فیلمسازان مولف سینما را تسخیر می‌کنند نگاهی به فیلم‌های مهم سال ۲۰۱۲ + عکس

یزدفردا : آنچه دراین مطلب خواهید خواند  معرفی تعدادی از فیلم‌های مهمسال 2011  است که در این سال روی پرده می‌روند.

فیلم های مهم 2011 که با چهار نگاه دیده  شده اند .

حضور چهار فیلمساز بزرگ در فیلم های 2011

 بازی بزرگان در فیلم های 2011

فیلمسازان بزرگ در فیلم های 2011

فیلمسازان مولف در فیلم های 2011

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=44771_692.jpg

فیلمسازان بزرگ از راه می‌رسند، بازی بزرگان ادامه دارد،چهار فیلمساز بزرگ به سینما می‌آیند،فیلمسازان مولف سینما را تسخیر می‌کنند

فیلمسازان بزرگ از راه می‌رسند

سینما - جو رایت، پیتر جکسون، کوئنتین تارانتینو، دیوید کراننبرگ و کریستوفر نولان تنها تعدادی از کارگردان‌های مطرح سینما هستند که فیلم‌های جدید آن‌ها سال 2012 اکران می‌شود.

حسین عیدی‌زاده: سال 2011 سالی خوب برای سینما بود، کارگردان‌های بزرگی مثل مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ و ترنس مالیک فیلم‌های جدید خود را روی پرده فرستاند و کارگردان‌های سینمای مستقل هم با فیلم‌هایی مثل «50 / 50»، «فرزندان»، «خدمتکار» و «راندن» هم در گیشه و هم نزد منتقدان به موفقیت دست یافتند.


هرچند تا اعلام برندگان جوایز گلدن گلوب و اسکار پرونده سال سینمایی 2011 بسته نخواهد شد، اما از همین حالا نام فیلم‌های جدید کارگردان‌های مطرح هالیوودی تنور سینمای سال 2012 را داغ کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌هایی است که در سال جدید میلادی روی پرده می‌روند.


«آنا کارنینا»

این فیلم براساس داستان معروف و کلاسیک لئو تولستوی ساخته شده و داستان آنا کارنینا (با بازی کایرا نایتلی) و رابطه پرتلاطم او با همسرش کارنین (با بازی جود لاو) و آشنایی آن‌ها با کنت ورونسکی (با بازی آرون جانسن) را روایت می‌کند.


فیلم را جو رایت کارگردانی کرده که پیشتر فیلم‌های «غرور و تعصب» و «تاوان» را در ژانر تاریخی ساخته بود. او که با ساختن «هانا» به دنیای فیلم‌های اکشن با چاشنی قصه جن و پری سر زده بود دوباره با «آنا کارنینا» به ریشه‌های خود برمی‌گردد و برای سومین بار با کایرا نایتلی همکاری می‌کند.


فیلم بازیگران مکمل معروفی هم دارد؛ کلی مک‌دانلد، اولیویا ویلیامز، متیو مک‌فداین و امیلی واتسن. جو رایت که با ساختن «هانا» نشان داده تواناهایی دیگری جدا از ساخت فیلم تاریخی دارد یکی از دلایل انتظار برای دیدن «آنا کارنینا» است.


تاریخ نمایش فیلم در آمریکای شمالی مشخص نیست اما قرار است هفتم سپتامبر در بریتانیا روی پرده برود. فیلم بخت حضور در جشنواره فیلم ونیز را دارد.


«میراث بورن»

چهارمین فیلم مجموعه «بورن» پس از ویرانی سازمان ترداستون شروع می‌شود، زمانیکه سازمانی مخوف‌تر ظاهر می‌شود و مامور آرون کراس (با بازی جرمی رنر) اولین هدف اصلی آن‌هاست که باید از صحنه محو شود.


کمپانی یونیورسال علاقه داشت پس از موفقیت «اولتیماتم بورن» و فروش 442 میلیون دلاری آن در سطح جهانی دوباره پل گرین‌گراس و مت دیمن را راضی کند تا در قسمت چهارم «بورن» به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشته باشند، اما این دو موافقت نکردند و به نظر می‌رسد به عمد در قسمت سوم داستان را طوری طراحی کردند که در انتهای «اولتیماتم بورن» کاراکتر بورن هویت واقعی خود عینی دیوید وِب را کشف کند و درنتیجه داستان به پایان برسد.


در هر حال فیلم جدید را تونی گیلوری کارگردانی کرده که در نوشتن فیلمنامه سه قسمت دیگر دست داشته و با فیلمنامه «مایکل کلایتن» هم یک نامزدی اسکار نصیب خود کرده است. جون آلن و آلبرت فینی که در سه فیلم دیگر بازی داشتند، در این فیلم هم بازی می‌کنند و ریچل وایس و ادوارد نورتن هم بازیگران جدید فیلم هستند.


اما تغییر اصلی حضور جرمی رِنر در نقش اصلی «میراث بورن» است و احتمالا با این فیلم به یک ستاره بدل شود. فیلم سوم اوت روی پرده می‌رود.


«اطلس ابرها»

این فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته دیوید میچل ساخته شده و شش داستان در شش ژانر متفاوت را همزمان روایت می‌کند. داستان‌هایی از سفر اقیانوسی در سال 1850 تا تریلر سیاسی در دهه 1970 تا داستانی اخلاقی در ژانر علمی-خیالی تا ملودرامی اروپایی. در این فیلم همه چیز وجود دارد.


جدا از این خط داستانی پروپیمان، فیلم را اندی و لری واچوفسکی (کارگردان‌های سه‌گانه «ماتریکس») به همراه تام تیکور (کارگردان «بدو لولا بدو» و «عطر») کارگردانی کرده‌اند. این درحالی است که بسیاری رمان میچل را «فیلم‌نشدنی» توصیف کرده‌اند و باید منتظر باشیم ببینیم نتیجه کار چه شده است.


بازیگران مطرحی نیز در «اطلس ابرها» بازی می‌کنند؛ بن ویشاو، تام هنکس، هالی بری، سوزان ساراندون، کیت دیوید، هوگو ویوینگ، جیم برادبنت، هیو گرانت و جیم استرجس. این بازیگران در داستان‌های مختلف حضور دارند و حتی در برخی خطوط داستانی بازیگران مرد نقش کاراکتر یک زن را بازی کرده‌اند یا برعکس.


این فیلم 100 میلیون دلاری اکتبر 2012 روی پرده می‌رود.


«پرومته»

فیلم سینمایی «پرومته» به کارگردانی ریدلی اسکات داستان یک گروه تحقیقاتی است که سرنخی جدید درمورد تولد انسان بر روی زمین پیدا می‌کنند. این سرنخ آن‌ها را به تاریک‌ترین نقاط جهان رهنمون می‌کند. آن‌ها در این نقاط تاریک برای بقای انسان روی کره خاکی باید در نبردی خونین شرکت کنند.


در فیلم «پرومته» بازیگران معروفی چون نومی راپاس، چارلیز ترون، میشائل فاسبندر، گای پیرس، ادریس آلبا و لوگان مارشال-گرین بازی می‌کنند.


فیلم پیش‌درآمدی به فیلم ترسناک «بیگانه» محصول سال 1979 اسکات است، اما در خط داستانی «پرومته» خبری از شخصیت‌های مجموعه فیلم‌های «بیگانه» نیست و به گفته اسکات آغاز کار با «بیگانه» بود، اما در مرحله نگارش فیلمنامه داستانی منحصربه‌فرد و جدید خلق شد. سه دنباله «بیگانه» را به ترتیب جیمز کامرون، دیوید فینچر و ژان پیر ژونه کارگردانی کردند.


فیلم در دو نسخه تولید می‌شود که یکی خشن‌تر است و برای تماشاگران بزرگسال نمایش داده می‌شود. بودجه فیلم 250 میلیون دلار تخمین زده شده است.


جمله تبلیغاتی فیلم چنین است: «شاید جستجوی آغاز زندگی ما به انتهای دنیا ختم ‌شود.» و اواخر سال 2012 روی پرده می رود.


«تجارت کوگان»

فیلم براساس فیلمی به همین نام محصول سال 1974 به کارگردانی جرج وی. هیگینز ساخته شده و داستان پلیسی حرفه‌ای است که ماجرای یک سرقت را بررسی می‌کند.


«تجارت کوگان» اولین فیلم اندرو دامینیک از زمان ساخت «کشتن جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل» (2007) است که در آن با براد پیت همکاری داشت و در فیلم جدید دوباره با این ستاره هالیوودی همراه شده است.


جیمز گاندولفینی، ری لیوتا و ریچارد جنکینز دیگر بازیگران این فیلم هستند. گفته می‌شود فیلم کمدی سیاه است و احتمال نمایش آن در جشنواره کن هست.


«کاسموپلیس»

تریلر «کاسموپلیس» داستان یک مولتی میلیونر را در ادیسه‌ای 24 ساعته در سراسر منهتن به تصویر می‌کشد. رابرت پاتیسن نقش مدیری را دارد که در یک روز تمام سرمایه خود را از دست می‌دهد و ماریون کوتیار بازیگر فرانسوی برنده اسکار به نقش همسر او ظاهر می‌شود.


پروژه جدید دیوید کراننبرگ، فیلمساز سرشناس کانادایی با بودجه‌ای 20.5 میلیون دلار ساخته شده و فیلمنامه را خود کراننبرگ براساس رمانی از دان دلیلو نوشته است. فیلم مضمون محبوب کراننبرگ یعنی انسان در برابر فناوری را بررسی می کند.


دان دلیلو نویسنده رمان «کاسموپلیس» آثار تحسین‌شده‌ای چون «سوت ممتد» و «عالم ارواح» را در کارنامه دارد.


کراننبرگ اخیرا فیلم «یک روش خطرناک» را روی پرده سینماها داشت. او سال 1996 با فیلم «تصادف» برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد و سال 1999 برای «اگزیستنز» جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری جشنواره برلین را دریافت کرد.


«کاسموپلیس» پاییز 2012 روی پرده می‌رود.


«شوالیه تاریکی برمی‌خیزد»

داستان «بتمن» جدید هشت سال پس از پایان فیلم قبلی «شوالیه تاریکی» شروع می‌شود. بروس وین یا همان شوالیه سیاه‌پوش این بار باید با بِین، تروریست خطرناکی دست و پنجه نرم کند که بسیار قدرتمند و باهوش است.


«شوالیه تاریکی» به فروشی بالاتر از یک میلیارد دلار در سطح بین‌المللی رسید و کریستوفر نولان، کارگردان این فیلم با ساختن «آغاز» نشان داد که در ساخت فیلم‌های پرهزینه و خوش‌ساخت متفکرانه هم مهارت بالایی دارد.


شایعات بسیاری درمورد این فیلم بر سر زبان‌هاست و گفته می‌شود کریستوفر نولان در پایان این قسمت کاراکتر بتمن با بازی کریستین بیل را می‌کشد! البته همه چیز در حد شایعه است و خط داستانی فیلم کاملا محرمانه باقی مانده.


جدا از کریستین بیل، بازیگرانی مثل گری اولدمن، ماریون کوتیار و جوزف گوردون-لویت در «شوالیه تاریکی برمی خیزد» بازی می‌کنند.


این فیلم 20 ژوئیه روی پرده می‌رود.


«جانگو آزادشده»

فیلم جدید کوئنتین تارانتینو داستان جانگو (با بازی جیمی فاکس)، برده‌ای است که تازه آزاد شده. او به همراه یک جایزه‌بگیر آلمانی (با بازی کریستوف والتس) در جستجوی همسرش (کری واشنگتن) است تا او را از چنگال اربابی سنگدل به نام کالوین کندی (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) نجات می‌دهد.


قرار بود در هشتمین فیلم کوئنتین تارانتینو، ویل اسمیت بازی کند اما او نپذیرفت و جیمی فاکس جایگزنش شد. در «جانگو آزادشده» مجموعه‌ای غریب از بازیگران مشهور بازی می‌کنند، از ساموئل ال. جکسن و کرت راسل بگیر تا ساشا بارون کوهن و جوزف گوردون-لویت. این سومین فیلم تارانتینو با موضع انتقام است، دو فیلم دیگر «بیل را بکش» و «ضدمرگ» بودند، فیلم حتما سروصدا می‌کند به‌ویژه به این دلیل که تارانتینو به موضع نژادپرستی هم پرداخته است.


«جانگو آزادشده» جدیدترین فیلم تارانتینو از زمان «لعنتی‌های بی‌آبرو» است که برخی را خشمگین کرد و برخی را به تحسین واداشت و البته در گیشه هم موفق بود. «جانگو آزادشده» 25 دسامبر روی پرده می‌رود.


«جاذبه»

جدیدترین فیلم آلفونسو کوآرون داستان دو فضانورد در ایستگاه فضایی دورافتاده‌ای است، این دو تنها بازماندگان انفجار یک سفینه فضایی هستند و قصد دارند خود را به زمین برسانند.


فیلم «جاذبه» از همان روزهای اول نفرین‌شده بود، ابتدا قرار بود ناتالی پورتمن و رابرت داونی جونیور نقش‌های اصلی این فیلم سه‌بعدی و 80 میلیون دلاری را بازی کنند، اما در نهایت ساندرا بولاک و جرج کلونی جایگزین آن‌ها شدند. آلفونسو کوآرون با فیلم «فرزندان بشر» جای پای خود را در هالیوود محکم کرده و برای اینکه فیلم جدیدش هیچ حاشیه‌ای نداشته باشد اجازه نداده کوچک‌ترین جزئیات فیلم منتشر شوند.


با این حال شنیده‌ها حاکی از این است که با تریلری بسیار هیجان‌انگیز روبرو هستیم و سکانس افتتاحیه فیلم که 20 دقیقه است نقطه عطفی در سینماست. درهرحال با یک فیلم جیمز کامرونی روبرو نیستیم و برعکس در «جاذبه» پژواک‌های استنلی کوبریک را می‌بینم.


فیلم 21 نوامبر روی پرده می‌رود.


«اساتید بزرگ»

جدیدترین فیلم وونگ کاروای داستان ایپ من، استاد بزرگ ورزش‌های رزمی و مربی بروس لی است. این درحالی است که وونگ کاروای به عنوان کارگردان فیلم‌های داستانی و عاشقانه شهرت دارد.


وونگ کاروای یکی از کارگردان‌های آسیایی با شهرت جهانی است که طرفداران بسیاری دارد، هرچند در نظر تهیه کنندگان او بسیار کُند کار می‌کند. آخرین فیلم او «شب‌های زغال‌اخته‌ای من» نام داشت که سال 2007 با حضور بازیگران انگلیسی زبانی چون جود لاو و ریچل وایس ساخته شد.


او در «اساتید بزرگ» باری دیگر با بازیگران فیلم‌های قدیمی خود، بازیگرانی مثل تونی لیونگ (بازیگر «در حال و هوای عشق») همکاری می‌کند. این اولین فیلم اکشن وونگ کاروای از سال 1994 و ساختن «خاکسترهای زمان» است که لئونگ در آن هم حضور داشت.


وونگ کاروای مهارت خاصی در قاب‌بندی‌های زیبا و شگفت‌انگیز دارد و باید منتظر صحنه‌های نبرد جذابی در «اساتید بزرگ» بود، این فیلم احتمالا در جشنواره فیلم کن روی پرده می‌رود.


«هابیت: یک سفر غیرمنتظره»

دو فیلم «هابیت» به کارگردانی پیتر جکسون پیش‌درآمدی بر سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» هستند. فیلم اول با عنوان «هابیت: یک سفر غیرمنتظره» 14 دسامبر 2012 اکران می‌شود و فیلم دوم «هابیت: رفت و برگشت» 13 دسامبر 2013 روی پرده سینماها می‌رود.


مارتین فریمن نقش بیلبو باگینز را بازی می‌کند و اورلاندو بلوم، اندی سرکیس، الایجا وود، هوگو ویوینگ، ایان مکلن و کیت بلانشت نقش‌های خود را در سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» تکرار خواهند کرد.


ریچارد آرمیتیج، جد برافی، آدام براون، جان کالن، استفن فرای، رایان گیج، مارک هادلو، پیتر همبلتن، استفن هانتر، ویلیام کرچر، سیلوستر مکوی، برت مکنزی، گراهام مک‌تاویش، جیمز نسبیت، آیدان ترنر و ... دیگر بازیگران این دو فیلم هستند.


رمان «هابیت» نوشته جی آر. آر. تالکین 60 سال پیش از «ارباب حلقه‌ها» روی می‌دهد. داستان متمرکز بر ماجراهای بیلبو باگینز است، یک هابیت که در میان‌زمین زندگی می‌کند و برای پیدا کردن گنجینه‌ای که یک اژدها به نام اسموگ از آن محافظت می‌کند، راهی سفری پرخطر می‌شود. این کتاب اولین بار سال 1937 منتشر شد.


جکسون سال 2004 برای فیلم «بازگشت پادشاه» آخرین بخش سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» برنده سه جایزه اسکار شد. مجموع فروش این سه‌گانه که «یاران حلقه» و «دو برج» دو فیلم دیگر آن هستند، حدود سه میلیارد دلار بود.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=44771_692.jpg


بازی بزرگان ادامه دارد

سینما - «گتسبی بزرگ»، «مرشد»، «زندگی پی» و «امپراتوری مون‌رایز» برخی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی سال 2012 هستند.


حسین عیدی‌زاده: وودی آلن، برادران کوئن، استیون اسپیلبرگ، پل تامس اندرسن، آنگ لی، باز لورمان و وس اندرسن تعدادی از کارگردان‌های مطرح سینما هستند که سال 2012 با فیلم‌های جدید خود به سینما بازمی‌گردند. آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی تعدادی از فیلم‌های مهم است که در این سال روی پرده می‌روند.



«گتسبی بزرگ»


اقتباسی هالیوودی از «گتسبی بزرگ» نوشته اف. اسکات فیتزجرالد که یکی از مهم‌ترین آثار ادبی معاصر آمریکاست. فیلم داستان جی گتسبی (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو)، میلیونری است که غم عشق ازدسته‌رفته‌اش، دیزی (با بازی کری مالیگان) را می‌خورد. وقتی دوباره سروکله دیزی در زندگی جی گتسبی پیدا می‌شود، این میلیونر با کمک دوست جدیدش نیک کاراوی (با بازی توبی مگوایر) سعی می‌کند گذشته را جبران کند...



فیلم جدید باز لورمان، کارگردان «مولن روژ» در کمال تعجب به صورت سه‌بعدی فیلمبرداری شده است. فیلم قبلی لورمان «استرالیا» با بازی نیکول کیدمن و هیو جکمن بود که نه نظر مثبت منتقدان را به همراه داشت و نه در گیشه طبق پیش‌بینی‌ها عمل کرد. با این حال حضور ستاره‌های سینما برگ برنده «گتسبی بزرگ» و داستان جذاب عاشقانه آن است.




لورمان در این فیلم 127 میلیون دلاری پس از بیش از 10 سال (از زمان ساخت «رومئو و ژولیت») دوباره با دی‌کاپریو همکار شده است. این اولین فیلم هالیوودی کری مالیگان است.



لورمان سبک بصری خیره‌کننده خود را دارد و باید منتظر ماند دید نتیجه کارش در «گتسبی بزرگ» که کریسمس 2013 روی پرده می‌رود چه شده است.



«او عاشق من است»


نویسنده‌ای که به بن‌بست رسیده زنی خیالی را خلق می‌کند و همین موجب می‌شود به موفقیت برسد، اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که واقعا عاشق زن می‌شود. این داستان فیلم جدید جاناتان دیتن و والری فریس، کارگردان‌ها و نویسندگان فیلم دوست‌داشتنی «لیتل میس سانشاین» است.



این دو پس از منتفی شدن ساخت سه پروژه «معلم سختگیر»، «آدم‌های سوخته» و «اراده» بالاخره موفق شدند نظر کمپانی فاکس سرچ‌لایت را با فیلمنامه «او عاشق من است» نوشته زوئی کازان جلب کنند. کازان بازیگر فیلم مستقل «دختر منفجرشده» است.



در «او عاشق من است» این زوج هنری دوباره با پل دانو، بازیگر «لیتل میس سانشاین» همراه شده‌اند و به نظر می‌رسد فیلم حال و هوای آثار چارلی کافمن (نویسنده «جان مالکوویچ بودن» و «اقتباس») را داشته باشد. نکته جالب اینکه فیلمنامه «او عاشق من است» نوشته کازان است که با نمایشنامه «ما اینجا زندگی» می‌کنیم در تئاتر نامی برای خودش دست‌وپا کرده و همین بسیاری را متوجه فیلم کرد است.



آنت بنینگ، آنتونیو باندراس، استیو کوگان و الیوت گولد دیگر بازیگران این فیلم هستند. فیلم احتمالا پس از حضور در جشنواره‌های سینمایی، پاییز سال 2012 روی پرده برود.



«درون لوین دیویس»


داستان فیلم جدید برادران کوئن در دنیای موسیقی محلی در گرینویچ ویلج شهر منهتن در دهه 1960 می‌گذرد. این منطقه محل ظهور باب دیلن است و داستان از زاویه دید لوین دیویس (با بازی اسکار ایساک) روایت می‌شود که دوست دیلن بوده. او که استعداد غریبی در خوانندگی و نواختن گیتار داشته هرگز به آنچه لایقش بود نرسید.



دلیل انتظار برای دین این فیلم برادران کوئن هستند، فیلمسازهایی که هم منتقدان آنها را دوست دارند و هم تماشاگران عادی؛ فیلم قبلی آن ها «شهامت» بود که به فروش بسیار خوبی رسید و در چند رشته نامزد اسکار بود، این دو با فیلم «پیرمردها کشوری ندارند» جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی را هم گرفتند.



در فیلم جدید برادران کوئن جان گودمن، اف. موری آبراهام، جاستین تیمبرلیک و کری مالیگان بازی می‌کنند. فیلم اواخر پاییز 2012 روی پرده می‌رود.



«لینکلن»


دانیل دی- لوییس در فیلم زندگی‌نامه‌ای «لینکلن» که در ریچموند در ایالت ویرجینیا فیلمبرداری شده، نقش آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا را بازی می‌کند.



گروهی بازیگر مطرح شامل جوزف گوردون-لویت، سالی فیلد، تامی لی جونز، جان هاوکز، جیمز اسپیدر، تیم بلیک نلسن، هال هالبروک و دیوید استراترن در «لینکلن» بازی می‌کنند. داستان این فیلم 100 میلیون دلاری بر مبنای کتاب «گروه رقبا» نوشته دوریس کرنز گودوین است که سال 2005 منتشر شد. فیلمنامه را تونی کوشنر نوشته است.




داستان بر تقابل سیاسی لینکلن و مردان پرقدرت کابینه‌اش درمورد لغو برده‌داری و در سال‌های پایانی جنگ داخلی آمریکا متمرکز است. فیلم کریسمس سال 2012 اکران می شود.



«بینوایان»


این فیلم نسخه سینمایی نمایشی موزیکال براساس رمان معروف ویکتور هوگو است و ماجرای محکومی را روایت می‌کند که در آستانه انقلاب فرانسه از زندان می‌گریزد. فیلم را تام هوپر کارگردانی می کند که با «گفتار پادشاه» به شهرت رسید. «بینوایان» از همین حالا یکی از بخت‌های اسکار 2013 است.



در فیلم ستاره‌های بزرگی مثل هیو جکمن، راسل کرو، آن هاتاوی، ساشا بارون کوهن و ادی ردماین بازی می‌کنند. احتمالا تیلور سوئیفت و آماندا سیفرید نیز در این فیلم نقش‌هایی داشته باشند.



تهیه کنندگان امیدوار هستند «بینوایان» یک «9» دیگر نباشد. «9» ساخته راب مارشال بازسازی نمایش موزیکال «9» براساس فیلم «هشت و نیم» ساخته فدریکو فللینی بود که با وجود حضور بازیگران مطرح شکست خورد، هرچند فیلم جذابیت‌های بسیاری داشت و بسیار خوش‌ساخت بود.



فیلم هفتم دسامبر روی پرده می‌رود.



«زندگی پی»


فیلم جدید آنگ لی داستان پی پاتل، پسری جوان است که پس از غرق شدن کشتی که سوار آن بوده، خود را در یک قایق کوچک در کنار یک ببر بنگال می‌بیند...



پیش از آنگ لی کارگردان‌های مطرحی مثل ژان-پیر ژونه، آلفونسو کوآرون و ام. نایت شیامالان کاندید کارگردانی فیلم بودند اما در نهایت این پروژه که براساس رمان پرفروشی به همین نام ساخته می‌شود به آنگ لی سپرده شد.



فیلم به صورت سه‌بعدی ساخته می‌شود و سراج شارما، ژرار دوپاردیو، عرفان خان و توبی مگوایر در آن حضور دارند. آنگ لی که با ساختن «کوهستان بروکبک» چند جایزه اسکار به خانه برد امیدوار است پس از شکست «Taking Woodstocck» با این فیلم به روزهای اوج خود بازگردد.



فیلم 12 دسامبر سال 2012 روی پرده می‌رود.



«مُرشد»


فیلم جدید پل تامس اندرسن داستان روشنفکری کاریزماتیک (با بازی فیلیپ سیمور هافمن) است که پس از بازگشت از جنگ جهانی دوم یک سازمان مذهبی راه می‌اندازد و کارگردان جوانی (با بازی خواکین فینیکس) را با خود همراه می‌کند.



پل تامس اندرسن در 15 سال گذشته تنها پنج فیلم ساخته و با همین فیلم‌ها به شهرت و موفقیت بسیاری رسیده است. تقریبا پنج سال از زمان ساخت «خون به پا می‌شود»، آخرین فیلم او که بسیاری شاهکار توصیفش کردند می‌گذرد و بسیاری منتظر جدیدترین فیلم او هستند.




به نظر می‌رسد فیلم براساس زندگی ال. ران هوبارد ساخته شده که فرقه مذهبی ساینتولوژی را راه انداخت. خواکین فینیکس که خودش را بازنشسته کرده بود چنان از فیلمنامه خوشش آمد که به پروژه پیوست. ایمی آدامز و لارا درن دیگر بازیگران فیلم هستند.



تامس اندرسن با «شب‌های بوگی»، «مگنولیا» و «خون به پا می‌شود» نشان داده میراث‌دار سبک روایی و بصری رابرت آلتمن و مارتین اسکورسیزی و البته استنلی کوبریک است. فیلم یکی از بخت‌های اصلی اسکار است و اواخر پاییز 2012 روی پرده می‌رود.



«امپراتوری مون‌رایز»


فیلم جدید وسن اندرسن داستان دختر و پسری است که در دهه 1960 از شهری کوچک فرار می‌کنند و در این بین زندگی اهالی این شهر دگرگون می‌شود. این اولین فیلم اندرسن است که داستانش در زمان معاصر نمی‌گذرد و گفته می‌شود ترکیبی از آثار مارتین اسکورسیزی و ساتیاجیت رای است.



فیلم‌های وس اندرسون (مثل «دارجلینگ لیمیتد» و «خانواده باشکوه تننبام») همگی از نظر روایی و بصری مهر این کارگردان جوان را بر خود دارند. در فیلم جدید او بروس ویلیس، ادوارد نورتن، فرانسیس مک‌دارمند، تیلدا سوینتن و هاروی کایتل و البته بیل موری و جیسن شوارتزمن، دو بازیگر محبوب اندرسن بازی می‌کنند.




فیلمنامه را اندرسن به همراه رومن کاپولا، پسر فرانسیس فورد کاپولا نوشته است. آخرین فیلم اندرسن انیمیشن جذاب «آقای فاکس شگفت‌انگیز» بود. فیلم 25 مه 2012 روی پرده می‌رود و احتمالا در جشنواره فیلم کن هم به نمایش درمی‌آید.



«گِل»


داستان جذاب یک مرد فراری و پسری 14 ساله، پسر به مرد کمک می‌کند از جزیره‌ای در می‌سی‌سی‌پی فرار کند، از دست قانون و جایزه‌بگیرها بگریزد و در نهایت به محبوب خود برسد. فیلم را جف نیکلوز ساخته که سال 2011 با فیلم مستقل «پناه بگیر» بسیاری را متوجه خود کرد.



فیلم اول نیکولز که کمتر دیده شده اما بسیار استادانه است «داستان‌های شات‌گان» نام دارد. دو فیلم اول نیکولز او را به عنوان صدایی جدید در سینمای مستقل معرفی کرده است. نقش اصلی فیلم او را متیو مکاناهی بازی می‌کند که فیلم‌های متفاوتی از او از جمله «پسر روزنامه فروش»، «برنی» و «جوئی آدمکش» در انتظار اکران هستند.



«گِل» داستانی جذاب درمورد عشق است و تای شرایدن که با بازی در نقش جوانی شان پن در «درخت زندگی» به شهرت رسید، در اینجا نقش پسر 14 ساله را بازی می‌کند. بازیگر زن فیلم ریس ویترسپون است. مایکل شانن که دوست نیکولز است در این فیلم نیز بازی می‌کند، این دو در «پناه بگیر» همکاری کردند.



فیلم احتمالا پس از حضور در جشنواره‌های سینمایی، در فصل جوایز سال آینده روی پرده می‌رود.



«نرون ویلون ‌زد»


داستان پروژه جدید وودی آلن در رُم دوران معاصر روی می‌دهد و گفته می‌شود اقتباسی آزاد از کتاب «دکامرون» نوشته جووانی بوکاچیو نویسنده قرن 14 میلادی ایتالیایی است که از 100 داستان تشکیل شده است. فیلم چهار داستان را روایت می‌کند؛ دو داستان درمورد شخصیت‌هایی آمریکایی در رم است و دو داستان دیگر درمورد شخصیت‌هایی ایتالیایی است.



الک بالدوین، روبرتو بنینی، پنه‌لوپه کروز، جودی دیویس، جسی آیزنبرگ، گرتا گرویگ و الن پیج در «نرون ویولن زد» بازی کرده‌اند. آلن فیلمنامه را نوشته و خودش هم نقشی در فیلم دارد. او از سال 2006 و «خبر داغ»‌ در فیلمی مقابل دوربین نرفته بود.



آلن که سال 2011 با فیلم «نیمه‌شب در پاریس» به موفقیت تجاری رسید و منتقدان هم فیلمش را بسیار تحسین کردند امید دارد با «نرون ویولن زد» این موفقیت را تکرار کند. فیلم احتمالا در جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید و تابستان 2012 اکران می‌شود.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=44771_692.jpg

چهار فیلمساز بزرگ به سینما می‌آیند

سینما - «در راه»، «تدفین»، «زنگار واستخوان» و «وحشی‌ها» از جمله فیلم‌های مطرحی هستند که در سال 2012 روی پرده می‌روند.

حسین عیدی‌زاده: فرانسیس فورد کوپولا (به عنوان مدیرتولید)، ترنس مالیک، ژاک اودیار و الیور استون از جمله چهره‌های مطرحی هستند که در سال 2012 فیلم‌های جدید خود را روی پرده می‌فرستند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به تعدادی از فیلم های مطرح سال 2012.


«در راه»

پس از مدت‌ها اقتباس سینمایی رمان جک کروئک ساخته شد، این رمان یکی از مهم‌ترین آثار معاصر ادبیات آمریکا است و داستان دو شاعر به نام‌های سال پارادایس و دین موریارتی است که سراسر کشور را در جستجوی خود زیر پا می‌گذراند و از این طریق جامعه آمریکا به تصویر کشیده می‌شود.


فرانسیس فورد کوپولا از میانه دهه 1970 می‌خواست این فیلم را بسازد که نشد. تا اینکه سال 2005 پروژه به دست والتر سالس برزیلی افتاد و قرار شد کوپولا مدیرتولید این پروژه باشد. در این فیلم گرت هدلاند و سم رایلی نقش‌های اصلی را بازی کرده‌اند و بازیگرانی معروفی مثل کریستن دانست، کریستن استیوارت، ویگو مورتنسن، ایمی آدامز و استیو بوشمی در فیلم حضور دارند.


والتر سالس با ساختن «خاطرات موتورسیکلت» (درمورد دوستی چه‌گوارا و فیدل کاسترو در روزهای پیش از انقلاب کوبا) به شهرت رسید اما ورود او به سینمای آمریکا با فیلم ترسناک «آب تاریک» بسیاری را ناامید کرد. او امیدوار است با «در راه» دوباره نظر منتقدان را به خود جلب کند.

فیلم احتمالا در جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید.


«فقط خدا می‌بخشد»

گانگستری (با بازی رایان گاسلینگ) به بانگ‌کوک تبعید شده است و در آنجا یک آژانس تاکسی تلفنی دارد، اما این آژانس پوششی برای کارهای خلاف او و قاچاق موادمخدر است. پس از اینکه پلیسی تایلندی برادر او را می‌کشد، گانگستر تحت تاثیر مادرش (کریستین اسکات توماس) راهی انتقام از آن پلیس می‌شود.


همکاری دوباره رایان گاسلینگ با نیکلاس ویندینگ رفن پس از فیلم مستقل موفق «راندن» همان مضمون اگزیستانسیالیستی «راندن» را در ژانر اکشن دنبال می‌کند. گاسلینگ فیلمنامه را «غریب‌ترین» اثری که خوانده توصیف کرده است. فیلمنامه را خود ویندینگ رفن نوشته است و لری اسمیت که فیلم «برانسن» را برای ویندینگ رفن فیلمبرداری کرد، این پروژه جدید را فیلمبرداری می‌کند. آهنگساز «راندن» یعنی کلیف مارتینز نیز در «فقط خدا می‌بخشد» هم دوباره با ویندینگ رفن همکار شده است.


فیلمبراداری این فیلم پنج میلیون دلاری ادامه دارد و احتمالا اواخر سال 2012 روی پرده می‌رود.


«تابستان رد هوک»

فیلم داستان پسری سیاه‌پوست اهل آتلانتا است که زندگی‌اش با ورود در پروژه مذهبی رِد هوک در بروکلین دگرگون می‌شود. در این بین او باید با پدربزرگش که واعظی بسیار سختگیر است کنار بیاید.


اولین فیلم اسپایک لی، کارگردان معترض سیاه‌پوست از سال 2008 و ساختن «معجزه در سینت آنا» بار دیگر او را به جامعه بروکلین و زندگی سیاه‌پوستان آن می‌برد. گفته می‌شود فیلم دنباله «کار درست را انجام بده» است، فیلمی که اسپایک لی را به شهرت رساند. البته مسیر داستانی «تابستان رد هوک» کاملا متفاوت است.


فیلم احتمالا در جشنواره فیلم ساندنس روی پرده برود.


«زنگار و استخوان»

اقتباسی از مجموعه داستان کوتاه سال 2005 کریگ دیویدسن داستان دنیایی است خالی از انسانیت، دنیایی که در آن مشت‌زن‌های جایزه‌بگیر، شرط‌بندی روی سگ‌های وحشی و انواع اعتیاد حکمرانی می‌کنند.


فیلم جدید ژاک اودیار، کارگردان فرانسوی فیلم‌های «لبم را بخوان» و «The Beat That My Heart Skipped» که با فیلم «یک پیغام بر» جایزه بزرگ کن را از آن خود کرد نگاهی تلخ به دنیای معاصر می‌اندازد. اودیار که یکی از استعدادهای جدید سینمای غیرهالیوودی است فیلم خود را ترکیبی از داستان‌های پرتعلیق و داستان عاشقانه توصیف کرده است.


ماریون کوتیار فرانسوی که با فیلم «زندگی به رنگ صورتی» اسکار بهترین بازیگر زن را به خانه برد و در فیلم‌های معروفی چون «آغاز» و «9» بازی کرده است یکی از نقش‌های اصلی «زنگار و استخوان» را بازی می‌کند.


فیلمبراداری فیلم نوامبر 2011 به پایان رسید، فیلم احتمالا در جشنواره فیلم کن روی پرده می‌رود.


«وحشی‌ها»

فیلم جدید الیور استون داستان دو قاچاقچی موادمخدر است که در مرز مکزیک مشغول کار هستند، ربوده شدن یکی از همکاران این دو، زندگی‌اشان را دستخوش تغییراتی می‌کند.


الیور استون یکی از جنجالی‌ترین کارگردان‌های سینمای آمریکا در 10 سال گذشته بیشتر متوجه سیاستمداران بوده و فیلم‌های داستانی درمورد حادثه 11 سپتامبر و جرج دبیلو. بوش و وال استریت ساخته است. اما او همیشه کارگردانی سیاسی نبوده و مثال آن «پیچ تند» با بازی شان پن است که یک نئونوآر متفاوت بود.


او با «وحشی‌ها» کمی از دنیای سیاست فاصله گرفته و حضور بازیگرانی چون اوما تورمن، سلما هایک، بنیسیو دل تورو، جان تراولتا، امیل هیرش و دمین بشیر انتظارات از فیلم او را بالا برده است.


فیلم 28 سپتامبر روی پرده می‌رود و احتمالا در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درمی‌آید.


«هفت روانی»

داستان فیلم جدید مارتین مک‌دانا ماجرای یک نویسنده است که به بن بست رسید و کم کم درگیر ماجرای سرقت سگ یک تبهکار پلید و قدرتمند می‌شود.


مک‌دانا نمایشنامه‌نویس معروف ایرلندی با اولین فیلم خود یعنی «شش تیرانداز» اسکار بهترین فیلم کوتاه را به خانه برد و با فیلم دومش «در بروژ» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه شد. او در سومین فیلم بلند خود با سام راکول و کرستوفر واکن همکاری می‌کند، دو بازیگری که در نمایش «بریدن دست در اسپوکن» برای مک‌دانا بازی کرده بودند.


از طرفی کالین فارل که در فیلم «در بروژ» یکی از نقش‌های اصلی را بازی می‌کرد در «هفت روانی» هم بازی می‌کند و وودی هارلسون نقش تبهکار قدرتمند فیلم را بازی می‌کند که با ربوده شدن سگش دیوانه می‌شود. مک‌دانا به دلیل دیالوگ‌های نیشدارش، طنز غریب آثارش و سبک بصری جذابش شهرت دارد.


فیلم اواخر سال 2012 روی پرده می‌رود.


«استوکر»

فیلم جدید پارک چان ووک داستان دختری نوجوان (با بازی میا واسیکوسکی) است که عزادار مرگ پدرش است، با آمدن عموی مرموزش به شهر (با بازی متیو گود) قتل‌هایی در آنجا رخ می‌دهد و دختر نوجوان حدس می‌زند قتل‌ها به عموی او ربط دارد.


فیلم جذابیت‌های بسیاری دارد؛ پاک چان ووک کارگردان کره‌ای فیلم‌های معروف و خشنی مثل «پیر پسر» و «خانم انتقام» است، فیلمنامه را ونتورث میلر نوشته که در سریال «فرار از زندان» نقش اصلی را بازی می‌کرد، ریدلی و تونی اسکات فیلم را تهیه کرده‌اند و فیلیپ گلس، آهنگساز «ساعت‌ها» موسیقی آن را ساخته است.


از طرف دیگر نیکول کیدمن نقش مادر دختر نوجوان را بازی می‌کند و گفته می‌شود فیلم حال و هوای «دراکولای برام استوکر» فرانسیس فورد کوپولا را دارد و «استوکر» عنوان فیلم از همین جا آمده است. تاریخ اکران فیلم هنوز مشخص نشده است.


«زیر پوست»

فیلم براساس رمان اول میشل فیبر ساخته شده که در سریال کوتاه «گلبرگ سفید و قرمز» بازی می‌کند. فیلم داستان ایسرلی (با بازی اسکارلت جوهانسن) است که موجود غیرزمینی است و به زمین آمده تا از گوشت ساکنان زمین برای اهالی سیاره خود ببرد.


موضوع فیلم خیلی عجیب و غریب است اما اگر بدانیم جاناتان گلیزر آن را ساخته همه چیز روشن می‌شود. گلیزر با فیلم «تولد» با بازی نیکول کیدمن و داستان عجیبش به شهرت رسید. گلیزر کارگردان کم‌کار اما جالبی است که گفته این فیلم درواقع ادای دینی به «انواع» ساخته راجر دونالدسن است.


فیلم نگاهی طنزآمیز به مقوله بیگانگان فضایی دارد. فیلم احتمالا ماه ژوئیه روی پرده می‌رود.


«تدفین»

فیلم جدید ترنس مالیک کاملا در رمزوراز ساخته شده است و حتی مشخص نیست «تدفین» نام نهایی آن باشد. فیلم داستان یک فعال در زمینه امور بشردوستانه است که به پاریس می‌رود و عاشق زنی اروپایی می‌شود. او پس از بازگشت به محل زندگی‌اش در اوکلاهما و ازدواج با زن دچار شک و تردیدهایی می‌شود.


ترنس مالیک پس از «درخت زندگی» که با آن نخل طلای کن را برد دوباره سراغ موضوعی نیمه‌زندگینامه‌ای رفته است. مالیک هم در پاریس با همسرش آشنا شده است و پس از بازگشت به محل زندگی‌اش از او جدا شد. گفته می‌شود فیلم تجربی‌تر از «درخت زندگی» است.


بازیگران مطرحی مثل بن افلک، ریچل مک‌آدامز، خاویر باردم، مایکل شین و جسیکا چاستین در فیلم بازی می‌کنند. فیلم به احتمال بسیار در جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=44771_692.jpg

فیلمسازان مولف سینما را تسخیر می‌کنند

سینما - آلن رنه، میشائل هانکه و عباس کیارستمی از جمله فیلمسازان مولف هستند که فیلم‌های جدیدشان در سال 2012 روی پرده می‌رود.

حسین عیدی‌زاده: سالی که گذشت سال پرباری برای فیلمسازان مولف و غیرانگلیسی زبان بود، فیلم‌هایی مثل «جدایی نادر از سیمین»، «اسرار لیسبون»، «عمو بونمی که می‌تواند زندگی‌های گذشته را به یاد بیاورد»، «لو آور» و «روزی روزگاری در آناتولی» در میان فهرست‌های 10 فیلم برتر سال 2011 جایی برای خود بازکردند و فیلم «هنرمند» محصول فرانسه یکی از بخت‌های اصلی اسکار بهترین فیلم امسال است.

آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی برخی از مهم‌ترین آثار فیلمسازان مولف و غیرانگلیسی‌زبان است که سال 2012 روی پرده می‌روند. فقط باید به یک نکته اشاره شود که فیلم‌های جدید وونگ کار وای («اساتید بزرگ») و ژاک اودیار («زنگار و استخوان») به دلیل امکان قوی اکران گسترده پیشتر در دیگر بخش‌های نگاهی به فیلم‌های سال 2012 معرفی شده‌اند.

«آدمکش»

داستان فیلم جدید هو هسیائو-هسین در چین قرن هجدهم می‌گذرد و ماجرای زن آدمکشی است که می‌خواهد از این کار دست بکشد اما با خشم رئیسش روبرو می‌شود. هسیائو-هسین سال‌ها بود که می‌خواست این داستان را فیلم کند، اما نشد. اکنون به نظر می‌رسد این پروژه امسال واقعا به ثمر برسد.


شو کویی و چانگ چن قرارداد بازی در فیلم را بسته‌اند و فیلمنامه را خود هسیائو-هسین براساس یک داستان کوتاه نوشته پی ژینگ نوشته است، البته داستان فانتزی این نویسنده در قرن نهم می‌گذرد.


آخرین فیلم به نمایش درآمده از هسیائو-هسین «پرواز بادکنک قرمز» با بازی ژولیت بینوش بود که سال 2007 اکران شد. این کارگردان با فیلم‌های «سه بار»، «مامبو هزاره»، «گل‌های شانگهای» و «بدرود جنوب، بدرود» نامزد نخل طلای کن بوده و با «در دستان استاد خیمه‌شب بازی» برنده جایزه هیئت داوران کن شده است.


هنوز زمان اکران این فیلم مشخص نشده است.


«خانه بزرگ»

ماتئو گارونه با ساخت «گومورا» به شهرت رسید و امسال با فیلم «خانه بزرگ» به سینما برمی‌گردد. خط داستانی فیلم محرمانه بوده و فاش نشده، اما گفته می‌شود ماجرای فیلم هجویه‌ای طنزآمیز بر برنامه‌های واقع‌نمای تلویزیونی است.


گارونه سال 2008 با ساختن «گومورا» که نگاهی دقیق به زندگی مافیایی شهر ناپل می‌انداخت برنده جایزه بزرگ جشنواره کن شد، هرچند او پیش از «گومورا» نزدیک به 10 سال بود که در سینمای هنری ایتالیا فیلمسازی می‌کرد.


گارونه فیلمنامه «خانه بزرگ» را به همراه اوگو چیتی و ماسیمو گادیوسو نوشته که قبلا هم در نوشتن «گومورا» با او همکاری کرده‌اند. یکی از نقش‌های اصلی فیلم را کلادیا جرینی بازی می‌کند که در «مصائب مسیح» مل گیبسن بازی کرده بود. گفته می‌شود فیلم حال و هوای «نمایش ترومن» را دارد.


فیلم احتمالا در جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید.


«اسیرشده»

داستان ترز بورگون، فعال فرانسوی در امور بشردوستانه که در فلیپین به اسارت یک گروه افراطی درمی‌آید، فیلم جدید بریلیانته مندوزا است که با «سرویس» و «کیناتای» در کن به شهرت رسید.


مندوزا شاید مهم‌ترین نام حال حاضر سینمای فیلیپین باشد، این کارگردان از سال 2005 تاکنون 9 فیلم ساخته است. دو فیلم آخر او «لولا» و «کیناتای» بودند که دومی در میان جنجال‌های بسیار جایزه بهترین کارگردانی کن را از سوی هیئت داوران به ریاست ایزابل هوپر بازیگر مطرح فرانسوی دریافت کرد.


هوپر حالا در فیلم جدید مندوزا نقش اصلی را بازی می‌کند و این مسئله به محبوبیت مندوزا کمک خواهد کرد و شاید خاطره جنون و گستاخی جاری در فیلم‌های اول او را محو کند.


فیلم قرار است در جشنواره فیلم برلین به نمایش دربیاید.


«پایان»

داستان فیلم جدید عباس کیارستمی در ژاپن می‌گذرد و ماجرای دوستی یک دانش آموز با استاد دانشگاهش است. بسیاری به فعالیت کیارستمی در خارج از ایران مظنون بودند و حس می‌کردند او دیگر نتواند فیلمی درخور بسازد، اما «کپی برابر اصل» خلاف این را نشان داد.


«کپی برابر اصل» در جشنواره کن سال 2010 به نمایش درآمد و با واکنش مثبت منتقدان همراه شد و به یکی از نام‌های ثابت فهرست 10 فیلم برتر سال منتقدان تبدیل شد. «پایان» در توکیو و یوکوهاما فیلمبرداری شده و جز این اطلاعاتی درمورد فیلم در دسترس نیست.


فیلم در جشنواره کن به نمایش درمی‌آید.


«گبو و سایه»

فیلم جدید مانوئل دی ‌اولیویرا در آستانه 104 سالگی براساس نمایشنامه‌ای از رائول براندائو ساخته شده و داستان پدری فقیر در قرن نوزدهم است که برای دفاع از پسر فراری از چنگ قانونش، جان خود را به خطر می‌اندازد.


شاید دی اولیویرا تنها فیلمساز صدوچند ساله سینما باشد که همچنان کار می‌کند، او از دوران سینمای صامت تا کنون در سینما فعالیت داشته و ویژگی اصلی آثارش قاب‌های درخشان آن‌هاست. او در فیلم جدیدش سراغ دو تن از بازیگران سالخورده و کهنه‌کار سینما رفته است؛ کلودیا کاردیناله (بازیگر «هشت و نیم» فدریکو فللینی) و ژان مورو (بازیگر «ژول و ژیم» فرانسوا تروفو).


فیلم آخر او «مورد عجیب آنجلیکا» بود که با آن وارد وادی سوررئالیسم شده بود بسیاری را متوجه تصاویر خود کرد، اما به نظر می‌رسد فیلم جدید داستانی زمینی‌تر دارد.


فیلمبرداری فیلم تمام شده و احتمالا در جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید.


«موتورهای مقدس»

ماجرای فیلم در آینده‌ای نزدیک رخ می‌دهد، مردی بین چند دنیای موازی در سفر است و در هرکدام یک هویت دارد؛ هیولا، قاتل، مدیرعامل و پدر خوب خانواده.


لئو کاراکس بسیار کم‌کار است اما بدون شک یکی از مهم‌ترین فیلمسازان حال حاضر فرانسه است. آخرین کار او ساختن یکی از اپیزودهای فیلم «توکیو» در کنار میشل گوندری و بونگ جون-هو بود. او از سال 1999 و ساختن فیلم جنجالی «پولا ایکس» فیلم بلند دیگری نساخته است. حتی «پولا ایکس» هم با فاصله هشت ساله از فیلم محبوب منتقدان او یعنی «عشاق روی پل» ساخته شده بود.


«موتورهای مقدس» فیلمی بسیار جاه‌طلبانه است و بازیگران رنگارنگی هم دارد از دنی لاوان همکار همیشگی کاراکس بگیر تا ادیت اسکوب که در فیلم کلاسیک «چشمان بدون چهره» ژرژ فرانژوا بازی کرده بود و ایوا مندز، بازیگر فیلم‌های «سریع و خشمگین».


احتمال حضور فیلم در جشنواره فیلم کن پایین است اما کاراکس در این جشنواره بسیار محبوب است!


«شام آخر»

نام لو چوآن برای مخاطبان ایرانی چندان آشنا نیست، اما این کارگردان چینی با فیلم تلخ «شهر زندگی و مرگ» توجه بسیار از منتقدان را به خود جلب کرده است. فیلمی با قاب‌بندی‌های استادانه که ماجرای نبرد نانجینگ را روایت می‌کرد.


«شام آخر» ماجرای بزمی افسانه‌ای در دروازه هونگ در 206 سال قبل از میلاد مسیح است و داستان دو فرمانده در حال جنگ است که در جشنی سنتی با هم دیدار می‌کنند اما یکی از آن‌ها قصد جان دیگری را دارد.


چوآن یکی از استعدادهای جوان سینمای چین است و بسیار هم محبوب است. او با اینکه در فیلم جدیدش به دنیای افسانه‌ها سفر کرده، اما رویکردی کاملا واقع‌گرایانه به موضوع خود دارد و همین بسیاری را منتظر فیلم ساخته که انتظار می‌رود تعداد صحنه‌های اکشن آن حداقلی باشد و بیشتر حال و هوای آثار ماساکی کوبایاشی را داشته باشد.


فیلم احتمالا در جشنواره ونیز یا سن سباستین به نمایش دربیاید، چوآن سال 2009 با «شهر زندگی و مرگ» برنده جایزه اصلی سن سباستین شد.


«به هر حال لارنس هستم»

فیلم ماجرای لارنس و نامزدش فرد است، لارنس در تولد 30 سالگی تصیم مهم خود را برای فرد فاش می‌کند، آیا این دو می‌توانند همچنان یکدیگر را دوست داشته باشند؟


زاویه دولان تنها 22 سال دارد اما با اولین فیلمش «من مادر خود را کشتم» در سن 19 سالگی در جشنواره فیلم کن حضور داشت و بسیاری را به سینمای خود علاقه‌مند کرد. فیلم دوم او «نبض» نام داشت که باز هم در کن به نمایش درآمد و بسیار مورد تحسین قرار گرفت.


در فیلم جدید او ناتالی بی و سوزان کولمن بازی می‌کنند و نسبت به دو فیلم قبلی دولان حال و هوایی زنانه‌تر است. فیلم احتمالا در جشنواره فیلم کن به نمایش دربیاد.


«عشق»

میشائل هانکه بی شک یکی از مهمترین فیلمسازان سینمای معاصر است. آثاری چون «بازی‌های مفرح»، «ویدئوی بنی»، «معلم پیانو»، «پنهان» و «روبان سفید» همچون جواهر در کارنامه او می‌درخشند. هانکه فیلمسازی است که نگاه سرد و نافذش به زندگی انسان معاصر شهره خاص و عام است.


این کارگردان در فیلم جدیدش «عشق» داستان آن (امانوئل ریوا) را روایت می‌کند، پیرزنی که پس از حمله قلبی فلج می‌شود و این مسئله شوهر او ژرژ (ژان-لویی ترینتینان) و دخترش (ایزابل هوپر) را سخت تحت تاثیر قرار می‌دهد.


فیلم ابتدا «این دو» نام داشت اما پس از اینکه هانکه فیلم «دور از او» ساخته سارا پلی با داستان مشابه را دید، همه چیز را تغییر داد. «عشق» فیلم مهمی در کارنامه هانکه است چراکه نشانی از موضوعات موردعلاقه او چون خشونت، رسانه، فیلم/ویدیو در آن دیده نمی‌شود و کاملا رنگ و بویی احساسی دارد.


فیلم حتما در جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید، در 15 سال گذشته به جز بازسازی «بازی‌های مفرح» تمام فیلم‌های این کارگردان در کن به نمایش درآمده‌اند.


«بهشت / در سلول»

اولریخ سیدل یکی از فیلمسازان غریب سینمای آلمان است که در سینمای مستند و داستانی ید طولایی دارد و مستندهایش با موضوع دنیای مُد، مهاجرت و زندگی سالمندان بسیار مشهور هستند. او در سینمای داستانی با «روزهای سگی» به شهرت رسید که زندگی چند شخصیت را در روزهای گرم تابستان آلمان روایت می‌کرد. او با ساختن شاهکارش یعنی «صادرات / واردات» در سال 2007 که نگاهی عمیق بر تنهایی انسان معاصر می‌انداخت خودش را در سینمای داستانی تثبیت کرد.


فیلم «بهشت / در سلول» داستان سه زن است که هر کدام زندگی و دغدغه‌ای متفاوت از دیگری دارد و قرار است مطالعه‌ای باشد در باب اهالی اتریش و خانه/سلول‌های آن‌ها و مطمئنا فیلم سرخوشانه و شاد نیست. هنوز عنوان بخش سوم مشخص نیست، اما دو بخش دیگر «بهشت» و «در سلول» عناوینی بسیار کنجکاوکننده هستند.


احتمالا فیلم در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش دربیاید.


«Post Tenebras Lux»

فیلم جدید کارلوس ریگاداس را به یک نقاشی اکسپرسیونیستی تشبیه کرده‌اند، فیلم داستانی شبه‌زندگینامه‌ای دارد و درمورد احساسات، خاطرات، رویاها، آرزوها و ترس‌های کارگردان آن است.


کارلوس ریگاداس با نماهای خیره‌کننده‌اش شهرت دارد و مارک تجاری او خط داستانی بسیار کمرنگ و بررسی زندگی آدم‌های گوشه‌گیر و عجیب‌وغریب است. او با ساختن «نبرد در بهشت» در جشنواره فیلم کن به شهرت رسید و آخرین فیلمش «نور خاموش» نام داشت که برنده جایزه هیئت داوران کن شد و مارتین اسکورسیزی از آن بسیار تعریف کرده است.


احتمال حضور فیلم در جشنواره ونیز بیشتر از حضور آن در جشنواره فیلم کن است.


«چیزی در هوا»

فیلم فضای انقلابی اوایل دهه 1970 را دارد و ماجرای دانش آموزی است که شیفته هنر است اما درگیر خشونت چپ‌گراها می‌شود. «چیزی در هوا» فیلم جدید الیویر آسایاس پس از «کارلوس» و «ساعات تابستان» است.


فیلم همزمان با ناآرامی‌ها حال حاضر در سراسر دنیا ساخته شده و فیلمبرداری آن در فرانسه، ایتالیا و بریتانیا صورت گرفته است. به گفته سازندگان فیلم درمورد حال و هوای انقلابی دهه 1970 در سراسر دنیا است.


آسایاس در جشنوراه فیلم کن بسیار محبوب است و سال گذشته هم که در جشنواره داور بوده پس عجیب نیست که فیلم در کن به نمایش دربیاید.


«هنوز چیزی ندیده‌اید»

فیلم جدید آلن رنه داستان چند بازیگر است که برای خواندن وصیت‌نامه یک نمایشنامه‌نویس تازه‌فوت‌شده در خانه او دور هم جمع می‌شوند.


آلن رنه کارگردان افسانه‌ای «هیروشیما عشق من» و «سال گذشته در مارین باد» است که سال 2009 با فیلم تجربی «علف وحشی» نشان داد در هشتاد و چند سالگی هم می‌تواند مخاطبان را شگفت‌زده کند و هنوز ترفندهای بسیاری برای غافلگیر کردن مخاطب دارد.


به نظر می‌رسد فیلم از نمایشنامه سال 1940 «اوریدایس» نوشته ژان آنوئیل الهام گرفته شده باشد که در آن یک بازیگر زن با افراد گروه بازیگری خود حکایت‌هایی دارد و پس از مرگ دوباره زنده می‌شود و بعد دوباره می‌میرد! یک داستان کاملا مفرح.


جدای از این تعدادی از بازیگران مطرح در «هنوز چیزی ندیده‌اید» بازی می‌کنند؛ آندره دوسولیه، سابی آزما، پی‌یر آردیتی، میشل پیکولی، کلود ریش و البته متیو آمالریک (بازیگر «اتاقک قواصی و پروانه»). شاید فیلم در آخرین دقایق به جشنواره فیلم برلین برود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا