قیمت موتورسیکلت‌ افزایش می‌یابد

معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به آخرین نتایج جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران با موضوع طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها از افزایش قیمت موتورسیکلت‌های بنزینی و ورود به موتورسیکلت‌ و دوچرخه‌های برقی به سبد حمل و نقل شهری خبر داد

محمدرضا محمودی اظهار کرد: در این جلسه در خصوص موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌های برقی و ورود آن به سبد حمل و نقل شهری مباحثی مطرح و مقرر شد شهرداری سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این خصوص انجام دهد.

وی افزود: استانداری و سازمان محیط زیست نیز این آمادگی را دارد تا کارمندان را برای استفاده از دوچرخه‌های برقی تشویق و ترغیب کند، چرا که استفاده از این دو وسیله حمل‌ونقل هیچگونه آلودگی ندارد و به راحتی قابل استفاده برای شهروندان است.


معاون عمرانی استاندار تهران با بیان اینکه برای توسعه و ورود این وسیله نقلیه به چرخه حمل‌ونقل شهری قرار شد تولید‌کنندگان موتورسیکلت‌ها ودوچرخه‌های برقی مورد تشویق قرار گیرند که کاهش مالیات تولیدکنندگان این محصولات به شورای عالی ترافیک پیشنهاد خواهد شد تا پس از تصویب در این شورا به مرحله عملیاتی برسد.


وی با بیان اینکه بر اساس آمار در حال حاضر حدود سه میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران وجود دارد، خاطرنشان کرد: به فرض استاندارد بودن این موتورسیکلت‌ها، هر موتورسیکلتی چهار برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. لذا اگر بتوانیم این موتورسیکلت‌ها را ساماندهی کنیم تا معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد قطعا گام بزرگی در جهت کاهش آلودگی هوای تهران برداشته خواهد شد.


محمودی با اشاره به پروسه زمانی اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها و ورود موتورسیکلت و دوچرخه‌های برقی به چرخه حمل‌ونقل شهری تصریح کرد: با توجه به اینکه این کارگروه سیاستگذاری‌های کلی را انجام می‌دهد، این مساله باید در شورای عالی ترافیک به تصویب برسد، لذا پیشنهادهای اولیه را تهیه می‌کنیم و پس از ارسال به شورای عالی ترافیک و تصویب در این شورا ورود دوچرخه و موتورسیکلت برقی به سبد حمل و نقل شهری افزوده شود.


به گفته وی تدابیری نیز اندیشیده شده تا ادارات همکاری لازم را با کارمندانی که بخواهند از موتورسیکلت و دوچرخه برقی استفاده کنند داشته باشند تا بتوانند وسیله نقلیه خود را از طریق برق ادارات شارژ کنند.


معاون استاندار تهران افزایش قیمت موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز را یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این کارگروه عنوان و تصریح کرد: بر اساس بررسی‌هایی که صورت گرفت، مقرر شد برای هزینه‌های موتورسیکلت‌ها یارانه پرداخت شود که افزایش قیمت موتورسیکلت‌های بنزینی و  اخذ مبلغ این افزایش قیمت در یک حساب جداگانه‌ای برای توسعه موتورسیکلت‌های برقی از جمله این پیشنهادات بود.


محمودی در خصوص اینکه این موتورسیکلت‌ها هزینه زیادی نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی نخواهند داشت، هزینه موتورسیکلت‌های برقی را یک پنجم موتورسیکلت‌های فعلی عنوان کرد.


معاون استاندار تهران تصریح کرد: در حال حاضر هفت کارخانه موتورسیکلت‌سازی در کشور فعالیت می‌کنند که برخی از آنها موتورسیکلت‌های برقی نیز تولید می‌کنند اما به علت پایین بودن تعداد متقاضیان این وسیله نقلیه و همچنین هزینه بالای آن نسبت به موتورسیکلت‌های معمولی باید روش‌هایی به کار گرفته شود که قیمت این موتورسیکلت‌ها کاهش پیدا کند تا مصرف‌کنندگان نسبت به استفاده از این وسیله حمل و نقل پاک تشویق شوند.


 در چهارماهه اول سال گذشته ۲۸ هزار دستگاه موتورسیکلت به علت نقص فنی متوقف و به پارکینگ منتقل شده بود این در حالیست که با همکاری خوب پلیس راهنمایی و رانندگی امسال در چهارماهه نخست ۷۱ هزار موتورسیکلت دارای نقص فنی متوقف و به پارکینگ منتقل شده است.

به گفته وی همچنین در چهارماهه نخست امسال با تلاش پلیس یک میلیون و ۱۴۵ هزار موتورسیکلت که از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کردند توقیف شده در حالی که سال گذشته تنها ۴۱ هزار موتورسیکلت متوقف شده بود.


وی تصریح کرد: در گذشته میزان استفاده از کلاه ایمنی در راکبان موتورسیکلت ۲۰ تا ۲۵ درصد بود اما امسال به ۵۰ درصد افزایش یافته است و شهروندان قانونمندتر از گذشته شده‌اند.


محمودی گفت: در این جلسه به علت کمبود وقت در خصوص معاینه فنی موتورسیکلت‌ها بحث کاملی صورت نگرفت اما این مساله باید نهادینه شده و مکان دقیق نصب معاینه فنی موتورها مشخص شود.


معاون استاندار تهران همچنین در ادامه در خصوص مترو ورامین نیز گفت: جلسه در این رابطه برگزار شد و نتیجه بر این بود که این کار عملی نیست چرا که قطاری که به سمت ورامین کشیده شده و از آنجا به گرمسار می‌رود در سال ۹۱ به بهره‌برداری می‌رسد قسمتی از قطار گرمسار در مسیر تهران ـ ورامین می‌گذرد و اگر بخواهیم قطار تهران ـ ورامین را به مترو تبدیل کنیم حلقه مفقوده قطار گرمسار را خواهیم داشت و این امر عملیاتی نیست مگر آنکه مسیر جداگانه‌ای برای قطار شهری ورامین در نظر گرفته شود که در حال بررسی کارشناسی است.

 

منبع:  ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا