یزد فردا: نماینده مردم یزد و صدوق و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: خاوری از زوایای پنهان پرونده فساد مالی مطلع است و باید او را به هر طریق ممکن به کشور بازگرداند.

محمدصالح جوکار امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، درباره خودداری دولت کانادا از تحویل محمودرضا خاوری به ایران، گفت: دولت کانادا از گذشته پیرو سیاست‌های آمریکا بوده و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که سیاست خارجی این کشور نوعی رونوشت و نمونه کوچک‌شده‌ای از سیاست‌های مخاصمانه آمریکا است.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف اصلی تشکیل اینترپل، همکاری بین پلیس کشورهای عضو و هماهنگ کردن مراجع قضایی این کشورها برای مبارزه با مجرمان و جرم‌های بین‌المللی است، افزود: از آنجایی که دولت کانادا تلاش می‌کند تا از هر اتفاقی بهره‌برداری سیاسی کند، از استرداد خاوری به ایران خودداری می‌کند.

وی تصریح کرد: خاوری کسی است که در راس یکی از عظیم‌ترین پرونده‌های فساد مالی قرار گرفته و جرم او واضح و روشن است بنابراین انتظار داشتیم تا دولت کانادا با تعقل بیشتری در این رابطه موضع‌گیری می‌کرد.

جوکار گفت: وزارت امور خارجه باید با رایزنی‌های دیپلماتیک خود تلاش کند تا سایر کشورها مکان امنی برای متخلفان نباشد و مجرمان در هیچ جای جهان احساس امنیت نکنند.

وی با تاکید بر لزوم بازگردان خاوری گفت: او از زوایای پنهان پرونده فساد مالی مطلع است و اطلاعات زیادی در این رابطه دارد. بنابراین محاکمه نشدن این متهم تبعات و هزینه‌های فراوانی به مردم  وارد می‌کند و باید به هر طریق ممکن او را به کشور بازگرداند.

این نماینده اصولگرای مجلس گفت: دستگاه قضایی باید از طرفی حفظ آبروی افراد را در نظر بگیرد و به صرف اینکه اتهامی متوجه فردی شد، قبل از اثبات جرم نباید رسانه‌ای شود. از  سوی دیگر باید این اعتماد به مردم داده شود که هیچ متهمی با هر جایگاه، مقام و مسئولیتی در برابر قانون از حاشیه امن برخوردار نیست.

وی گفت: خواست مردم این است که دستگاه قضایی با هر جرم و مجرمی بدون اغماض برخورد کند و اگر این اتفاق بیافتد، مایه عبرت دیگران خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد :‌این رویکرد می‌تواند به قوی‌ترین عامل پیشگیری از وقوع جرایم در کشور تبدیل شود.

پس از پی‌گیری‌های پلیس اینترپل کشورمان برای بازگرداندن محمودرضا خاوری، پلیس اینترپل کانادا با اعلام اینکه مدیرعامل سابق بانک ملی همچنان در اتاوا کاندا زندگی می‌کند از تحویل وی به ایران خودداری کرد. چندی قبل برخی منابع خبری از فرار خاوری به آمریکا خبر داده بودند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا