گودال های مختلفی در دنیا هستند که سالانه افراد زیادی را به خود می کشند اما برخی از این گودال ها تاریخچه یا حالتی دارند که آن ها را بسیار متفاوت می کند.

 
چاله تنها مخصوص خیابان های شهر نیست بلکه در تمام دنیا حتی زمین، دریا و آسمان هم چاله های مختلف دارند. برخی از این چاله یا گودال ها به علت فرسایش زمین یا مشکلاتی که در پوسته ها به وجود می آید ایجاد می شوند. نکات جالبی در دل همه چاله های دنیا است که دانستن ان خالی از لطف نیست:
 

** چاله آبی عظیم
 
 
 
در میان دریای کارائیب چاله ای وجود دارد که به عمیق ترین چاله دنیا شهرت پیدا کرده است. این چاه که به علت تقابل دریاها همچنین سطح دریا در این نقطه ناگهان تغییر می کند. این چاه 125 متر عمق و 300 متر عرض دارد. این روزها محلی برای گردشگران شده است چرا که آن ها برای غواصی های عمیق این نقطه را انتخاب می کنند.  این چاله همچنین محلی برای زندگی موجوداتی است که بسیاری از آن ها تا به حال دیده نشده اند.

 
** معدن دیاویک

 
 
 
در یکی از نقاط غیر قابل دسترس شمال کانادا معدن الماس دیاویک وجود دارد. این معدن که سالاه 8 میلیون قیراط الماس تولید می کند به قدری بد مسیر است که برای خودش یک فرودگاه اختصاصی دارد. این معدن سالانه میزان بیتری زمین را گود می کند و این روزها به حدی رسیده است که به راحتی می توان این گودال عجیب و مارپیچ را دید. عمق این گودال نزدیک به 100 متر است.
 

** دروازه سوزان

 
 
 
معروف ترین گودال دنیا را می توانید در ترکمنستان پیدا کنید. دروازه چهنم یا دروازه سوزان جایی است که از سال 1950 تا به امروز در حال سوختن است و یکی از منابع عظیم گاز دنیا را به راحتی از بین می برد. این گودال که 60 متر عرض و 20 متر عمق  دارد برای اولین بار هنگامی که عده ای کاوشگر به دنبال منابع نفت و گاز می گشتند کشف شد.
 

** معدن میرینی

 
 
 
سیبری میزبان بزرگتین معدن الماس دنیاست جایی که گودالی به قطر 1200 متر دیده می شود. معدن میرینی بزرگترین گودال درون روی زمین است که 525 متر عمق دارد. این معدن الماس به اندازه ای پهناور است که حضور هواپیما و بالگرد بر فضای آن ممنوع شده است چرا که جراین هوا این وسیله ها را به داحل گودال می کشد.
 

** چاله کیمبرلی
 

 
آفریقای جنوبی جایی که به پایتخت الماس دنیا معروف شده است مملو از گودال های معدن الماس است اما مهمترین آن ها کیمبرلی نام دارد. گودال کیمبرلی یک منطقه 200 در300 متری را پوشانده است و عمق آن 1100 متر است. در سال 1871 که اولین الماس در این منطقه پیدا شد 30 هزار نفر با هم مشغول کندن شدند که طی جند سال این گودال را به وجود آوردند. چاله کیمبرلی 28 میلیون تن زباله ایجاد کرد که البته کارگران توانستند 14.5 میلیون قیراط نیز الماس استخراج کنند. نکته جالب در مورد این چاله این است که ستاره آفریقا که معروف ترین الماس آفریقا نام دارد در این چاله پیدا شده است.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا