزشی آن قدر ارزش و اعتبار ندارد که ارزش های نیک اخلاقی خود و گذشتگانمان را زیر سؤال ببریم. در دقایقی از مسابقه ی امروز به خاطر اعتراضات خارج از عرف به داور مسابقه کفه ی داوری هم به طرف تیم تهرانی چربید و نزدیک بود نماینده والیبال استان در نخستین گام با مشکل جدی روبرو شود(شما بخوانید ناکامی و باخت!) امیدواریم مسئولان تیم پیشگامان که در عرصه های فن آوری و تجارت سابقه ای روشن و ارزشمند دارند در این زمینه نیز فرهنگ سازی نموده بهترین محیط را برای یزدی هایی که دوست دارند خود و فرزندانشان را برای تماشای یک مسابقه ی شاد و مفرح به ورزشگاه بیاورند آماده سازند. کلام آخر این حضور شرکت پیشگامان کویر یزد در عرصه ی ورزش حرفه ای را به فال نیک می گیریم و امیدواریم با رفع برخی کمبودها از جمله ضعف اطلاع رسانی ، تقویت این تیم در برخی پست ها، افزودن کادری با تجربه به بدنه ی ورزشی و مدیریتی این تیم و نیز سپردن هواداران به یک یا چند لیدر با سابقه و با فرهنگ سابقه ی ذهنی خوبی در بین تمامی ورزشی هایی که میل تماشای یک مسابقه زیبای والیبال را دارند ؛ روزهای شاد و روشنی در ورزش استان رقم بزنند .
نیک اعتقاد داریم موفقیت شرکت پیشگامان کویر یزد، فولاد و دیگر تیم های ورزشی بخش خصوصی، ورزش استان را به سمت بالندگی و رشد روزافزون پیش خواهد برد . وکلام آخر این که؛ برد تیم پیشگامان را در اولین گام از مسابقات این فصل لیگ برتر را به کادر ورزشی، مدیریتی پشگامان و همچنین یزدی های ورزش دوست تبریک عرض می نماییم .
و جدای از تمامی این مسائل؛ حضور مهندس رضایی معاون استاندار، مقوّم مدیر کل مخابرات استان یزد، مهندس رضایی نیا مدیر عامل پیشگامان و عالیشوندی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از حاشیه های جالب توجه این بازی که نهایتا با نتیجه ی سه بر دو به نفع نماینده یزد به پایان رسید، بود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا