یزدفردا:به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عبدالکریم خیامی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ورود موج دهه شصتی ها به فضای مجازی، گفت: مدیریت محتوا در این شبکه ها حائز اهمیت است، به طوریکه مدیریت تک جهانی بر جوانی که دارای هویت های چندگانه است چیزی جز تصمیمات انتزاعی و تهی به همراه نخوادهد داشت.

خیامی با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی حس استقلال طلبی و عدالت جویی جوانان را ارضاء می کنند و ابزاری برای تخلیه روانی هستند، گفت: اما شبکه هایی با این وصف هویت های چندگانه ای را برای کاربران خود ایجاد می کند و همچنین ما در برابر ورود تکنولوژی های جدید دچار "تاخر فرهنگی" هستیم؛ به نحوی که ورود فرهنگ هر نوع ابزار تکنولوژی با تاخیر صورت می گیرد که این در نهایت به شکاف دیجیتالی می انجامد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شکاف تکنولوژیکال و دیجیتالی بر شکاف های بین نسلی انباشته شده است.

این جامعه شناس ارتباطات با اشاره به اینکه رشد سریع جمعیت در دهه 60 وجود داشت و در سال 63 انجار جمعیتی را شاهد بودیم، اظهار داشت: حالا کودکان آن زمان به سنین جوانی رسیده اند و این موج نیز وارد فضای مجازی نیز شده است که البته آمادگی های لازم نیر در این زمینه وجود ندارد.

رئیس مرکز نظارت و ارزیابی صدا و سیما با بیان اینکه ما نمی توانیم از این عرصه فاصله گرفته و به دنبال آن حرکت نکنیم، تصریح کرد: جوان امروز جامعه ما در حال حاضر در دو فضای مجازی و واقعی زندگی می کند؛ اگر کاربر جوان اختلافات و تفاوت های زیادی میان واقعیت فیزیکی و فضای مجازی بیابد هرروز از خانواده خود دورتر شده و به سمت مجازی شدن سوق می یباد، که این مورد شکاف بین نسلی میان نسل سنتی و مدرن را عمیق تر می نماید.

خیامی در خصوص نوع فعالیت های پلیس فضای مجازی نیز گفت: به هرحال در فضای مجازی که محیط دوم زندگی افراد است، مسائل امنتیتی و اطلاعاتی وجود دارد که در نهایت مراقبتهای سلبی ، امنیتی و پلیسی در این فضا اجتناب ناپذیر است.
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی صدا و سیما ادامه داد: البته راهکار دقیق تر آن مدیریت محتوای این شبکه ها است، از پلیس انتظار نمی رود که خود به تولید محتوا بپردازد اما می تواند با ارائه ما به ازاهایی در فضای مجازی گرایش به محتوای منفی را کم کرده و در واقع علاوه بر برخوردهای سلبی بعد آموزشی را نیز فعال تر کند و با آموزش های و اطلاع رسانی آخرین جرائم به خانواده ها و کاربران آنان را برای مقابله با انحرافات آماده سازند.
خیامی خاطر نشان کرد: نسل مربی ومعلم ما باید آشنایی اجمالی با اقتضائات این فضا داشته باشد و "سواد رسانه ای " خود را از این فضا بالا ببرد، زیرا مدیران ما باید قبول کنند که جوان امروز همزمان در دو فضای واقعی و مجازی زندگی می کند، در نتیجه مدیریت تک جهانی بر جوانی که دارای هویت دوگانه است اثر ندارد و در نهایت تمام تصمیمات مدیران ما در این زمینه انتزاعی است.
گفتنی است، در ماه جاری همزمان با برگزاری نمايشگاه رسانه های ديجيتال، از تاریخ 13 مهرماه به مدت 10 روز از ساعت 10 صبح الی 20 شب  پلیس فتا ،در اين نمايشگاه حضور يافته و با دعوت از کارشناسان انتظامی و اجتماعی و حقوقی به سوالات مردم و چالش های امنيتی پيش آمده براي آنان، پاسخ خواهد گفت: شهروندان محترم جهت اطلاعات بيش تر می توانند به وب‌سايت پليس فتا مراجعه کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا