ماجرای مبارزه با «فقر و فساد و تبعیض»

گزارش تکان‌دهنده از پشت‌صحنه اختلاس‌بزرگ

از اینها که تمام شرکت های امیرمنصور آریا هم نیست که بگذریم، مسئله تکان دهنده این است که چنین اتفاقاتی ظرف یک ساعت یا یک روز یا یک هفته یا ماه یا یک سال رخ نداده، بلکه چند سال این اتفاقات در حال وقوع بوده و این گروه و به طور خاص «مهرگان. ا . خ» هیچ نگرانی برای دستگیری نداشته که اگر نگرانی داشت، بخش اعظم این سه هزار میلیارد تومان را از کشور خارج می کرد و دست به سرمایه گذاری بلندمدت و خرید و ایجاد صنایع برای خود از محل بیت المال نمی زد و در واقع این گروه حتی تصور نمی کرده کوچکترین گزندی به آن وارد شود

دوازدهم مهر 1385، محمود احمدی نژاد در جمع مردم نظرآباد کرج با انتقاد شدید از فعالیت مفسدان اقتصادی در شبکه بانکی، از موفقیت دولت در جلوگیری از یک فساد بزرگ خبر داد و تهدید کرد کسانی که وام های کلان گرفته اند و با قلدری نمی خواهند بازگردانند، اگر تا 15 روز دیگر تکلیف خود را مشخص نکنند، اسامی آنها را اعلام می کند و سپس یک بانک خصوصی را عامل گرانی عمدی مسکن خواند و بعد هم مدیر عامل بانک مذکور برکنار کرد؛ اما بعدها ظاهرا با مشخص شدن برخی مسایل مشخص شد این اظهارات چندان دقیق نبوده و رییس جمهور همان مدیر عامل را به عنوان عضو شورای بازنگری قوانین بانکی منصوب کرد و کم کم نطفه شکل گیری کودکی بسته شد که با تولد فعالیت های بانکی اش، بزرگ ترین اختلاس تاریخ بانک داری جهان رقم خورد؛ اختلاسی با رقمی نزدیک به سه میلیارد دلار!

آن روزها محمود احمدی نژاد پرحرارت تر از اکنون درباره مفاسد سخن به میان می آورد و از لیستی سخن به میان می آورد که قرار بود از جیبش بیرون بیاید و با وجود آنکه 15 روز مهلت احمدی نژاد گذشت و کک قلدرهای مورد اشاره به پا خیزنده در برابر «فقر و فساد و تبعیض» نگزید، اما باز هم به صورت شفاف نام مفسدان اعلام نشد و بالاخره مشخص نشد چرا احمدی نژاد هیچ گاه آن لیست مفسدان را علنی نکرد و پایش نایستاد؟! با این اوصاف، انتظار می رود اگر رئیس دولت نهم نمی تواند با اینها برخورد کند و حتی جرات بیان اسامی شان در ملا عام وجود ندارد، در زیرمجموعه اش، چنین اتفاقاتی رخ ندهد و دولت در این زمینه از سلامت مالی برخوردار باشد. اما امان از فساد که خبر نمی کند و زمانی صدایش در می آید که دیگر بسیاری از تحقق شعارها، ناامید شده اند.

این گونه بود که "شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا" در 28 خردادماه 1385 شکل گرفت که نمی توان به ناف دولت های پیشین بستش و به سرعت رشد کرد. تا جایی که سرمایه اولیه 50 میلیون تومانی شرکت طبق صورتجلسه هیئت‌مدیره مورخ 87/11/30 یعنی طی دو سال و هشت ماه به 20 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد! اما پس از رشد چهل برابری حالا وقت ایجاد و افزایش شرکت های اقماری بود که قرار بود «مهرگان ا. خ» را به صاحب یک غول بزرگ صنعت در تولید و واردات صنایع غذایی، فلزی، معدنی، شیمیایی، برق، خدمات مهندسی، مشاوره، ماشین سازی، ورزشی و... مبدل سازد. اما این همه پول در فضایی که بسیاری از سرمایه گذاران با مطالبات معوقه شان از حساب خالی سخن می آوردند، از کجا می آمد؟ لابد آن گونه که رئیس بانک مرکزی می گفت، اینها هم یک ضامن کاسب گذاشته اند و "مبلغ ناچیزی" از تعدادی بانک وام گرفته اند و تضمین (LC) برای اخذ وامشان را هم لابد از یک بانک گرفته اند که لابد اسم آن بانک صادرات نیست!

به هر حال آقای جهرمی بهتر از ما می داند؛ حال با این وضعیت، بانک صادرات چگونه بدهی هایی که باید به دیگر بانک ها بابت باز کردن اعتبار برای این شخص کرده بدهد؟! البته LC ها جعلی است و در سیستم بانکی ایران تا زمان دریافت این رقم، هیچ کس متوجه نشده است! جالب آن که شعبه بانک صادرات چنین حجم LC را بدون مجوز جهرمی باز کرده و آقای مدیرعامل می گوید متوجه نشده چنین اعتبار بزرگی در زیرمجموعه اش باز شده است! آن هم در شرایطی که برای پرداخت یک چک تضمین شده یک میلیاردی تماس ها و استعلام های فراوانی می شود. از این مهم تر اینکه با رئیس بانک مرکزی که بنابر گفته جهرمی نیم ساعته روی این سرمایه ها، مجوز بانک آریا را صادر کرده، باید چه کرد؟!

یعنی اینها سه هزار میلیارد تومان با چند صد میلیارد تومان بالا یا پایین را یک روزه و دو روزه دریافت نکرده اند و لابد چنین رقم های سنگینی بدون هماهنگی و اطلاع مدیرعامل بانک صادرات و حتی رئیس بانک مرکزی جابجا می شده و هیچ کس هم نمی گفته این شخص چگونه سبز شده و چگونه "مولتی میلیاردر دلاری" شده و کسبه گردن کلفت بازار را جا گذاشته است! اینها که شنیده می شود، یاد خبر دستگیری برخی از خریداران سکه و دلار در ماه های پیش می افتیم و اینکه چگونه اشخاصی با این حجم گردش مالی به اندازه یکی از این دلالان خرده پا زیر ذره بین قرار نگرفته و پنج سال این شرکت پیش رفته و در نهایت به چنین رقم نجومی رسیده است. یاد کشورهای بیگانه هم می افتیم که اگر به حساب یک شخص دارای اعتبار مشخص، رقمی نجومی واریز شود، بلافاصله پلیس سراغش می آید و پیگیر منبع پول می شود تا پولشویی یا هر تخلف مالی دیگر رخ نداده باشد و قانون از کجا آورده اید بر تک تک شهروندان اعمال می شود!

 

 

حالا که این کودک با لقمه های خاص بزرگ شد و سایه اش آن قدر بزرگ شد که نتوان زیر شنل شعبده بازها و جامه رمالان پنهانش کرد، واقعیات پنهان به ابعاد غیرقابل کنترل و حجم انفجار می رسد و مشخص می شود شرکت مادری که خانوادگی اداره می شد، با سیستم بانکی چه کاری کرده و چگونه توانسته رکورد اختلاس را در تاریخ بانکداری جهان بشکند! حالا برخی مدعیان مبارزه با فساد ساکت شده اند و دنبال کوچک ترین روزنه ای هستند تا این یکی را هم یا به دشمن خارجی نسبت دهند و یا پای دولت های قبلی را به میان بکشند، اصلاً مگر می شود این چند ساله این اتفاقات رخ داده باشد؟! اصلاً اینها در مقام مدعی و طلبکار هستند و جلوتر از همه فریاد می زنند، دزد را بگیرید!

در این میان از برخی اسامی نیز یاد می شود که اگر قرار باشد ردی از آنها جست، باید در شرکت های اقماری به دنبالشان گشت که «مهرگان ا. خ» فرزند منصور خان به شماره شناسنامه 1225 صادره از رودبار متولد 1342 ساکن تهران، خیابان بخارست... صاحب شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا با این پولها خریداری کرده و یا تاسیس کرده است. بر این اساس، ضمن ابزار تاسف برای وقوع چنین فاجعه ای در نظام مالی ایران، اطلاعاتی در خصوص 20 شرکت از مجموع شرکت های تو در توی  زیرمجموعه شرکت مادر منتشر می کند.

 

شرکت آب معدنی داماش گیلان
شرکت آب معدنی داماش در خرداد ماه 1381 با ساخت اولین کارخانه بزرگ تمام اتوماتیک در استان گیلان آغاز به کار کرد. برابر صورتجلسه مجمع عمومی و صورتجلسه هیئت مدیره مورخه 86/9/5، اعضاء هیات مدیره شرکت امیر منصور آریا به عنوان اعضاء هیات مدیره این شرکت  منصوب شدند و «م.د» یکی از آنها هم مدیرعامل شد و عملاً داماش در اختیار این شرکت قرار گرفت و پس از آن نیز شرکت از سهامی خاص، سهامی عام شد.


باشگاه ورزشی داماش ایرانیان
 امیرمنصور آریا در سال 1385، باشگاه ورزشی داماش ایرانیان را که در ابتدا با نام استقلال شهرداری رشت اداره می‌شد و سـپس در اختیـار صنایع شـیر ایران قرار گرفته بود، را خرید و در آبان 1387 امتیاز باشگاه پگاه گیلان به باشگاه داماش واگذار و پس از انتقال تیم پگاه گیلان به داماش، اولین تیم فوتبال دسته یک لیگ در دورود لرستان نیز راه‌اندازی شد و حسن عابدینی نیز مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شد. به دلیل منع قانونی داشتن دو تیم فوتبال، تیم فوتبال دورود لرستان با هیئت مدیره جدید به باشگاه ورزشی دورود لرستان انتقال یافت و درحال حاضر هزینه تیم‌های فوتبال پرسپولیس قائم‌شهر و تیم فوتبال جاوید کرج هم به عهده باشگاه ورزشی داماش است.

 

شرکت داماش ترابر ایرانیان
امیرمنصور آریا، همچنین زنجیرۀ شرکت‌های حمل و نقل داخلی کالا در استان‌های شمال، مرکز، جنوب، شرق و غرب کشور را در قالب دو شرکت داماش ترابر ایرانیان و  ایمن ترابر آریا در سال 88 هریک با سرمایه یک میلیون تومان در استان‌های تهران و گیلان ایجاد کرد.

 

 

شرکت آهن و فولاد لوشان
امیرمنصورآریا، شرکت آهن و فولاد لوشان را در سال 1385
در زمینۀ عملیات مهندسی شامل سازه، سیویل، معماری، تأسیسات برقی و مکانیکی، ساخت سازه‌های فلزی و بتنی و پانل‌های مختلف ایجاد کرد و بنابر اظهارات شرکت مادر، ساخت سوله و سازه‌های فلزی سنگین را در زمینی به مساحت 35000 مترمربع را خرید و در ادامه نیز با تغییر هیات مدیره، شرکت کامل در اختیار این اشخاص قرار گرفت.

 

شرکت پخش امیرمنصور ایرانیان
امیرمنصور آریا زنجیره تأمین، فروش و پخش و توزیع محصولات و خدمات را در سال 1386 تحت عنوان شرکت پخش امیرمنصور ایرانیان را با سرمایه صد میلیون تومان ایجاد کرد که موضوع فعالیتش صادرات و واردات و خرید و فروش و  پخش کالاها و محصولات غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز پخش کالا بود و در سال 87، اشخاصی از شرکت مادر به هیات مدیره این شرکت هم تزریق شده و در سال 89 نیز تثبیت شدند. بنابر ادعای امیر منصور آریا، این شرکت دارای 72 کامیونت و 10 وانت از استان تهران آغاز و سپس به سایر استان‌های کشور تسری داده و به احداث انبارهای تمرکز و نگهداری مواد اولیه، از جمله انبار شرق ( انبار تهران‌پارس با 7000 متر مربع ) و غرب استان تهران ( انبار فتح با 16800 متر مربع ) و دیگر اسـتان‌ها، مجهـز به سیستم‌های نگهداری موادغذایی و دارویی است که احتمالاً باید نهادی نظارتی ضبطش کنند.

 

شرکت خدمات مهندسی کشاورزی میثاق گیلان
شرکت خدمات کشاورزی و دامداری میثاق گیلان
از شرکت‌های اقماری امیرمنصور آریا خریداری شده و موضوع فعالیتش طرح‌های کشاورزی و دامداری صنعتی و انجام عملیات کشاورزی و ایجاد صنایع وابسته به آن و در حوزۀ عملیات دامداری، پرورش گاو، گوسفند، مرغ و ... و احداث صنایع وابسته به آن بوده است. بنابر ادعای امیر منصور آریا این شرکت با خرید گاو و گوساله و پرورش آن در زمینه تولید و عرضه شیر دام در زمینی به مساحت بالغ بر 26 هکتار با امکانات جانبی دامپروری و تولید شیر، فعالیت دارد.

 

شرکت شفاف شیمی پلاست
امیرمنصور آریا شرکت بسته‌بندی هم راه اندازی از آن خود کرد و شیمی پلاست را که سال 1382 تاسیس شده بود، در سال 1385 خرید و سرمایه این شرکت از یک میلیون به 500 میلیون افزایش یافت   و چند ماه بعد نیز یکی از اعضاء شرکت امیرمنصور آریا به هیات مدیره این شرکت تزریق شد. طرح توسعه شرکت شیمی پلاست نیز با اخذ مجوز تأسیس از سازمان صنایع و معادن استان گیلان در سال 1386 با عملیات ساختمانی و برنامه‌ریزی تهیه ماشین‌آلات آن‌ برای تهیه و تولید فیلم شیرینگ، نایلون‌های عریض (کشاورزی)، پری‌فرم و درب بطری آغاز شده و با ساخت سوله‌هایی به مساحت تقریبی 5000 مترمربع تداوم یافت.

 

شرکت صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان
امیر منصور آریا به جز آب معدنی داماش گیلان، واحد جدید تولید در منطقه "دورود" لرستان تحت عنوان شرکت صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان به عنوان شرکت جدید تولید آب معدنی در اختیار گرفت و در سال 85 همچون دیگر شرکت ها، سرمایه این شرکت از 13 و نیم میلیون تومان به 280 میلیون تومان و پس از آن، یکی از اعضاء شرکت امیر منصور وارد هیات مدیره این شرکت هم شد و پس از آن نیز تا سال 87، سرمایه این شرکت را به یک میلیارد و صد میلیون تومان افزایش دادند.

 

گروه صنعتی نمونه منصور گیلان
شرکت نمونه منصور گیلان یکی از معدود شرکت هایی است که پیش از سال 85 و در سال 81 با محوریت هیات مدیره شرکت امیرمنصور آریا به عنوان شرکت مادر ایجاد شده و البته پس از مدتی این اعضاء اسماً از هیات مدیره خارج شده و سرمایه شرکت از پنجاه میلیون به کی میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. این شرکت که مدعی بود قرار است تولیدکننده عمده MDF کشور باشد، مبادرت به احداث کارخانه در شهرک صنعتی لوشان واقع در استان گیلان نمود. در ادامه نیز در سال 89 سرمایه شرکت به 75 میلیارد تومان افزایش یافته و همزمان دوباره این اشخاص به هیات مدیره بازگشتند و سیطره شرکت امیر منصور بر این گروه صنعتی هم حفظ شد.

 

گروه "ملی" صنعتی فولاد ایران
این شرکت در کیلومتر 9 جاده اهواز ـ خرمشهر در سال 1342 دشت وسیعی به مساحت 120 هکتار ایجاد شد و نام رسمی کارخانجات گروه ملی صنعتی فولاد ایران را از آن خود کرد که در سال 1382، بیش از 193 میلیارد تومان سرمایه داشته و در سال 86، به 54 میلیارد تومان کاهش یافت. این کارخانه که خطوط تولید مختلف نورد میلگرد، تیرآهن، لوله سازی، بخش میلگرد کوثر، فولادسازی، ماشین سازی و آزمایشگاه متالوژی را به تدریج تاسیس و بهره برداری کرد، تا اوایل سال 88 با هیات مدیره ای به نمایندگی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت ذوب‌آهن اصفهان، شرکت فولاد خوزستان، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و شرکت ملی فولاد ایران بود تا اینکه هفتمین ماه 88، بالاخره پای شرکت امیرمنصور آریا  و عضو هیات مدیره این شرکت مادر به هیات مدیره فولاد ایران سابقاً دولتی باز شد و صاحب جدید فولاد ایران، صاحب اختیار حق امضاء قراردادهای این مجموعه بزرگ هم شد و سرمایه شرکت هم از 123 میلیارد به 3 میلیارد و دویست میلیون کاهش یافت و مدتی بعد این سرمایه اسمی  232 میلیارد تومان افزایش یافت و بعد از مدتی نیز بندی به اساسنامه شرکت افزوده شد که اشخاص ثالث هم بتوانند با سرمایه شرکت، وام دریافت کنند!

 

شرکت گردشگری و جهانگردی ستاره درخشان درفک
شرکت گروه گردشگری و جهانگری ستاره درخشان درفک یکی دیگر از شرکت های این مجموعه بوده که سال 86 با عضویت یکی از اعضاء هیات مدیره شرکت امیرمنصور آریا با سرمایه صد میلیون تومان تاسیس شد و موضوع فعالیتش، در زمینه‌های ورزشی، رفاهی و تفریحی گردشگری و احداث شهربازی احداث تله‌کابین احداث هتل و هتلداری، احداث مکانهای ورزشی و تفریحی، برگزاری سمینارها و نمایشگاههای مرتبط ایجاد موزه آثار باستانی و کلکسیونهای اشیاء قیمتی (تمبر، تابلو و غیره)، تأسیس دهکده و مکانهای توریستی همکاری در برگزاری مراسم مذهبی، پذیرش امور مشاوره‌ای در زمینه گردشگری و موارد فوق صادرات و واردات، خرید و فروش کلیه امور بازرگانی کلیه کالاهای مجاز بود که بعداً اجرای طرحهای جنگلداری وتجدید نظر، تولید نهال، زراعت چوب، احیاء وتوسعه منابع طبیعی، اجرای طرحهای مرتعداری، محیط زیست، احداث فضای سبز و طرحهای اکوتوریست، حفاظت آب و آبخیزداری، تولید (گل و گیاه)، قارچ، توسعه عمران روستایی و عشایری و...نیز افزوده شد. در ادامه نیز قرار شد بتوان با اموال این شرکت به عنوان وثیقه برای اشخاص حقیقی درخواست تسهیلات بانکی کرد و در نهایت حضور امیرمنصور آریا در این شرکت علنی شد.

 

شرکت مشاوره و مدیریت تدبیر منصور
یکی دیگر از شرکت هایی که امیرمنصور آریا در سال 1385 تأسیس کرد، شرکت خدمات مشاوره و مدیریت تدبیرمنصور  بود و موضوع فعالیتش تأمین نیروی انسانی با حداقل هزینه برای شرکت‌های هم‌گروه زیرمجموعه امیرمنصور آریا تأمین کند و همچنین کترینگ برای تأمین وعده غذایی کارکنان تحت پوشش خود در غرب و شرق تهران و اهواز و لوشان راه اندازی کند و طبیعتاً  رد پای این امیر منصور آریا نیز در هیات مدیره این شرکت نیز موجود است.

 

شرکت معدن شکافان تهران
امیرمنصور آریا حتی شرکت کشف، استخراج و فرآوری محصولات معدنی هم تحت عنوان معدن شکافان در سال 85 راه اندازی کرد و بنابر اظهارات این شرکت ها در حال فرآوری مواد معدنی مختلف به صورت پودر و ماکادام برای تولید انواع شیشه جام و ظروف و تولید سنگ لاشه برای کارهای عمرانی و ایجاد اسکله بندرگاه مشغول فعالیت است. سرمایه این شرکت از 10 میلیون تومان به 500 میلیون افزایش یافت و مجدد از 500 میلیون به 3 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و در ادامه نیز  حضور ثبت شده نماینده امیرمنصور آریا در این شرکت مشهود است.

 

شرکت مهندسین مشاور مدیریت پردازش زمان
یکی دیگر از بخش هایی که امیرمنصور آریا، به آن وارد شد، طراحی و مهندسی بر بناهای ساخته خود بود که با ایجاد شرکت مهندسین مشاور مدیریت پردازش زمان در ابتدای سال 88 پیگیری شده است. در هیات مدیره این شرکت لیدر شرکت مادر یا همان "مهرگان.ا. خ" به عنوان رئیس هیات مدیره حضور مستقیم داشته که در ادامه "حسین.ع" نیز به هیات مدیره این شرکت وارد شده و در سال 88 این اشخاص تا دی ماه 90 تثبیت می شوند اما باز هم هیات مدیره دستخوش تغییرات مکرر می شود که یکی در دی ماه 89 و دیگر بار در تیرماه 90 این تغییرات ثبت شده است.

 

شرکت نوآوران صنعت الکترونیک قم
نوآوران صنعت الکترونیک از دیگر شرکت‌های تحت پوشش امیرمنصور آریا بود که سال 86 تاسیس شد و در ظاهر وارد تولید انواع لامپ‌های کم‌مصرف و LED شده که بنابر اظهارات امیرمنصور آریا، این شرکت لامپ سازی دارای دو سایت و بالغ بر 4000 متر مربع و تعداد پرسنل شاغل 300 نفر بوده و پروانه‌های بهره‌برداری برای مونتاژ لامپ کم‌مصرف 130 میلیون عدد، جهت ساخت SKD لامپ کم‌مصرف 24 میلیون و لامپ LED برابر 204 میلیون عدد را دارد. رد پای شرکت امیرمنصور آریا از همان سال 87 در این شرکت تولید لامپ هم وجود داشته و تمام اوراق شرکت نیز تنها با امضاء رئیس هیات مدیره که نماینده امیرمنصور آریا بود، اعتبار داشت و بدین طریق سرمایه شرکت از یک میلیون به هزار برابر یا یک میلیارد تومان افزایش یافت.

 

شرکت تجارت گستران منصور
امیر منصور آریا شرکتی ویژه صادرات تولیدات شرکت های اقماری اش نیز تحت عنوان شرکت تجارت گستران منصور در سال 85 با سرمایه 30 میلیون تومان تاسیس کرد و در واقع این شرکت حکم بازوی تجارت خارجی این شرکت را پیدا کرد. در هیات مدیره این شرکت علاوه بر "حسن.ع" مدیرعامل یکی دیگر از شرکت های امیر منصورآریا که به عنوان مدیرعامل در تجارت گستران منصور فعال شد، یکی از اعضاء هیات مدیره و بازرس شرکت امیرمنصور آریا به عنوان شرکت مادر نیز عضویت داشتند اما در ادامه "حسن.ع" از هیات مدیره شرکت خارج و سرمایه شرکت نیز که 100 میلیون تومان افزایش یافته بود، ابتداً به 10 میلیارد تومان افزایش یافت و سپس به 50 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و در نهایت در سال 90، هیات مدیره این شرکت تثبیت شد.

 

شرکت سامانه های برنامه ریزی منابع کرانه
شرکت سامانه های برنامه ریزی منابع کرانه از دیگر شرکت های زیرمجموعه امیرمنصور آریا است که سال 85 با سرمایه 10 میلیون تومان تاسیس شده اما رد امیرمنصور آریا از سال 89 در هیات مدیره و سرمایه گذاران این شرکت قابل مشاهده است. این شرت قرار بوده پروژه های طراحی و اجرای سیستم های جامع تولید شامل برنامه ریزی مواد و کنترل موجودی، تولید، کنترل کیفیت و سیستم یکپارچه مالی و اداری و کارتابل الکترونیکی و مدیریت ارتباطات راه اندازی شده بود تا این شرکت ها را به هم متصل کند.

 

شرکت سبک سازان لوشان (سهامی خاص)
شرکت سبک سازان لوشان با موضوع جایگزین کردن مصرف انرژی از طریق سلول های خورشیدی و کاربرد سلول های خورشیدی در صنایع مختلف، به عنوان یکی دیگر از شرکت های زنجیره ای امیرمنصورآریا، فعالیت خود را در این زمینه از سال 1383 آغاز کرده و بنابر اظهاات امیرمنصور آریا، ساخت مجموعه تولید سلول های خورشیدی در 6 فاز در بروجرد را در پیش گرفته بود. در سال 86 سرمایه این شرکت از 100 هزار تومان به یک میلیارد و 900 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در واقع 19 هزار برابر شد. حالا سال 88 با پولهای باد آورده می رسد و "م.ا.خ" به نمایندگی از شرکت امیرمنصور آریا وارد هیات مدیره این شرکت هم می شود و در سال 90 نیز به عنوان رئیس هیات مدیره تثبیت می شود.

 

شرکت کیمه طرح ایرانیان
امیر منصور آریا، شرکت کیمه طرح ایرانیان را هم به عنوان بازوی تبلیغاتی اش چه در زمینه طراحی و چه در زمینه واردات کالاهای نمایشگاهی و طراحی و انتشار نشریات در اردیبهشت 88 تاسیس کرد و در هیات مدیره این شرکت هم نماینده داشت. میزان سرمایه این شرکت و حدود فعالیت هایش کاملاً مشخص نیست اما به نظر می رسد نسبت به واحدهای صنعتی که امیرمنصور آریا خریداری کرده، این شرکت دامنه فعالیت محدودی داشته است.

 

شرکت ماشین سازی لرستان
شرکت ماشین سازی لرستان در سال 1354 با نام مجتمع صنعتی نیر پارس تاسیس شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شرکت ماشین سازی لرستان تغییر نام داده و پرونده بهره برداری کارخانه با ظرفیت 1800 تن در سال در سال 1374 صادر شد و در حال حاضر مساحت کارخانه بالغ بر 11 هکتار شامل سالن های تولید، انبارهای سرپوشیده و ساختمان های اداری با هدف گذاری برای ورود به حوزه تولید صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است. رد پای شفاف امیرمنصور آریا را از سال 89 می توان در هیات مدیره این شرکت مشاهده کرد و علی الظاهر تغییراتی نیز در هیات مدیره رخ نداده است.

 

اینها به جز پروژه تاسیس بانک آریاست که طبق قانون بانک داری سرمایه اولیه اش باید 400 میلیارد تومان باشد که 50 درصد سرمایه اش اموال غیرمنقول و املاک باشد که احتمالاً پس از خرید این شرکت ها از محل اعتبارات گشورده شده بانک صادرات، بر روی زمین های این کارخانجات به عنوان اموال غیرمنقول بانک آریا و بخشی از نقدینگی این شرکت ها به عنوان اموال منقول بانک آریا مورد بهره برداری برای دریافت مجوز نیم ساعتی بانک اقدام شده است! به هر حال باید هوای شخصی که رئیس دفتر رئیس جمهور با موافقت رئیس جمهور، دستور تسهیل امورش در حوزه های اقتصادی می دهد را داشت و چرا باید بررسی می شد که عقبه این پولها چیست و هر کس این شرایط را داشته باشد، در ایران صاحب بانک می شود؟!

از اینها که تمام شرکت های امیرمنصور آریا هم نیست که بگذریم، مسئله تکان دهنده این است که چنین اتفاقاتی ظرف یک ساعت یا یک روز یا یک هفته یا ماه یا یک سال رخ نداده، بلکه چند سال این اتفاقات در حال وقوع بوده و این گروه و به طور خاص «مهرگان. ا . خ» هیچ نگرانی برای دستگیری نداشته که اگر نگرانی داشت، بخش اعظم این سه هزار میلیارد تومان را از کشور خارج می کرد و دست به سرمایه گذاری بلندمدت و خرید و ایجاد صنایع برای خود از محل بیت المال نمی زد و در واقع این گروه حتی تصور نمی کرده کوچکترین گزندی به آن وارد شود و جعل 180 توافقنامه تضمین پرداخت اعتبار ارزی اش (LC)  هایش در بانک صادرات (بنابر ادعای جهرمی) علنی شود.

بنابر این، همزمان با اینکه اموال این شرکت ها مصادره شده و به بیت المال باز گردانده می شود، باید در پی محاکمه اشخاصی بود که پشت این اسامی نه چندان مطرح بوده اند و امنیت را برای عوامل این شبکه تضمین کرده بودند تا اینها با خیال راحت از سال 86 این حرکت را آغاز کنند و در سال 1388 به 80 میلیارد تومان، سال 89، 800 میلیارد تومان سرمایه در اختیار گرفته و در نهایت سال 90، 2 هزار و 800 میلیارد تومان اختلاس کنند و چه بسا اگر یکی این وسط مشکوک نمی شد، این داستان همچنان ادامه داشت.

آیا حتی یک چهره کلیدی که دستور چنین همکاری با این اشخاص را صادر کرده، در این پرونده دستگیر می شود و یا یکی از متهمین این پرونده به عنوان اخلال در نظام اقتصادی ایران که معادل محارب است، به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم می شود؟! هرچند... اما امید است که چنین شود و با حبس های 10 الی 20 سال و جریمه های نقدی، سر و ته ماجرا هم آورده نشود، چرا که در این صورت نباید انتظار حفظ اعتماد عمومی را داشت. چه اشکالی دارد مسئولان به درخواست دکتر احمدی نژاد در سفر اخیر اردبیل پاسخ مثبت دهند و همان گونه که وی گفت هرمسئولی در هر مقامی نقش داشته را مورد رسیدگی قضایی قرار دهند، از اسفندیار رحیم مشایی همین امروز تحقیق شود و در خصوص صدور نامه مورد پیگرد قرار بگیرد و همچون کشورهای اروپایی چون فرانسه که رئیس جمهور را دادگاهی می کنند یا کمونیستی چون چین که وزیر را اعدام می کنند، ... و ... و ... دانه درشت ها هم تا تکمیل تحقیقات به بازداشتگاه اوین منتقل شوند؟.... آها، یادم نبود اعضای کابینه خط قرمز بودند!

 

منبع:  آینده

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا