دانشجویان وارد سفارت انگلیس شدند/پرچم انگلیس پائین کشیده شد
 فارس نوشت:
دانشجویان تجمع کننده در مقابل سفارت انگلیس وارد سفارت این کشور شدند. نیروی انتظامی نتوانست در مقابل دانشجویان مقاومت کند.
هم اکنون دانشجویان با پایین کشیدن پرچم انگلیس، پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر سر در سفارت انگلیس در تهران نصب کردند.
تجمع دانشجویان دانشگاه تهران از ساعت 14 امروز (سه‌شنبه) مقابل سفارت انگلیس در تهران آغاز شد.
در این تجمع که اقشار مختلف مردم همراه با دانشجویان حضور دارند، شعارهایی چون "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر انگلیس"، "مرگ بر اسرائیل"، "الله اکبر"، دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد"، "ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده" و ... سر داده می‌شود.
تجمع‌کنندگان تصاویری از قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و نیز شهیدان شهریاری و علیمحمدی را در دست دارند.
در این تجمع، پرچم انگلیس و رژیم صهیونیستی همراه با شعار مرگ بر انگلیس دانشجویان به آتش کشیده شد.

بیانیه دانشجویان پس از تسخیر سفارت انگلیس

دانشجویان تسخیرکننده که در اولین بیانیه خود ضمن تاکید بر این نکته که تسخیر این سفارتخانه به صورت خودجوش صورت گرفته است، بر ضرورت قطع رابطه با رژیم استعمارگر انگلیس تأکید کردند.

دانشجویان تسخیرکننده سفارت انگلیس در تهران با انتشار بیانیه‌ای مواضع خود را اعلام کرد.

این اولین بیانیه دانشجویان تسخیرکننده انگلیس در تهران است.

در این بیانیه آمده است: تسخیر سفارت انگلستان توسط دانشجویان انقلابی صورت گرفته و این اقدام به دستوری هیچ ارگان و یا نهادی نبوده و دانشجویان به صورت خودجوش دست به تسخیر سفارت انگلیس در تهران زدند.

این بیانیه می‌افزاید: از آنجا که دانشجویان به صورت خودجوش سفارت انگلستان را به تسخیر خود درآوردند، قطعا با تفکر انقلابی خود این مسیر را ادامه می‌دهند.

نویسندگان این بیانیه با اشاره به این نکته که سفارت انگلیس با تاخیر 33 ساله صورت گرفته است و بایستی سفارتخانه روباه پیر زودتر به تسخیر درمی‌آمد، تصریح کردند: هر فرد ایرانی آزاده‌ای که دلش برای این خاک و آب می‌تپد و جنایات استعمار پیر در حق ایران و ایرانی را مشاهده کرده است، بداند که تسخیر سفارت روباه پیر به نفع ایران و منافع ملی کشورمان خواهد بود..

تسخیرکنندگان سفارت انگلیس در ادامه بیانیه خود خواستار اخراج سفیر انگلیس و قطع کامل روابط جمهوری اسلامی ایران با رژیم سلطنتی انگلستان شدند.

بیانیه مذکور همانطور که می‌افزاید: همان اقدامی که در 13 آبان با آمریکا صورت گرفت اکنون بایستی با انگلستان صورت گیرد.

این بیانیه می‌افزاید: دانشجویان منتظر حمایت تمامی مردم ایران هستند.

در پایان این بیانیه تاکید شده است که دانشجویان سفارتخانه انگلستان را به موزه روباه پیر تبدیل خواهند کرد.

حمایت جامعه اسلامی مهندسین از اقدام دانشجویان در تسخیر سفارت انگلیس/ ۵ انگلیسی گروگان گرفته شدند
دیپلماسی - باشگاه خبرنگاران نوشت:

تعدادی از دانشجویانی که از ساعتی پیش در مقابل سفارت انگلیس در تهران تجمع کرده بودند،توانستند با عبور از نیروی انتظامی وارد محوطه سفارت انگلیس در تهران شوند.
مقاومت نیروی انتظامی نتوانست مانع از ورود دانشجویان خشمگین به سفارت انگلیس شود.دانشجویان در اولین اقدام پرچم این کشور را پایین کشیدند.
دود حاصل از آتش گرفتن تجهیزات این سفارتخانه در خیابان های اطراف سفارتخانه دیده می شود.
دانشجویان از موانع آهنی داخل سفارت انگلیس نیز عبور کرده و وارد ساختمان های اداری این سفارتخانه شدند و قاب عکس ملکه انگلیس توسط دانشجویان ایرانی پایین کشیده شد.
حضور دانشجویان در ساختمان های اداری سفارت انگلیس ادامه دارد و در حال جمع آوری اسناد از این لانه جاسوسی هستند کارمندان این سفارتخانه از درب دیگر گریختند.
خبرنگار ما اعلام کرد:تعداد زیادی از مردم در حمایت از اقدام انقلابی دانشجویان به تجمع کنندگان پیوستند.
بنا بر گزارش رسیده ،برخی منابع از تسخیر باغ قلهک و گروگان گرفته شدن 5 انگلیسی نیز خبر می دهند.
گفتنی است:
شبکه" پرس تی وی"در حال پخش مستقیم تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلیس است.آسوشیتدپرس،اسکای نیوز،رویترز،العربیه و" فرانس24" در خبری فوری از ورود دانشجویان ایرانی به سفارت انگلیس در تهران خبر دادند.
همچنین حمایت جامعه اسلامی مهندسین از اقدام دانشجویان پیرو خط امام (ره)جامعه اسلامی مهندسین در بیانیه ای از اقدام دانشجویان پیرو خط امام(ره) و تسخیر لانه روباه پیرحمایت کرد.به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران جامعه اسلامی مهندسین در بیانیه ای موضع خود را نسبت به اقدام دانشجویان پیرو خط امام(ره) و تسخیر سفارت انگلستان اعلام کرد.
در این بیانیه آمده است: دانشجویان پایبند به اصول و آرمان های انقلاب از حرکت آگاهانه،‌انقلابی و با درایت شما در تسخیر سفارت انگلیس حمایت می کنیم و امیدواریم این اقدام تاثیرگذار شما بتواند در جامعه بین المللی بازخورد خوبی داشته باشد و دست مقامات انگلیسی را از تجاوزگری کوتاه کند.
شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، تاکید کردند: این حرکت ناشی از هم بستگی ملی میان طیف های مختلف مردم و همگامی آنها با مجلس شورای اسلامی است؛ که طرح قطع رابطه با انگلیس را در صحن علنی مجلس مورد تصویب قرار داد.
در این بیانیه تاکید شده است: این حرکت نشاندهنده حضور همه جانبه ملت بسیجی و غیور ایران در صحنه و اثبات وفاداری آنها به نظام است تا دست متجاوزان و استعمارگرانی چون انگلیس را از کشورمان کوتاه شود.
امید است مقامات و مسئولین نیز با همراهی این جوانان انقلابی بتوانند راه انقلاب و آرمان های امام(ره) و رهبری آن را ادامه دهند.

مخالفت نماینده سنندج با حمله به سفارت انگلیس : این کار خلاف عرف دیپلماتیک بود

دیپلماسی - عبدالجبار کرمی در تماس با خبرآنلاین، حمله به سفارت انگلیس را محکوم کرد و از احتمال مقابله به مثل در انگلیس و دیگر کشورها سخن گفت.
نماینده سنندج ​گفت: گرچه اقدامات خصمانه دولت انگلیس را به هیچ عنوان قابل دفاع نمی دانیم و در طی 32 سال گذشته این کشور از موضع خصم و نفاق با ما روبرو بوده و تبعات بسیاری را برای ما در فضای بین​المللی به بار آورده است؛ اما این نوع برخورد و هجوم و حمله به سفارتخانه این کشور، خارج از روابط دیپلماتیک بود.
این نماینده مجلس با اعلام اینکه دولت و نیروی انتظامی موظف به دفاع و حفظ حریم سفارتخانه همه کشورها هستند، افزود: کشورهای خارجی سفارتخانه​هایشان را حریم امن می​دانند که به فعالیت در آن می​پردازند. اگر این احساس امنیت از بین برود، دیگر چه کشوری حاضر است در ایران سفارتخانه داشته باشد؟
کرمی با تاکید بر اینکه دانشجوبان متولی تنظیم روابط دیپلماتیک ما با دیگر کشورها نیستند، یادآور شد: وقتی مجلس فقط یک پله روابط سیاسی با انگلیس را کاهش داده است، دانشجویان حق ندارند که فراتر از آن عمل کرده و به این سفارتخانه هجوم ببرند و درخواست تعطیلی آن را بکنند. این اقدام آنها غیر قانونی و عدول از مصوبه مجلس و حتی خلاف شرع است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه مجلس، کاهش رابطه با انگلیس باید با نظارت شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه انجام شود، بار دیگر اقدام دانشجویان در تسخیر سفارت انگلیس را غیرقانونی خواند و افزود: این اقدام به وجهه کشور ما در جامعه بین الملل لطمه جبران ناپذیری می​زند. شاید در کوتاه مدت چنین رفتارهایی خوشایند برخی افراد و گروه​ها باشد، اما در بلند مدت آثار بدی دارد .
عضو کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه باید از مسئولان امنیتی در این باره سوال شود که چرا امنیت سفارتخانه انگلیس را بر اساس عرف دیپلماتیک حفظ نکرده​اند که سبب شود ما یک کشور غیرمتمدن در جهان معرفی شویم، ادامه داد: شخصا این سوال را در مجلس پیگیری خواهم کرد چرا که سفارت انگلیس از اجرای مصوبه مجلس استنکاف نکرده بود که بخواهیم بیرونشان کنیم. اگر آنها از اجرای این قانون تمرد می​کردند هم باز باید دستگاه​های متولی امر وارد موضوع می​شدند نه دانشجویان!
کرمی افزود: به نظر من این یک حرکت مردمی نبود و اگر آن را تایید کنیم، سفارتخانه​های خارجی ممکن است یکی پس از دیگری تسخیر شوند و در کشورهای خارجی نیز مقابله به مثل شود و به تصاویر رهبران ما بی​احترامی شود که در شان ما نیست.
وی در پایان تاکید کرد که باید با عاملین این مساله برخورد شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی:سفارت انگلیس لانه جاسوسی بود و باید تسخیر می​شد

دیپلماسی - محمود احمدی​بیغش تسخیر سفارت انگلیس از سوی دانشجویان را اقدامی شجاعانه و قابل تقدیر خواند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت​وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه عملکرد سفارت انگلیس، همچون سفارت آمریکا است و همان نقش آمریکا را با شدت بیشتری انجام می​دهد، افزود: البته انگلیسی​ها خوی مخفی کاری دارند و با پنهان کاری سیاست​های موذیانه​شان را دنبال می​کنند اما آمریکا اینگونه نبود و به نسبت انگلیس، عیان​تر کار می​کردند.
وی با بیان اینکه سفارت انگلیس لانه جاسوسی است که کارهای تخریبی علیه نظام جمهوری اسلامی انجام می​داد، گفت: انگلیس نه تنها مخالفین نظام را هدایت کرده و برای آنها برنامه ریزی کرده و می​کنند، بلکه اقدام به ساخت کادر مخالف​ کرده و نقشه​هایی را علیه ما طراحی کرده و می کنند.
احمدی بیغش ادامه داد: انگلیس در این توهم کور بود که با این اقدامات می​تواند انقلاب ما را شکست بدهد اما به حمدالله این اقدام شجاعانه دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی انگلیس، به آنها نشان داد که در چه خیال خامی هستند.
نماینده شازند در واکنش به سخنان عبدالجبار کرمی که می​گفت به این ترتیب ممکن است دیگر سفارتخانه ها نیز تسخیر شوند و این برخلاف تامین امنیت سفارتخانه​ها است، اظهار داشت: من هم به زعم خودم تسخیر هر سفارتخانه​ای را محکوم می​کنم. اما انگلیس سفارتخانه ندارد و یک لانه جاسوی دارد. در عرف دیپلماتیک بین الملل، داشتن سفارتخانه یک رویه و عرفی دارد. در خاک هر کشوری، مجموعه​ای از دیگر کشورها شکل می​گیرد تحت عنوان سفارتخانه که باید در راستای تعامل دو کشور در زمینه​های مختلف انجام وظیفه کنند و منافع مادی و سیاسی ببرند و بیاورند و نقش تعامل و دوستی، بین دو ملت باید داشته باشند و منافع عادلانه​ای را به یکدیگر برسانند.
وی همچنین در پاسخ به اینکه تسخیر سفارت بر خلاف عرف دیپلماتیک بوده یا نه؟، افزود: اما اگر سفارتخانه​ای مثل انگلیس، کار جاسوسی کرده و طراحی برای براندازی رژیم نمود، باید آن را تسخیر کرد. من با تسخیر لانه جاسوسی مخالف نیستیم. انگلیس در کشور ما جاسوسی می​کرده و کودتاها و فتنه​های مختلفی را علیه ما داشته است. کما اینکه اخیرا نیز بانک مرکزی ما را تحریم کردند و هدفشان ساقط کردن نظام ما بود. وقتی آنها می​خواستند نظام ما را ساقط کنند، ما چرا سفارتخانه آنها را ساقط نکنیم؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یاد آور شد: در سال 58 با حمایت پلیس انگلیس، سفارت ایران در لندن تسخیر و یک کارمند به شهادت رسید. دولت انگلیس آن زمان چه کرد؟ چرا اسناد ما را در آن کشور آتش زدند؟
احمدی همچنین در واکنش به اینکه این اقدام ممکن است وجهه​ای غیر دیپلماتیک از کشور ما به نمایش بگذارد، اظهار داشت: الان 160 سال است که آنها زمین​های باغ قلهک را اشغال کرده​اند. در حالیکه اسنادش موجود است که این باغ را به عنوان ییلاق در تابستان​ها به آنها امانت داده بودند. چطور اقدام اشغالگرایانه آنها در بیش از یک قرن، متمدنانه است و باز پس گیری آن بی​تمدنی؟ باید این اتفاق می​افتاد و زمین​هایمان را از آنها پس می​گرفتیم.

کوثری:تسخیر سفارت انگلیس، عکس العمل مردم در برابر مداخلات این کشور در امور ایران بود

مجلس - نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تسخیر سفارت انگلیس پاسخی به اقدامات خصمانه این کشور در قبال جمهوری اسلامی است.
اسماعیل کوثری نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و در گفت وگو با خبرآنلاین با حمایت ازاقدام دانشجویان در تسخیر سفارت انگلیس، گفت: با توجه به اقدامات دو سال اخیر این کشور درمداخله در امور داخلی کشورمان، این اقدام عکس العمل مردم به این مداخلات بود.
وی با بیان اینکه مردم ایران تا سالهای سال از انگلیس خاطرات بدی دارند و تلاش این کشور برای مداخله در امور داخلی ایران برای مردم قابل تحمل نیست، گفت: اقدام اخیر این کشور در تحریم بانک مرکزی هم این عکس العمل را در پی داشت.
کوثری در عین حال با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی باید در جهت برقراری نظم تلاش خود را به کار بگیرد و اقدامات خود را انجام دهد، اظهار داشت: نیروی انتظامی باید به گونه ای رفتار کند که این اقدام به صورت منظم جلو برود و برای مردم و مجموعه سفارت مشکلی به وجود نیاید.

درب سفارت انگلیس برای بار سوم باز شد

مجلس - بعد از تسخیر سفارت انگلیس، درب این سفارت برای سومین بار باز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرآنلاین، بعد از اقامه نماز ، گروهی از مردم و دانشجویان وارد سفارت شدند. براساس این گزارش برای سومین بار درب سفارت باز شد و گروهی از جمعیت به داخل سفارت رفتند.

هم اکنون بخشی از شهروندان که در مقابل سفارت انگلیس قرار دارند، در مقابل درب هنوز حضور دارند.

نیروی انتظامی هم مشغول متفرق کردن جمعیت حاضر است.

انگلیس خواستار اقدامات امنیتی برای حفظ جان پرسنل این سفارتخانه شد/۶ انگلیسی محاصره شده آزاد شدند

دیپلماسی - یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیسی خواستار اقدامات امنیتی ایران برای حفط جان پرسنل این سفارت خانه شد. از سوی دیگر 6 انگلیسی مخاصره شده در باغ قلهک آزاد شدند.
بی بی سی گزارش داد که یک سخنگو در وزارت امور خارجه انگلیس در واکنش به اقدام دانشجویان ایرانی برای ورود به سفارت این کشور گفت: عده قابل ملاحظه‌ای از دانشجویان ایرانی با ورود به سفارت بریتانیا در تهران به آن خسارتهایی زده اند و ما از دولت ایران می خواهیم تا حفاظت از جان پرسنل این سفارتخانه را بر عهده بگیرد.
وی ضمن محکوم کردن این اقدام گفت: بر اساس قوانین بین المللی و کنوانسیون ژنو دولت ایران موظف به حفاظت از جان کارکنان سفارت است و ما از آنها انتظار داریم تا به سرعت اقدام کرده و اوضاع را تحت کنترل خود در آورند.
از سوی دیگر خبرگزاری فارس از آزادی 6 کارمند انگلیسی محاصره شده در باغ قلهک توسط پلیس دیپلماتیک خبر داد. دانشجویان حاضر در باغ قلهک با سردادن شعارهایی در حال بیرون رفتن از این باغ هستند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا