واژه دسارا مشتق شده از واژه های سانسکریت داشا و حرا میباشد که به معنی حذف سرنوشت بد است. همچنین به ناوراتری هم معروف است و در سراسر هندوستان به اشکال مختلفی جشن گرفته میشود.

یزدفردا :ترجمه: مریم وزیری"واژه دسارا مشتق شده از واژه های سانسکریت داشا و حرا میباشد که به معنی حذف سرنوشت بد است.همچنین به ناوراتری هم معروف است و در سراسر هندوستان به اشکال مختلفی جشن گرفته میشود.

در شمال هند، روز آخر دسارا (ویجایا داشامی)،هندوان به این باورند که رام خدای شر (راوان) را شکست داده است تا همسر خود سیتا را نجات دهد. اگر به سمت شرق برویم، همه چیز در مورد دورگا پوجاست و برای ستایش الهه دورگا میباشد.

جشنواره دسارا که در اواخر سپتامبر تا اوایل اکتبر به مدت ده روز در سراسر هند برگزار میشود, بسیار بزرگ و باشکوه است. شاید هیچ کدام از آنها با مراسمی که در جنوب هند و در شهر میسور برگزار میشود حتی قابل مقایسه نباشد. دسارا در میسور به نادا هابا معروف است. که تحت نظر وزارت خارجه ایالت کارناتاکا انجام میشود. روز فرخنده آخر، ویجایا داشامی، به این عنوان معروف است که موقعی ست که الهه هیل، چاموندشواری، دیو ماهیشاسورا را کشته است. بنابرین، این روز به عنوان روز پیروزی خوبی بر بدی شناخته میشود.

دسارای میسور قدمت زیادی دارد و در سال ۲۰۱۰، چهارصدمین سالگرد آن برگزار شد. این فستیوال اولین بار در قرن پانزده میلادی و در عصرشاه ویجایانگار آغاز شد. در سراسر این ده روز برنامه دسارا، قصر سلطنتی میسور در عصر روشن میشود و تمام ورودی های شهر میسور نیز این کار را دنبال میکنند. روز نهم دسارا، به آیودها پوجا یا "ماها ناوامی" معروف است. در این روز به گواهی اهالی میسور، ماشین ها تمیز و شسته میشوند و وسائل نقلیه با ابزار رنگارنگ تزئین میشوند. در این روز همه ی اسلحه ها، از جمله شمشیر سلطنتی در قصر پرستیده میشوند.

روز دهم دسارای میسور، (ویجایا داشامی)، دلیل اصلی این است که چرا جشنواره ی دسارای این شهر، مشهور و محبوب است: پروژه صفوف و رژه بزرگ دسارا که به آن جامبو ساواری میگویند، در این روز اتفاق می افتد. از جاذبه های اصلی این جریان آن زمانی ست که مجسمه ی خداوندگار چاموندیشواری بر روی محمل طلایی قرار میگیرد که بر پشت فیل سلطنتی نهاده شده. تعداد زیادی از فیلهای تزئین شده ی دیگر، همراه با تعدادی اسب و شتر نیز این جریان را همراهی میکنند.این پروسه به شما یک تور کوتاه از میراث فرهنگی متنوعی اراده میدهد: گروه های مختلف رقص محلی، باندهای پلیس، گروه های مختلف موسیقی محلی، همه، پاره ای از برنامه های این جشن هستند که از کاج میسور شروع میشود و به روایتی تا منطقه ی بانیمانتاپ ادامه میابد. جشنواره ی دسارا با آخرین رویداد پایان میابد و آن، رژه نور مشعل است. آسمان شب میسور، به خاطر استفاده ی زیاد از صحنه های پر زرق و برق و ترقه ها، روشن میگردد.

منبع: سایت میسور دسارا(Mysore Dasara)










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا