لاریجانی با اشاره به تداوم رفتار خصمانه دولت انگلیس علیه ایران:

ملت ایران از اقدامات موذیانه انگلیسی‌ها ناراضی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیپلماسی براساس یک واقعیت‌هایی استوار است و نمی‌توان به ظاهر کارهای دیپلماتیک انجام داد ولی در باطن روش‌های خصمانه را اعمال کرد گفت: تجمع مردم ایران در مقابل سفارت انگلیس نمادی از افکار عمومی جامعه ایران بود چرا که انگلیس در دهه‌های گذشته بر اثر اقداماتی که انجام داد ملت ایران را از خود ناراضی کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی در نشست خبری عصر امروز - چهارشنبه نهم آذرماه- که به مناسبت دهم آذر سالروز مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام عزاداری شهادت امام حسین (ع) گفت: امیدوارم این ایام باعث بیداری برای همه ما باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تبریک دهم آذر روز مجلس شورای اسلامی به فعالیت های ضد استعماری شهید مدرس اشاره کرد و افزود: این مرد بزرگ با یک دوره طولانی مبارزه سیاسی با قلدری‌های سالار سپه و رفتار ناهنجار دولت انگلیس در آن ایام توانست روح دموکراسی را زنده نگه دارد که به عنوان نمادی برای پارلمان ایران همیشه باقی خواهد ماند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات مداخله‌جویان انگلیس و تجمع عده‌ای از مردم و دانشجویان مقابل سفارت این کشور و ورود برخی افراد به سفارتخانه انگلیس گفت: تجمع مردم در مقابل سفارت انگلیس نمادی از افکار عمومی جامعه ایران بود چرا که انگلیس در دهه‌های گذشته بر اثر اقداماتی که انجام داد ملت ایران را از خود ناراضی کرد.

لاریجانی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم ایران دیکتاتور وابسته به این کشور را از کشور اخراج کردند تصریح کرد: متاسفانه پس از انقلاب رفتار موذیانه و ماجراجویانه انگلیسی‌ها تمامی نداشت و آنها روش‌های خصمانه‌ای را علیه حکومت دموکراتیک جمهوری اسلامی انجام دادند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: دیپلماسی براساس یک واقعیت‌هایی استوار است و نمی‌توان به ظاهر کارهای دیپلماتیک انجام داد ولی در باطن روش‌های خصمانه را اعمال کرد.

وی درباره ورود دانشجویان به سفارت انگلیس نیز گفت: اقدامات باید قانونی باشد. کار مجلس در کاهش روابط با انگلیس پاسخی به ناهنجاری‌های رفتاری این کشور بود.

طبق مصوبه مجلس ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه باید به بخش تولید پرداخت شود

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عدم پرداخت یارانه نفتی به بخش تولید از سوی دولت نیز گفت: طبق مصوبه مجلس ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه می‌تواند به بخش صنعت و تولید به صورت مستقیم یا ارائه تسهیلات با نرخ پایین پرداخت شود. تصمیم‌گیری درباره این مسئله به کار کارشناسی نیاز دارد ، ضمن آنکه وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده این وزارتخانه به بخش‌هایی از حوزه دامداری و غیره یارانه مستقیم پرداخت شده است.

امضاها به حدنصاب برسد؛ طرح سؤال از رئیس جمهور به جریان می افتد

رئیس مجلس درباره عدم استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس بویژه عملیاتی شدن طرح سؤال از رئیس جمهور گفت: تعداد امضاهای این طرح اگر به حد نصاب برسد به طور طبیعی به کمیسیون مربوط ارجاع می شود. در این باره برخی نمایندگان صلاح دانستند که امضاهای خود را از طرح سؤال از رئیس جمهور پس بگیرند اما اگر دوباره امضاها به نصاب لازم برسد روال قانونی آن طی خواهد شد.

‌رسانه ها تلاش کنند احترام پلیس در جامعه بیشتر شود

لاریجانی درباره برخی از گزارش ها در خصوص رفتار نامناسب پلیس راهنمایی و رانندگی با شهروندان گفت: ‌رسانه ها باید تلاش کنند احترام پلیس در جامعه بیشتر شود تا قانون به درستی اجرا شود. البته شاید در این نیرو تعدادی از افراد رفتار درستی نداشته باشند اما نباید آن را به همه نیروهای پلیس تعمیم داد. مجلس قانون راهنمایی را به روز کرد تا شرایط راهنمایی و رانندگی در کشور بهبود پیدا کند.

دولت باید نقدینگی را در جامعه کاهش دهد

رئیس قوه مقننه درباره گرانی برخی از کالاها نیز گفت: دولت باید تلاش کند نقدینگی را در جامعه کاهش دهد. قبل از هدفمندی یارانه ها به دولت توصیه شد شیب اجرای این قانون طوری تنظیم شود که رشد نقدینگی در کشور بالا نرود برای همین مجلس برای ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در کشور در سال ۹۰ شیب تعیین کرد. در کل دولت می تواند به فروش اوراق مشارکت و کارهایی از این دست سرمایه های خود را به سمت سرمایه گذاری های کلان سوق دهد.

برای ریشه کنی فساد اقتصادی هیچ خط قرمزی نداریم

لاریجانی درباره اختلاس ۳ هزار میلیاردی و رأی اعتماد دوباره مجلس به وزیر اقتصاد و دارایی و برخی از شایعات در خصوص دخالت چند نماینده در ماجرای سوء استفاده از نظام بانکی کشور گفت: من این مسئله را نمی پذیرم. کمیسیون اصل نود از طرف مجلس مإموریت یافت تا ابعاد این مسئله را رسیدگی کند و گزارش آن را علناً در صحن علنی مجلس بیان کرد. رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اعلام کرد که چیزی که ثابت کند نمایندگان در تخلف بزرگ بانکی دست داشته اند پیدا نشده است.

لاریجانی تأکید کرد: دست دادستان کل کشور برای بررسی حوزه های مختلف این سوء استفاده بزرگ از نظام بانکی کشور باز است تا بعد از بررسی های لازم ریشه این فساد بزرگ از بن کنده شود. همچنین در جلسه سران قوا بحث شد تا همه برای ریشه کنی فساد اقتصادی هم نظر باشند و هیچ خط قرمزی در این باره لحاظ نشود.

وی در باره رأی اعتماد مجدد به وزیر اقتصاد نیز گفت: اصل بر آن است که این شوک بزرگ به نظام بانکی کشور بزرگتر نشود. برای همین وقتی قوه قضائیه تمام ابعاد این مسئله را بررسی کرد و حکم داد مجلس می تواند محکم تر به این مسئله ورود کند.

وحدت باید در همه سطوح حفظ شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه ریزی جریان فتنه برای اختلاف افکنی در جبهه اصولگرایی گفت: وحدت باید در همه سطوح رعایت شود و ما در شرایط فعلی باید از خرده گیری دوری کنیم تا فرصت کافی برای کارهای اصلی داشته باشیم. چرا که پرداختن به این خرده گیری ها به ضرر کشور است و وحدت موضوع اصلی ما است.

اگر دولت ها ارتباط سازنده می خواهند باید از رفتارهای پر پیچ و خم پرهیز کنند

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار کانال تلویزیونی TRTترکیه درباره تصمیم مجلس برای کاهش رابطه ایران با انگلستان و آینده روابط ایران با اتحادیه اروپا تصریح کرد: اقدامات بر حسب شرایط زمان است و نمی توان از الان در مورد آینده اظهار نظر کرد اما آنچه مشخص است این است که انگلیس باید رفتار خود را اصلاح کند.

وی ادامه داد: اگر دولت ها ارتباط سازنده می خواهند باید از رفتارهای پر پیچ و خم پرهیز کنند تا ملت ایران هم اقدامات مشابه را انجام دهند.

رئیس مجلس با بیان اینکه در ارتباط با آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا با مواضع متفاوتی روبرو هستیم اظهار داشت: کشورهایی هستند که با ما ارتباط اقتصادی معقولی دارند و برخی از کشورها به خاطر سابقه نادرست رفتاری شان با کاهش روابط اقتصادی از سمت ما مواجهند. مسئله مهم این است که باید شرایط را در نظر گرفت و نباید فراموش کرد کشورها باید رفتار در شأن ملت ما داشته باشند نه شبیه به کار انگلیسی ها که در همین ساعات اخیر بسیاری از کارشناسان آنان رفتار دانشجویان را بی شرمانه خواندند این نوع ادبیات نادرست است آنها می توانستند بگویند رفتار دانشجویان غیر قانونی بود.

وی با بیان اینکه بی شرمانه صفتی لایق رفتار انگلیس در سه دهه گذشته با ملت ایران است افزود: ملت ایران انتظار ندارد انگلیس با کارنامه بی شرمانه خود اینگونه حرف بزند چرا که در هر صورت شأن ملت ایران باید حفظ شود.

خیلی هم نباید به واکنش‌های انگلیس بها داد

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره مناسب‌ترین استراتژی دولت و مجلس برای مقابله با واکنش‌های انگلیس به مصوبه کاهش رابطه و اقدام روز گذشته دانشجویان در تسخیر سفارت انگلیس پرسیده بود

گفت: خیلی هم نباید به واکنش‌های انگلیس و رفتار آنها بها داد چون هر دولتی می‌تواند بر حسب رفتار کشورهای دیگر در مورد سطح روابط تصمیم بگیرد. اما اینکه انگلیس بخواهد این موضوع یعنی اقدام دانشجویان را بهانه کند و سرپوش بگذارد، روی این موضوعات نوعی فرصت‌طلبی است. استنباط من این است که انگلیس این موضوع را دستاویزی برای حق قانونی‌ای که پارلمان ایران داشت، قرار داده است، لذا پاسخی برای این پرحرفی‌ها نخواهیم داشت.

افکار عمومی باید به سمت مسائل اصلی سوق داده شود

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری درباره عدم انتقاد از دادستان و رئیس قوه قضائیه سوال کرد و گفت: شاید همین موضوع منجر به اتفاقی که در روزنامه ایران افتاد، شد. موضع شما از جایگاه ریاست مجلس چیست و چه توصیه‌ای به دستگاه قضا دارید؟

لاریجانی در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه در کشور ما قانون در مورد رسانه‌ها وجود دارد و حتما باید از حیثیت خبرنگاران و رسانه‌ها دفاع شود که در چارچوب قانون کارشان را به درستی انجام دهند تصریح کرد: در ماجرای روزنامه ایران مسائل دیگری حول موضوع بود، من نمی‌خواهم صحه بگذارم بر قضاوتی که شما در مورد قوه قضائیه دارید اما اصل موضوع این است که یک وقتی شما انتقادی از یکی از قوا می‌کنید، یک وقتی آن قوه را تخریب می‌کنید و زیر سوال می‌برید که این دو با یکدیگر فرق دارند. اما خود شما به‌عنوان یک رسانه می‌توانید فضا را معقول و آرام کنید.

وی با بیان اینکه مسائل حاشیه‌ای را بزرگ کردن و تهمت زدن به افراد مشکلی را حل نمی‌کند افزود: قوا طبق قانون موظفند جلوی مشکلات را بگیرند. اخیراً برخی دولتمردان گلایه دارند از قوه قضائیه که چرا به بعضی از شکایات رسیدگی نشده است، در حالی که این شکایات در مسیر رسیدگی است، اما موضوع این است که اصولا هم باید قوا رعایت حال رسانه‌ها را کنند و هم خود رسانه‌ها توجه کنند که در شرایط فعلی نیازمند حاشیه‌سازی نیستیم، بلکه احتیاج است افکار عمومی به سمت مسائل اصلی سوق داده شود و از مسائل حاشیه‌ای پرهیز شود.

در طرح بهبود مستمر فضای کسب و کاراستقلال بانک مرکزی حفظ شده است

خبرنگاری درباره بررسی طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار در مجلس و نظر دولت در خصوص معایب

این طرح سوال کرد که لاریجانی پاسخ داد: در این طرح استقلال بانک مرکزی به هیچ وجه مورد خدشه قرار نگرفته و روح این قانون این است فضای کسب و کار را بهبود یافته و بخش تعاونی حضور پررنگ تری را در جامعه داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ روح اصلی این طرح ربطی به مسئله بانک مرکزی ندارد و تلاش شده که بخش خصوصی با حضور فعال و مکانیسم های در نظر گرفته شده بتواند نقش مثبتی را در جریان بهبود و ارتقاء وضعیت اقتصادی کشور ایفا کند.

طرح کاهش رابطه با انگلیس حاصل رفتارهای خصومت آمیز است

در ادامه این نشست خبری خبرنگار رویترز پرسید آیا مجلس طرحی برای کاهش روابط با فرانسه دارد؟ که رئیس مجلس پاسخ داد: آنچه در مورد انگلیس تصویب کردیم این بود که نشان بدهد اینگونه رفتارهای خصومت آمیز چه نتایجی را در پی دارد. در هر صورت تصمیمات مجلس براساس گزارش هایی است که وزارت امور خارجه به مجلس ارائه می دهد و مجلس براساس این گزارش ها سیاست های کلی را تعیین می نماید.

ایران هرگز از پای میز مذاکره کنار نرفت/ آژانس رفتار یکسانی ندارد

خبرنگار سی‌سی‌تی وی چین نیز از احتمال بازگشت ایران به پای میز مذاکره در ارتباط با مسائل هسته‌ای اجازه ورود بازرسان آژانس پرسید که لاریجانی گفت: ایران هرگز از پای میز مذاکره کنار نرفت. آژانس رفتار یکسانی ندارد ، یک روز از ابزارهای گزارشی استفاده می‌کند و یک روز رفتارهای دیگری اتخاذ می‌نماید. ما هرگز با مذاکره مخالفت نکرده‌ایم و تمامی اقدامات ما متناسب با رفتارهای آژانس تنظیم شد. برای ما هنوز هم سوال این است که چرا آژانس رفتار خود را به یک باره در یک مدت زمان کوتاه تغییر داد. مگر در زمان آقای البرادعی ایران گزارش فعالیت نداده بود. در این فاصله چه اتفاقی افتاد و چطور این تصور باطل برای آنها به وجود آمد که ایران در این فاصله اقدام نظامی انجام داده است. آژانس باید برای ایران اعتمادسازی کند تا در این صورت ایران آماده مذاکره است.

در صورت تغییر رفتار انگلیس، دولت ایران دوباره روابط خود را ارتقا خواهد داد

بهبود روابط با انگلیس درآینده دیگر سوال خبرنگار سی‌سی‌تی وی چین از رئیس مجلس بود که وی پاسخ داد: ایران اگر تصمیمی برای کاهش روابط گرفت به خاطر رفتارهای انگلیس بود و دولت انگلیس است که باید جبران کند. در طرحی که مجلس تصویب کرد این موضوع را لحاظ کردیم که در صورت تغییر رفتار انگلیس، دولت ایران دوباره روابط خود را ارتقا خواهد داد.

دیدگاه افراد یک مجموعه با یکدیگر متفاوت است

همچنین در ادامه این نشست لاریجانی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شما کاظم جلالی را به ‌عنوان نماینده خود به کمیته وحدت معرفی کردید و سپس اعلام کردید که وی نماینده طیفی از نمایندگان مجلس است. آیا این طیف در اضلاع اصولگرایان قرار دارند و اگر در این اضلاع بودند چه ضرورتی برای معرفی نماینده وجود داشت؟ گفت:‌ افراد در یک مجموعه می‌توانند دیدگاه‌های متفاوتی در صحنه سیاست و اقتصاد داشته باشند. همانطور که این موضوع در صحنه مجلس هم مکشوف است.

وی افزود: اضلاعی از مجلس در کمیته وحدت نماینده داشتند اما بدنه مجلس بدون نماینده باقی مانده بود. آیت‌الله مهدوی کنی نیز از من خواستند تا نماینده‌ای را به این کمیته‌ای که به‌ نام ۷+۸ معروف است، معرفی کنم، این درخواست شد و این کار انجام گرفت که با اندکی تیزبینی می‌توانید متوجه دلایل انتخاب من شوید.

ترکیه ابزار دست کشورهای دیگر نشود

بحران سوریه و موضع ایران در قبال تحولات این کشور سئوال دیگری بود که بخش دیگری از این نشست را به خود اختصاص داد. لاریجانی در پاسخ به این سئوال و پرسش دیگری درباره موضع ایران در باره تنش در روابط ترکیه وسوریه گفت: مسئله سوریه ابعاد مختلفی دارد و توصیه می‌کنم شما صاحب‌نظران در رسانه‌ها ابعاد این موضوع را مطالعه و بررسی کنید.

وی افزود: چند روز پیش مقاله‌ای توسط فریدمن چاپ شد که در آن مشخص بود که مسئله غرب و آمریکا موضوع دموکراسی در سوریه نیست و به دنبال نوعی وزن‌کشی هستند. کمترین مسئله در این مقاله موضوع دموکراسی در سوریه است و بیشترین چیزی که به آن اهمیت دادند بهانه غرب و آمریکا برای ایجاد تغییرات در منطقه با همان محاسبات خودشان است. باید بگویم که از قبل هم رفتار آمریکا در مسئله سوریه صادقانه نبود، چرا که جای این سوال دارد که چرا در مورد بحرین این حساسیت‌ها وجود ندارد. مگر مردم بحرین چه می‌خواهند؟ می‌خواهند حق رای داشته باشند و رای شیعه و سنی یکی باشد. چگونه آمریکا می‌تواند از این روش دفاع کند آیا این درست است که در بحرین ۳۵ هزار نفر شیعه یک نماینده داشته باشند و در عوض ۵ هزار نفر سنی نیز یک نماینده داشته باشند؟

لاریجانی ادامه داد:‌ آمریکا و غرب نوعی بازیگری در سوریه به راه انداخته‌اند اما از طرفی حتما باید اصلاحاتی در داخل سوریه انجام شود. ما هم همیشه این توصیه را به دولت سوریه برای وجود ساختارهای دموکراتیک در این کشور داشته‌ایم. آنها هم دنبال این هستند که انتخابات با حضور همه گروه‌های مختلف انجام شود. اما مساله این است که کشورهای غربی و حتی اتحادیه عرب که سرانشان بویی از دموکراسی نبرده‌اند مجال برگزار شدن انتخابات در سوریه را نمی‌دهند،من فکر می‌کنم یک طرح به هم پیوسته وجود دارد که غرب و آمریکا در منطقه در حال پیاده کردن آن هستند. مقاله فریدمن نیز این موضوع را آشکار می‌کند.

وی در ادامه افزود:‌البته موضوع سوریه وجه دیگری هم دارد و آن ورود سلاح به سوریه است. ما که می‌دانیم چگونه و از چه روزنه‌ای سلاح به سوریه می‌رسد. باید بگوییم که آیا شما می‌خواهید با سلاح دموکراسی را حاکم کنید؟ ضمن اینکه مدنظر داشته باشید برخی کشورهایی که در منطقه پارلمان دارند ، نمایندگانشان را امیر آن کشور تعیین می‌کند و لذا نمی‌توانند توصیه به دموکراسی داشته باشند. به ترکیه هم توصیه می‌کنم که ابزار دست این کشورهانشود.

غرب به دنبال بهانه جویی از ایران است

خبرنگاری از شبکه خبری روسیه نیوز نیز در این نشست از گسترش دامنه اختلافات میان ایران و غرب و تاثیر آن بر مساله هسته ای ایران پرسید که لاریجانی در پاسخ به این سئوال گفت: بارها گفته ایم که برای مذاکره آماده ایم اما باید رفتارهای مناسب و درستی صورت بگیرد. هرگز برای مذاکرات درها بسته نیست. اما برای ما هنوز سؤال است که چه اتفاقی در ظرف چند ماه رخ داد که موضوع هسته ای ایران به این صورت بزرگ نمایی شد.

وی ادامه داد: رفتار عجیب غرب در مورد مسئله هسته ای و ادعای دروغ آنها در مورد عدم رعایت حقوق بشر در ایران و تصویرسازی دروغ در مورد مسئله ترور باید به طور کامل شکافته و روشن شود. در مورد مسئله ترور ادعا کردند فردی معتاد تصمیم بر ترور سفیر عربستان داشته است. هم آنان و هم همه مردم می دانند که برای انجام کارهای تروریستی فردی هم چون کسی که آنها نشان دادند را انتخاب نمی کنند و دروغ این پرونده برای همه روشن است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود:‌در مورد مسئله حقوق بشر هم آمریکا خود پرونده فضاحت باری در این خصوص دارد و جای تعجب است که چرا آنان توجهی به وضعیت حقوق بشر در کشورهایی همچون عربستان که هنوز به زنان اجازه رانندگی داده نمی شود ندارند اما در مورد وضعیت حقوق بشر ایران که هر ساله در آن انتخابات آزاد برگزار می شود انتقاد دارند. باید روشن شود پاسخ این مسائل کجاست. شکی نیست که تحولات منطقه آنها را نگران کرده است و آنها به دنبال بهانه جویی از مسئله هسته ای ایران و حقوق بشر هستند اما نباید فراموش کنند که در صورت فشار به ایران هوشیاری مردم بیشتر خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: ناراحتی آنها از این است که چرا ایران از تحولات دموکراتیک منطقه حمایت کرد. پاسخ تمام رفتارهای عجیب غرب در مورد مسئله هسته ای ایران، پرونده دروغین سفیر عربستان و مسئله حقوق بشر ایران در وحشت آنها درباره حمایت ایران و نقش آن در تحولات منطقه است.

مجلس هشتم مجلس سلایق مختلف بود

رییس قوه مقننه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ‌با توجه نزدیک شدن به روزهای پایانی مجلس هشتم و انتقاداتی که برخی در مورد مجلس هشتم وارد می سازند گفت: ضابطه مجلس هشتم این بود که فضایی ایجاد کند تا هر نماینده ،از هر سلیقه ای بتوانند به راحتی حرف خود را راحت بزنند.

وی افزود: سبک من هرگز تحمیل یک سلیقه به مجلس نبوده است. مجلس جایی نیست که در آن تنها یک گروه و یا یک سلیقه صحبت کند. چرا که حضور سلیقه های مختلف اوامر مجلس را پخته می کند ممکن است برخی ها انتقادهایی داشته باشند اما می توان با دقت در همین مسئله طرح استفساریه تبصره ۳ ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری به نقطه قوت مجلس هشتم پی برد این طرح مربوط به مجلس هشتم بود. اما بررسی آن در مجلس هشتم در دستور کار قرار گرفت. شاید مجلس در ابتدا نسبت به آن بی توجهی کرد و با بررسی آن، موضوع روشن شد اما رسانه ها نیز با طرح مسئله حقوق مادام العمر مسئله را ادامه دادند.

لاریجانی ادامه داد: نقطه قوت مجلس هشتم این بود که بدون تعصب زمانی که به نادرست بودن این ماده پی برد به طور کل آن را حذف کرد و این موضوع باید به عنوان نقطه قوت مجلس هشتم شناخته شود. نباید فراموش شود که ما نباید بنده سخن باشیم و سخن باید بنده ما باشد و مجلس هشتم این را به درستی نشان داد و زمانی که با بحث و بررسی به مسئله دار بودن این ماده پی برد به طور کل آن را حذف کرد.

اتفاق مهم مجلس هشتم تنقیح قوانین بود

لاریجانی درباره تاثیر فشار رسانه‌ها در ملغی شدن قانون پرداخت حقوق مادام‌العمر به سیاسیون نیز گفت: پرداخت ۸۰ درصد حقوق به افراد سیاسی که از کار برکنار شده‌اند یا خود از آن جایگاه استعفا داده‌اند مصوبه مجلس هفتم بود، اما مجلس هشتم می‌خواست تا استثنا و تبعیض را برطرف کند و برخی از سازمان‌هایی که شامل قانون یادشده نبودند را نیز در آن چارچوب بیاورد، اما معلوم شد که اشکال عمیق‌تری وجود دارد، بنابراین مصوبه اخیر مجلس آن اشکال را برطرف کرد. م

وی افزود: سئله مهمی که در مجلس هشتم اتفاق افتاد تنقیح قوانین بود که ۵۰ کارگروه مسئول آن شدند که تمام قوانین کشور را از ابتدا تاکنون بررسی کنند و قوانین پابرجا نسخ صریح و نسخ ضمنی را از هم جدا کنند. از ۵۰ کارگروه ؛ ۳ گروه در حوزه پولی- بانکی، استاندارد و انرژی کار خود را نهایی کردند و امیدواریم که بقیه گروه‌ها نیز تا پایان دوره مجلس هشتم این کار را انجام دهند.

کشورهای اسلامی مواظب بازی دشمن باشند

رییس قوه مقننه همچنین درباره برگزاری سازمان همکاری‌های اسلامی در جده برای بررسی اوضاع سوریه نیز گفت: صادقانه باید با افکار عمومی جهان رفتار کرد. برخی از کشورهایی که میدان‌بار اوضاع سوریه شده‌اند خود به هیچ یک از مولفه‌های دموکراسی معتقد نیستند. این کشورها نباید از فرصت سوءاستفاده کنند و با اعمال سیاست‌های دوگانه بین سوریه و سایر کشورهایی که دموکراتیک نیستند، تفاوت بگذارند.

لاریجانی تاکید کرد: اصلاحات در سوریه گامی مثبت است که باید این کار در سایر کشورهای غیردموکراتیک نیز انجام شود، اما برخی با فرصت‌طلبی و سوءاستفاده از اوضاع فعلی سوریه به آن کشور سلاح وارد می‌کنند که این کار درستی نیست چرا که امکان دارد همین اقدام در قبال آنها نیز تکرار شود. بنابراین نباید شرایط منطقه را پیچیده‌تر کرد.

لاریجانی گفت: سوریه یک کشور مقاوم در برابر رژیم صهیونیستی است که پایداری آن موجب بغض و کینه استکبار جهانی، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه شده است و آنها می‌خواهند از اوضاع کنونی سوریه سوءاستفاده کنند تا به روحیه مقاومت ضربه بزنند، بنابراین کشورهای اسلامی باید مراقب باشند تا در میدان شطرنج حریف بازی نخورند./

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا