یزدفردا:دیدار محمد مرسی با آنگلا مرکل در روز چهارشنبه (۳۰ ژانویه)، به جای پاسخ به امیدواری‌های مرسی، او را در موقعیتی دشوارتر قرار داد .


به گزارش انتخاب به نقل از دویچه وله، رئیس‌جمهوری مصر در مقابل پیش‌شرط‌های صدراعظم آلمان و سئوالات رسانه‌های این کشورقرار گرفت. سئوالاتی درباره دمکراسی، حکومت قانون، آزادی مذهب و جدایی دین از دولت، و این‌که عدم پاسخ‌گویی به این موضوعات به بحران در مصر دامن زده است.

به همین دلیل نیز مرسی نتوانست مرکل را قانع کند که مصر در شرایط کنونی شریک سیاسی و اقتصادی خوبی برای آلمان می‌تواند باشد. هم‌چنین امیدواری او برای ‌آن‌که صدراعظم آلمان‌۲۴۰ میلیون یورو از کل بدهی‌های مصر گذشت کند، به ناامیدی تبدیل شد و مرکل سخنی در این باره بر لب نیاورد.

حرفی از دادن کمک‌های مالی جدید و یا پروژه‌های جدید برای همکاری‌های مشترک در زمینه توسعه مصر هم در میان نبود. در عوض مرسی توصیه‌های مرکل را شنید؛ توصیه در این‌باره که دستیابی به ثبات سیاسی زمینه‌ساز رشد اقتصادی است و بالعکس.

محمد مرسی در این دیدار به مرکل وعده داد که «حکومت مصر، حکومت قانون خواهد بود». او هم‌چنین گفت که «ما در راستای دمکراسی در اصول کلی باقی خواهیم ماند». ولی او در عین حال نسبت به دخالت در امور داخلی مصر هشدار داد. با روی کار آمدن محمد مرسی در مصر مناسبات این کشور با آلمان در سطحی کاملا جدید باید تعریف شود. محمد مرسی امیدوار است بتواند کمک‌های مالی بیشتری از آلمان دریافت کرده و سرمایه‌های خصوصی آلمان را به فعالیت در مصر جذب کند.

پیش‌شرط‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری
آنگلا مرکل در دیدار امروز با رئیس جمهوری مصر تاکید کرد که برای دولت آلمان اهمیت بسیار دارد که حقوق همه نیروهای موجود در مصر رعایت شود و راه مذاکره با آن‌ها باز بماند. او گفت: «حقوق بشر و آزادی مذهب باید حفظ شود». او افزود که شرط آلمان برای ایجاد مناسبات اقتصادی با مصر، وجود چارچوب‌های قانونی و باثبات در این کشور است که پیش‌شرط سرمایه‌گذاری در مصر است.

در حال حاضر مصر از چنین پیش‌شرط‌هایی بسیار دور است. درست در روزی که ملاقات میان سران آلمان و مصر صورت گرفت، قاهره شاهد درگیری مجدد نیروهای مخالفان مرسی با پلیس بود که بار دیگر کشته و زخمی برجای گذاشت. به همین دلیل نیز محمد مرسی سفر دو روزه خود را به یک روز تقلیل داد و از دیدار با رئیس جمهوری آلمان صرف‌نظر کرد.

«فرصتی به انقلاب مصر»
از هفته گذشته تاکنون مصر دائما صحنه خشونت و درگیری مخالفان حکومت جدید با نیروهای امنیتی بوده است. محمد البرداعی، رهبر گروهی از مخالفان از رئیس‌جمهوری مصر خواسته است که به محض بازگشت از سفرش به آلمان نشستی اضطراری تشکیل دهد و از نمایندگان مخالفان برای شرکت در این نشست دعوت کند.

کلاودیا روت، رئیس حزب سبزهای آلمان در این باره به روزنامه "راینیشه پست" گفت که مرسی باید برای برابری حقوقی، خودداری از خشونت و جلب همکاری اپوزیسیون، تلاش کند. گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز اظهار داشت «باوجود همه صحنه‌های شوکه‌کننده‌ای که در مقابل چشمان ما وجود دارد، بهتر است به انقلاب مصر فرصت دهیم.»

مرسی مدعی ثبات در مصر
محمد مرسی در سفرش به آلمان وعده داده است که "برقراری وضعیت اضطراری" در بخش‌هایی از مصر تنها موقتی است و "برای حفظ امنیت شهروندان در مقابل حمله نیروهای تبهکار است". او گفت که قصد دارد دست به اصلاحات دمکراتیک در کشورش بزند.

با این حال محمد مرسی در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است حضور اپوزیسیون را در حکومتی با شرکت همه گروه‌ها بپذیرد یا نه، گفت: «حکومت مصر از ثبات لازم برخوردار است و پس از انتخابات پارلمانی که ظرف چند ماه آینده برگزار می‌شود، درباره حکومت جدید مصر تصمیم‌گیری خواهد شد.»

بحران مصر دو سال پس از سرنگونی حسنی مبارک ادامه دارد و اثرات مخرب گسترده‌ای بر اقتصاد این کشور گذاشته است. از جمله مهم‌ترین منابع درآمد مردم مصر صنعت توریسم بود که در اوضاع کنونی به شدت آسیب دیده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا