خودکشی دسته جمعی خانواده پهلوی در ماتم خودکشی علیرضا پهلوی به همراه تصاویر تکان دهنده(تصویر)(تکمیلی)

یزدفردا :علی آبادی :مدتی قبل خبری بر روی تلکس خبرگزاریها قرار گرفت مبنی بر خودکشی علیرضا پهلوی پسر سوم محمدرضا پهلوی و در پی آن عده ای به قول یزدی ها کاسه لیس وکمچلی به دست فریاد برآوردند که واویلا پسر پهلوی براثر غم و غصه جوانان ایرانی دست به خودکشی زد وتنها غصه او جوانهای سبز فکر ایرانی بوده که چه بکند برای آنها  !!!

و رسانه های دوست و دشمن هم هرکدام از ظن خود همراه قصه شدند و فرضیه سازی ها آغاز تا از پشت پرده ها سردر آوردند .

به هر حال همراه موج خبرهای داخلی می شویم تا ببینیم از کجا سر می آوریم :

عده ای ؛افاضه فرمودند :فرضيه قتل عليرضا پهلوي جدي است
حتی گفته مي شود، او مدتي پیش در يكي از جمع هاي خصوصي با اعتراض به برخي حاضران گفته بود: شما سال ها ما را به اين خيال دلخوش كرديد كه رژيم ايران امروز و فردا سقوط مي كند، ولي حتى از رخدادهای اخير هم نتيجه اي به دست نیامد. اگر برگرديم و خود را تسليم كنيم، اعداممان كه نمي كنند، ولي بهتر از اين وضع نابسامان است.
يك ايراني ساكن خارج از كشور كه به دلیل ملاحظات امنیتی، خواست نامش مخفي بماند، در اظهارنظري شخصي مدعي شد فرضيه قتل عليرضا پهلوي جدي است.

به گزارش یکی از سایتهای ایرانی، وي که سالهاست با خانواده پهلوی آشنایی دارد، به خبرنگار ما گفت: يكي از بحث هايي كه مدتي است در محيط هاي خاص ايراني مخالف خارج از ايران مطرح شده، نااميدي از سقوط نظام و پيشنهاد برگشتن به كشور بوده و بسياري شروع به طرح اين موضوع كرده بودند كه اگر برگرديم و واقعيت را بپذيريم و حتى به دادگاه برويم، بهتر از اين است كه در آوارگي بميريم.

وي مدعی شد: شواهدی هست كه برخي اعضاي خاندان پهلوي، از جمله عليرضا نيز در جمع هاي خصوصي، اين بحث را طرح كرده و از انگيزه خود براي بازگشت به ايران خبر داده بود.

این شخص آگاه ادامه داد: حتی گفته مي شود، او مدتي پیش در يكي از جمع هاي خصوصي با اعتراض به برخي از حاضران گفته بود: شما سالها ما را به اين خيال دلخوش كرديد كه رژيم ايران، امروز و فردا سقوط مي كند، ولي حتى از رخدادهای اخير هم نتيجه اي به دست نیامد. اگر برگرديم و خود را تسليم كنيم، اعداممان كه نمي كنند، ولي بهتر از اين وضع نابسامان است.

وي افزود: اين بحث ها به طور جدي مطرح شده و برخي هم توانستند برگردند، اما جريان وابسته به آمريكا در بیرون از كشور، به ویژه در درون آمريكا، اصلا نمي خواهد اين بحث ها جدي شود، چون اصل موجوديت آنها به خطر مي افتد؛ بنابراین، اگر كسي هم در ميان چهره هاي مشهور به طور جدي چنين قصدي داشته باشد، به طور جدي با او مقابله مي كنند، زيرا موفق شدن اين بحث، ضربه بسيار بزرگي به مخالفان نظام است.

این منبع آگاه درباره عامل مستقيم حادثه اظهار داشت: به طور قطعي نمي توان از مجموعه خاصي نام برد كه مثلا آيا «سيا» اين كار را كرده يا مجموعه هاي كوچكتر، ولي به طور مشخص، قرائني كه اين فرضيه را تقویت مي كنند، نشان مي دهد كه چون لیلا خواهر عليرضا به مشكلات روحي و افسردگي معروف بود و خودكشي او جدي گرفته شد، گمان مي كردند كه در اين زمینه و موارد مشابه هم فرضيه خودكشي طبيعي و باورپذير است، زيرا موضوع سرخوردگي و آسيب هاي رواني در ميان مخالفان جمهوري اسلامي، به ویژه گروه سلطنت طلب به اندازه اي جدي است كه همه از آن آگاهند و آشکار است.

وي همچنين ادعا كرد، در آينده مداركي دال بر اين موضوع آشكار خواهد شد.

و بر آن با خبر پشت پرده خودکشی علیرضا پهلوی تاکید کردند

این اولین باری نبود که علیرضا پهلوی دست به خودکشی زده است. وی بارها دچار افسردگی شده است. اولین بار علت افسردگی او این بود که برادرش ربع پهلوی از معشوقه علیرضا کام گرفته بود. ظاهرارضا تلاش می کند در برقراری روابط غیر اخلاقی نه تنها از پدر و مادرش بلکه از مسعود رجوی نیز عقب نیفتد.
علیرضا پهلوی پسر کوچک محمدرضا شاه پهلوی بامداد سه شنبه هفته گذشته به زندگی خود پایان داد.
این خبر کوتاهی بود که بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی آنرا منتشر کرده و دربرابر علت این خودکشی یک علامت سوال گذاشتند.

اگر چه او در معادلات سیاسی هیچ تاثیری نداشت اما بیانیه کوتاهی که بعدا عین جملات ربع پهلوی در جریان مرگ برادرش هم بود در وبسایت رسمی رضا پهلوی منتشر شدگذشته از خنده دار بودن آن برتشکیک در علت مرگ وی افزود.

به گزارش البرز اگر چه منابع نزدیک به خاندان پهلوی روز چهارشنبه به العربیه گفتند که علت خودکشی علیرضا پهلوی ، غرق شدن معشوقه وی در سال گذشته بوده اما برخی معتقدند، رضا پهلوی با چنین موضع گیری قصدکشیدن پرده ای روی علت اصلی این مرگ داشته است زیرا او پیش ازاین نیز دست به خود کشی زده است .

این منابع معشوقه علیرضا پهلوی را لیلا آزموده معرفی و افزوده ان که او سال گذشته بهمراه علیرضا درسفرتفریحی دریایی غرق شده و تلاشهای علیرضا برای نجات او کار به جایی نبرد.
محمدحسن قدیری ابیانه براین باور است که روابط پنهانی همسر علیرضا با بردارش علت اصلی این خودکشی است .



وی میگوید: این اولین باری نبود که علیرضا پهلوی دست به خودکشی زده است. وی بارها دچار افسردگی شده بود.
وی می افزاید: اولین بار علت افسردگی او این بود که برادرش ربع پهلوی از معشوقه علیرضا کام گرفته بود. ظاهرا ربع پهلوی تلاش می کند از مسعود رجوی عقب نیفتد.
وی با تشبیه رفتارهای رضا پهلوی با مسعود رجوی می افزاید : چرا رجوی از همسر معاونش ابریشمچی (بدون طلاق از همسر قبلی و نگاهداشتن عده) کام بگیرد ولی ربع پهلوی از معشوقه برادرش کام نگیرد. چرا مسعود رجوی تمام کادر رهبری سازمان را (بخوانید حرمسرا) از زنان انتخاب کند و ربع پهلوی خود را محروم کند. مگر نه اینکه داشتن حرمسرا مخصوص سلاطین است.

وی دراین باره معتقد است : این حق ارث پدری است که ولیعهد !! حق دارد به نوامیس همگان دست درازی کند حتی به ناموس و یا معشوقه برادرش.

آخر از قدیم الایام گفته اند که احترام برادر بزرگتر واجب است. حداقل این نوعش در زندگی خاندان پهلوی یک سنت لازم الاجرا است. اصولا سلطنت طلب واقعی آن است که همسر و خواهران و دختران خویش را پیش کش سلطان کند تا شاید اقبال به او روی آورد و سلطان افتخاری بزرگ نصیب او نماید!!

وقتی پدر و مادرش در زمان سلطنت به توافق می رسند که در روابط خود آزاد باشند و فرح پهلوی مردانی را با خود به کاخ سعدآباد می برد به طوری که وقتی مادر شاه اعتراض می کند با جواب قاطع فرح مواجه می شود که "شاه می بخشد گدا نمی بخشد".

وقتی به قول هامیلتون جردن رئیس کارکنان کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری کارتر، فرح در پاناما بدون سینه بند در حضور محافظانش به شنا می پرداخت و با معلم تنیسش در حضور شاه ور می رفت و به اعتراض شاه بیمار هم در این رابطه وقعی نمی نهاد چه انتظاری از ربع پهلوی است. وقتی مادر شاه در حال قدم زدن در کاخ از هیکل تنومند خرم که کارگر آسفالت کار بوده خوشش می آید و او را به عنوان معشوقه خویش به جایی می رساند که پارک ارم یکی از معدود ثروت های او بوده و انگشترش در آن زمان حدود 5 میلیون دلار می ارزید، این رفتار ربع پهلوی چه تعجبی دارد.

وقتی کار سفارتخانه های ایران در خارج در زمان شاه می شود گزینش مردان تنومند برای اشرف که البته مردان تنومندی مثل سودانی های اعزامی پس از کامجویی وی سر به نیست می شدند! چه انتظاری از نسل این خاندان می رود.

علیرضا باید خدا را شکر می کرد که ربع پهلوی فقط از معشوقه هایش کامجویی می کند وگرنه حق این بود که پس از کامجویی آنها را سر به نیست می کرد. البته اگر اینکار را نکرده باشد.

مگر نه اینکه جان و مال و ناموس مردم در اختیار خاندان سلطنتی بوده و باید چرخ به این روال بگردد. پس آیا حتی جان علیرضا در اختیار او نیست. راستی آیا باید مطمئن بود که ربع پهلوی در قتل برادرش دست نداشته است!!

و در ادامه این سریال کشف یک نامه در کنار جسد علیرضا پهلوی نیز در سایت دیگر نورانی شد
کشف یک نامه در کنار جسد علیرضا پهلوی :انتقاد ضدانقلاب از نحوه توضیح خانواده شاه مخلوع ایران درباره خودکشی یکی دیگر از فرزندانش زوایای پنهانی از این شیوه انتخاب مرگ را آشکار ساخت.
انتقاد ضدانقلاب از نحوه توضیح خانواده شاه مخلوع ایران درباره خودکشی یکی دیگر از فرزندانش زوایای پنهانی از این شیوه انتخاب مرگ را آشکار ساخت.

 "ب.م" مجری تلویزیون ضدانقلاب پارس از وجود نامه ای صحبت می کند که به گفته او از سوی خانواده پهلوی سانسور شده و منتشر نمی شود.

او اعضای این خانواده از هم پاشیده را به سرپوش گذاری و کتمان درباره خودکشی علیرضا پهلوی متهم کرد.

این ضدانقلاب خارج نشین گفت: به نظر من این خودکشی در منتهای انزوا و در تنهایی بوده مانند لیلی پهلوی که با خوردن چهل قرص خودکشی کرد ولی آمدند گفتند که لیلا از فراق پدر خودکشی کرده است این زمزمه هم بلند شده است که علیرضا پهلوی هم از فراق خواهرش خودکشی کرده است یا در فراق دوری از وطن! آخر چه کسی از فراق پدرش یا خواهرش و یا از فراق وطنش خودش را کشته است! مگر میلیونها نفر در خارج از وطنشان زندگی نمی کنند اینها همه مغلطه است شما دارید حفظ آبرو با "قیمت حقیقت" می کنید این درست نیست و برعکس عمل می کنید!

"ب.م" در ادامه اظهاراتش به شدت از رضاپهلوی که خود را جانشین شاه فراری ایران می خواند انتقاد کرد و افزود: شما وظیفه دارید آن نامه را که علیرضا قبل از خودکشی نوشته منتشر کنید من شنیدم که گفتند حریم شخصی ما را محترم بدارید! باید بگویم کسی که در حوزه اجتماع و سیاست عمل می کند حریم خصوصی خیلی ندارد، یعنی می گویید که هیچ کسی نپرسدکه چرا این جوان خودش را کشت؟!

گزارشهمین سایت ایرانی  می افزاید مجری تلویزیون پارس درسخنان خود به نکته ای اشاره کرده که می توان آن را دلیل اصلی خودکشی دومین عضو خانواده پهلوی دانست.

او ادعا کرد علیرضا پهلوی دارای توانایی و محاسن شخصیتی بوده که پسر اول آخرین شاه ایران از ترس افول به اصطلاح محبوبیت خود و یا تحت تاثیر قرار گرفتن فعالیتهای سیاسی اش برادر خود را در انزوا قرار داده بود.

حس "بی مصرفی" اصطلاحی است که مجری این شبکه ضدانقلاب درباره علیرضا پهلوی به کار برد و افزود: اگر ایشان یک آدم لایقی بود ارزش یک مصاحبه نداشت!؟ چرا در هیچ چیزی به بازی گرفته نشده است یک وب سایت و یا وبلاگ ندارد.

"ب.م" آنگاه به کنایه گفت: آیا فشارها از سوی خانواده نبوده است که آقا تو بکش کنار اگر شما بیایید جاذبه های اعلیحضرت!! کم می شود؟

این ضدانقلاب درپایان نیز عبارت جالبی به کار برد که نشان از عمق هدف او و دیگر همفکرانش دارد. "م" گفت: اینها که این جوان را به بازی نگرفتند! چطوری می خواهند "مردم ایران را به بازی" بگیرند !!

و خلاصه کار عشقی شد

غرق شدن معشوقه علت خودكشی علیرضا پهلوی؟! + تصویر و بازتاب خبر

منابع نزدیك به خاندان پهلوی كه خواستند نامشان فاش نشود در این باره به العربیه اعلام كردند كه پس از حادثه غرق شدن معشوقه علیرضا پهلوی ، وی كمتر در ملأ عام ظاهر شد و بیشتر گوشه گیر و بیمار بوده است. بنابر گزارش نزدیكان به خاندان پهلوی در این حادثه علیرضا بسیار تلاش كرد تا لیلا معشوقه خود را نجات دهد اما تلاش وی نتیجه ای را در بر نداشته است.

بنابر گزارش نزدیكان به خاندان پهلوی در این حادثه علیرضا بسیار تلاش كرد تا لیلا معشوقه خود را نجات دهد اما تلاش وی نتیجه ای را در بر نداشته است.

منابع نزدیك به خاندان پهلوی دیروز چهارشنبه ۵ ۱ ۲۰۱۰ به العربیه گفتند كه عامل خودكشی علیرضا پهلوی پسر دوم آخرین شاه ایران ، غرق شدن معشوقه وی در سال گذشته بوده است.

به گزارش مشرق، علیرضا، پسر دوم محمد رضا پهلوی، روز سه شنبه در منزل شخصی خود در بوستون مركز ایالت ماساچوست آمریكا خودكشی كرد.

منابع نزدیك به خاندان پهلوی كه خواستند نامشان فاش نشود در این باره به العربیه اعلام كردند كه پس از حادثه غرق شدن معشوقه علیرضا پهلوی ، وی كمتر در ملأ عام ظاهر شد و بیشتر گوشه گیر و بیمار بوده است.

این منابع معشوقه علیرضا پهلوی را لیلا آزموده اعلام كردند و افزودند كه وی سال گذشته به همراه علیرضا در یك سفر تفریحی دریایی غرق شد. بنابر گزارش نزدیكان به خاندان پهلوی در این حادثه علیرضا بسیار تلاش كرد تا لیلا معشوقه خود را نجات دهد اما تلاش وی نتیجه ای را در بر نداشته است.

سایت خاندان پهلوی دیروز چهارشنبه با درج خبری خودكشی علیرضا نوشت كه علیرضا هرگز خاطره مرگ پدر و خواهرش را فراموش نكرده است.

گفتنی است كه لیلا كوچكترین فرزند محمد رضا پهلوی نیز در سال ۲۰۰۱ میلادی در هتلی در لندن ، با خوردن ۲۷۰ قرص خواب آور در لندن خودكشی كرد.

بازتاب خبرخودكشی علیرضا پهلوی

خبر درگذشت علیرضا پهلوی ۴۴ ساله در منزلش در بوستون در میان جوامع ایرانی خارج از كشور بازتاب گسترده ای داشت . بسیاری بر این باورند كه مرگ وی نماد ارتباط از دست رفته با دوران پیش از پیروزی انقلاب در سال ۱۹۷۹ میلادی در ایران بود كه به سرنگونی رژیم شاه منجر شد .

وی پس از مرگ خواهر سی و یك ساله اش لیلا در سال دو هزار و یك میلادی كه جسد بی جانش در اتاق هتلی در لندن پیدا شد دچار بیماری افسردگی شده بود.

نازی افتخاری كه در دفتر رضا پهلوی در واشنگتن كار می كند و دوست نزدیك خانوادگی آنهاست گفت افسردگی علیرضا پهلوی با گذشت زمان پس از ترك ایران زندگی در خارج از كشور مرگ پدر و سپس خواهرش كه احساس نزدیكی زیادی با وی داشت بیشتر شد.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است، پلیس بوستون اعلام كرد آنها جسد مردی را كه با شلیك گلوله خود را كشته بود اندكی پس از ساعت دو بامداد روز سه شنبه در خانه ای در محله ساوت اند بوستون پیدا كردند.

پلیس هویت این مرد را تایید نكرد اما یك مقام قضایی كه اجازه نداشت هویت جسد را فاش كند و خواست نامش فاش نشود تایید كرد كه این مرد علیرضا پهلوی بوده است.

افسر پلیسی كه دیده شد عصر روز سه شنبه وارد ساختمان محل سكونت علیرضا پهلوی شد و با خانواده وی صحبت كرد از مصاحبه با خبرنگاران خودداری كرد.

دان فیلیپس همسایه ۴۲ علیرضا پهلوی گفت: شناخت زیادی از وی نداشت اما علیرضا را فردی بسیار اجتماعی توصیف كرد كه همیشه بسیار مرتب لباس می پوشید.

فیلیپس افزود: من همیشه وی را می دیدم كه اطراف اینجا قدم می زد و اغلب لباس جین آبی و كت ورزشی می پوشید.

البته جزییات خودکشی  علیرضا پهلوی هم ایتنگونه منتشر شد

 علیرضا پهلوی، فرزند سوم شاه مخلوع ایران در سن 44 سالگی درگذشت. علت مرگ وی خود کشی اعلام شده است


به گزارش شبکه خبری بی بی سی،وب سایت رسمی رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران در بیانیه ای از درگذشت علیرضا پهلوی، فرزند سوم محمدرضا و فرح پهلوی، در روز سه شنبه در اثر خودکشی خبر داده است.

در این بیانیه که به امضای اعضای خانواده پهلوی از جمله رضا و فرح پهلوی رسیده آمده است که علیرضا پهلوی `در صبحگاه چهاردم دی ماه 1389 (چهارم ژانویه 2011) در منزل مسکونی خود در شهر بوستون آمریکا به زندگی خود خاتمه داده است.`

علیرضا پهلوی دومین فرزند پسر آخرین شاه مخلوع ایران و فرح پهلوی، متولد سال 1345 بود.

او در دانشگاه هاروارد در رشته ایران شناسی مطالعه کرده بود.

پیش از آن نیز لیلا پهلوی دختر کوچک محمدرضا پهلوی در سال 1380 خودکشی کرده بود.

در بیانیه وب سایت رضا پهلوی آمده است که `خاطره دردناک مرگ پدر و خواهر عزیزش` هرگز علیرضا پهلوی را رها نکرده بود.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس پلیس بوستون گفت که بعد از ساعت دو صبح به وقت محلی در روز سه شنبه، جسد مردی را در خانه ای در محله `سات اند` پیدا کرد که خود را به ضرب گلوله کشته بود. پلیس هویت این مرد را تایید نکرد، اما یک مقام که نخواست نامش فاش شود به آسوشیتدپرس گفت که جسد متعلق به علیرضا پهلوی است.

جزئیات خودکشی علیرضا پهلوی در آمریکا


در بیانیه وبسایت رضا پهلوی آمده است که `خاطره دردناک مرگ پدر و خواهر عزیزش` هرگز علیرضا پهلوی را رها نکرده بود. نزدیکان خانواده پهلوی گفته اند که علیرضا پهلوی در پی مرگ خواهرش لیلا دچار افسردگی شدیدی شده بود و هرگز از آن رهایی نیافت.

منابع نزدیک به خاندان پهلوی که خواستند نامشان فاش نشود در این باره به العربیه اعلام کردند که پس از حادثه غرق شدن معشوقه علیرضا پهلوی ، وی کمتر در ملأ عام ظاهر شد و بیشتر گوشه گیر و بیمار بوده است.

این منابع معشوقه علیرضا پهلوی را لیلا آزموده اعلام کردند و افزودند که وی سال گذشته به همراه علیرضا در یک سفر تفریحی دریایی غرق شد. بنابر گزارش نزدیکان به خاندان پهلوی در این حادثه علیرضا بسیار تلاش کرد تا لیلا معشوقه خود را نجات دهد اما تلاش وی نتیجه ای را در بر نداشته است.

علیرضا پهلوی سومین فرزند آخرین شاه ایران و فرح پهلوی، متولد سال 1345 بود. علیرضا پهلوی که در سال 1345 به دنیا آمده بود فرزند سوم شاه سابق ایران بود.
به نوشته وبسایت فرح پهلوی، علیرضا در تهران متولد شد. او که در جریان انقلاب همراه خانواده اش مجبور به ترک ایران شده بود تحصیلات دبیرستانی را در ایالت ماساچوست آمریکا به پایان برد.

اردشیر زاهدی، داماد سابق شاه ایران و از نزیکان خانواده پهلوی در مصاحبه ای با بی بی سی گفت: `علیرضا پهلوی تحصیلات عالیه ای داشت، به موسیقی کلاسیک بی نهایت علاقمند بود.`

علیرضا پهلوی در سال 1992 در رشته مطالعات ایران باستان از دانشگاه کلمبیا فوق لیسانس گرفت و در رشته ایران شناسی و فلسفه در دانشگاه هاروارد به مطالعه پرداخت. سخنگوی دانشگاه هاروارد سه شنبه گفت که پهلوی در هنگام مرگ مشغول تحصیل در این دانشگاه نبود.


لیلا پهلوی آخرین فرزند محمدرضا پهلوی در سال 1380 در سن 31 سالگی در هتلی در لندن خودکشی کرده بود. او در پاریس دفن شده است. محمدرضا پهلوی که از مدتی پیش از انقلاب سال 1357 گرفتار بیماری سرطان غدد لنفاوی بود، در روز 27 ژوئیه 1980 (5 مرداد 1359) در بیمارستانی در قاهره در گذشت و در همان شهر دفن شد.


نازی افتخاری که در دفتر رضا پهلوی در واشنگتن کار می کند گفت که رضا پهلوی روز چهارشنبه به بوستون خواهد رفت و انتظار می رود که فرح پهلوی نیز همزمان از پاریس به این شهر برود. دفتر رضا پهلوی در واشنگتن گفت که خانواده پهلوی چند روز برای عزاداری به طور خصوصی وقت می خواهد و هنوز هیچ برنامه ای برای عزاداری عمومی اعلام نشده است.


دوستان رسانه ای داستان را جذاب تر کردند :اسرار مگوي يك مرگ در خاندان سلطنتي سابق

چرا عليرضا پهلوي خودكشي كرد؟

عده اي چاپلوس درباري همانطور كه " دوروبر " شاه سابق را گرفتند و قدرت درك درست وقايع اجتماعي را از او ستاندند ، هم اينك نيز بر گرد " رضا پهلوي " حلقه زده اند و وي را تشويق مي كنند تا براي باقي ماندن در " متن " ديگر اعضاي خانواده را به حاشيه براند.
عصر ايران ؛ مازيار آقازاده - تاريخ بي رحم است و بسيار صبور و ميوه تلخ برخي وقايع تاريخي كه وجدان عمومي يك ملت را خدشه دار مي كنند ، مي تواند سال ها و دهه ها كام مردم را تلخ كند.

اما هر چند كه مردم نخستين قربانيان زياده خواهي يك "حاكم قدرت طلب" هستند و گاه ممكن است اين هزينه به قيمت عقب ماندگي چند دهه اي يك ملت باشد ، اما در نهايت هر چند كه ده ها سال از آن بگذرد ، حاكمان و رقم زنندگان تحقير تاريخي يك ملت نيز هزينه آن را خواهند پرداخت ، چرا كه اين مساله يك سنت تاريخي است.خانواده پهلوي

به گمان راقم اين سطور كودتاي 28 مرداد 1332 نيز از اين ويژگي مستثني نيست و اين كودتا با قطع روند طبيعي سياسي كشور و براندازي حكومت مشروع و قانوني مرحوم دكتر مصدق ، آسيبي جدي به روح ، وجدان و غرور ملت ايران وارد ساخت كه در نهايت حتي كودتاگران نيز از صدمات و نتايج بعدي آن بي نصيب نماندند و اين امر نتيجه طبيعي سنت بي رحمي تاريخ است. ( اگر باد بكاريد طوفان درو مي كنيد ) يا به قول مولانا :

اين جهان كوه است و فعل ما ندا
سوي ما آيد نداها را صدا
فعل تو كان زايد از جان و تنت
همچو فرزندي بگيرد دامنت...
فعل توست این غصه های دم به دم
این بود معنای قد جف القلم

هر چند كه محمد رضا شاه پس از كودتاي 28 مرداد ، 25 سال حكومت كرد ، اما در نهايت با يك قيام مردمي مجبور به ترك وطن شد و پس از دو سال سرگرداني ، سهم او از 61 سال زندگي در دنيا كه 37 سال آن با عنوان شاهي بود ، مرگ در ديار غربت شد، همانطور كه پدرش رضا شاه نيز در دوران آخر زندگي در جزيره موريس زندگي در تبعيد را گذارند و در نهايت عمرش در همان جا به سر آمد.

شايد اگرمحمد رضا پهلوي در دوران نخست وزيري مرحوم مصدق به حرف ها و نصايح نخست وزير خود عمل مي كرد و تنها همانند يك پادشاه مشروطه " سلطنت " مي كرد و امر قدرت و حكومتداري را به مردم و نخست وزير برآمده از آراي ملي مي سپرد و چشم طمع در انبان قدرت نمي دوخت ، سرنوشت ديگري مي يافت و خانواده او امروز در چنين وضعي قرار نمي گرفتند.

خبر خودكشي عليرضا پهلوي دومين فرزند پسر محمد رضا پهلوي در دو روز گذشته در سطح رسانه هاي داخلي و خارجي بازتاب يافته است . به هر حال و به دور از همه قضاوت ها درباره آدم ها و كارهايشان ، شنيدن اين خبر كه فردي لوله تفنگ شكاري را در دهان خود گذاشته و با شليك گلوله اي به زندگي خود خاتمه داده ، تاثر آور است ، اما بايد ديد كه چرا كار به اين جا كشيده است ؟

چرا بايد فرزند يك شاه و شخصی تحصيلكرده و دنيا ديده كه در ايالات متحده آمريكا سكونت دارد و طبيعتا به دليل موقعيت خانوادگي مي تواند زندگي مرفهي داشته باشد ، از همه چيز دنيا بگذرد و ماشه مرگ را بر شقيقه حيات خود بچكاند؟!

مساله وقتي پيچيده تر مي شود كه به ياد بياوريم 9 سال پيش نيز كوچك ترين فرزند شاه مخلوع يعني " ليلا پهلوي " با خوردن دهها قرص در هتلي در لندن به زندگي خود خاتمه داد و ظاهرا خودكشي در خانواده آخرين شاه ايران در حال تبديل به يك رويه است.

از بيانيه اي كه خانواده پهلوي درباره مرگ عليرضا صادر كرده اند چيزي دستگير آدم نمي شود ؛ اين بيانيه به هيچ وجه پاسخگوي ابهامات مرگ عليرضا پهلوي نيست . زندگي 44 ساله عليرضا پهلوي و مسايلي كه درباره دلايل مرگ او از طرف خانواده پهلوي مورد اشاره تلويحي و تصريحي قرار گرفته و يا از سوي برخي رسانه ها عنوان شده ، به گمان راقم سطور نمي تواند انگيزه اي چنان قوي براي برداشتن يك تفنگ و چكاندن ماشه آن و پايان دادن به زندگي خود باشد .

تا ابهامات درباره شخصيت و مرگ عليرضا پهلوي پاسخ داده نشود نمي توان مطمئن بود كه راز مرگ او به درستي فاش شده است و خانواده پهلوي بايد پاسخ دهند كه چرا :

1- علي رغم زندگي 44 ساله عليرضا پهلوي هيج سابقه و رد پايي از او در هيچ رسانه اي در جهان نيست ؟ چرا او همانند ميليون ها مردم عادي دنيا يك سايت و يا حتي يك وبلاگ معمولي نداشت ؟ چرا علي رغم زندگي 32 ساله در تبعيد ، هيچ مصاحبه يا اظهار نظري از او در رسانه ها ديده نمي شود ؟ آيا اعضايي از خانواده او را تحت فشار مي گذاشته اند كه به دليل برخي ملاحظات كمتر در صحنه ظاهر شود تا فرزند ارشد شاه كه مدعي تاج و تخت از دست رفته پدرش است ! از متن به حاشيه رانده نشود ؟ و آيا همين مساله به مرور زمان سبب افسردگي شديد عليرضا پهلوي و خودكشي او نشده است ؟

2- خانواده پهلوي در بيانيه اي كه پس از مرگ عليرضا منتشر كرده اند گفته اند كه وي به دليل وضعيت مردم ايران ! ، فوت خواهرش و مرگ پدرش افسرده بود و در نهايت نتوانسته بر افسردگي خود فايق آمده و خود كشي كرده است ( نقل به مضمون) اما اين دلايل برشمرده شده هيچ كدام قانع كننده نيستند چرا كه :

اولا عليرضا به هنگام خروج از ايران تنها 12 سال داشته و بيشتر عمر خود را در خارج از ايران گذرانده بود . بنابراين افسردگي دوري از وطن براي چنين فردي نمي تواند انگيزه اي قوي براي خودكشي ايجاد كند ، چه آنكه بسياري از فراريان و مهاجران از كشور در سنين بسيار بالاتر جلاي وطن كردند و هم اينك نه تنها افسرده نيستند بلكه به زندگي عادي و طبيعي خود در گوشه اي از دنيا مشغول هستند.

ثانيا آيا افسردگي ناشي از مرگ پدر تنها براي او و ليلا بوده و ديگر فرزندان و منتسبان به محمد رضا پهلوي از اين قاعده مستثني هستند؟

ثالثا اگر افسردگي ناشي از عواملي كه در بيانيه كوتاه خانواده پهلوي درباره علت خودكشي عليرضا بيان شده ، دليل مرگ او بوده ، چرا خانواده پهلوي يك چنين آدم افسرده اي را به حال خود رها كرده بودند تا تنها در گوشه اي از دنيا در گرداب افسردگي غوطه بزند و در نهايت خودكشي كند ؟

البته خبرها و گزارش هايي نيز در برخي سايت ها منتشر شده كه ماجراي عشقي و حادثه غرق شدن معشوقه فرزند سوم شاه ، دليل و انگيزه اصلي افسردگي و خودكشي او ذكر شده ، اما همين مساله نيز در بيانيه خانواده پهلوي مورد اشاره قرار نگرفته و در عوض آن به مساله افسردگي عليرضا در اثر وقايع ايران و مرگ ليلا و پدرش و... اشاره شده است.

3- " ماست مالي " كردن حقايق ، دردي را از خانواده پهلوي درمان نمي كند . اينكه چرا دو عضو يك خانواده در طي كمتر از يك دهه دست به خودكشي مي زنند ، نيازمند بررسي است چرا كه كتمان دلايل واقعي خودكشي ليلا پهلوي سبب نشد تا برادر بزرگتر او عليرضا نيز به راه خواهر كوچكتر نرود .

به گمان راقم اين سطور به نظر مي رسد عده اي چاپلوس درباري همانطور كه " دوروبر " شاه سابق را گرفتند و قدرت درك درست وقايع اجتماعي را از او ستاندند ، همين قسم افراد ، هم اينك نيز بر گرد " رضا پهلوي " حلقه زده اند و وي را تشويق مي كنند تا براي باقي ماندن در " متن " ! همه ديگر اعضاي خانواده را به حاشيه براند و شايد اين مساله اصلي ترين دليل خودكشي ليلا و عليرضا باشد.

به هر روي به نظر مي رسد خودكشي ليلا و عليرضا در خانواده پهلوي اگر تماما با عامل ذكر شده در ارتباط نباشد ، اما لااقل بخشي از دلايل خودكشي اين دو عضو خانواده پهلوي نمي تواند بي ارتباط با اين مساله باشد و در نهايت همانطور كه پيشتر نيز اشاره شد سايه شوم كودتاي 28 مرداد همچنان در تعقيب خانواده پهلوي است و فرزندان شاه با يك چنين وقايعي ، هزينه بي خردي پدرشان در جريان اين واقعه تلخ تاريخي را مي پردازند و اين سنت تاريخ است.

البته قبلا نام علیرضا پهلوی را در قالب برادر و علی پهلوی یا علی پاتریک را نیز در قالب برادر زاده محمد رضا  را در رسانه ها شنیده بودیم که بدنیست از آن دو نیز بخوانید :


عليرضا پهلوي(فرزند زضا خان ) : همچون پدر

مهره ی دیگری که مورد نظر انگلیسی ها بود ، علیرضا بود . در آن موقع علیرضا حدود 19 سال داشت و از نظر خصال و شخصیت شباهت تام و تمامی به رضا خان داشت .
علیرضا فردی بی رحم و بدون منطق بود و انگلیسی ها روی خصوصیات او شناخت کامل داشتند و می دانستند که امکان اینکه در شخصیت او بعدا یک شکوفایی ایجاد شود وجود ندارد و لذا محمدرضا را از نظر شخصیت بر علیرضا ترجیح می دادند

" علیرضا پهلوی " در تاریخ دوازدهم فروردین ماه سال 1301 خورشیدی در تهران به دنیا آمد . او شباهت ظاهری کاملی با پدر خود داشت . رضا شاه علیرضا را هم به مدرسه ی نظام فرستاد . او تا کلاس چهارم ابتدایی را در دبستان نظام گذراند و سپس برای ادامه ی تحصیل روز سیزدهم شهریور ماه 1310 خورشیدی عازم سوئیس گردید و مدت 5 سال در شهر لوزان مشغول تحصیل بود و سرانجام در تاریخ 19 اردیبهشت ماه سال 1315 به ایران بازگشت .


اشرف پهلوی در مصاحبه با مجله ی آلمانی کوئیک Quiq در مورد تحصیل برادرانش – از جمله علیرضا پهلوی – در سوئیس می گوید :
« ... تحصیلات هر دو برادرم در سوئیس انجام گرفت . آن ها در یک خانواده ی سوئیسی زندگی می کردند و به مدرسه ی " لو روزه" واقع در حدفاصل " لوزان " و " ژنو " می رفتند . تنها تماسی که من طی این سال ها با برادرانم داشتند به وسیله ی نامه بود .»



علیرضا پهلوی پس از بازگشت به ایران در سال 1315 وارد دبیرستان نظام شده و به مدت 3 سال تا 1318 در دبیرستان نظام به تحصیل اشتغال داشت و پس از پایان دوره ی دبیرستان به دانشکده ی افسری وارد شد و در سال 1320 دوره¬ی دانشکده را به پایان رسانید و گواهینامه ی افسری خود را در آخرین مراسم فارغ التحصیلی این دانشکده که با حضور رضا شاه انجام شد از دست پدرش دریافت کرد . این آخرین دوره¬ی دانشکده¬ی افسری قبل از اشغال ایران توسط نیروهای متفقین بود .



ارتشبد " حسین فردوست " در مورد علیرضا پهلوی می گوید :
« ... مهره ی دیگری که مورد نظر انگلیسی ها بود ، علیرضا بود . در آن موقع علیرضا حدود 19 سال داشت و از نظر خصال و شخصیت شباهت تام و تمامی به رضا خان داشت .
علیرضا فردی بی رحم و بدون منطق بود و انگلیسی ها روی خصوصیات او شناخت کامل داشتند و می دانستند که امکان اینکه در شخصیت او بعدا یک شکوفایی ایجاد شود وجود ندارد و لذا محمدرضا را از نظر شخصیت بر علیرضا ترجیح می دادند ... »



" ثریا اسفندیاری " همسر دوم محمدرضا شاه در کتاب خاطراتش ( کاخ تنهایی ) صفحات 50 و 51 می نویسد :
« ...علیرضا پیش از بازگشت به ایران در پاریس با یک بیوه ی با یک بیوه ی لهستانی به نام " کریستیان شولوسکی " ازدواج کرد و از او صاحب پسری شد که اسمش را علی پاتریک گذاشت . طبیعی بود که بدون این زن و فرزند به ایران بازگشت . موقعی که من با او آشنا شدم کولی وار با رفیقه ای زندگی می کرد که هرگز به من معرفی نشد . چون ملکه مادر مادر ورود معشوقه های پسرانش را به دربار ممنوع کرده بود ... »



علیرضا پهلوی سرانجام در سال1333 در پی سانحه هوایی کشته شد. وی که از سرکشی زمینهای خود در گرگان بازمیگشت، با هواپیمای اختصاصی خود سقوط کرد و دردم کشته شد. این هواپیما ، هدیه محمدرضا پهلوی به او بود!
شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد علیرضا پهلوی در یک جنگ قدرت در خاندان پهلوی کشته شده است. علیرضا تمایل شدیدی داشت که محمدرضا را کنار بزند و خود جانشین او گردد. حتی اقداماتی نیز درجهت ترور محمدرضا انجام داد ولی ناموفق بود و ظاهرا محمدرضا موفق شد رقیب را کنار بزند.


فرزند علیرضا (به نام علی پاتریک ) همواره عمویش را در کشته شدن پدرش مقصر میدانست.

و اما علی پاتریک؛ بازمانده مشکل آفرین دربار پهلوی

علی پاتریک در سن هفت سالگی بعد از کشته شدن پدر به ایران آورده می شود. ولی همواره کشمکشی بین دربار و خانواده
مادری وی برقرار بود. خانواده همسر لهستانی علیرضا پهلوی که ظاهراً یهودی الاصل بودند برای استفاده از این ماجرا، دست به یک رشته اعمالی می زنند که علی پاتریک را دوباره تحت سرپرستی خود بگیرند و از مزایای آن برخوردار شوند. حتی کار به جایی رسید که نزدیکان دربار حدس می زدند که ممکن است علی پاتریک توسط این خانواده ربوده شود.
حسین علاء، وزیر وقت درباره، درباره این مطلب چنین گزارش می دهد:
«دیروز با عبدا... انتظام راجع به اصرار پروفسور منوچهر وارسته به مسافرت والا حضرت علی پهلوی به خارجه صحبت به میان آمد. ایشان نیز نگرانند مبادا بازیهای چند سال پیش تکرار شود و خانواده یهودی این طفل را بربایند و مجدداً شروع به تبلیغات و... کنند.»
طبق نوشته بالا قبل از این نیز خانواده مادری علی پاتریک از وی سؤ استفاده کرده و با دربار تنش داشته اند. به هر حال منوچهر وارسته یک ماه بعد از این در تاریخ « 26 » خرداد « 1337 » تقریباً با نظر عبدا... انتظام همراه می شود و فرستادن علی پاتریک به خارج را خلاف مصالح دربار می شمارد.
علی پاتریک تحت تأثیر مرگ پدر و جونامناسب تربیتی دربار به جوانی خود سر و نافرمان تبدیل می شود. در سالهای بعد از مرگ پدر (علیرضا پهلوی) و سنین نوجوانی وی، ثریا به شاه پیشنهاد می کند که علی پهلوی را به عنوان ولیعهد معرفی کند که شاه چندان توجهی به این پیشنهاد نمی کند. به هر حال حضور وی در دربار جز اینکه معضلی برای آنها باشد نفعی برای درباریان نداشت.
احمد علی مسعود انصاری درباره احوالات و روحیات علی پاتریک چنین می نویسد: «والا حضرت علی به علت شایعات مربوط به مرگ پدرش رفتار و کرداری متمایز از سایر جوانهای خانواده سلطنتی داشت. علی اوایل به طرف مواد مخدر رفت که به قول معروف خودش را تسکین بدهد ولی روحیه سرکش او با آرامشی که او فکر می کرد از راه استعمال مواد مخدر به دست می آورد جور در نمی آمد و سرانجام اعتیاد را ترک کرده و رفته رفته به طرف مذهب کشیده شد. وضع او هم طوری بود که با وجودی که از کردار و رفتار او دلخوشی نداشتند نمی توانستند نادیده اش بگیرند.»
او همچنین می نویسد: «علی فوق العاده مورد توجه ملکه مادر بود و خودش در ایامی که به لطف خدا روابطمان صمیمانه شده بود چند بار به اتفاق به دیدن ملکه مادر یعنی مادر بزرگ علی رفتیم و هربار ملکه مادر او را در بغل می گرفت و به یاد علیرضا اشک می ریخت.»
از مهمترین اتفاقهایی که در زندگی علی پهلوی پیش می آید و منجر به زندانی شدن وی می شود همکاری وی با دو تن از دوستانش به نامهای «کتی عدل» فرزند پروفسور عدل و شوهر وی یعنی «بهمن حجت» می باشد. این دو که تحت تأثیر افکار خاص به جنگ مسلحانه روی آورده بودند و بعد از مدتی توسط نیروهای امنیتی کشته می شوند و علی پهلوی نیز به عنوان همکار آنان دستگیر و زندانی می گردد. ولی به علت علاقه ملکه مادر، شاه مجبور به عفو و آزادی وی می گردد. جالب اینجاست که علی پهلوی حتی در زندان دست از لجبازی و نافرمانی برنمی دارد و در برخورد با تیمسار اویسی در زندان سیلی محکمی به گوش او می نوازد که همین مسأله جنجال آفرین و پرسر و صدا می شود.
وی بعد از آزادی از زندان باز به مخالفتهای خود ادامه می دهد و در نامه ای که به امیراصلان افشار می نویسد خواهان دخالت نکردن دربار در امور شخصی اش می شود. متن نامه چنین است:
«دکتر افشار، می توانم به گونه ای رضایتبخش اموراتم را اداره کنم و به رئیس دفتر نیازی ندارم. در صورتی که از دربار شاهنشاهی فشاری بر من وارد آید مجبور می شوم برای همیشه کشور را ترک کنم.
علی پهلوی املاک وسیع پدرش در گنبد و گرگان را به ارث برد. به همین علت، درآمد اقتصادی عمده او از راه کشاورزی تأمین می شد. علاوه بر این سازمان کشت دانه های روغنی پهلوی را نیز اداره می کرد و بعد از پیروزی انقلاب او مدتی در ایران زندگی کرد و بعد به خارج از کشور گریخت. نشریه نیوزویک در سال « 1987 » وی را چنین معرفی می کند: «علی پهلوی برادرزاده شاه ایران که خود را «گوسفند سیاه» خانواده سلطنتی می داند در سال « 1982 » از ایران گریخت ولی به منطقه کردستان ایران بازگشت و چند ماه به همراه کردها ... جنگید.»

اما خودکشی دسته جمعی خاندان پهلوی در غم از دست دادن برادر


و در پایان و اصل خبر  خاندان از همه جارانده وگریخته پهلوی در داغ براردر سنگ تمام گذاشته و آن چنان عزاداری نمودند که اگر بگوئییم خودکشی بهتر است و کاش کسی دست این داغدیده ها را می گرفت تا به بردار نپیوندند!!!


* پی نوشتها
1 - جلال انور مانی زاده، پهلوی ها، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1387 ، صص 498 - 500 .
2 - فرهاد رستم، در دربار پهلوی، فصلنامه تاریخ معاصر ایران، سال پنجم، شماره دو، (تابستان 76 ) ص 141.
3 - احمد علی مسعود انصاری، من و خاندان پهلوی، تهران، نشر فاخته، ص 33.
4 - مصطفی الموتی، ایران در عصر پهلوی (رضا شاه در تبعید) لندن، چاپ پکا، 1376 ، جلد 2 ، ص 266.

تابناک

عصر ایران

مشرق

البرز و

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا