افزایش سرسام آور نرخ جرایم رانندگی / اینجا همیشه مردم مقصرند


محمد صادق احمد نیا


طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی ایران قرار است تا از ابتدای دی ماه نرخ جرایم رانندگی افزایش پیدا کند بنابر اعلام پلیس راهور از ابتدای دی ماه کف نرخ جرایم سیصد هزار ریال و سقف آن دو میلیون ریال خواهد .

به گفته ی مقامات راهنمایی و رانندگی ایران این تصمیم در پی آمار تصادفات بالا در ایران و به جهت کاهش جرایم رانندگی گرفته شده است .

آمار بالای تصادفات / راه حل چیست ؟

گفتی نیست ایران از جمله کشورهای است که آمار مرگ ناشی از تصادفات در آن بالاست بر اساس آمار، سالانه در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در جاده‌های ایران کشته می‌شوند.

به گفته ی عبدالرزاق برزگر، "معاون سازمان پزشکی قانونی " در سال ۱۳۸۹ با افزایش ۱/۲ درصدی مرگ ناشی از تصادفات، ۲۳ هزار و ۲۴۹ نفر بر اثر سانحه رانندگی جان داده‌اند.

کارشناسان از جمله عوامل آمار بالای تلفات ناشی از سوانح رانندگی در ایران را

- غیر ایمن بودن خودروها

- تراکم بالای خودرو در جاده‌ها

- وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها

- کمبود خدمات ایمنی و امدادی

- فرهنگ نادرست رانندگی

بر می شمارند .

اما گویا قانون گذاران و پلیس ایران تنها یا مهترین علت این سوانح را فرهنگ نادرست رانندگی و بهترین راه حل آن را افزایش تا سقف 500 درصد نرخ جرایم رانندگی یافته اند!


خودروهای غیر ایمن بلای جان مردم / خودروهایی که طی چند ساعت پشت درهای بسته ایمن شدند!

اجرای چنین قانونی توسط پلیس ایران در حالی صورت می پذیرد که اکثر مردم مجبورند برای عبور و مرور و حمل و نقل خود از خودرو های غیر ایمن ایرانی با چندین برابر قیمت واقعی استفاده کنند .

سالهاست این پرسش مردم بی پاسخ مانده است که چرا قیمت خودروهای ایرانی در ورای مرزهای آبی و خاکی کشور بسیار ارزانتر از داخل است ؟

همچنین مشخص نیست که چرا خودروسازان عمدتا دولتی ایران اضافه پرداخت مردم بابت خودروهای ایرانی (نسبت به قیمت آن در خارج از کشور) را صرف ارتقای سیستم های فنی و ایمنی خودرو نمی کنند ؟

طی سالهای اخیر گزارش هایی متعددی از تعویض موتور خودروهای نو تنها چند ماه پس از کارکرد و یا روانه شدن به تعمیرگاه بلافاصله پس از تحویل خودرو در ایران وجود داشته است.

چندی پیش بود که اداره ی استاندارد ایران انگشت برروی بعضی از خودروهای داخلی و وارداتی گذاشته و از غیر ایمن بودن آنها سخن گفتند که در پی آن پلیس راهنمایی و رانندگی نیز اعلام کرده که از شماره گذاری این خودروها خودداری می کند .

اما درعین ناباوری و تنها چندروز پس از آن بدون اقدام خاصی و در مواردی تنها با تعویض نام خودرو و جلسه مسولان پشت در های بسته شماره گذاری این خودروها از سر گرفته شد .

آمار بالای تصادفات موتور سیکلت / ضربه سر مهمترین عامل / کلاه های ایمنی غیر ایمن !

در شش ماه نخست سال گذشته سه هزار و ۴۴۱ نفر در تصادفات رانندگی موتورسیکلت جان خود را از دست داده بودند

بنابر اعلام منابع مطلع گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال با ۹۶۷ مورد مرگ، بیشترین آمار مرگ موتورسواران را به خود اختصاص داده اند که مهمترین عامل مرگ در این تصادفات ضربه به سر بوده است .

در ایران و به خصوص در استان یزد که طی سالهای اخیر از شهر دوچرخه سوارها به شهر موتور سوارها تبدیل شده است موتور سوران ملزم به استفاده از کلاه ایمنی هستند و در صورت عدم استفاده موتورسیکلت آنها توقیف می شود.

در بسیاری از موارد مشاهده شده که دراستان یزد پلیس راهنمایی و رانندگی در اقدامی بسیار خطرناک اقدام به تعیقیب و گریز راکبان موتورسیکلت فاقد کلاه ایمنی می کند .

همان کلاه ایمنی های چینی و بعضا ایرانی که به گفته ی منابع مطلع در سازمان استاندارد از حداقل های استانداردی برخوردار نیست و در مواردی حتی موجب تشدید حادثه نیز شده است !

گفتی نیست در ایران همچنان روال مشخص و جا افتاده ای برای کنترل مدارک متور سوران جریمه و برخورد با خاطیان وجود ندارد .

در پایان امید است قانون گذاران و مسئولین راهنمایی و رانندگی با در نظر گرفتن جمیع علل حوادث راهنمایی و رانندگی با کار کارشناسی هرچه بیشتر و همچنین با همراهی و همدلی مردم موجبات کاهش حوادث راهنمایی و رانندگی و درنتیجه آن کاهش تلافات انسانی را فراهم آورند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا