يزدفردا "متاهل یا سرپرست خانوار بودن ، مسکن نداشتن ، استفاده نکردن از امکانات دولتی برای مسکن و سکونت در همان محل زمین ، چهار شرط لازم برای استفاده از مسکن با اجاره 99 ساله است.

سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی با اعلام این چهار شرط درباره جزئیات این طرح گفت: افراد واجد شرایط می توانند تعاونی تشکیل دهند و به اداره تعاون استان خود برای ثبت نام مراجعه کنند، در این صورت اسامی اعضای هر تعاونی به اداره مسکن و شهرسازی معرفی می شود.

سعیدی کیا افزود : پس از معرفی اعضا، آماده سازی زمین انجام و به ازای هر واحد مسکونی یک میلیون تومان وام پرداخت می شود و از آنجایی که قیمت تمام شده آماده سازی تاسیسات زیربنایی با توجه به قیمت های امسال ، دو میلیون تومان است نیمی از آن را متقاضیان پرداخت می کنند.

وی افزود: ‌پس از انجام حدود 40 درصد کار ، قرارداد زمین منعقد و اجازه طراحی ساختمان و ساخت و ساز داده می شود.

سعیدی کیا با اشاره به اینکه ساخت و ساز را باید افراد مورد تائید وزارت مسکن و شهر سازی و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و با نظارت وزارت خانه های تعاون و مسکن انجام دهند ، گفت: زمانی که ساخت و ساز به حد پی سازی رسید 14 میلیون تومان وام به ازای هر واحد مسکونی در سه مرحله پرداخت می شود.

وی افزود:‌ در این طرح سه نوع قرارداد پرداخت وام یک میلیون تومانی ،14 میلیون تومانی و قرارداد اجاره زمین 99 ساله با متقاضیان منعقد می شود.

سعیدی کیا گفت: ‌وام 14 میلیون تومانی 15 ساله و به صورت پلکانی دریافت می شود.

وی افزود: برای اجرای این طرح معادل 20 هزار هکتار زمین به استعداد یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی تامین و از ابتدای تیر حدود70 هزار واحد به تعاونیها واگذار شده است.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: 10 هزار میلیارد تومان وام نیز برای ساخت و ساز این زمین ها در نظر گرفته شده که سهم هر بانک و هر استان تعیین شده است.

سعیدی کیا افزود: مجموعه این اطلاعات تهیه شده است که در آینده ای نزدیک در روزنامه ها منتشر خواهد شد .

وی درباره اجاره بهای این واحد ها نیز گفت : اجاره هر واحد مسکونی سالانه حداکثر 20 هزار تومان خواهد بود.

سعیدی کیا افزود : علاوه بر این طرح ، ساخت مسکن برای اجاره نیز از طرح های دیگر وزارت مسکن است که بر اساس آن سرمایه گذاران با حمایت دولت به ساخت و ساز می پردازند و متعهد می شوند با شرایطی خاص، واحدهای مسکونی ساخته شده را 5 ساله اجاره دهند تا از این طریق عرضه واحدهای استیجاری نیز افزایش یابد.

وی درباره طرح سوم وزارت مسکن و شهرسازی نیز گفت: ‌در این طرح نیز انبوه سازان با نظارت تعاونی ها ساخت و ساز می کنند اما قیمت واحدهای آن پس از ساخت در کنترل دولت خواهد بود .

سعیدی کیا افزود: ‌برای طرح اخیر نیز پرداخت 5 هزار میلیارد تومان وام به انبوه سازان پیش بینی شده است .

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا