مرگ یک وبلاگ نویس در زندان اوین بعد از بازداشت، این روزها به محل جدید مناقشه دولتی ها با قوه قضا تبدیل شد......

یزدفردا :در لابلای خبرهای امروز خبرهای خواندنی زیادی است که به خواندنش می ارزد و همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا سعی خواهند کرد با بازنشر خبر های انتخابی تحت عنوان در لابلای اخبار فرداییان را از آنها مطلع نمایند .

وقتی مرگ "ستار بهشتی " برای دولتی ها دست مایه سوء استفاده می شود   

مرگ یک وبلاگ نویس در زندان اوین بعد از بازداشت، این روزها به محل جدید مناقشه دولتی ها با قوه قضا تبدیل شده است. در حالی که واکنش ها به مرگ این زندانی همچنان ادامه دارد ، دولتی ها مدعی شده اند که اگر محمود احمدی نژاد از زندان اوین بازدید نمی کرد چنین اتفاقی رخ نمی داد!در جدید ترین واکنش ها، تقوی فرد مدیر مسئول روزنامه خورشید وا بسته به سعید مرتضوی از ...

 مرگ یک وبلاگ نویس در زندان اوین بعد از بازداشت، این روزها به محل جدید مناقشه دولتی ها با قوه قضا تبدیل شده است.

 

در حالی که واکنش ها به مرگ این زندانی همچنان ادامه دارد ، دولتی ها مدعی شده اند که اگر محمود احمدی نژاد از زندان اوین بازدید نمی کرد چنین اتفاقی رخ نمی داد!

 

در جدید ترین واکنش ها، تقوی فرد مدیر مسئول روزنامه خورشید وا بسته به سعید مرتضوی از نزدیکان رئیس جمهور که انتصاب وی که از متهمان حادثه کهریزک است به ریاست سازممان تامین اجتماعی تا استیضاح وزیرکار نیز پیش رفت و با ترفند دولتی ها این استیضاح متوقف شد، در بخشی از گفت و گوی خود با شبكه ایران با اشاره به حادثه تلخ مرگ یك وبلاگ نویس با یاد آوری آیه ای از قرآن مجید كه بر مبنای آن قتل یك انسان مساوی با قتل همه بشریت است، خاطرنشان كرد: حدود یك ماه قبل رئیس جمهور در نامه ای از تصمیم خود برای بازدید از زندان اوین خبرداد و در مقابل به سیاسی كاری و تلاش برای حمایت از آقای جوانفكر متهم شد، در حالی كه امروز حكمت تصمیم آقای احمدی نژاد برای بازدید و سركشی به زندان ها روشن شده است.

 

وی با تاكید بر اینكه امروز ثابت شده است كه تشخیص رئیس جمهور برای بازدید از اوین صحیح بوده است، گفت: وزیر دادگستری دولت دهم پیشتر رئیس كل سازمان زندان های كشور بوده و رئیس جمهور در مشورت های خود به درستی این نقطه آسیب پذیر را تشخیص داد. من یقین دارم اگر رئیس جمهور همان موقع به اوین می رفت، امروز شاهد مرگ دردناك این شهروند ایرانی نبودیم تا به این ترتیب دولتی ها تلاش کنند بار دیگر از فضای پیش آمده نهایت استفاده را ببرند.

 

این مساله رئیس قوه قضا را بار دیگر وادار به واکنش کرد تا وی بگوید مرگ این شهروند ایرانی در اوین هیچ ارتباطی با بازدید رئیس جمهور از این زندان ندارد.

 

آيت‌الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه با اشاره به جوسازی برخی رسانه‌های حامی دولت در مورد مرگ وبلاگ‌نويس گفت: آنقدر این تبلیغات شور بود که سایتهای وابسته به دولت گفته‌اند حالا معلوم می‌شود دلیل رئيس‌جمهور برای بازدید از زندان اوین چه بوده که باید بگویم این تلاش‌ها وقیحانه است.

 

آملی لاریجانی با بیان اینکه اصل حادثه برای دستگاه قضا مشخص نیست، گفت: اینکه دستگاه قضا را متهم می‌کنند صحیح نیست و به این، رعایت امنیت ملی کشور نمی‌‌گویند. نباید حرف‌‌های نادرست و ناپخته را در میدان دشمن بریزیم. اگر ما راه درست برویم خدا آبروی ما را درست می‌کند. به به گفتن چند رسانه برای ما ثروت نیست زیرا خیر ذات تقواست. از همین جا از دادستان کل و دادستان تهران می‌خواهم از راه شرعی و قانونی پرونده را دنبال کند.

 

گفتنی است، اين رويكرد در حالي از سوي رسانه‌هاي دولتي در پيش گرفته شده است كه دستگاه قضايي بارها اعلام كرده است كه متهم تحت نظر اين قوه نبوده است و به نظر می رسد دولتی ها قصد دارند از فضای پیش آمده و مرگ یک شهروند به دلایل نا معلوم، برای رسیدن به ادهداف خود استفاده کنند.

 

واکنش ها به مرگ ستار بهشتی چه بود؟

 

واکنش به مرگ این وبلاگنویس اما بعد از اعلام غیر رسمی چند رسانه توسط اظهارات احمد توکلی در مجلس رسمیت یافت.

 

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس ضمن انتقاد از سکوت دستگاه قضایی نسبت به موضوع مرگ یک وبلاگ نویس در زندان در مجلس گفت: "دولت‌های خارجی در این باره غوغا به پا کردند چرا وزارت خارجه و دستگاه قضایی در این خصوص توضیح نمی‌دهند، مرگی اتفاق افتاده و باید توضیح داده شود."

 

بعد از آن ، محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس ایران اعلام کرد، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این موضوع را بررسی کرده و کمیته‌ای را برای پیگیری تشکیل داده‌است.

 

اما روز ۲۲ آبان ماه بود که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد: پیگیری مرگ این وبلاگ‌نویس به کمیتهٔ امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس واگذار شده‌است که ریاست آن بر عهده محمدرضا محسنی‌ثانی است. پیش‌تر نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفته‌بود مساله مرگ ستار بهشتی به گونه‌ای نیست که نیازی به ورود کمیسیون به آن باشد.

 

در ساعت ۱۴ همان روز جلسه‌ای برای پیگیری موضوع قتل احتمالی بهشتی در محل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و با حضور مسئولان ناجا برگزار شد.

 

بعد از این جلسه احمدرضا رادان جانشین فرماندهٔ نیروی انتظامی ایران، گفت : "پلیس از درگذشت ستار بهشتی متاسف است" و به مردم اطمینان داد که اگر قصوری صورت گرفته باشد با متخلفان برخورد قاطع خواهد شد.

 

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران نیز اعلام کرد در ارتباط با این پرونده چند نفر بازداشت شده‌اند. بنا به گفتهٔ برخی منابع خبری چند تن از بازجوهای ستار بهشتی در میان بازداشت‌شدگان بودند.

 

به گزارش شفاف،بعد از آن بود که رئیس قوه قضاییه به مرگ این شهروند ایرانی واکنش نشان داد، صادق لاریجانی گفت:"قطعا اگر اثبات شود که مرگ این شهروند در اثر اهمال یا شکنجه در زمان بازداشت بوده‌است، ماموران و مسئولان این حادثه مجازات خواهند شد."

 

اما در حالی که بررسی ها بر سر علت مرگ این وبلاگ نویس ادامه دارد و رسانه های غربی نیز همچنان به جو سازی ها ی خود در این رابطه ادامه می دهند، این برخورد طرفداران دولت برای ماهیگیری از اب گل آلود چندان جالب توجه به نظر نمی رسد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا