محمد حسین تقوایی: در حالیکه اخبار مربوط به انتقام جویی های ناموسی در صدر اخبار ایران است،وبسایت دادگستری استان کرمان،خبری تاسف انگیز را منتشر کردند که شوک جدیدی به ذهن خسته افکار عمومی ایرانیان وارد کرد.
خبر این بود: در روز هفدهم مهرماه، مردی با تصور داشتن ارتباط نامشروع، با حضور در کلاس درس دانشگاه همسرش، در حضور استاد و دانشجویان ضربات متعددی را با چاقو به کمر و پشت دختر جوان وارد کرده که باعث قطع شدن نخاع و فلج شدن پاهای وی و به کما رفتنش در روزهای بعدی بستری شدنش در بیمارستان شده است.

هویت ضارب و مضروب
بر اساس خبر منتشر شده در  وب سایت دادگستری کرمان ، «فاطمه» دختر دانشجوی آموزشکده "سما" وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی کرمان است اما برخی خبرگزاری ها وی را دانشجو سال چهارم معماری دانشگاه شهید باهنر کرمان معرفی کرده است که این موضوع تکذیب شد.
همچنین ضارب فردی با هویت «محمد» دانشجو و همسر «فاطمه» عنوان شده است، بنا به گفته پزشکان معالج ،«فاطمه» قبل از رفتن به کما، از عقد چهارماهه خود با «محمد» خبرداده و گفته که دو ماه است به علت اختلافات پیش آمده قصد جدایی از او را داشته است.

شرح واقعه خونین دانشگاه
روزنامه اعتماد به نقل از «محمودی»، رییس دانشكده سمای كرمان كه لحظاتی بعد از وقوع این حادثه در راهروی دانشگاه شاهد ماجرا بود،شرح میدهد: «ساعت حدود 4 بعدازظهر 17 مهرماه بود، وقتی به راهرو رسیدم پسر جوان فریاد می‌زد كه "فاطمه می‌كشمت"، دانشجویان گرفته بودنش یكی از دانشجویان را با چاقو زخمی كرده بود كه چند بخیه هم دستش خورد، دختر جوان بدجوری از ناحیه كمر زخمی شده بود و چند ضربه چاقو به پشتش و یك ضربه به ساعدش خورده بود و خونریزی شدیدی داشت. سریع با اورژانس و پلیس تماس گرفتیم و دختر به بیمارستان منتقل شد.»

وضعیت عمومی فاطمه
فاطمه به دلیل شدت آسیب‌های وارده خیلی سریع به بیمارستان شهید‌باهنر منتقل و در بخش‌ آی‌سی‌یو بستری شد، پزشکان اعلام کرده اند، ضربات چاقو باعث ایجاد زخم‌های عمیقی شده که منجر قطع شدن نخاع «فاطمه»، فلج شدن پاهای او شده است و پس از یک هفته از بستری شدن در بیمارستان، وی در کما فرو رفت.
گفته می شود، «فاطمه» بیش از یک هفته است که در کما به سر می‌برد و پزشکان امید چندانی به زنده بودن او ندارند. یکی از پرستاران بخش ‌آی‌سی‌یو بیمارستان درباره آخرین وضع دختر دانشجو مضروب می‌گوید: «پاهای او از کار افتاده، هوشیاری‌اش درجه سه است که به آن مرگ مغزی می‌گوییم، هیچ واکنش کلامی و چشمی ازخود نشان نمی‌دهد و تنها بعضی وقت‌ها کمی حرکت در دستش دیده می‌شود اما بطور کلی در وضع بسیار بدی به سر می‌برد.»
منابع غیررسمی مدعی شده اند، در حالی «فاطمه» در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، با مرگ دسته و پنجه نرم می‌کند مادرش به حرم امام رضا در مشهد رفته تا شفای دخترش را از امام هشتم طلب کند.

ضارب در بازداشت
«محمد» پس از اینکه وارد كلاس دانشگاه همسرش شده و جلوی چشمان استاد و دانشجویان ضربات متعددی با چاقو به وی زد، قصد فرارداشت اما توسط دانشجویان در راهرو محاصره شد، گرچه در ابتدا به خودزنی اقدام کرد اما در نهایت توسط دانشجویان دستگیر شد.
«یدالله موحد» دادستان عمومی و انقلاب كرمان به خبرگزاری  دانشجویان ایرن-ایسنا از ارجاع پرونده به شعبه هفتم بازپرسی خبرداد و گفت: ««محمد» درحال حاضر به اتهام "جرح عمدی با چاقو" و "اخلال در نظم دانشگاه از طریق جنجال و هیاهو" با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده و تحقیقات تكمیلی در حال انجام است.»

تکرار نزاع و قتل ها در دانشگاههای ایران
طی ماه‌های گذشته پرونده‌های نزاع و قتل‌های دیگری هم به علت شک و روابط بین دانشجویان در كشور به جریان افتاده است. برای نمونه 4 مرداد امسال مردی جوان در كرج به دلیل شك به همسرش، او، مادر همسر و مردی دیگر را كشت یا در پرونده‌یی دیگر كوشا پسر 24 ساله مهسا هم كلاسی خود را با 36 ضربه چاقو روی پل مدیریت به دلیل بی‌توجهی دختر به عشقش كشت. پرونده‌یی كه البته چند ماه بعد با به ‌دار آویخته شدن كوشا برای او نیز پایان یافت.

علل و ریشه قتل در سطح جامعه
 دكتر«مسعود غفاری»، روانشناس اجتماعی در گفتگو با روزنامه اعتماد درباره حمله «محمد» به همسرش سر كلاس دانشگاه و ضربه‌های چاقو به او می‌گوید: «این یك رفتار نا به هنجار، قانون ستیز و بی‌منطق است. رفتاری هیجانی كه به هیچ‌وجه پایبند منطق و خرد و اخلاق نیست و ناشی از اعمال فشار عاطفی و احساسی است.»
این روانشناس اجتماعی درباره علت وقوع این حوادث می‌گوید: «شاهد این هستیم كه بسیاری از افراد جامعه ایرادهای رفتاری و تربیتی دارند و روی تربیت افراد در جامعه سرمایه‌گذاری چندانی نشده و همچنین افرادی هم كه در حال حاضر فرزندانی را بزرگ می‌كنند سرمایه‌گذاری چندانی را انجام نمی‌دهند. همچنین درسطح كلان هم برای فرهنگ‌سازی خیلی كار دقیقی صورت نمی‌گیرد.
 شاهد هستیم كه خودمان داور رفتار خودمان هستیم و هر كاری را درست بدانیم انجام می‌دهیم.»

کمی به فکر باشیم
آمارها نشان می‌دهد كه جرایم خشن مثل پرونده تازه باز شده محمد در كشور افزایش یافته است. جرایمی مثل نزاع و قتل بویژه با سلاح سرد. مثلا طی 4 ماه نخست امسال 765 قتل در كشور رخ داده كه نسبت به زمان مشابه در سال قبل كه 733 مورد بوده رشد داشته است.//
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا