نقدی بر اطلاعیه پلیس فتا: پلیس اینترنتی یا اینترنت پلیسی

یزدفردا :محد صادق احمد نیا "خبرنگاریزدفردا:در روزهای گذشته رسانه های ایران خبری( یزدفردا) در مورد انتشار اطلاعیه ای از سوی معاونت اجتماعی پلیس فتای ناجا درباره افزایش ضریب امنیت اطلاعات کاربران منتشر کردند .


برپایه ی این اطلاعیه در قالب طرح ساماندهی کافی نت ها این مراکز موظف به احراز هویت کاربران و ثبت تمام صفحات بازدید شده توسط آنها می باشند .


سایت تحلیلی خبری 
یزدفردا در این باره آورده است که پلیس فتا در این اطلاعیه ۲۰ دستورالعمل‌ درمورد افزایش ضریب امنیت اطلاعات کاربران صادر و اعلام کرده که مدیران دفا‌تر خدمات اینترنت (کافی‌نت‌ها) موظفند حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ این اطلاعیه نسبت به اجرای مفاد اعلام شده، اقدام کنند


پلیس فتا هشدار داده است در صورت عدم رعایت دستورالعمل ابلاغ شده توسط مدیران دفا‌تر خدمات اینترنت ،اقدامات لازم انتظامی و معرفی متخلفان به مراجع‌قضایی صورت خواهد گرفت.


گفتنی است :


- ثبت اطلاعات هویتی کاربران با دریافت مدارک شناسایی معتبر (ترجیحا «کارت ملی») و امتناع از ارائه‌ خدمات به مراجعه‌کنندگانی که مدارک شناسایی ارائه نمی‌کنند .


- ثبت اطلاعات کاربری شامل روز و ساعت استفاده، IP اختصاص یافته و فایل‌لاگ‌ وب‌سایت‌ها و صفحات رویت شده و نگهداری آن حداقل تا شش ماه .


- نصب دوربین مدار بسته داخلی با قابلیت ضبط تمام‌وقت، نگهداری تصاویر و امکان بازبینی تا ۶ ماه


- ممنوعیت ارائه هرگونه خدمات غیرحضوری از طریق دفا‌تر خدمات اینترنت


- ممنوعیت ارائه ی هرگونه خدمات، غیر از ارائه‌ خدمات اینترنت به صورت حضوری، (مثل فروش نرم‌افزار، تایپ و پرینت، راه‌اندازی سیستم‌های بازی رایانه‌ای و...)



از جمله مواردی است که پلیس موسوم به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) در اطلاعیه ی خود کافی نت داران را موظف به اجرای آن کرده است .


این در حالی است که بسیاری از متخصصان و فعلان عرصه فناوری اطلاعات برخی از مفاد این اطلاعیه را غیر تخصصی و غیر قابل اجرا می دانند .


برای مثال ثبت اطلاعات کاربری مثل فایل‌لاگ‌ وب‌سایت‌ها و صفحات رویت شده توسط کاربران از سویی ورود به حریم خصوصی فرد بدون حکم قضایی است و از سوی دیگر در موارد بسیاری می تواند موجب سو استفاده شود .


و یا در مورد ضبط تصاویر تمام وقت کاربران با دوربین مداربسته و نگهداری آن تا شش ماه علاوه بر ایجاد زمینه سوء استفاده به عقیده کارشناسان غیر ممکن است زیرا نگهداری این حجم اطلاعات برای بازه زمانی شش ماهه نیاز به دهها هزار گیگا بایت حافظه دارد که برای گردش مالی یک کافینت غیر قابل تهیه است .


همچنین مشخص نیست که ممنوعیت تایپ و پرینت برای کاربران که بخشی از درآمد کافی نت داران را تشکیل می دهد چه ارتباطی با افزایش ضریب امنیت اطلاعات کاربران دارد ؟


به گفته کارشناسان این دست از موارد شاید به دلیل نوپا بودن این بخش از ناجاست و امید آن می رود که در آینده شاهد تصمیمات تخصصی و کارشناسی تر از پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) و در پی آن افزایش ایمنی و حفظ حریم خصوصی مردم میهن اسلامیمان ایران در فضای سایبری باشیم .


برای مشاهده و اطلاع کامل از جزئیات اطلاعیه مذکور می توانید به اینجا (سایت تحلیلی خبری یزدفردا) مراجعه کنید.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا