یزدفردا:با گذشت 15 سال از مرگ پرنسس دایانا هنوز هم ابهامات فراوانی درخصوص دلایل مرگ وی وجود دارد.

پنج شنبه گذشته پانزدهمین سالگرد کشته شدن پرنسس دایانا بود. وی مادر شاهزاده ویلیام و هری بود و 31 آگوست 1997 به همراه دودی الفاید پسر صاحب فروشگاه های زنجیره ای هارولدز بر اثر حادثه رانندگی در پاریس درگذشت. این حادثه بعد از نیمه شب 31 اگوست به وقوع پیوست و راننده لیموزین و الفاید در دم جان باختند. اما دایانا چند ساعت پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. در این حادثه تنها محافظ شخصی الفاید توانست جان سالم به در ببرد.

دایانا اسپنسر متولد 1961 انگلستان بود و به باور بسیاری از محبوب‌ترین چهره دربار انگلیس در میان مردم به شمار می آمد. وی برای سالیان متمادی خبرسازترین چهره زن مطبوعات و رسانه های انگلیس بود. البته پلیس فرانسه اعلام کرد که این حادثه به دلیل استفاده از مواد مخدر و مستی راننده شخصی دایانا بوده است. هر چند بسیاری کشته شدن دایانا یک سوء قصد از سوی دربار انگلستان می‌دانند.

از سوی دیگر، برخی به این موضوع اشاره می‌کنند که پاپاراتزی‌ها عامل اصلی قتل دایانا بوده‌اند. به باور آنها از زمانیکه شاهزاده چارلز اعلام کرد که قصد ازدواج با دایانا را دارد، عکاسان و روزنامه نگاران همواره زندگی خصوص آنها را مورد تهدید قرار می‌دادند و در شب حادثه نیز راننده ماشین قصد داشته از دست عکاسان فرار کند.

در این میان بسیاری از رسانه‌ها گزارش ارائه شده از سوی پلیس فرنسه را در خصوص مرگ طبیعی دایانا نپذیرفته و به این موضوع اشاره می‌کردند که خاندان سلطنتی در انگلستان عامل اصلی کشته شدن پرنس دایانا بوده است. با باور آنها خاندان سلطنتی و سازمان‌های جاسوسی عامل اصلی کشته شدن وی بوده‌اند. استدلال آنها این بود که با ازدواج دایانا با الفاید، وی پدر ناتنی شاهزاده ویلیام و شاهزاده هری و وارث تاج و تخت سلطنتی می‌شد. حتی شایعاتی نیز مطرح شد که دایانا به هنگام مرگ باردار نیز بوده است.

پرل بورل» همکار صمیمی و نزدیک ترین مشاور دایانا در کتاب «وظیفه سلطنتی» بخش‌هایی از زندگی دایانا را افشا کرده بود که البته با شکایت خانواده سلطنتی نیز رو به رو شد. گرچه خود «بورل» می گوید: «من چیزی بجز واقعیات در کتاب خود ننوشته ام ، پرنسس در تمام طول زندگیش رنج کشید و من خوشحالم و افتخار می کنم که توانستم جزو کوچکی از حقایق زندگی سلطنتی را فاش کنم و می دانم که پرنسس نیز از من راضی خواهد بود.» وی همچنین در این کتاب از قول «ارل اسپنسر» برادر دایانا می نویسد: «مرگ دایانا هر چیزی می تواند باشد بجز یک تصادف و حادثه اتفاقی. دایانا قربانی سکوت و صبوری خود شد.»

همچنین پخش مستندی با عنوان کشتن غیرقانونی که به وقایع مرگ دایانا می‌پرداخت نیز به دلیل عدم ضمانت‌ از سوی تولیدکنندگان درباره‌ی شکایات احتمالی از محتویات فیلم توزیع نشد.
این مستند قرار بود همزمان با پانزدهمین سال مرگ پرنسس دایانا در ایالات متحده و چند کشور دیگر به نمایش درآید. در این فیلم مستند خانواده سلطنتی انگلیس مورد انتقاد شدید سازندگان قرار گرفته بود.
موضوع اصلی فیلم «کشتن غیرقانونی» بررسی سانحه‌ی رانندگی سال 1997 درباره‌ی دلایل کشته شدن الفاید و دایانا» و دایانا ست که کیت آلن سازنده آن رسانه‌های انگلیس را به همدستی برای پنهان کردن حقایق پشت پرده کشته شدن پرنسس دایانا و الفاید متهم می‌کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا