اعتراض کشاورزان ابرکوهی به تخلفات محرز کارخانه کاشی کوثر ابرکوه :با چاه آب کارخانه کاشی 15 هکتار باغ زرد آلو و هندوانه احداث شده !!!!

جمعی از کشاورزان ابرکوهی در دیدار با نماینده مجلس:مسئولان استان و شهرستان از تخلفات آشکار یک کارخانه چشم پوشی می کنند و جواب مردم را نمی دهند

یزدفردا :ابرکوه رحیم میر عظیم:جمعی از کشاورزان ابرکوه در دیدار با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، به شدت از مسئولان استانی و شهرستانی در چشم پوشی از تخلفات آشکار یک کارخانه کاشی در ابرکوه انتقاد کردند.

 در این دیدار که در محل تکیه گل کاران و با حضور کشاورزان این محله و روستاهای مدوئیه و عزیز آباد صورت پذیرفت، موضوع مشکلاتی که این کارخانه در دست احداث ،برای کشاورزی منطقه ایجاد نموده است مطرح گردید.

یکی از کشاورزان اظهار داشت: ما مخالف توسعه صنعتی در شهرستان نیستیم، بلکه مخالفت ما ،کشاورزی در لوای صنعت است.

وی افزود: با چاهی که در این کارخانه برای تأمین آب صنعت حفر شده و برداشت بسیار بیشتر از ظرفیت مجوز داده شده، باغ زرد آلوئی به مساحت بیش از 15 هکتار ایجاد شده است.

این کشاورز تأکید کرد: با این کار، آب قنات های نبادان و مدوئیه و عزیز آباد افت بسیاری پیدا کرده است و کشاورزان را از سال گذشته با بحران مواجه ساخته است.

یکی دیگر از کشاورزان نیز اظهار داشت: آب قنات های ما که چاه کارخانه بر روی آن حفر شد ه است، نسبت به سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: در حالی که این کارخانه مجوز برداشت تنها 2 اینچ آب، آن هم با کاربرد صنعتی را دارد، برداشتی معادل 8 لیتر را انجام می دهد.

وی افزود: علیرغم اینکه تمام مسئولان استان و شهرستان از تخلف این کارخانه خبر دارند و مردم نیز شکایت های بسیاری را به استانداری ، مسئولان آب استان و ... ارائه داده اند هیچ کس جلوی تخلفات را نمی گیرد.

یکی دیگر از کشاورزان نیز اظهار داشت: به گفته مسئولان سازمان صنایع و معادن کشور،فضای سبز مورد نیاز این کارخانه تنها 2 هکتار و آن هم از نوع درختان غیر مثمر است.

وی یادآور شد: در حال حاضر در این کارخانه، زمینی به مساحت 16 هکتار زیر کشت زردآلو و هندوانه رفته است.

این کشاورز افزود: برای ما جای تعجب دارد که با وجود آنکه تمام مسئولان استان و شهرستان، تخلف آشکار این کارخانه را قبول دارند، هیچ کس جلوی این تخلفات را نمی گیرد.

وی یادآور شد: در سفر کمیسیون کشاوورزی مجلس به ابرکوه نیز این مسائل را با رئیس کمیسیون مطرح نموده ایم.

یک پیرمرد کشاورز نیز خواستار احقاق حق خود و خانواده اش و برخورد با این کارخانه شد.

یکی دیگر از کشاورزان نیز افزود: این کارخانه قصد دارد تا 500 شغل ایجاد کند، ولی با رویه ای که در پیش گرفته است، باعث از دست رفتن چندین برابر فرصت های شغلی در منطقه می شود.

وی تأکید کرد: این مسئله برای ما جای ابهام دارد که در حالی که تمام مسئولان بر این خلاف ها اذعان دارند، هیچ کدام از مسئولان و از جمله استانداری جواب واضح و شفافی به خواسته های مردم نمی دهد.

نماینده مردم 5 شهرستان استان یزد نیز در این دیدار اظهار داشت:توسعه اشتغال در شهرستان تنها با مدد از کشاورزی امکان پذیر نیست.

کاظم فرهمند افزود: البته این به آن معنا نیست که به بهانه توسعه صنعت، اشتغال ایجاد شده از قبل در بخش کشاورزی را به نابودی بکشانیم.

وی یادآور شد: مجوزی که برای آب برای کارخانجات صنعتی داده می شود مشخص است ولی اینکه اینگونه کارخانجات به کار کشاورزی بپردازند و باعث نابودی چندین قنات و از رونق افتادن زندگی کشاورزان شوند امری غیر قابل قبول است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: جای تعجب است که در حالی که برای گرفتن مجوز آب برای مجتمع های دامداری و گلخانه ای و ایجاد اشتغال با مشکل مواجه هستیم، شاهد استفاده بیش از این مقدار آب، برای درختکاری در حاشیه کارخانجات و آن هم به بهانه توسعه صنعت هستیم.

فرهمند افزود: از مردم می خواهیم که از روش های قانونی خواسته های خود را پیگیری نمایند و من هم موضوع را در گفتگو با مسئولان استانی پیگیری خواهم کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا