یزد فردا :علی آبادی :با گسترش بانکداری الکترونیک در کشور مردم لذت استفاده از تکنولژی را با تمام وجود حس می کنند و لذتی بالاتر از این نیست که هر لحظه اراده کردید می توانید از موجودی بانک خود برداشت نمایید و دیگر نباید ساعت ها منتظر ماند تا بانک ها فعالیت خود را آغاز نمایند و شما بتوانید از موجودی خود برای رفع نیازتان استفاده نمایید و دیگر وقتتان برای در صف ایستادن تلف نمی شود و دیگر نباد به خاطر پارتی بازی کارمند بانک اعصابتان خورد شود و با مشتری های بانک و کارمند بانک درگیر شوید .

اما  برای اینکه همه  این حسن ها و لذت ها تبدیل به بلا نشود باید  فرهنگ ایمنی استفاده از بانکداری الکترونیک را همه فراگیرند و تمام راه های ناامنی را مسدود کرد .

روزی نیست که ماموران خدوم پلیس فتا پرونده ای از دست درازی به حساب افراد و یا بهتر بگوییم سرقت از حساب افراد را رمزگشایی نکنند و متهمی را روانه زندان نکنند و چه خوب بود که افرادی که اقدام به سرقت می کنند می دانستند که راه های شناسایی افراد سارق به اندازه راه های سرقت و چه بسا چند برابر آنهاست و تا کنون کمتر سارقی بوده که بتواند از این تونل وحشتناک جان سالم در ببرد .

به هر حال خواندن اخبار سرقت ها شاید برای کسانی که ایمنی را دی نمی گیرند هشداری باشد که کمتر شاهد بروز اینگونه حوادث باشیم .

سندهایی از سرقت های نافرجامی که پلیس فتا کاشف آن بوده است:


هشدار پلیس فتا برای رعایت نکات امنیتی در انجام عملیات بانکی

 

 

 

 سرپرست پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان ایلام بر رعایت نكات امنیتی در انجام عملیات بانکی با استفاده از تلفن همراه نأکید کرد.

 

 

 

سرگرد "علی عباسی کسانی " درگفتگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس در این باره گفت:در طی سال­های اخیر اکثر بانک­ ها اقدام به تولید و عرضه نرم­ افزارهای بانکداری مخصوص تلفن­ های همراه و سایر دستگاه­های کامپیوتری قابل حمل کرده­ اند؛ اما بحث این است اگر تلفن همراه به سرقت برود، آیا سارق می ­تواند از تلفن همراه شما برای خالی کردن حساب بانکی شما استفاده کند؟

 

وی اضافه کرد: با توجه به این­که تمایل به استفاده از نرم ­افزارهای بانکداری رشد بسیار سریعی داشته است، رعایت نکات امنیتی و اقدامات احتیاطی جهت پیشگیری از کلاهبرداری از حساب‌های بانکی، لازم و ضروری است.

 

سرپرست پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان ایلام در ادامه توصیه هایی را به استفاده کنندگان از این نرم افزارها ارایه داد:

 

- گذرواژه‌ها، اطلاعات شخصی و شماره حساب­ های بانکی خود را محرمانه نگه دارید. این اطلاعات را در اختیار هیچ شخصی قرار ندهند.

 

-گذرواژه‌ها، شماره رمز عبور شخصی (PIN)، و پاسخ­های مربوط به سوالات محرمانه نرم افزار یا شماره حساب­ های بانکی­ تان را در دستگاه خود ذخیره نکنید. اطمینان حاصل کنید که از گذر واژه‌های قوی که شامل ارقام، علائم و حروف است، استفاده می ­کنید.

 

-به پیام­های متنی که شماره حساب بانکی­ شما را می­‌خواهند، پاسخ ندهید. تصور کنید که هر پیام ناخواسته و ناآشنا به قصد کلاهبرداری از شما ارسال شده است. بانک شما هرگز با ارسال پیام متنی با شما ارتباط برقرار نخواهد کرد.

 

-تلفن همراه یا دستگاه خود را به­ گونه­ ای تنظیم کنید تا وقتی که دستگاه روشن می­ شود از کاربر گذر واژه بخواهد. هیچ گاه دستگاه خود را به گونه­ ای تنظیم نکنید که به­ صورت خودکار با حساب بانکی ارتباط برقرار کند.

 

-اگر تلفن همراه شما گم شد یا به سرقت رفت، مراتب را فوراً به شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن همراه و بانک­ عاملی که خدمات مربوطه را پشتیبانی می­ کند، اطلاع دهید.

 

سرگرد "عباسی کسانی" در پایان یادآور شد: از مهمترین اقدامات در هنگام انجام عملیات بانکی با استفاده از تلفن همراه نصب نرم ­افزارهای ضد ویروس است که برای تضمین امنیت انتقال پول الکترونیکی شما مفید خواهد بود، استفاده کنندگان از این نرم­ افزارها، باید همان اقداماتی را انجام دهند که در هنگام استفاده از یک کامپیوتر شخصی برای انجام عملیات بانکی خود انجام می­ دهند.

 

نوجوان 13 ساله حساب مادرش را برای خرید کفش خالی کرد

 

رییس پلیس فتا استان فارس با اشاره به لزوم دقت بیشتر در نگهداری از رمزهای بانکی به هموطنان هشدار داد به راحتی به دیگران اعتماد نکرده و اطلاعات بانکی خود را در اختیارشان قرار ندهند.

 

 

 

 

 

سرهنگ"حسینی" رئیس پلیس فتا استان فارس با اشاره به اینکه می بایست والدین نسبت به نگهداری رمز کارت های عابر بانک خود دقت لازم را مبذول دارند اعلام کرد :پیرو شکایت خانمی مبنی بر برداشت غیرمجاز وجه از حسابش، پرونده در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

 

رئیس پلیس فتا استان فارس افزود : بنابر اظهارات شاکیه و بررسی های اولیه مشخص شد یارانه واریزی به حساب وی طی چند روز گذشته برداشت شده است در صورتیکه اطلاعات حساب خود را تاکنون در اختیار فردی قرار نداده است.

 

سرهنگ حسینی ادامه داد: نهایتاً پس از بررسی های صورت گرفته مشخص شد فرد برداشت کننده پسر 13 ساله شاکیه می باشد که نهایتاً وی به این یگان احضار و اعتراف کرد زمانیکه مادرم کارت عابر بانک خود را برای دریافت یارانه در اختیارم گذاشت از موقعیت سوءاستفاده و اقدام به خرید کفش کردم .

این مقام انتظامی به این نکته اشاره کرد که مشاهده می شود با توجه به هشدارهای مکرر این پلیس متاسفانه بعضی از هموطنان با  اعتماد بی جا ، موجب دردسر برای خود و خانواده می شوند که این لزوم دقت بیشتر در نگهداری اینگونه اطلاعات شخصی را می طلبد.

 

نام مستعار هم کمکی به سارقان اینترنتی نکرد

 

رییس پلیس فتا استان لرستان از دستگیری عاملان برداشت غیرمجاز در این استان خبر داد و گفت : متهمان با تغییر نام خود هنگام خرید اینترنتی قصد رد گم کردن داشتند، ولی با هوشیاری پلیس به سرعت شناسایی شدند.

 

 

 

 

 

سرهنگ"بهشتی" رئیس پلیس فتا استان لرستان در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد :پیرو شکایت فردی مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی وی ، مراتب در دستور کار این پلیس قرار گرفت و تحقیقات جهت شناسایی عامل برداشت آغاز شد.

 

رئیس پلیس فتا استان لرستان افزود : پس از تحقیقات و استعلامات صورت گرفته مشخص شد کلیه برداشت ها صرف خرید یک دستگاه دوربین از فروشگاه اینترنتی شده است و خریداران به منظور گم کردن رد خود با نام مستعار اقدام به خرید کرده اند.

 

سرهنگ بهشتی ادامه داد: نهایتاً پس از بررسی های تخصصی صورت گرفته دو متهم اهل و ساکن خرم آباد شناسایی و دستگیر شدند، در بازجویی های صورت گرفته هر دو عامل برداشت به جرم خود اعتراف و پس از جبران خسارت شاکی بهمراه ادله و مدارک موجود تحویل مراجع قضایی شدند.

این مقام انتظامی به متخلفان در فضای سایبر هشدار داد: پلیس فتا اشرافیت کامل بر محیط اینترنت و فضای سایبری دارد و هیچ تخلفی نمی تواند از چشم تیزبین ماموران این پلیس در امان بماند.

 

اعتمادهای دردسرساز

 

 

 

 رییس پلیس فتا استان مرکزی از دستگیری عامل برداشت غیرمجاز در این استان خبر داد و گفت :متهم اعتراف کرد با سوءاستفاده از اعتماد شاکی اقدام به این کار کرده است.

 

 سرگرد"نوروزی" رئیس پلیس فتا استان مرکزیدر گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد :در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی وی طی چندین مرحله، مراتب در دسنور کار این پلیس قرار گرفت و تحقیقات جهت شناسایی متهم آغاز شد.

 

رئیس پلیس فتا استان مرکزی افزود : در تحقیقات ماموران مشخص شد متهم با وجوه سرقتی اقدام به خرید شارژ تلفن همراه کرده است.

 

سرگردنوروزی ادامه داد: پس از اقدامات فنی و تخصصی متهم شناسایی و دستگیر شد، ابتدا متهم منکر ارتکاب به هرگونه جرمی شده ولی پس از مواجه با ادله به جرم خود اعتراف و اعلام کرد با سوءاستفاده از اعتماد شاکی و بدست آوردن اطلاعات حساب وی اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب وی کردم .

 

این مقام انتظامی به متخلفان در فضای سایبر هشدار داد: پلیس فتا اشرافیت کامل بر محیط اینترنت و فضای سایبری دارد و هیچ تخلفی نمی تواند از چشم تیزبین مامورین این پلیس در امان بماند.

برداشت       


غیرمجازاز حساب بانکی با خرید کارت شارژ

 

فردی که با اعتماد شاکی در یک فرصت مناسب رمز دوم وی را بدست آورده و اقدام به خرید اینترنتی کارت شارژ  کرده بود توسط پلیس فتا هرمزگان شناسایی و دستگیر شد.

 

سرهنگ"قرائی پور" رئیس پلیس فتا استان هرمزگان در گفتگو باخبرنگار ما اعلام کرد: در پی شکایت فردی مبنی بر اینکه از حسابش به صورت اینترنتی برداشت غیر مجاز شده است ، موضوع در دستور کار ماموران این پلیس قرار گرفت.

 

سرهنگ قرائی پور افزود: با تحقیقات و بررسی های انجام شده متهم که ساکن بندرلنگه بود، شناسایی و به این یگان احضار شد ، وی پس از مواجه با ادله پلیس به جرم خود اعتراف و اظهار کرد: با استفاده از اعتماد شاکی رمز دوم وی را بدست آورده و اقدام به خرید کارت شارژ به صورت اینترنتی کرده است، که در ادامه متهم و به دادسرای بندرعباس معرفی شد.

 

رییس پلیس فتا هرمزگان در ادامه توصیه کرد: با توجه به اینکه اطلاعات شما (شماره کارت ،رمز دوم و کد امنیتی عابر بانک) از اهمیت بالایی برخوردار هستند در حفظ و نگهداری آن دقت ببیشتری داشته باشید.

پیرمرد عروس سارقش را بخشید

 

 عروس خانواده که با سوءاستفاده از عدم آشنایی پدرشوهر بازنشسته از سیستم های نوین بانکی حساب وی را خالی کرده بود، توسط کارشناسان پلیس فتا یزد شناسایی شد.

سرهنگ"زارع پور" رئیس پلیس فتا استان یزددر گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد :به دنبال شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه وی بازنشسته یکی از سازمان های دولتی بوده و حقوق خود را از طریق کارت عابر بانک دریافت می کند و اخیراً با مراجعه به بانک متوجه شده است در چند ماه گذشته و در دفعات متعدد با خرید اینترنتی مبلغ زیادی از حسابش برداشت شده است ، کارشناسان اقدامات خود را جهت شناسایی عامل برداشت آغاز کردند.

رئیس پلیس فتا استان یزد افزود : طی تحقیقات اولیه معلوم برداشت های انجام شده در قالب خرید کارت شارژ تلفن همراه صورت گرفته است که نهایتاً با ادامه تحقیقات و استعلامات صورت گرفته عامل برداشت از حساب که عروس شاکی بود، شناسایی و به این یگان احضار شد.

 

سرهنگ زارع پور ادامه داد: متهمه که از اعتماد پیرمرد سوء استفاده و با دریافت رمز دوم اینترنتی حساب بانکی شاکی اقدام به خرید اینترنتی کرده بود از عمل خود اظهار ندامت و پشیمانی کرد.

 

رئیس پلیس فتا استان یزد تصریح کرد: با برگزاری جلسه مشاوره و آموزش برای شاکی در خصوص استفاده از کارت های بانکی، وی از شکایت خود صرفنظر و عروس خود را بخشید.

 

این مقام انتظامی به شهروندان خصوصاً افراد مسن و بازنشسته هشدار داد: کارت های بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و به  هرکسی در انجام امورات بانکی اعتماد نکنند

پرونده برداشت غیر مجاز از طریق ارتباط متهم با دختری در شیراز کشف شد

 رئیس پلیس فتا استان فارس با اشاره به اینکه باید از ارائه هر گونه رمز کارت های بانکی و اطلاعات شخصی در فضای مجازی خودداری شود، بیان کرد : اخیرا در اثر بی توجهی دو نفر از شهروندان شیرازی به هشدارهای پلیس فتا مجددا شاهد برداشت غیر مجاز از حساب همشهریان بودیم که با پیگیری های این پلیس متهم شناسایی و دستگیرشد.

 سرهنگ"حسینی" رئیس پلیس فتا استان فارس در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد: پیروشکایتی از طرف دو نفراز ساکنان شیراز مبنی بر برداشت غیر مجاز از حسابشان پرونده در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

شاکیان اظهار  داشتند: مدتی است از حسابشان مبالغی کسر گردیده، که از نحوه برداشت آن بی اطلاع می باشند. در بررسی های اولیه مشخص شد کلیه مبالغ برداشتی صرف خرید اینترنتی کارت شارژ تلفن همراه شده است که پس از تحقیقات تخصصی کارشناسان این پلیس موفق به شناسایی مالک خطی گردیدند، که شارژهای خریداری شده از حساب شاکیان بر روی خط وی شارژ گردیده بود، ولی در بازجویی وی اظهار داشت که یکسال است سیم کارت او مفقود شده است و متاسفانه اعلام مفقودی نکرده است.

سرهنگ حسینی ادامه داد: در رابطه با این موضوع سر نخ هایی از ارتباط تلفنی و پیامکی خط مذکور با خط دیگری که مالک آن دختری ساکن شیراز بود بدست آمد که با احضار وی مشخص گردید خط گم شده هم اکنون در اختیار صاحب کافی نتی در شیراز است. متهم پرونده شناسایی و دستگیر شد و به جرم انتصابی خود اقرار کرد.

این مقام انتظامی افزود: نکته حائز اهمیت در پرونده این بود که شاکیان پرونده در مراجعه به کافی نت مذکور رمز اول ودوم خود را در اختیار متهم قرار داده بودند و وی با ذخیره کردن آن اطلاعات اقدام به برداشت غیر مجاز و سوء استفاده از حساب ایشان نموده بود.

خالی شدن حساب پس انداز كودك یتیم توسط عمه ی عاشق

عمه جوانی که پس از دوستی با فردی، حساب پس انداز کودک یتیم را خالی می کرد توسط پلیس فتای غرب استان تهران شناسائی ودستگیر شد.

سرهنگ"نوراللهی" رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهراندر گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد :اوایل آبان سال گذشته فردی با حضور در پلیس فتا و ارائه مرجوعه قضایی اظهار داشت، پسرش به علت سانحه تصادف فوت و از وی پسر بچه ای بر جای مانده که در این راستا به منظور واریز حقوق مرحوم به حساب فرزند خردسالش ، حسابی در یکی از بانکها افتتاح و کلیه مزایای متعلقه به این حساب واریز می شده و اخیراً متوجه شده کل حساب خالی و مبلغ 34 میلیون و 76 هزار ریال توسط توسط سارق یا سارقان از طریق اینترنت برداشت شده است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران افزود : در این راستا بر اساس وظایف ذاتی پلیس و بمنظور احقاق حق فرزند خردسال، موضوع با دقت و حساسیت بیشتری پیگیری و با استعلامات انجام شده و بررسی های تخصصی و فنی بعمل آمده در نهایت متهم پس از تغییر مکان از استان گیلان در فردیس کرج مورد شناسایی و با هماهنگی قضائی ،ماموران پلیس فتا موفق به دستگیری سارق احتمالی شدند.

متهم بنام دربازجوئیهای پلیس گفت : در یکسال گذشته بادخترشاکی آشنا شده و با همدیگر مبادلات پولی نیز داشتیم و در خصوص خالی شدن حساب هیچ اطلاعی ندارم و ممکن است این اقدام توسط وی انجام گرفته و وجوه به حسابش انتقال یافته باشد.

سرهنگ " نوراللهی" تصریح کرد : با توجه به اظهارات متهم، طی هماهنگی با مرجع قضائی،دختر جوان احضار شد و در بازجوئیهای پلیس به جرم ارتکابی معترف و اعلام داشت: با دسترسی به رمزهای اول و دوم حساب برادر مرحومش اقدام به جابجایی و انتقال وجه به روشهای مختلف به حساب دیگران و بویژه به حساب دوستش کرده و در برخی مواقع نیز وجه را ابتدا به حساب خواهر خود انتقال و سپس به حساب متهم ردیف اول منتقل کرده است.

گفتنی است عمه جوان پس از اعتراف به برداشتهای اینترنتی و خریدهای انجام شده با تکمیل پرونده پس از 24 ساعت بازداشت به مرجع قضائی معرفی و قرارهای قانونی برای وی صادر شد.


خریدار سکه، سارق اینترنتی بود

رئیس پلیس فتای استان لرستاناز دستگیری عامل برداشت غیرمجاز در این استان خبر داد و گفت: متهم با پول های سرقتی سکه خریداری می کرد.

سرهنگ"بهشتی" رئیس پلیس فتا لرستان در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد : بدنبال شکایت فردی مبنی بر برداشت غیرمجاز وجه از حساب بانکی وی، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

سرهنگ بهشتی افزود: طی استعلام های اولیه مشخص شد وجوه برداشت شده به حساب یکی از مالکان طلافروشی در سطح شهر واریز شده است و بنابر اظهارات این فرد معلوم شد متهم تعدادی سکه طلا خریداری و وجه مورد نظر را به صورت اینترنتی به حساب وی واریز کرده است.

رییس پلیس فتا خوزستان ادامه داد: نهایتاً در بررسی های و تحقیقات صورت گرفته و همینطور بازبینی دوربین های طلافروشی متهم شناسایی و دستگیر شد.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: متهم دارای سابقه کیفری می باشد که متعاقباً وی به همراه پرونده تحویل مراجع قضایی گردید.

خیانت به پدر

رییس پلیس فتا کهگیلویه و بویر احمد از شناسایی پسری که با سوء استفاده از اعتماد پدرش اقدام به برداشت وجه از حساب وی کرده بود ، خبر داد و گفت: به هیچ وجه اطلاعات حساب خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

سرهنگ "مرتضویان"رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویر احمد در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد :پیرو شکایت فردی مبنی بر برداشت غیرمجاز وجه از حساب وی ، ماموران اقدامات خود را جهت شناسایی عامل برداشت آغاز کردند.

سرهنگ مرتضویان افزود : پس از بررسی های اولیه و اقدامات فنی صورت گرفته محرز شد کلیه برداشت ها به صورت اینترنتی و صرف خرید کارت شارژ تلفن همراه شده است.

این  مقام انتظامی ادامه داد: طی تحقیقات بعمل آمده مشخص شد  که برداشت ها توسط  فرزند شاکی انجام شده است . متهم در ابتدا منکر این امر شد، ولی در مواجهه با مستندات بدست آمده اعتراف کرد که با سوءاستفاده از اعتماد پدرش اقدام به فعال کردن رمز دوم کارت بانکی، از حساب وی طی چندین مرحله برداشت کرده است.

سرهنگ مرتضویان هشدار داد:  به هیچ عنوان کارت عابر بانک و اطلاعات حساب خود را در اختیار دیگران قرار نداده و در صورتیکه گمان کردید اطلاعات شما در اختیار دیگران قرار دارد، سریعاً نسبت به تغییر آن اقدام نمایید  و موضوع را به بانک مربوطه اطلاع دهید

دستگیری سارق اینترنتی در آذربایجان غربی

رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی از دستگیری سارق اینترنتی در این استان طی 24 ساعت گذشته خبر داد.

سرهنگ"کوره بلاغی" رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد :در پی مراجعه فردی به این پلیس مبنی بر اینکه شخصی از حساب وی به صورت غیر مجاز مبالغی رابرداشت کرده است، رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران این پلیس قرار گرفت.

سرهنگ "حسن کوره بلاغی" افزود: با انجام تحقیقات اطلاعاتی و پلیسی و بررسی میدانی و کنترل کلیه تراکنش های حساب فرد مذکور ماموران به سرنخ هایی در فضای مجازی دست یافتند.

وی ادامه داد: ماموران این پلیس پس از چند روز بررسی و آنالیز اطلاعات به دست آمده در نهایت موفق به شناسایی متهم و دستگیری وی در کمترین زمان ممکن شدند.

سرهنگ "کوره بلاغی" اظهار داشت: متهم در بازجویی های اولیه پس از مشاهده مدارک و ادله قاطع پلیس لب به اعتراف گشوده و به سوء استفاده از اعتماد مالباخته و برداشت های مکرر از حساب وی از طریق به دست آوردن رمز دوم کارت بانکی شاکی به مبلغ 150 میلیون ریال معترف شد.

رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی در پایان خاطرنشان شد: فرد دستگیر شده پس از اعتراف به بزه انتسابی با تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شد.


سرهنگ"امیری" رئیس پلیس فتا زنجان در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد :پیرو شکایت شهروندی مبنی بر اینكه در یكی از شبكه های اجتماعی مجازی صفحه ای بنام پدر وی ایجاد شده و در آن  مطالب توهین آمیزی منتشر می شود ، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

سارق اینترنتی گفت: فقط طلبم را برداشت کردم

رییس پلیس فتا گلستان از شناسایی عامل برداشت از حساب فردی در شهرستان گرگان خبر داد  و گفت: متهم علت انجام این جرم را طلبکار بودن از شاکی عنوان کرد.

سرهنگ"رجبلی" رئیس پلیس فتا استان گلستاندر گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد : به دنبال شکایت فردی مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی وی ، کارشناسان اقدامات خود را جهت شناسایی عامل برداشت آغاز کردند.

رئیس پلیس فتا استان گلستان افزود : طی تحقیقات اولیه معلوم شد برداشت های انجام شده در قالب خرید کارت شارژ تلفن همراه صورت گرفته است که نهایتاً با ادامه تحقیقات عامل برداشت از حساب ، اهل و ساکن گلستان شناسایی و به این یگان احضار شد.

سرهنگ رجبلی ادامه داد: در نهایت متهم به بزه ارتکابی خود اعتراف و انگیزه خود را وصول بدهی از شاکی عنوان کرد، در ادامه متهم به همراه پرونده جهت تعیین تکلیف قضایی روانه دادسرا شد.

این مقام انتظامی در پایان ضمن اعلام برخورد قانونی با مجرمان و کلاهبرداران اینترنتی از طریق پلیس فتا به شهروندان توصیه کرد : در نگهداری اطلاعات حساب از قبیل رمز عابربانک و رمز دوم و ... دقت لازم را داشته باشند

سرقت اطلاعات محرمانه یک شرکت صنعتی توسط مهندس کلاهبردار

رئیس پلیس فتا فارس از دستگیری یک مهندس کلاهبردار که اقدام به سرقت اطلاعات محرمانه یک شرکت صنعتی در شیراز کرده بود خبر داد و تصریح کرد : اطلاعات محرمانه نرم افزاری خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار ندهید ، تا مورد سوء استفاده قرار نگیرید .

سرهنگ حسینی رئیس پلیس فتا فارس در تشریح این خبر اظهار داشت : درپی شکایت مدیر یک شرکت معتبر صنعتی در شیراز مبنی سرقت اطلاعات محرمانه اش، موضوع در دستور کار پلیس فتا این استان  قرار گرفت .

سرهنگ حسینی ادامه داد: مدیر شرکت در تشریح این موضوع عنوان کردکه مدتی پیش با تصمیم هیئت مدیره در زمینه ارتقاء سیستم ها با شرکتی کامپیوتری قرار دادی تنظیم و قرار شد که همه سیستم ها بجزء سرور اصلی ارتقا داده شود.

شاکی در ادامه گفت: مدتی بعد از عقد قرارداد با یک شرکت کامپیوتری ، متخصص رایانه آن شرکت با یک هارد وارد دفتر مدیریت شرکت شده و پس از چند دقیقه با هارد دیگری خارج شد؛ بعد از چند روز پس از آنکه حسابدار شرکت صنعتی سیستم را روشن می کند متوجه می شود که سرور اصلی با مشکل مواجه شده و بارگذاری نمی گردد.

  مدیر شرکت افزود:در این خصوص سیستم را برای تعمیر مجدد به آن شرکت کامپیوتری منتقل کردیم ولیکن با گذشت چند هفته ضمن تماس با آن شرکت کامپیوتری پاسخ قانع کننده ای در رابطه با تعمیر سیستم دریافت نکرده و خواستار بازگرداندن آن شدیم و در بررسی انجام شده متوجه شدیم  اطلاعات بازیابی شده هیچ سنخیتی با اطلاعات قبلی موجود که در هارد شرکت بوده، ندارد .

سرهنگ حسینی افزود : در این رابطه با اقدامات فنی و اطلاعاتی به عمل آمده توسط کاراگاهان این پلیس ، سرنخ هایی به دست آمد و کارشناسان با کسب دستور قضایی مبنی بر ورود به این شرکت کامپیوتری و جمع آوری ادله دیجیتال،بلافاصله وارد عمل شدند و از محل مذکور 3 عدد هارد و 8 لوح فشرده را کشف و ضبط کردند .

رییس پلیس فتا فارس اظهار داشت : مدیر شرکت کامپیوتری با مشاهده مدارک بدست آمده توسط کاراگاهان این پلیس ، به صراحت به جرم خود اعتراف کرد و هدف خود را از این کار سوء استفاده از اطلاعات شرکت مذکور عنوان کرد .

 

این مقام مسوول در خاتمه از تحویل متهم به مراجع ذی صلاح جهت سیر مراحل قانونی پرونده اش خبر داد و گفت : در بررسی های بعمل آمده بیشترین قربانیان سرقت های اطلاعاتی افرادی هستند که با اعتماد بیجا به راحتی اطلاعات نرم افزاری خود را در اختیار دیگران قرار می دهند پس از مدیران شرکت ها درخواست می شود که در این امر دقت بیشتری انجام دهند.

سرقت اینترنتی از جیب پدر

 تحقیقات كارشناسان پلیس فتا چهارمحال و بختیاری در رسیدگی به یك پرونده برداشت از حساب در فضای مجازی به دختر مالباخته ختم شد.

  سرهنگ"جعفریان" رئیس پلیس فتا استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد :پیرو شکایت فردی مبنی بر برداشت غیرمجاز وجه از حساب وی ، ماموران اقدامات خود را جهت شناسایی عامل برداشت آغاز کردند.

رئیس پلیس فتا استان چهارمحال و بختیاری افزود : طی استعلامات صورت گرفته مشخص شد کلیه برداشت ها به صورت اینترنتی و صرف خرید اینترنتی شارژ تلفن همراه بوده است که نهایتاً پس از تحقیقات فنی و تخصصی معلوم شد که عامل برداشت از حساب دختر شاکی بوده که طی ده فقره ، شارژ تلفن خریداری کرده است.

سرهنگ جعفریان ادامه داد: دختر شاکی اعتراف کرد که با اطلاع از رمزهای کارت بانکی پدرم، رمز اینترنتی را فعال و اقدام به خرید کارت شارژ کردم که که پس از تکمیل تحقیقات شاکی اعلام گذشت کرد.

این مقام انتظامی با بیان اینكه شهروندان نباید هیچ‌گاه رمز عبور خود را در اختیار دیگران قرار دهند، گفت: در صورت اجبار برای ارائه رمز باید به سرعت آن را تغییر داده و به یاد داشته باشید كه از رمزهای تکراری و قابل حدس مانند تاریخ تولد، شماره شناسنامه و مانند اینها استفاده نکنید و به صورت متوالی رمزهای خود را تغییر دهید

سرقت اینترنتی از نوع خانوادگی در "غرب استان تهران "

سارقی که با سوء استفاده از موقعیت بدست آمده و سرقت عابربانک برادر خانم خود، مبلغ 18 میلیون و400 هزار ریال از حساب وی سرقت کرده بود، توسط پلیس فتای غرب استان تهران شناسائی و دستگیر شد.

سرهنگ "تراب نوراللهی"،رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران با اعلام این خبر اظهار داشت:در پی شکایت فردی مبنی بر فقدان کارت عابربانک و خالی کردن حساب وی ، مراتب در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران افزود: با اقدامات فنی و تخصصی و ردزنی های انجام شده در نهایت متهم مورد نظر در شهریار مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی قضائی طی یک عملیات پلیسی دستگیر شد.

این گزارش حاکیست متهم در اظهارات خود به پلیس اعلام داشت : زمانی که شاکی " شوهر خواهرش" در منزل آنها میهمان بوده کارت عابربانک را از جیب وی سرقت و با دسترسی به رمزهای اول و دوم اقدام به برداشت های اینترنتی کرده است.

 متهم در اعترافات  خود اظهار داشت : حدود 2 ماه قبل از سرقت عابربانک ، مبلغ 10 میلیون ریال وجه نقد  نیز از منزل شاکی سرقت کرده است.

سرهنگ دوم تراب نوراللهی خاطرنشان کرد : با هماهنگی قضائی، متهم بازداشت و با تکمیل پرونده اولیه ، وی که به بزه انتسابی اعتراف کرده و از عملکرد خود اظهار پشیمانی می کرد به مرجع قضائی معرفی و با صدور قرار کفالت تحویل مرجع قضائی شد.

سوءاستفاده فرزند از حساب بانکی پدر

 رییس پلیس فتا سمنان از شناسایی عامل برداشت از حساب یکی از شهروندان این استان خبر داد و گفت: به هیچ وجه اطلاعات حساب خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

سرگرد"میراحمدی" رئیس پلیس فتا استان سمنان در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد :پیرو شکایت فردی مبنی بر برداشت غیرمجاز وجه از حساب وی ، ماموران اقدامات خود را جهت شناسایی عامل برداشت آغاز کردند.

رئیس پلیس فتا استان سمنان افزود : پس از بررسی های اولیه و اقدامات فنی صورت گرفته محرز شد کلیه خریدها به صورت اینترنتی و به صورت خرید آنلاین از منزل شاکی صورت پذیرفته است.

سرگرد میراحمدی ادامه داد: طی تحقیقات بعمل آمده مشخص شد یکی از فرزندان شاکی با دسترسی به رمز دوم بانکی و اطلاعات حساب و سوءاستفاده از اعتماد پدرش اقدام به برداشت وجه از حساب بانکی بصورت اینترنتی طی چندین مرحله کرده است.

این مقام انتظامی هشدار داد:  به هیچ عنوان کارت عابر بانک و اطلاعات حساب خود را در اختیار دیگران قرار نداده و در صورتیکه گمان کردید اطلاعات شما در اختیار دیگران قرار دارد، سریعاً نسبت به تغییر آن اقدام کرده و مراتب را به بانک مربوطه اطلاع دهید

خواهرشاكی ، متهم اصلی پرونده سرقت اینترنتی

رییس پلیس فتا فارس با اشاره به اینكه شهروندان باید در نگهداری از اطلاعات حساب ،بالاخص رمزهای ورود بانکی خود دقت كنند ، اظهار داشت :  فردی با خالی كردن حساب خواهرش دست به یك فقره سرقت اینترنتی زده بود ، شناسایی و دستگیر شد .

 

سرهنگ"حسینی" رئیس پلیس فتا استان فارس در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد :پیرو شکایت خانمی مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب وی ، ماموران اقدامات خود را جهت شناسایی عامل یا عاملان برداشت آغاز کردند.

رئیس پلیس فتا استان فارس افزود : بنابر اظهارات شاکیه ممکن است که فرزند وی اطلاعات حساب مادرش را در اختیار دوستان و یا بستگان قرار داده باشد.

سرهنگ حسینی ادامه داد: پس از استعلامات صورت گرفته فرد برداشت کننده که خواهر شاکی بود شناسایی و به این یگان دلالت داده شد وی پس از رویت مستندات به جرم خود اعتراف کرد.

این مقام انتظامی تصریح کرد: با توجه به هشدارهای مکرر پلیس پلیس فتا متاسفانه برخی از هموطنان در نگهداری از اطلاعات حساب خود بالاخص رمزهای ورود بانکی دقت لازم را نکرده و به راحتی این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار می دهند و نهایتاً دچار این دست مشکلات خواهند شد.

مادری در شیراز مورد سرقت فرزند ناتنی خود قرار گرفت

 

  فرزند ناتنی خانمی در شیراز با دسترسی به تلفن همراه مادرش اقدام به سرقت اطلاعات بانکی و نهایتاً برداشت غیرمجاز از حساب کرد.

 

 

 

سرهنگ"حسینی" رئیس پلیس فتا استان فارس در گفتگو باخبرنگار ما اعلام کرد: با توجه به هشدارهای مکرر پلیس فتا در رابطه با نگهداری و حفاظت از رمز و اطلاعات شخصی و همچنین فعال کردن صورت حساب پیامکی جهت اطلاع سریع از تغییر موجودی حساب ، متاسفانه پرونده های زیادی مرتبط با این موضوع کشف و شناسایی می شود، که متهم آنها غالباً از نزدیکان شاکیان هستند.

 

وی با اشاره به این مطلب بیان کرد: پیرو شکایت خانمی مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب وی، ماموران اقدامات خود را جهت شناسایی عاملان برداشت آغاز کردند.

 

سرهنگ حسینی افزود: با تحقیقات و بررسی های انجام شده مشخص شد کلیه برداشت ها به صورت اینترنتی بوده که نهایتاً متهم که فرزند ناتنی شاکیه بود شناسایی و به این یگان احضار شد ، وی پس از رویت ادله به جرم خود اعتراف و در اظهارات خود نحوه دسترسی به اطلاعات بانکی و رمز حساب بانکی شاکیه را دسترسی به تلفن همراه وی بیان کرد، زیرا شاکیه این اطلاعات را در تلفن همراه خود ذخیره کرده بود.

متهم برداشت میلیونی در کرج شناسایی شد

 

رییس پلیس فتا البرز از شناسایی عامل برداشت میلیونی از حساب یکی از شهروندان دزفولی این استان خبر داد و گفت متهم اصلی در کرج شناسایی و دستگیر شد.

 

 

 

سرهنگ"نیکنام" رئیس پلیس فتا استان البرزدر گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد :پیرو شکایت فردی از شهرستان دزفول مبنی بر برداشت غیرمجاز مبلغ 000/000/ 480/ 1 ریال از حساب وی ، ماموران اقدامات خود را جهت شناسایی عامل یا عاملان برداشت آغاز کردند.

 

رئیس پلیس فتا استان البرز افزود : پس از بررسی های اولیه مشخص شد وجه طی یک فقره انتقال اینترنتی به حساب خانمی واریز شده است و فرد مورد نظر مبادرت به خرید طلا  از طریق دستگاه پوز چندین طلافروشی واقع در شهر کرج  کرده، که در این خصوص تحقیقات لازم انجام و پس از بازبینی دوربین های موجود در مراکز خرید معلوم شد کلیه برداشت ها توسط فردی مذکر صورت گرفته است.

 

سرهنگ نیکنام ادامه داد: پس از استعلام های صورت گرفته نهایتاً صاحب کارت عابر بانک شناسایی و این خانم ادعا کرد که اطلاعی از این موضوع ندارد و کارت عابر بانک وی در اختیار همسرش می باشد ، در ادامه با همکاری وی متهم اصلی شناسایی و دستگیر شد.

 

این مقام انتظامی تصریح کرد: متهم پس از رویت مستندات موجود به جرم خود اعتراف و اظهار داشت با همدستی یکی از دوستانش که اطلاعات حساب شاکی را در اختیار داشت اقدام به برداشت از حساب کردیم.

 

 

 

مراقب اینترنت رایگان در مکان های عمومی باشید

 

 

 

پلیس فتا ناجا هشدار داد: هکر ها همیشه در کمین کاربرانی هستند که از اینترنت محافظت نشده استفاده می کنند.

 

 

 

کارشناس پلیس فتا ناجا با بیان مطلب فوق گفت:استفاده از اینترنت رایگان در سطح شهر و مکان های عمومی(پارک ها، کتابخانه ها، فرودگاه ها، هتل و...) خطر دسترسی غیر مجاز به اطلاعات شخصی شما را به هکر ها می دهد. هکر ها همیشه در کمین کاربرانی هستند که از اینترنت محافظت نشده استفاده می کنند.

 

 این کارشناس ادامه داد: اتصال به شبکه ها به علت رایگان بودن و عدم استفاده از رمز های عبور قوی و مناسب می تواند موجب به دام افتادن در تله های امنیتی طراحی شده توسط هکر شود. هدف هکر ها می تواند دسترسی به فعالیت‌های اینترنتی، سایت‌های مقصد، متن چت‌ها، ایمیل‌ها، گفت ‌وگوها، رمزهای عبور و... باشد.

 

در ادامه به چند توصیه برای استفاده از اینترنت رایگان در مکان های عمومی اشاره می شود:

 

- برای فعالیت‌های حساس نظیر فعالیت‌های بانکی به هیچ عنوان از اینترنت عمومی استفاده نکنید.

 

-آنتی ویروس دستگاه خود را همواره به روز نگه دارید.

 

-هنگام استفاده از اینترنت عمومی تا حد امکان از خدماتی که دسترسی به آنها نیاز به رمز عبور دارد، استفاده نکنید.

 

- وقتی در حال وارد کردن اطلاعاتی نظیر رمز عبور خود هستید مراقب دوربین‌های موبایل‌های اطراف خود و قطعات سخت افزاری(کی لاگر)متصل به کامپیوتر های عمومی باشید.

 

- مطمئن شوید که دیوار آتش (فایروال) دستگاه شما روشن است.

 

در نهایت پلیس فتا از هموطنان درخواست می کند در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.irبخش تماس با ما گزارش کنند.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا