«راز جسد مومیایی لرستان»
میرزا محمد کاظمینی

پنج شنبه هفته گذشته در روزنامه آفتاب خبری درج شده است، مبنی بر اینکه مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان از کشف یک جسد مومیایی در اطراف امامزاده سید سوفی توسط عده ای سودجو خبر داده است که این جسد تحویل مقامات اداره آگاهی استان گردید از سویی مدیر کل میراث فرهنگی لرستان، خبر وجود جسد مومیایی را تکذیب نموده است!!

علی ایحال کدام مدیر راست می گوید، جای تامل دارد اما نکته مهم آن است که مدیر میراث وجود هر شیء مومیایی را بکل تکذیب نموده و عنوان کرده است: مومیایی مربوط به کشور مصر می باشد!!

حقیر با توجه به آشنایی تاریخی با پدیده مومیایی ها و مطالعاتی که در این باب دارم، اعلام می کنم که ایران مهد تمدن بوده و از صنعت شیمایی کردن اجساد بهره مند بوده است و مسلما جسد کشف شده با توجه به تصویری که در روزنامه آفتاب یزد مورخ (هفدهم آبانماه یکهزار و سیصد و نود) آورده شده، یک شیء شیمایی است که فوق العاده ارزشمند می باشد.

ضمنا جای تاسف دارد که برخی مدیران فرهنگی از هنرهای تاریخی ایرانیان بی خبر می باشند.

نکته:

این که یک نفر می گوید، کشف شده و دیگری می گوید دروغ است، بیم آن می رود که این وسط یک کسی شیء را بدزدد و بعدا با یک تکذیب قصه تمام شود!! وا...العلم

یزدفردا :اما انعکاس خبر فوق در رسانه ها:
مهر:
رمزگشایی کشف جسد مومیایی/ شایعه‌ای‌ که ‌لرستان ‌را به‌ مصر باستان برد!
خرم آباد - خبرگزاری مهر: در هفته جاری خبری در رسانه ها مبنی بر پیدا شدن جسد یک مومیایی در شهرستان ازنا در استان لرستان پیچید که موجی از تایید و تکذیبهای مسئولان و متولیان را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، مصریان باستان عقیده داشتند که پس از مرگ، زندگی دیگری وجود دارد. آن ها عقیده داشتند که یک مرده به بدن خود برای زندگی بعدی نیاز دارد. به همین خاطر تلاش می کردند که جسد را به صورت یک مومیایی حفظ کنند.

بسیاری از مومیایی‌های معروف اهل مصر هستند. مصریان قدیم بسیاری از بزرگان خود را به روش مومیایی نگه داشته و دنیا را در تعجب و حتی شگفتی گذاشته‌اند.

در طول 200 سال گذشته مومیایی‌های بسیاری توسط دانشمندان و محققان در مصر مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تلاش برای یافتن تعداد بیشتر آنها به خصوص در مصر هنوز هم ادامه دارد.

مصر خواستگاه مومیایی کردن اجساد

مومیایی شدن انسان‌ها در 3000 سال قبل در مصر آغاز شد. مصریها در ابتدا اجساد بستگان خود را با تعداد کمی از متعلقاتشان داخل شنهای بسیار گرم قرار می‌دادند اما پس از سالها تصمیم گرفتند آنها را با قرار دادن در جعبه هایی به شکل تابوت بهتر نگهداری کنند.

اما این کار برای آنها جوابگو نبود زیرا آنها می‌خواستند عزیزانشان را هر طور که شده به شکلی نگهداری کنند که به اسکلت تبدیل نشوند و اینجا بود که دانشمندان مصری وارد کار شدند.

پس راه جدیدی برای نگهداری آنها پیشنهاد شد. برای اینکه جسد فردی سالم بماند و باکتری‌ها دیرتر به سراغ او بروند راهی که به نظر مصریان رسید آن بود که ارگانهای داخلی بدن افراد را خارج کنند. آنها مغز و دیگر ارگانها را از بدن خارج می‌کردند زیرا ظاهرا معتقد بودند که افراد در زندگی بعد از مرگ خود احتیاجی به آنها ندارند.

عکسها تزئینی است

پس از شستشوی دوباره بدن افردی که تمام ارگانهای بدنشان را از دست داده بودند آنها آماده مومیایی شدن می‌شدند. بدن این افراد ابتدا با پودری به نام "ناترون" پوشیده می‌شد. این پودر را مصری‌های قدیم از ترکیبات سدیم در سواحل نیل به دست آورده بودند. این ماده باعث جذب بالای رطوبت می‌شد و می‌توانست بدن را بدون آنکه تغییری در رنگ و شکل پوست ایجاد کند خشک کند.

بدن افراد برای مدت 35 تا 40 روز آغشته به این پودر باقی می‌ماند تا به طور کامل خشک شود. در این مدت یک نفر باید به طور متوالی از جسد مراقبت می‌کرد زیرا بوی شدید ناشی از آن می‌توانست توجه لاشخورها را به خود جلب کند و مومیایی را به خطر بیندازد.

بعد از این مدت، جسد به خانه "تمیز سازی" منتقل می‌شد. در این خانه، داخل بدن هم با "ناترون" پر شده و بدن به مرکز "باند پیچی" منتقل می‌شد. باندپیچی شدن اجساد کار بسیار مهمی بود که برای مدت دست کم یک یا دو هفته به طول می‌انجامید.

گرچه مصری‌ها سابقه‌دار ترین و متبحرترین افراد در ساخت مومیایی‌ها هستند اما در جوامع دیگر نیز مومیایی ساخته می‌شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که در شمال شیلی قبل از مصری‌ها اجساد مومیایی می‌شدند که قدیمی‌ترین مومیایی‌ها را تشکیل می‌دهند. در آمریکای جنوبی و پرو و چین نیز مومیایی‌های بسیاری کشف شده‌اند که رازهای بسیاری را گشوده‌اند.

ماجرای کشف جسد مومیایی در شهرستان ازنا از کجا آغاز شد؟

این در حالیست که در سالهای اخیر انتشار اخباری مبنی بر کشف مومیایی در اقصی نقاط کشور به سوژه داغ رسانه ها تبدیل شده است به طوریکه از دیرباز جذابیت‌های کشف اجساد مومیایی و رسانه‌ای ‌شدن این موضوع مورد توجه محافل مختلف از جمله قاچاقچیان آثار میراث‌فرهنگی قرار داشته است.

به هر روی در روزهای اخیر خبر کشف جسد مومیایی در شهرستان ازنا که ابتدا از سوی مسئولان اوقاف و امور خیریه رسانه ای شد موجب ایجاد شائبه های زیادی در نزد افکار عمومی و موج رسانه ای در این رابطه شد.

کشف جسد مومیایی در یک امامزاده!

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف اولین کسی بود که از کشف تعدادی کوزه و یک جسد مومیایی شده در جوار امامزاده سید سوفی شهرستان ازنا در استان لرستان خبر داد.

حسن ربیعی در این رابطه گفت: گروهی گنج‌یاب در حال حفاری غیرمجاز در جوار امامزاده سیدسوفی ازنا همراه با دستگاه گنج‌یاب و اسلحه دستگیر شدند.

وی تصریح کرد: گفته می‌شود بر اساس تصاویر دستگاه مانیتور، اشیاء یاد شده شامل چند کوزه و قالب یک جسد مومیایی شده است.

بعد از آن مدیرکل اوقاف استان لرستان اظهار نظر کرد و با بیان اینکه این اشیاء تاریخی در دالانی مسقف در کنار امامزاده سوفی کشف شده است، گفت: امامزاده سیدسوفی ازنا هم‌اکنون در حال بازسازی و توسعه است و با مراقبت و هوشیاری توانستیم این اشیاء را قبل از آنکه به یغما برود از چنگ غارتگران میراث فرهنگی نجات دهیم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) عوامل مذکور را دستگیر کنیم.

حجت الاسلام محمدیان یادآور شد: در صورت عدم تأمین امنیت اشیاء این اشیاء به رسم امانت تحویل اداره میراث فرهنگی استان لرستان خواهد شد تا پس از احداث موزه امامزاده سیدسوفی این اشیاء به این موزه بازگردانده شود.

تکذیب کشف هر گونه شی تاریخی و مومیایی در ازنا

این اظهارات پس از طرح منجر به تشکیل جلسه شورای تامین شهرستان ازنا شد و در روزهای بعد این سیل تکذیب بود که از سوی مسئولان مختلف استانی و محلی پیرامون این سوژه داغ رسانه ای ابراز شد به طوریکه از فرماندار گرفته تا متولیان میراث فرهنگی این موضوع را به کلی رد کردند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تکذیب کشف جسد مومیایی در شهرستان ازنا، گفت: بنا به بررسی و حضور کارشناس و مسئول میراث فرهنگی شهرستان ازنا و گزارش کتبی ارائه شده در موقعیت محل یاد شده نه لایه تاریخی وجود دارد و نه منطقه تاریخی و نه حتی شیء تاریخی کشف شده است.

اگر اوقاف چیزی پیدا کرده به ما تحویل دهد

محمد رحمدل در مورد ادعای مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان نیز گفت: برای ما عجیب است که چرا اوقاف اصرار بر این موضوع دارد در حالیکه اگر آنها که ادعا می کنند چنین چیزی را کشف کرده اند باید این جسد مومیایی را به ما تحویل دهند.

وی تصریح کرد: ما به اداره کل اوقاف تضمین می دهیم و یگان حفاظت میراث فرهنگی را مامور می کنیم تا امنیت اشیای تاریخی ادعا شده را تامین کنند و آنها نیز جسد مومیایی و اشیایی را که مدعی هستند کشف کرده اند را به ما تحویل دهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در مورد علت تشکیل جلسه شورای تامین نیز تصریح کرد: به دنبال مسائل مطرح شده جلسه شورای تامین تشکیل شد و بعد از جلسه شورای تامین هم تیمی مامور می شوند که برای بررسی موضوع به محل بروند.

رحمدل ادامه داد: پس از بررسی موضوع توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان ازنا و کارشناسان این اداره و گزارش کتبی ارائه شده هیچ چیز تاریخی در این محل کشف نشده است.

محل یاد شده اصلا تاریخی نیست

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اصلا در این محل جسدی کشف شده است یا خیر؟ تصریح کرد: مسئولان اوقاف این موضوع را مطرح کرده اند ولی بررسی های ما نشان می دهد که در این محل هیچ لایه تاریخی وجود ندارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان یادآور شد: طبیعا اگر شی تاریخی و یا جسد تاریخی وجود داشته باشد باید در لایه تاریخی باشد در صورتیکه این محل هیچ گونه سابقه تاریخی ندارد.

شیء تاریخی در لایه های تاریخی پیدا می شود

رحمدل با بیان اینکه شیء تاریخی در لایه های تاریخی پیدا می شود، افزود: اگر شئی تاریخی بیرون لایه های تایخی پیدا شود یک شیء عتیقه قاچاق محسوب می شود و حتی اگر مسئولان اوقاف شی قاچاقی نیز پیدا کرده اند باید یا آدرس آن را بدهند و یا با صورت جلسه کردن اشیا را تحویل ما بدهند.

وی با تاکید مجدد بر اینکه منطقه مورد نظر اوقاف اصلا منطقه تاریخی نیست، یادآور شد: از سوی دیگر همانطور که همه می دانند تکنیک مومیایی برای نگهداری اجساد مربوط به تمدن دره رود نیل است و این تکنیک اصلا مربوط به کشور ما نیست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با تاکید بر اینکه هیچ جسد مومیایی در شهرستان ازنا پیدا نشده است، گفت: هراز چندگاهی چنین شایعاتی در کشور پیچیده می شود که منشا تاریخی ندارد.

تاکنون نه تنها در لرستان بلکه در سراسر ایران به مومیایی برخورد نکرده ایم

یک کارشناس ارشد باستان شناسی نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: تا به حال نه تنها در لرستان بلکه در سراسر ایران ما به مومیایی برخورد نکرده ایم.

مهدی رضایی افزود: البته در برخی از مناطق ایران از جمله در معدن نمک چهرآباد زنجان مردان نمکی به دست آمده است ولی از این مومیایی ها به مومیایی طبیعی یاد می شود که در اثر قرار گرفتن در محیطی که امکان حفظ جسد و جلوگیری از متلاشی شدن وجود دارد، اجساد تا حدودی سالم مانده اند وگرنه عملی آگاهانه نبوده است.

وی ادامه داد: این در حالیست که تا کنون شایعه های زیادی مبنی بر پیدا شدن مومیایی در بخش های مختلف ایران از جمله شیراز، کردستان و حتی دره شهر پخش شده است که بعد از کار دقیق کارشناسی بر روی این مومیایی ها، مشخص شده که تمامی این مومیایی ها ساخته و پرداخته دست قاچاقچیان حرفه ای اشیاء عتیقه است.

این کارشناس ارشد باستان شناسی یادآور شد: از سوی دیگر مومیایی کردن مغایر با آیین ها و ادیان ایران قبل از اسلام بوده است و تا کنون هیچ گزارش مستند و علمی مبنی بر یافتن مومیایی در ایران گزارش نشده است.

به هر روی به نظر می رسد کشف جسد مومیایی در استان لرستان بیشتر شبیه شایعاتی است که هراز چندگاهی در رسانه ها پیچیده می شود و مبنای محکم علمی و تاریخی ندارد.

با این حال خبرگزاری مهر آمادگی دارد در صورتی که مسئولان اوقاف مستنداتی در این زمینه در اختیار دارند  انتشار دهد.

..................................

گزارش: صدیقه حسینی

جزئیات و توضیحاتی در مورد جسد مومیایی لرستان

اخبار ملی | جزئیات و توضیحاتی در مورد جسد مومیایی لرستان پنجشنبه هفته گذشته مسئولان سازمان اوقاف خبر از پیدا شدن جسد مومیایی شده ای در کنار امامزاده ای در ازنای لرستان دادند اما مدیر کل میراث فرهنگی این استان معتقد است: مومیایی با فرهنگ مردم لرستان سنخیتی ندارد و بیشتر متعلق به حواشی رود نیل است.
 

جزئیات و توضیحاتی در مورد جسد مومیایی لرستان

مسئولان اوقاف چهارشنبه شب هفته گذشته موفق به دستگیری حفاران غیرمجاز در کنار امامزاده سوفی ازنا در لرستان شدند که خبر آن پنجشنبه 12 آبان منتشر شد.

حسن ربیعی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف از کشف تعدادی کوزه و یک جسد مومیایی شده خبر داد و گفت: این حفاران به همراه دستگاه گنج یاب و اسلحه دستگیر شده اند.

به گفته وی این گروه با تطمیع یکی از کارگران طرح توسعه امامزاده سیدسوفی مبادرت به این اقدام کرده بودند که با هوشیاری پرسنل اداره اوقاف ازنا افراد مذکور هنگام این اقدام ناشایست دستگیر شدند.

حجت الاسلام محمدیان؛ مدیرکل اوقاف استان لرستان نیز با بیان اینکه این اشیاء تاریخی در دالانی مسقف در کنار امامزاده سوفی کشف شده است، می گوید: امامزاده سیدسوفی ازنا هم اکنون در حال بازسازی و توسعه است و با مراقبت و هوشیاری توانستیم این اشیاء را قبل از آنکه به یغما برود از چنگ غارتگران میراث فرهنگی نجات دهیم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) عوامل مذکور را دستگیر کنیم.

به گفته وی در صورت عدم تأمین امنیت اشیاء این اشیاء به رسم امانت تحویل اداره میراث فرهنگی استان لرستان خواهد شد تا پس از احداث موزه امامزاده سیدسوفی این اشیاء به این موزه بازگردانده شود.

جزئیات و توضیحاتی در مورد جسد مومیایی لرستان

در حالی که پایگاه خبری سازمان میراث فرهنگی 14 آبان خبر از دستگیری 3 متهم و تشکیل پرونده در این باره داد و اعلام کرد که

“موضوع به دستور مقام قضایی برای تحقیقات بیش تر به پلیس آگاهی شهرستان ازنا در استان لرستان ارجاع شده تا درباره جسد مومیایی کشف‎شده و چند کوزه که از متهمان به دست آمده بود تحقیقات تکمیلی انجام شود.”

مدیر کل میراث فرهنگی استان لرستان به کلی منکر وجود جسد مومیایی شده است.

محمد رحم دل؛ مدیر کل میراث فرهنگی لرستان تأکید می کند که ” لرستان جسد مومیایی ندارد.”

وی می گوید:

پس از حفاری غیرمجاز و دستگیری متهمان از آن ها تجهیزات گنج یابی کشف شده است و در صورت جلسه شورای تامین استان نیز اشاره ای به کشف اشیای تاریخی از جمله جسد مومیایی نشده است.

رحم دل تصریح می کند که

” مومیایی کردن اجساد سنخیتی با آداب و رسوم و فرهنگ گذشتگان ما و مردم لرستان ندارد و بیش تر متعلق به مصر و حواشی رود نیل است.”

نکته قابل تأمل در این ماجرا این است که به هر حال جسدی توسط حفاران غیرمجاز پیدا شده و اگر بنا به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، این جسد، وجود خارجی ندارد، سازمان اوقاف از طرح مسئه آن چه سودی می برده و پلیس آگاهی استان لرستان پرونده برای کشف رمز و راز “هیچ” تشکیل داده است یا کشف چند کوزه برای آن ها بسیار حائز اهمیت است؟!

اوقاف در رؤیت جسد "مومیایی" اشتباه کرد


حدود یک هفته پیش بود که سازمان اوقاف خبری را مبنی بر کشف یک جسد در کنار امامزاده صوفی ازنا در استان لرستان منتشر کرد اما این سازمان هم‌اکنون با اعلام اینکه مدیرکل اوقاف لرستان در رؤیت جسد مومیایی اشتباه کرده است، منکر کشف جسد مومیایی در نزدیکی امامزاده شد.



حدود یک هفته پیش بود که سازمان اوقاف خبری را مبنی بر کشف یک جسد در کنار امامزاده صوفی ازنا در استان لرستان منتشر کرد اما این سازمان هم‌اکنون با اعلام اینکه مدیرکل اوقاف لرستان در رؤیت جسد مومیایی اشتباه کرده است، منکر کشف جسد مومیایی در نزدیکی امامزاده شد.
به گزارش فرهنگ آشتي آنلاين،۱۲ آبان ماه سال جاری بود که سازمان اوقاف خبری را مبنی بر کشف یک جسد مومیایی در کنار امامزاده سید صوفی ازنا در استان لرستان منتشر کرد.

حسن ربیعی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف در این خصوص بیان کرده بود شب گذشته گروهی گنج‌یاب در حال حفاری غیرمجاز در جوار امامزاده سید صوفی ازنا همراه با دستگاه گنج‌یاب و اسلحه دستگیر شدند.

وی عنوان کرده بود که این گروه با تطمیع یکی از کارگران طرح توسعه امامزاده سید صوفی مبادرت به این اقدام کرده بودند که با هوشیاری پرسنل اداره اوقاف ازنا افراد مذکور هنگام این اقدام ناشایست دستگیر شدند.

ربیعی متذکر شده بود براساس تصاویر دستگاه مانیتور، اشیاء مذکور شامل چند کوزه و قالب یک جسد مومیایی بوده است.

همچنین حجت‌الاسلام محمدیان،‌ مدیرکل اوقاف استان لرستان صحت این خبر را تأیید کرده بود و با بیان اینکه این اشیاء تاریخی در دالانی مسقف در کنار امامزاده صوفی کشف شده است، تأکید کرده بود امامزاده سید صوفی ازنا هم‌اکنون در حال بازسازی و توسعه است و با مراقبت و هوشیاری توانستیم این اشیاء را قبل از آنکه به یغما برود از چنگ غارتگران میراث فرهنگی نجات دهیم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) عوامل
مرتضی خاکباز رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ازنا طی مصاحبه‌ای با بیان اینکه امامزاده سید صوفی هیچ خادمی ندارد و تنها متولی آن ما هستیم، می‌گوید: اعلام می‌کنیم که هیچ شیء تاریخی و جسد مومیایی در این مکان کشف نشده است.
مذکور را دستگیر کنیم.

بعد از این ماجرا بود که روح‌الله احمدزاده رئیس سازمان میراث فرهنگی دستور پیگیری این موضوع را به معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد.

اما با گذشت حدود یک هفته از اعلام خبر کشف این جسد و با توجه به اینکه نخستین بار سازمان اوقاف بود که از کشف جسد مومیایی در نزدیکی امامزاده خبر داد، این سازمان اعلام کرده است که آنچه رؤیت شده، یک تابوت بوده است.

این در حالی است که معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی سید مسعود علویان صدر، تصریح می‌کند: طبق بررسی‌ها نه تنها "مومیایی" در محوطه امامزاده صوفی لرستان پیدا نشده بلکه خبری از کوزه‌‌هایی هم که اوقاف اعلام کرده نیست.

مرتضی خاکباز رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ازنا طی مصاحبه‌ای با بیان اینکه امامزاده سید صوفی هیچ خادمی ندارد و تنها متولی آن ما هستیم، می‌گوید: اعلام می‌کنیم که هیچ شیء تاریخی و جسد مومیایی در این مکان کشف نشده است.

وی عنوان می‌کند: خبر منتشر شده درباره پیدا شدن جسد مومیایی در پی حفاری‌های غیر مجاز در امامزاده سید صوفی ازنا کذب محض و اشتباه رسانه‌ها بوده است.

این درحالی است که نخستین بار سازمان اوقاف ازنا بود که خبر کشف جسد مومیایی را به سازمان اوقاف داده بود و هم‌اکنون رسانه‌ها را در نشر خبری که خود ارائه داده بودند، متهم می‌کند.

البته سازمان اوقاف اعلام کرده است که مدیران اوقاف در لرستان را به خاطر اعلام حدس و گمان توبیخ خواهد کرد.

حسن ربیعی مدیرکل روابط عمومی سازمان اوقاف در این خصوص می‌گوید: هم‌اکنون چیزی که رؤیت شده، تابوتی به همراه ۳ کوزه بوده است و مدیرکل اوقاف استان لرستان با حدس و گمان این خبر را داده بود ضمن اینکه وی در صحنه حضور داشته و گفته بود که در دستگاه گنج یاب تابوت مکعب و مستطیل دیده است.

وی ادامه‌ می‌دهد: مدیر اوقاف لرستان بر اساس مدارک و مستندات و اعترافات افراد این خبر را اعلام کرده بود ضمن اینکه ما نیز مدیرکل اوقاف استان لرستان را به دلیل اعلام این خبر توبیخ کرده‌ایم و تذکر جدی برای این موضوع داده‌ایم.

اگرچه سازمان اوقاف موضوع کشف جسد مومیایی را برای نخستین بار رسانه‌ای کرد، اما امیدواریم دقت بیشتری در نشر اخباری که مورد توجه همگان خصوصاً رسانه‌های بیگانه قرار دارد، داشته باشد.

معمای کشف مومیایی در لرستان +عکس

پنجشنبه هفته گذشته مسئولان سازمان اوقاف خبر از پیدا شدن جسد مومیایی شده ای در کنار امامزاده ای در ازنای لرستان دادند اما مدیر کل میراث فرهنگی این استان معتقد است: مومیایی با فرهنگ مردم لرستان سنخیتی ندارد و بیشتر متعلق به حواشی رود نیل است

مسئولان اوقاف چهارشنبه شب هفته گذشته موفق به دستگیری حفاران غیرمجاز در کنار امامزاده سوفی ازنا در لرستان شدند که خبر آن پنجشنبه ۱۲ آبان منتشر شد.

حسن ربیعی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف از کشف تعدادی کوزه و یک جسد مومیایی شده خبر داد و گفت: این حفاران به همراه دستگاه گنج‌یاب و اسلحه دستگیر شده‌اند.


به گفته وی این گروه با تطمیع یکی از کارگران طرح توسعه امامزاده سیدسوفی مبادرت به این اقدام کرده بودند که با هوشیاری پرسنل اداره اوقاف ازنا افراد مذکور هنگام این اقدام ناشایست دستگیر شدند.


حجت‌الاسلام محمدیان؛ مدیرکل اوقاف استان لرستان نیز با بیان اینکه این اشیاء تاریخی در دالانی مسقف در کنار امامزاده سوفی کشف شده است، می‌گوید: امامزاده سیدسوفی ازنا هم‌اکنون در حال بازسازی و توسعه است و با مراقبت و هوشیاری توانستیم این اشیاء را قبل از آنکه به یغما برود از چنگ غارتگران میراث فرهنگی نجات دهیم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) عوامل مذکور را دستگیر کنیم.


به گفته وی در صورت عدم تأمین امنیت اشیاء این اشیاء به رسم امانت تحویل اداره میراث فرهنگی استان لرستان خواهد شد تا پس از احداث موزه امامزاده سیدسوفی این اشیاء به این موزه بازگردانده شود.


در حالی که پایگاه خبری سازمان میراث فرهنگی 14 آبان خبر از دستگیری 3 متهم و تشکیل پرونده در این باره داد و اعلام کرد که "موضوع به دستور مقام قضایی برای تحقیقات بیش‌تر به پلیس آگاهی شهرستان ازنا در استان لرستان ارجاع شده تا درباره جسد مومیایی کشف‎شده و چند کوزه که از متهمان به دست آمده بود تحقیقات تکمیلی انجام شود." مدیر کل میراث فرهنگی استان لرستان به کلی منکر وجود جسد مومیایی شده است.


محمد رحم دل؛ مدیر کل میراث فرهنگی لرستان تأکید می کند که " لرستان جسد مومیایی ندارد."


وی می گوید: پس از حفاری غیرمجاز و دستگیری متهمان از آن‌ها تجهیزات گنج‌یابی کشف شده است و در صورت‌جلسه شورای تامین استان نیز اشاره‌ای به کشف اشیای تاریخی از جمله جسد مومیایی‌ نشده است. 


رحم دل تصریح می کند که " مومیایی کردن اجساد سنخیتی با آداب و رسوم و فرهنگ گذشتگان ما و مردم لرستان ندارد و بیش‌تر متعلق به مصر و حواشی رود نیل است."


نکته قابل تأمل در این ماجرا این است که به هر حال جسدی توسط حفاران غیرمجاز پیدا شده و اگر بنا به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، این جسد، وجود خارجی ندارد، سازمان اوقاف از طرح مسئه آن چه سودی می برده و پلیس آگاهی استان لرستان پرونده برای کشف رمز و راز "هیچ" تشکیل داده است یا کشف چند کوزه برای آن ها بسیار حائز اهمیت است؟!

منبع:  فارس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا