یزدفردا :در لابلای خبرهای امروز خبرهای خواندنی زیادی است که به خواندنش می ارزد و همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا سعی خواهند کرد با بازنشر خبر های انتخابی تحت عنوان در لابلای اخبار فرداییان را از آنها مطلع نمایند .
بعد از روی کار آمدن دولت نهم و پس از آن دولت دهم، مهمترین شعار دولت برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد بود.در این میان اما از اوایل سال 90 ماجرای پاداش های میلیونی برای مدیران سطح بالا در رسانه ها پیچید.امری که با شعار دولتی ها تفاوت عمده ای داشت.

پاداش های میلیونی مدیران در سال تولید ملی-بیکاری کارگران زیر سایه پاداش های میلیونی مدیران

بعد از روی کار آمدن دولت نهم و پس از آن دولت دهم، مهمترین شعار دولت برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد بود.در این میان اما از اوایل سال 90 ماجرای پاداش های میلیونی برای مدیران سطح بالا در رسانه ها پیچید.امری که با شعار دولتی ها تفاوت عمده ای داشت.

اوایل تیر ماه امسال بود که در شرایطی که وضعیت بورس به شدت نگران کننده بود و بیش از ۱۱ میلیارد دلار از ارزش آن کاسته شده بود، پاداش‌های میلیونی به مدیران شرکت‌های بورسی موجب برخی اعتراضات از سوی سهامداران حقیقی و واکنش سهامداران دولتی به تصویب این پیشنهادها در بازار شده است.

 

پاداش‌های میلیونی به مدیران شرکت‌های بورسی از جمله پاداش ۵۵۰ میلیونی به مدیران شرکت ملی مس و ۴۵۰ میلیونی به مدیران بانک کارآفرین و در پی آن شایعاتی مبنی بر برکناری مدیرعامل شرکت ملی مس یادآوری برکناری مدیرعامل مخابرات به دلیل دریافت پاداش یک میلیارد ریالی از مجمع آن شرکت، نمونه های بارزی از تخصیص این نوع پادش ها به مدیران ارشدبوده است.

 

قبل از آن نیز پاداش ۱۰۰ میلیونی مدير عامل مخابرات خبر ساز شده بود .پاداشی که در آن روزها رئيس هيات مديره شركت مخابرات ايران درمجمع عمومی اين شركت، پرداخت آن را به صابر فيضي مدير عامل مخابرات را رقمي "قابل توجه" ندانست و مدعي شد رئيس جمهور در برابر اين خبر "عكس العمل خوبي" داشته است.

 

حالا نیز خبرگزاری فارس از پاداش چند میلیونی مدیران شرکت ها خودرو سازی در این بحران ارزی خبر داده است.بنا براین گزارش 4 شرکت خودروسازی در پایان سال مالی 90 حدود 1 میلیارد و 508 میلیون تومان پاداش برای اعضای هیأت مدیره مصوب کردند که در کنار مقوله کیفیت محصولات و رضایت مشتری جای تأمل دارد.

 

در حالی که طی روزها و ماه‌های اخیر بحث افزایش با یا بی‌ضابطه قیمت خودرو مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است و صدای خودروسازها هم از کمبود نقدینگی یا افزایش هزینه‌های تولیدو افزایش قیمت ارز و تأثیر آن بر قیمت تمام شده خودرو بلند است و از سوی دیگر خریداران نیز از افزایش قیمت ها و کیفیت پایین خودرو ها گلایه دارند، دریافقت پاداش های اینچنینی کمی عجیب به نظر می رسد و معلوم نیست مدیران خودروسازی چگونه و از کدام منابع مالی در این بحران اقتصادی برای خود پاداش تعیین می کنند؟

 

البته این ها تنها موارد رونمایی شده از پاداش های میلیونی مدیران ارشد نیست.شروع رسانه ای شدن پاداش های میلیونی مدیران ارشد از سال ۹۰ آغاز شد. در خردادماه سال گذشته ۳میلیارد تومان پاداشی که بنیاد مستضعفان به مدیران بانک سینا پرداخت کردند، تا چند هفته این سازمان را زیر ذره بین برد.

 

سه ماه بعد از این جریان، انتشار تصویر فیش حقوقی ۹ میلیونی یک مدیر بار دیگر ماجرای پاداش های میلیونی مدیران را داغ کرد؛ مدیری که حقوق پایه ۸۰۰هزار تومانی اش به لطف پاداش های متفاوت، به ۹میلیون تومان رسیده بود.

 

به گزارش شفاف،ماجرای پاداش های میلیونی، در زمستان پارسال با تصمیم هیات مدیره یکی دیگر از بانک های دولتی ادامه پیدا کرد و این اخبار همینطور تا امسال ادامه دار شده است تا در سال جهاد اقتصادی و بعد از آن تولید ملی که باید همه هم و غم مدیران ارشد به وضعیت تولید و بهبود شرایط سخت اقتصادی باشد، رقابت بر سر دریافت پادش های میلیونی بین آنها ادامه دار شود.

 

در این میان دولت تا کنون اقدامی برای رفع این معضل که بین مدیران باب شده است انجام نداده تا شعار عدالت خود را بار دیگر زیر سوال ببرد.

 

در حالی که بسیاری از کارگران در این روزها بیکار می شوند و اخبار تعطیلی کارخانه های تولیدی از گوشه و کنار به گوش می رسد، دریافت چنین پاداش هایی چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا