مصاحبه یورونیوز با احمدی نژاد

مردم اروپا به خوبی میدانند در حالی که آنها خسارات و هزینه‌های ناشی از جنگ دوم جهانی را پرداختند اما سرمایه‌داران آمریکایی بدون توجه به خسارات ناشی از این جنگ، تمام منافع آن را نصیب خود کردند

رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از تقویت روابط دوستانه و احترام‌آمیز با اروپا استقبال می‌کند و آن را به سود دو طرف میداند، اظهار داشت: دولت‌های اروپایی توجه داشته باشند که روابط و همکاری‌های خود را با ایران نباید تحت تاثیر آمریکا قرار دهند.

 

دکتر محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه «یورونیوز» در پاسخ به سوالی درباره روابط و همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا با استقبال از ایجاد روابط مثبت و سازنده‌ با اروپا، اظهار داشت: دوران استعمار، برده‌داری و دوران برآمده از جنگ دوم جهانی دیگر به پایان رسیده است و در شرایط کنونی باید همه دولت‌ها و ملت‌ها برای اداره دنیا مشارکت کنند و با کمک یکدیگر جهان بهتری را بسازند.

رییس‌جمهور افزود: می‌توان اقتصاد و فضای سیاسی دنیا را بهتر از شرایط کنونی اداره کرد و به جای دشمنی و کینه‌توزی، همه ملت‌ها با هم دوست باشند، چرا که دشمنی هیچ نتیجه‌ای برای ملت‌ها ندارد.

 http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=37215_183736_236.jpg


رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه روابط اروپا با ایران نباید تحت تاثیر آمریکا قرار بگیرد، گفت: مردم اروپا به خوبی میدانند در حالی که آنها خسارات و هزینه‌های ناشی از جنگ دوم جهانی را پرداختند اما سرمایه‌داران آمریکایی بدون توجه به خسارات ناشی از این جنگ، تمام منافع آن را نصیب خود کردند.

 


وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقمند است روابط دوستانه‌ای را با کشورهای اروپایی داشته باشد، تصریح کرد: باید دست به دست هم دنیا را عادلانه اداره کنیم تا همه در آن محترم و از حقوق مساوی برخوردار باشند.

 


دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اوضاع افغانستان گفت: شرایطی که در افغانستان حاکم است به نفع هیچ کس نیست. مشکل را این کشور فقط می‌توان با احترام به حقوق مردم افغان حل کرد و ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند در این راستا با یکدیگر همکاری سازنده‌ای داشته باشند.

 


رییس‌جمهور تصریح کرد: کشورهای اروپایی بی‌جهت خود را اذیت و با ملت ایران مقابله می‌کنند در حالی که می‌توانیم روابط اقتصادی و سیاسی مناسبی به نفع منافع ملت‌های خود داشته باشیم.

 


دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران به دنبال صادرات گاز به اروپا است، اظهار داشت: البته اصراری بر صادرات گاز به اروپا وجود ندارد، چرا که انرژی جزو کالاهایی است که همواره مشتری‌های زیادی دارد لذا موضوع صادرات گاز ایران به اروپا صرفاً می‌تواند بهانه‌ای برای دوستی‌ها و تقویت همکاری‌ها باشد.

 


رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران و اروپا می‌توانند همکاری‌های فنی، سیاسی و فرهنگی گسترده‌ای با یکدیگر داشته باشند، گفت: ملت ایران هیچگاه با مردم اروپا مشکلی نداشته‌ است و تاکنون هیچ خسارتی از جانب ایران به اروپا وارد نشده است، ولی بعضی دولت‌های اروپایی به ملت ایران خسارات فراوانی زده‌اند اما با این وجود، نگاه ملت ایران به آینده است.

 


دکتر احمدی نژاد در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص محاکمه حسنی مبارک رییس‌جمهور سابق مصر و موضع جمهوری اسلامی ایران در این‌باره، گفت: اینکه روابط عده‌ای با ملت‌هایشان به اندازه‌ای تیره شده که به چنین وضعیتی دچار شده‌اند و نیز مدیریتی که بر جهان حاکم است که بعضی دولت‌ها را به حدی از ملت‌های خود دور کرده تا ملت‌ها به جای اینکه به دنبال پیشرفت و آزادی باشند، مجبورند محاکمه رهبران خود را مطالبه کنند، تأسف‌آور است.

 


دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: امیدوارم شرایط مدیریت حاکم بر جهان به گونه‌ای اصلاح شود که مدیران و حاکمان از درون ملت‌ها، برای ملت‌ها و در کنار ملت‌ها باشند و دیگر هیچ‌گونه تنش و درگیری در جهان وجود نداشته باشد.

 


وی در پاسخ به سوالی درباره اوضاع سوریه و اعتراضات موجود در این کشور، گفت: حق ملت‌هاست که آزادی داشته باشند و در سایه عدالت زندگی کنند اما بدون تردید اگر دیگران در مسایل داخلی کشورها دخالت نکنند، ملت‌های خاورمیانه به خوبی قادر به حل و فصل مسایل خود هستند.

 


دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: بسیاری از مسایلی که امروز در منطقه شاهد آن هستیم، حاصل دخالت‌های دیگران است و اگر مشکلی در جایی بوجود می‌آید، باید ریشه آن را در مسایل تاریخی گذشته جستجو کرد.

 


رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون مسایلی که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران رخ داد و مقایسه آن با تحولات منطقه، تصریح کرد: رخدادی که در ایران بوقوع پیوست هیچگونه شباهتی با آنچه که امروز در منطقه رخ می‌دهد، ندارد. در ایران آزادترین انتخابات برگزار شد و بیش از 85 درصد یعنی 40 میلیون نفر از ملت ایران در آن شرکت کردند؛ در این میان عده‌ای هم به ساختمان‌ها و مردم حمله کردند و مسلم است که چنین اقداماتی در هر کشوری ممنوع بوده و طبیعی است که پلیس و دستگاه قضایی به این گونه موارد رسیدگی کند.

 


دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در قوانین جمهوری اسلامی ایران راه‌ها و مراجع قانونی لازم برای رسیدگی به شکایات وجود دارد، تصریح کرد: البته در اروپا هم همواره تظاهرات و اعتراضاتی انجام می‌شود که با برخوردهای بسیار خشن پلیس مواجه می‌شود اما آیا مردم اروپا از حکومت‌های خود راضی هستند و اصولاً می‌توانند آنها را تغییر دهند؟

 


رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: شرایط سیاسی حاکم بر اروپا به مراتب بدتر از شرایط کشورهایی مانند ایران است زیرا اصولاً آنها اجازه نمی‌دهند، اپوزیسیون شکل بگیرد و کسانی که درباره مسایل تاریخی اعتراض و انتقادی می‌کنند را زندانی می‌کنند.

 


دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه مسایل و ساختارهای امروز جهان بر پایه جنگ جهانی دوم شکل گرفته با طرح این سوال که آیا پژوهشگران و دانشمندان اروپایی اجازه دارند درباره مسایل مربوط به جنگ جهانی دوم و یا سیستم حاکم اقدامی انجام دهند؟ گفت: بی‌تردید آنها چنین اجازه‌ای ندارند؛ اما در ایران کسانی که اعتراض داشته باشند از راه‌های قانونی می‌توانند مسایل خود را مطرح کنند و به آنها رسیدگی هم می‌شود همچنان بارها چنین اقداماتی صورت گرفته است.

 


رییس‌جمهور گفت: در اروپا اکثریت مردم بخاطر اقداماتی که در آن هیچ نقشی ندارند، هزینه می‌دهند و با وجود آنکه مردم در سیاست‌ها و بهره‌برداری‌های اقتصادی نقشی ندارند سالهاست که هزینه‌های آن را می‌پردازند و زمانی هم که اعتراض و انتقادی می‌کنند با برخوردهای خشن مواجه می‌شوند.

 


دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سخنان مجری شبکه یورونیوز مبنی بر اینکه بسیاری از مردم اروپا هزینه اقدامات آمریکا را می‌پردازند، درباره هزینه اعمال تحریم‌های اقتصادی به ایران، اظهار داشت: امروز مردم ایران هم هزینه سیاست‌های غلط برخی مدیران اروپایی را می‌پردازند، ملت ایران اقدام خلاف قانون و اشتباهی انجام نداده، اما 30 سال است که عده‌ای از رهبران اروپایی با ملت ایران مخالفت می‌کنند و علت آن هم این است که ایران کشوری آزاد و دارای دمکراسی است و ملت ایران شاه را که از دوستان آنها بوده، کنار گذاشته و با سیاست‌های توسعه‌طلبانه بعضی دولت‌های اروپایی مخالف است.

 


رییس‌جمهور تصریح کرد: سیاست هایی که برخی رهبران اروپایی انتخاب کردند، هم مردم اروپا و هم سایر ملت‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

 


دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: مقابله آمریکا با ملت ایران مربوط به امروز نیست؛ بلکه آمریکا از 30 سال گذشته در برابر ملت ایران قرار گرفته به نحوی که حتی از جنگ هشت ساله تحمیلی صدام، علیه ملت ایران حمایت کرد و امروز هم همان سیاست‌های استکباری گذشته خود را دنبال می‌کند.

 


وی افزود: امروز سوال جدی این است آیا سیاست‌هایی که آمریکا و بعضی دولت‌های اروپایی 32 سال علیه ملت ایران اعمال کردند، درست بوده است در حالی که ملت ایران تاکنون به هیچ کشوری تجاوز نکرده و در کنار مرزهای اروپا و آمریکا جنگ به راه نینداخته است و همیشه در جهت ایجاد روابط عادلانه و دوستانه با همه ملت‌ها تلاش کرده است.

 


دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه رهبران اروپایی باید بدانند که دیگر شاه به ایران برنمی‌گردد و آنها راهی جز همراهی با ملت ایران ندارند، تصریح کرد: مشکلات زمانی برطرف خواهد شد که حق ملت‌ها به رسمیت شناخته شود.

 


دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کنونی دولت دهم با توجه به مباحثی که با مجلس شورای اسلامی دارد، تصریح کرد: دولت همچنان مشغول خدمتگزاری است و از تمام لحظات برای پیشرفت و آبادانی کشور استفاده می‌کند و معتقدیم وجود اختلاف نظر و سلیقه از لوازم جامعه ‌آزاد است و بحث و تبادل‌نظر بین مجلس و دولت موضوع بدی نیست چرا که ایران جامعه‌ای آزاد است و همه در آن حق اظهارنظر دارند ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی امروز به 4 وزیر پیشنهادی دولت رای اعتماد بالایی دادند و هیچ مشکلی هم وجود ندارد.

 


رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره محدودیت‌هایی که برای عده‌ای از سران حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری بوجود آمده، تصریح کرد: در همه کشورها زندان و محدودیت قانونی وجود دارد و کسانی که از ایجاد محدودیت‌ برایشان سوال می کنید، افرادی هستند که مسایلی با قوه قضائیه دارند.

 


وی با بیان اینکه در ایران دستگاه قضایی نهادی مستقل است و بنده حق دخالت در کار قضات را ندارم، اظهار داشت: البته قوانینی وجود دارند که افراد طبق آنها می‌توانند از حقوق خود دفاع کنند؛ اما اگر نظر شخصی بنده را در ای خصوص بخواهید آرزویم اینست که در هیچ جای دنیا و در اروپا و آمریکا هم حتی یک زندانی و زندان مخفی وجود نداشته باشد.

 


دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه در ایران کسی بخاطر اظهار نظر در زندان نیست، چرا که در قوانین جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر آزاد است، خاطر نشان کرد: اگر روزنامه‌هایی که در ایران منتشر می‌شود را مورد بررسی قرار دهید، تندترین انتقادات علیه رییس‌جمهور بیان می‌شود و افراد گوناگون بدون کوچکترین واهمه‌ای انتقادات خود را مطرح می‌کنند البته نمی‌گویم که در نقطه ایده‌آل قرار داریم اما بدون تردید شرایط امروز ایران از بسیاری از کشورهای اروپایی بهتر است.

 


دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و آمریکا و اینکه آمریکا بزرگترین اقتصاد دنیاست و ایجاد رابطه با آن می‌تواند به نفع ایران باشد، تصریح کرد: در روابط بین‌الملل، اصل بر وجود روابط دوستانه و احترام‌آمیز است، اما دولت آمریکا هنوز سردرگم است و سیاست‌های روشنی را دنبال نمی‌کند آنها خودشان رابطه با ایران را قطع کردند؛ چرا که فکر می‌کردند در این صورت ملت ایران از بین خواهد رفت اما امروز 31 سال از آن زمان می‌گذرد و ملت ایران هر روز گام‌های بلندی در مسیر پیشرفت و اقتدار برمی‌دارد.

 


رییس‌جمهور تاکید کرد: دولت آمریکا باید سیاست‌های خود را در قبال ملت‌ها تغییر دهد و به حقوق ملت‌ها احترام گذاشته و عدالت را بپذیرد.

 


دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره موضوع هسته‌ای و غنی‌سازی 20 درصد و اینکه دانشمندان غربی معتقدند که برنامه غنی‌سازی ایران ارتباطی به اهداف صلح‌آمیز و تولید برق ندارند، خاطر نشان کرد: همه می‌دانند کسانی که ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی ایران به سمت اهداف غیرصلح‌آمیز حرکت می‌کند، دانشمندان غربی نیستند بلکه این نظر سیاستمداران غربی است.

 


وی تصریح کرد: تولید اورانیوم 20 درصد برای استفاده کاملاً صلح‌آمیز و برای رآکتوری است که داروهای اکتیو تولید می‌کند ضمن اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که تمام فعالیت‌هایش زیر نظر آژانس بین‌المللی اتمی قرار دارد و وقتی اعلام کرده که به دنبال ساخت بمب اتمی نیست، واقعاً چنین نیتی ندارد.

 


رییس‌جمهور کسانی که به دنبال بمب اتم هستند را عقب افتاده ذهنی برشمرد و تاکید کرد: معتقدیم کسانی که بمب اتم در اختیار دارند، خودشان بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند، امروز بمب‌هایی که در اروپا ذخیره شده بزرگترین خطر برای مردم این قاره است ضمن اینکه بمب اتم دیگر کارایی و خاصیت ندارد برای اینکه آیا در اختیار داشتن بمب اتم توانست رژیم صهیونیستی را در غزه و جنگ 33 روزه پیروز کند و یا بمب‌های اتمی شوروی سابق توانست این کشور را از خطر فروپاشی نجات دهد؟

 


رییس‌جمهور تصریح کرد: اگر بمب اتم 60 سال قبل در معادلات سیاسی دست برتر را داشت امروز دیگر کارایی خود را از دست داده است و در شرایط کنونی اندیشه ها، افکار نو و انسان‌ها هستند که می‌توانند معادلات جهانی را تحت تاثیر قرار دهند.

 


وی خاطر نشان کرد: دیگر هیچ کس در جهان نخواهد توانست از بمب اتم استفاده کند و این مساله ای تمام شده است.

منبع:  پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا