کشت پیاز زعفران در سطح 8 هکتار از مزارع ابرکوه

ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرسستی یزد فردا:مسئول امور تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه، مهمترین محصولات زراعی ابرکوه را گندم،جو،یونجه و ذرت ذکر نمود.

به گفته حسن زارع،محصولات غیر اساسی نیز در سال جاری مبلغ 35 میلیون ریال از اعتبارات را به خود اختصاص داده است که از محل این اعتبار،به کار گیری یک کارشناس کشاورزی به جهت نظارت بر 100 هکتار پیازکاری ، خرید کود ریز مغذی و توزیع آن بین پیاز کاران و خرید نشاءگوجه و بادمجان و توزیع در بین کشاورزان را داشته ایم.

زارع افزود: در زمینه تغییر الگوی کشت نیز مبلغ 290 میلیون ریال به جهاد کشاورزی ابرکوه اختصاص یافته است.

وی خاطر نشان ساخت که با این اعتبار،8 هزار کیلوگرم پیاز کم آبخواه زعفران خریداری و با توزیع آن در بین کشاورزان، 8 هکتار از اراضی زیر کشت زعفران قرار گرفته است.

به گفته زارع، همچنین در راستای برنامه های تغییر الگوی کشت و برای نخستین بار در استان یزد ،120 هکتار از اراضی با دستگاه مستقیم کار، زیر کشت گندم قرار گرفت و همچنین در کشت 60 هکتار گندم نیز، از خاکورزهای حفاظتی استفاده شده است.

وی اهمیت استفاده از این دستگاه را به این مسئله دانست که این دستگاه، بذر گندم و کود شیمیائی را بدون نیاز به شخم، به طور همزمان در عمق مناسب قرار داده و باعث کاهش هزینه کاشت،به هم نزدن ساختمان خاک زراعی،حفظ رطوبت خاک و مقابله با خشکسالی می شود.

زارع، همچنین استفاده از کود سبز در مزارع در سطح 50 هکتار از اراضی،قرار داد با دو شرکت خدمات مشاوره ای با 12 کارشناس تحت عنوان ناظر گندم و خرید کود ریز مغذی و توزیع آن بین کشاورزان گندم کار را از جمله دیگر فعالیت های این واحد در جهاد کشاورزی ابرکوه ذکر نمود.

به گفته وی،همچنین از محل اعتبار 10 میلیون ریالی مکانیزاسیون زراعی نیز، 4 دستگاه سم پاش میکرونر خریداری شده است.

وی یادآور شد: از محل اعتبار 20 میلیون ریالی مکانیزاسیون باغی نیز یکدستگاه قیچی الکتریکی خریداری و در جهت کمک به باغداران در انجام عملیات هرس در اختیار آنان قرار گرفته است.

به گفته زارع،10400 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ابرکوه زیر کشت محصولات زراعی با تولید سالیانه 110 هزار تن و همچنین 4600 هکتار از اراضی نیز، زیر کشت محصولات باغی با تولید 26 هزار تن محصول قرار دارد.

.




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا