یزدفردا "علی آبادی:شهيد محراب آيت الله آقا شيخ محمد صدوقی يزدی "افاض الله علينا من برکات تربته"تولد :آیت‏اللَّه محمد صدوقی در سال 1287 ش برابر با 1327 قمری در یزد دیده به جهان گشود

خانواده شهید صدوقی از نواده‏های مرحوم شیخ صدوق می‏باشند و پدر او یكی از روحانیون معروف یزد بود.

پدرش مرحوم آقا ميرزا ابوطالب از روحانيون معروف شهر در مسجد روضه محمديه سمت امامت داشته و مرجعيت تامه براي كارهايي كه مردم داشتند. دودمان پدري او به ميرزا احمدرضا كرمانشاهي فرزند ملامحمدمهدي كرمانشاهي مي‌رسد كه در دوره فتحعلي شاه از كرمانشاه به يزد تبعيد شده‌اند در انتساب اين خانواده به شيخ صدوق به لوح تاريخي روي قبر جد بزرگ خود استناد مي‌كنند. 

و شهيد صدوقي اينگونه بيوگرافي خود را بيان داشته است :

بنده محمد صدوقي در سال 1327 ﻫجري قمري ، 75 سال پيش ، در خانواده‌اي روحاني در يزد متولد شدم پدرم مرحوم آقاميرزا ابوطالب يكي از روحانيون معروف اين استان بود .
پدرم ، فرزند مرحوم ميرزا محمد رضا كرمانشاهي يكي از علما و بزرگ اين استان بود و ايشان هم فرزند آخوند ملا محمد مهدي كرمانشاهي بودند.
سال ورود آخوند ملا محمد مهدي به يزد ، روشن نيست چرا كه ايشان بوسيله فتحعلي شاه از كرمانشاه به يزد تبعيد شدند . تنها مدركي كه ما براي صدوقي بودن داريم و اينكه از نواده‌هاي مرحوم صدوق بزرگ مي‌باشيم همان لوح تاريخي جد بزرگ و جد دوم ماست . كه در لوح قبرشان اين جمله هست «الذي كان بالصدق نطوق كيف و هو من نسل الصدوق » كسي كه به صدق و راستگوئي سخن گفت چگونه چنين نباشد و حال آنكه او از نسل صدوق مي‌باشد . و به اين جهت نيز شهرت ما صدوقي مي‌باشد  

وفات پدرو مادر در كودكي  :

او بعد از اين كه پدر را در هفت سالگي و مادر را در نه سالگي از دست داد، تحت سرپرستي پسرعموي خود مرحوم ميرزامحمد كرمانشاهي قرار گرفت

ازدواج:

وي بعدها در 20 سالگي با دختر عموزاده خود ازدواج كرد

تحصيلات:و مهرجرت به اصفهان و قم :

آیت‏اللَّه صدوقی مقداری از تحصیلات خود را در یزد و اصفهان گذراند و سپس برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت نمود.

در تحصيل علوم ديني تا سطح لمعه و قوانين در مدرسه علميه عبدالرحيم خان يزد زير نظر اساتيد آن زمان پيش رفت و سپس براي ادامه تحصيل در سال 1348 ه.ق به اصفهان رفت و در مدرسه چهارباغ مشغول به تحصيل شد.

اما سال بعد به قم رفت و در آنجا اقامت گزيد. اين دوران درست مقارن زماني است كه پهلوي اول اقدامات خود را در محدود كردن نفوذ مذهب و علما در جامعه شروع كرد: تصويب قانون نظام وظيفه در سال 1304 كه به دولت اجازه مي‌داد براي معاف كردن علما از آنها امتحان به عمل آورد. تدوين قانون مدني و گرفتن محاكم از دست علما(1307ش)، گرفتن امور سجلي و ثبتي از آنها(1311ش)، تصويب قانون سال 1315 و محروم كردن روحانيون از احراز مقام قضاوت، كار به اين موارد محدود نشد و دولت به خود اجازه داد براي صدور مجوز مدرسان و طلاب علوم ديني امتحان برگزار كنند. در قانون متحدالشكل كردن لباس‌ها فقط به علما و طلابي اجازه ابقاي لباس داده مي‌شد كه دولت مقام آنها را تاييد كنند. بالاخره در سال 1313 ش موقوفات نيز از حيطه تصدي علما خارج شده به دولت تحويل داده شد.
چنين تلاش‌هايي به منظور محدود كردن نفوذ روحانيت و علما در جامعه صورت مي‌گرفت. از جمله رواج تفكر قوم‌گرايي با جلوه‌هايي از مدرنيسم به جاي حاكميت فرهنگي اسلام، آن گونه كه نمونه عملي آن در تركيه پياده شد. روشن است كه حريم معنوي روحانيت چنين تاخت و تازهايي را نمي‌پسنديد اما موارد مشابهي از مخالفت در برابر جريان مذبور را ارائه مي‌دهد؛ از جمله: اعتراض آقا نورالله اصفهاني و ملاحسين مشاركي كه در راه عزيمت اعتراض‌آميز به تهران به طرز مشكوكي درگذشت. اعتراض علماي تبريز به خدمت اجباري روحانيون كه منجر به تعطيلي بازار تبريز و به كار گرفتن خشونت از طرف دولت شد و تبعيد شيخ ابوالحسن انگلجي و ميرزا آقا صادق به كرمانشاه شد و سپس منجر به قيام قم گرديد. آيت الله حائري نيز در 1307 در اعتراض به قانون لباس متحدالشكل، تلگرافي به شاه فرستاد. اعتراض آيت الله محمد تقي بافقي به ورود زنان بي‌حجاب درباري به حرم حضرت معصومه سلام الله عليها كه خود رضاشاه دخالت كرد. شورش مشهد به دنبال زنداني شدن آيت الله حاج آقا حسين قمي در شاه عبدالعظيم كه در اعتراض به استفاده از كلاه‌هاي سبك اروپايي به تهران آمده بود تا اعتراض خود را به گوش شاه برساند و به دنبال آن قتل عام مردم در صحن امام رضا عليه‌السلام با مسلسل

 وی به مدت 21 سال در قم به فراگیری علوم اسلامی پرداخت و از محضر عالمان نامداری همچون شیخ عبدالكریم حائری یزدی، سیدصدرالدین صدر، سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمد حجت كوه‏كَمره‏ای و حضرت امام خمینی(ره) بهره برد.

و شهيد صدوقي مهاجرت به اصفهان و قم را اينگونه شرح داده اند :

در سال 1348 قمري ، براي ادامه تحصيلات به اصفهان رفتم و رد مدرسه چهار باغ كه حالا مدرسه امام صادق (ع) نام دارد مشغول تحصيل بوديم و پيشرفتمان هم خيلي خوب بود ، كه متأسفانه يك زمستان بسيار سردي پيش آمد و توقف براي ما خيلي سخت شد . شايد متجاوز از بيست روز برف سنگين آمد و كسب و كار و تقريباً همه چيز از دست مردم گرفته شد . هر روز صبح دنبال ذغال و چوب مي‌رفتيم و ظهر دست خالي برمي‌گشتيم تا اينكه مرحوم سيد علي نجف آبادي يك روز وارد مدرسه چهار باغ شد و ديد كه همه طلبه‌ها دچار كمبود سوخت هستند و بعد دستور داد تا يكي از چنارهاي بزرگ مدرسه را بياندازند و بين طلبه‌ها تقسيم كنند .
پس ازمدتي كه خيلي به سختي گذشت از طريق قمشه وآباده بطرف يزد حركت كرديم و اين سفر قريب 29 روز طول كشيد وبالاخره با هرزحمتي كه بود خودمان را به يزد رسانديم .

سفر به قم
يكسال بعد يعني در سال 1349 قمري براي ادامه تحصيلات با خانواده بطرف قم رفتيم و اقامت ما در شهر قم 21 سال بطول انجاميد مرحوم شيخ عبدالكريم حائري يزدي مؤسس و مدير حوزه علميه قم وقتي كه در قم ما را شناختند مورد لطف و محبت خود قرار دادند و كم كم كار بجائي رسيد كه رفتن خدمت ايشان براي بنده مثل واجبات بود و بعضي ازگرفتاريها كه براي طلاب پيش مي‌آمد ، خدمتشان عرض مي‌كردم و ايشان هم كمكهائي توسط بنده به اهل علم نمودند پيشرفت ما در تحصلات خيلي خوب بود تا اينكه در سال 1355 قمري آيت الله حائري از دار دنيا رفتند . بعد از درگذشت ايشان در اثر فشار پهلوي كه مي‌خواست همه اهل علم را از لباس روحاني خارج كند اوضاع بر اهل علم خيلي سخت شد كه بعداً توسلاتي از اهل علم شد و خيلي مؤثر افتاد .
تحصيل درآن دوره خيلي سخت بود بجهت اينكه در آن زمان قم مرجعي نداشت چرا كه مرجع تقليد مرحوم آسيد ابوالحسن اصفهاني بودند كه ايشان هم در نجف اقامت داشتند .آقايان مرحوم آيت الله حجت اين سه سرپرستي حوزه را داشتند و خيلي هم زحمت كشيدند تا وقتيكه مرحوم آيت‌الله بروجردي بعلت كسالت در بيمارستان فيروزآبادي بستري شدند و درهمين خلال بعضي از اهل قم و مدرسين بفكر افتادند كه ايشان را به قم بياوردند و به همين خاطر نامه‌هائي ازقم بخدمتشان ارسال شد و اشخاصي بنمايندگي از روحانيت با ايشان ملاقات كردند .بنده هم به اتفاق داماد آقاي صدر به بيمارستان رفتيم و بعد همراه مرحوم آيت الله بروجردي به قم آمديم ، عمده سعي و كوشش براي آمدن آقاي بروجردي به قم از ناحيه حضرت آيت الله العظمي امام خميني بود و ايشان خيلي اصرار داشتند كه اينكار انجام بشود .

مسئوليت ها :

پس از درگذشت آیت‏اللَّه شیخ عبدالكریم حائری، مؤسس و مدیر حوزه علمیه قم، اداره قسمتی از حوزه علمیه به شهید صدوقی واگذار شد

رفتن شهيد صدوقي به قم با فعاليت‌هاي آيت الله حائري در آنجا و بدرفتاري سلطنت رضاشاه با روحانيت همراه شد، توجه به حوزه عكس العمل ديگر در اعتراض به حملات رژيم به ساحت دين بود. تفكر احياء و تقويت حوزه علميه قم در اين زمان توسط آيت الله عبدالكريم حائري (1315-1239) قوت گرفت زيرا ضروري بود تا پايگاهي جهت آموزش اسلامي و مركز مبارزه در مقابل حملات وجود داشته باشد. و به اين ترتيب افرادي چون آيت الله فيض قمي، بافقي، سيدابوالحسن رفيعي قزويني جلسات درس خود را در قم داير كرد و آيت الله بافقي، آيت الله حائري را به رفتن به قم تشويق كرد و حوزه او از اراك به قم منتقل شد. با حضور آيت الله حائري در مديريت امور حوزه از افرادي كمك گرفت از جمله آنها شهيد صدوقي بود كه مسائل و مشكلات طلاب، توسط او به اطلاع آيت الله حائري مي‌رسيد و كمك‌هاي ايشان به اهل علم از كانال مرحوم صدوقي انجام مي‌پذيرفت. با درگذشت آيت الله حائري حوزه علميه تحت فشار قرار گرفت. براي حفظ موجوديت آن، هيأتي مركب از آيت الله حجت، آيت الله خوانساري و آيت الله صدر اداره حوزه را عهده‌دار شدند. البته در كنار آن تلاش نيز صورت گرفت تا آيت الله بروجردي را به آمدن به قم و در دست گرفتن امور حوزه و رهبري آن تشويق كنند. اين تلاش با در خارج بودن مرجع تقليد زمان[اقامت آيت الله سيدابوالحسن اصفهاني در نجف] شدت بيشتري يافت. در اين تلاش شهيد صدوقي از جمله افرادي بود كه مامور به انجام وظيفه شد. علاوه بر نامه‌هايي كه به آيت الله بروجردي فرستاده مي‌شد، او به همراه داماد آيت الله صدر به بيمارستان فيروزآبادي رفت و موفق به حصول نتيجه شد. در بازگشت آيت الله بروجردي به همراه آنها به قم آمد. شهيد صدوقي علت تلاش فوق را در آوردن آيت الله بروجردي به قم، سعي و اصرار امام خميني(ره) بر انجام اين كار ذكر كرده است.

مسئوليت رسيدگي به امور طلبه‌ها و تقسيم شهريه طلبه‌ها كه از زمان مرحوم حائري به شهيد صدوقي محول شده بود در زمان آيت الله بروجردي نيز ادامه يافت و توليت مدارس نيز به آن اضافه گرديد. از اقدامات آيت الله بروجردي در قم علاوه بر تدريس فقه كه با ورود او به دوران شكوفايي خود وارد شده تأسيس دفتري براي جمع‌آوري وجوهات شرعي مردم از اكناف كشور بود كه كار مستمري دادن به طلبه‌ها را آسان كرد، اين امر دقت خاصي را مي‌طلبيد كه به شهيد صدوقي واگذار شد. علاوه بر آن امكان ايجاد نيازهاي جديد را در قم(مثل مسجد اعظم در كنار حرم حضرت معصومه) و ديگر شهرها فراهم كرد. جنبه ديگر فعاليت علما، شركت در در مسائل ملي شدن صنعت نفت و كوتاه كردن دست بيگانه از آن بود علاوه بر فعاليت‌هاي برجسته آيت الله كاشاني كساني نيز چون آيت الله محمدتقي خوانساري، كه در ملي شدن نفت فتوا داد، آيت الله ابوالفضل زنجاني نيز عملكردي از خود نشان دادند. مبارزات فداييان اسلام نيز در اين دوران نقش در خور توجه داردكه توانست نظر شهيد صدوقي را به خود جلب كند به گونه‌اي كه وي نواب صفوي و مدني و بعد سيدمحمد واحدي از اعضاي رهبر فداييان اسلام را در خانه خود پناه داد.

بازگشت به يزد:

با رسیدن سال 1330 ش و فوت عالم بزرگ دینی یزد، با درخواست مردم و توصیه حضرت امام و بزرگان به آیت‏اللَّه صدوقی، ایشان به یزد بازگشت و به انجام وظایف دینی و انقلابی پرداخت.در بهمن سال 1330 ش شهيد صدوقي براي چند روز به يزد بازگشت اما با استقبال بي‌نظير مردم مواجه شد و با درخواست پدر همسر خود آقاميرزا محمدكرمانشاهي و بعضي از محترمين يزد مبني بر اقامت در يزد روبرو شد. با تلاش حاج سيدعلي محمدوزيري از روحانيون سرشناس يزد و سفارش‌هاي زياد امام خميني مبني بر رفتن ايشان به يزد، وي آنجا ساكن شد.

و باز شهيد بزرگوار صدوقي بازگشت به يزد را اينگونه بيان نمودند :

در سال 1330 شمسي كه براي انجام كاري به يزد آمدم ، مرحوم حاج آقا وزيري ، از روحانيون سرشناس يزد پيشنهاد ماندن ما را داد و در اين باره خيلي سعي و كوشش نمود و تلگرافاتي هم به قم شد . آقايان هم با اينكه در پاسخ تلگراف نوشته بودند كه ماندن من درقم ضرورتش بيشتر است مع الوصف پذيرفتند و ما براي هميشه وارد يزد شديم .
در اينجا كه ماندني شديم در كنار درس و بحث بعضي از كارها را شروع كرديم از جمله تعمير مدارس مدرسه خان خيلي خراب بود و مدرسه عبدالرحيم خان هم مركز زباله بازار شده بود و مسجد روضه محمديه را هم تعمير نموديم و خلاصه اينكه كارهائي را كه مربوط به روحانيت مي‌شود شروع كرديم .

آشنائي با امام خميني (ره) از زبان شهيد :


در آن وقت امام خميني يكي از مدرسين خيلي مبرز حوزه بودند كه همه ايشان را بعنوان اينكه يك مرد فوق العاده است مي‌شناختند تدريسشان هم خيلي بالا گرفت و با اينكه آقايان مراجع هم بودند ولي تدريس ايشان در قم اولويت پيدا كرد يادم هست كه امام خميني در مسجد سلماسي نزديك محله يخچال قاضي ، تدريس مي‌كردند و مسجد تقريباً پر مي‌شد و ايشان يك آقاي معروفي مشتهر به فلسفه و عرفان فقه و اصول و استاداول شناخته مي‌شدند .
بنده در سال 1349 قمري كه وارد قم شدم ، دوسه روز پس از ورود ، با امام خميني آشنا شدم و كم‌كم آشنائي ما بالا گرفت وبه رفاقت كشيد و گاه در تمام مدت شبانه‌روزي با ايشان بودم و نمي‌شد مدت طولاني كه در قم بوديم ، انس ما عمده با ايشان بود ونمي‌شد هفته‌اي بگذرد و دوسه جلسه در خدمتشان نباشم و يادم نمي‌رود كه يك ماه رمضان حديث «طيرمشوي» از كتاب عبقات را و دوره اين كتاب را در شب نشيني‌ها ئي كه با ايشان و چند تن ديگر از دوستان داشتيم از اول تا آخر مفصلاً خوانده شد . از جمله كساني كه براي آمدن من به يزد سفارش زياد كردآقاي خميني بودند .
مبارزه تحت رهبري امام (ره)
سال 1341شمسي كه قضيه انجمنهاي ايالتي و ولايتي شروع شد . من با امام خميني تماس مستقيم داشتيم و خيلي‌ها اينجا رفت و آمد مي‌كردند و مديريت جمع كردن آقايان روحانيون و تلگراف كردن راجع به اين انجمنها تقريباً زير نظر بنده بود . مجالس فوق العاده هم و تقريباً هر روز و شب يك اجتماع روحاني تشكيل مي‌شد و الحمدلله در اثر سعي و كوشش و فشار آقاي خميني دولت مجبور شد كه اين پيشنهاد را لغو كند . بعد از اينكه اين قضيه تمام شد قضيه آن شش ماده پيش آمد كه ازطرف شاه پيشنهاد شده بود و همه ديدند كه اين بدتر از آن قضيه انجمنهاي ايالتي و ولايتي است و كسي هم كه از اول با آن مخالفت كرد آقاي خميني بود بعضي ازآقايان هم از اول حاضر به همكاري نبودند ولي كم كم كار به جائي رسيد كه آنها هم مجبور شدند و گوشه كنار تلگرافهائي مي‌زدند و اعلاميه‌هائي صادر گرديد در آن موقع از طرف ساواك يك كسي پيش من آمد و گفت كه مأمور مراقب شما هستم . شما چه نقشي داريد ؟ ما هم علناً نقش خود را گفتيم و كارهائي را هم كه انجام داده بوديم گفتيم و اطلاعيه‌ها و تلگرافات را همه را نشانش داديم و گفتيم كه در اين جا تا آخر هم هستيم ، هراقدامي كه قرار است از طرف ساواك نسبت به ما بشود زود انجام بدهيد ولي چون بهانه صحيحي نداشتند نتوانستند ما را تعقيب كنند .
خدمتگزار شهيد مي‌گويند :
در حدود 10 سال است كه بنده خدمت ايشان بودم واقعاً فردي غمخوار براي ملت به نظر مي‌رسيد بله ايشان تا 5-6 سال قبل كه حالشان مساعدتر بود سعي مي‌نمودند و علاقه داشتند كه كارهاي مردم را خود مستقيماً انجام دهند وبا مردم روبرو شوند ولي از 5-6 سال به اين طرف كه نسبتاً حالت ضعفي پيدا كردند قرار شد دفتر باز كنند و كارها كه سنگين شد به آنجا رجوع شود و سپس مسئول دفتر با ايشان در تماس دائم باشند و مسائل و مشكلات مردم را حل نمايند تا اينكه مسئله انقلاب پيش آمد و در سال 57 كه چهلم تبريزيها در يزد گرفته‌شد و ايشان از آن به بعد و هر شب درمسجد حظيره و پس از اقامه نماز صحبت مي‌كردند و مردم هم سراپا گوش و آماده براي همه چيز مي‌آمدند و از بيانات ايشان بر عليه رژيم منفور پهلوي استفاده مي‌كردند و اكثر شبها مردم خبر مي‌آوردند كه ساواك مي‌گيرد و مي‌بندد و تبعيد مي‌كند و چنين و چنان مي‌كند و ايشان مي‌فرمودند من براي همه كار آمادگي دارم و لباسهاي مرا‌آماده كنيد كه اگر قرار است من تبعيد شوم بروم و در اين ايام مرتب جوانهاي پرشور و انقلابي و مسلمان يزد هر شب با وسايل مختلف از قبيل سنگ و چوب و شيشه بنزين مي‌آمدند و مي‌رفتند پشت بام حضرت آيت الله و تا صبح آمادگي هر گونه دفاع در مقابل حمله خون آشامان يزيدي را داشتند .
ايشان عادت داشتند هر شب بعد از نماز شب كه نزديك اذان صبح بود پياده مي‌رفتند تا مسجد حظيره براي اقامه نماز و پس از نماز صبح پياده برمي‌گشتند منزل كه اين اواخر منهم سعي كردم بدنبال ايشان بروم و هنگاميكه از مسجد به منزل برمي‌گشتند شروع به خواندن دعا و قرآن مي‌كردند و اگر خيلي خسته بودند يكي دو ساعت مي‌خوابيدند.

 

مبارزات:

شهيد صدوقي در مبارزه با رژيم شاه يكي از محورهاي مبارزه محسوب مي‌شد. او اعلاميه‌هايي در محكوم كردن جنايات رژيم از جمله در فاجعه سينما ركس آبادان صادر كرد. ايشان رهبري نهضت اسلامي در يزد را بر عهده داشت و نيز پيامهاي حضرت امام را به اطلاع علماي مشهد، تبريز،‌ شيراز و ديگر شهرها مي‌رساند.

این عالم ربانی از آغاز مبارزات حضرت امام خمینی(ره) چه پیش از قیام 15 خرداد و چه پس از آن، همواره از یاران و مروّجان افكار متعالی حضرت امام محسوب می‏شد.

فعاليت مستقيم او در يزد از اين زمان شروع مي‌شود. در نظر او پرداختن به مسائل تدريس علوم ديني در رأس امور قرار داشت به همين علت دركنار شروع درس و بحث دست به كارهايي از جمله تعمير مدارس، به ويژه مدرسه خان‌ و مدرسه عبدالرحيم خان زدند.

مسجد روضه محمديه نيز در اين تعميرات مورد بازسازي قرار گرفت. زعامت اهالي محل كه تا قبل از اين زمان به دست مرحوم آيت الله حاج شيخ غلامرضا فقيه خراساني كه مشهور به زهد و تقوي بود به ايشان منتقل شد حوزه يزد نيز توان خود را كسب كرد و افرادي در آن به تدريس اشتغال داشتند، كه در مسائل كشوري عكس‌العمل‌هايي از آنان را خواهيم ديد.

در ادامه ايستادگي روحانيت در برابر تلاش سلسله پهلوي براي زدودن تدريجي حضور دين در جامعه، مهم‌ترين روحاني مطرح در جامعه، امام خميني(ره) است. تفكر نارضايتي از دخالت روحانيت در امور سياسي، كه از دوران رضاشاه با تبعيد افرادي چون آيت الله حسين طباطبايي قمي خود را نشان داده بود؛ در اين دوره با شدت بيشتري دنبال شد، به خصوص كه امام نيز مخالفت خود را با حاكميت استبداد آشكار كرده بود. حركت اعتراض آميز امام به قانون جديد انتخابات انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي سبب اعتراض‌هاي مشابه از جانب ديگر علما و روحانيون و مراجع نقاط مختلف كشور شد علماي يزد در تلگرافي خطاب به شاه تصويب لايحه مزبور را غلط و نادرست و برخلاف دستورهاي عاليه شرع اقدس و قانون اسلامي كشور عنوان كرد و خواهان الغاي آن شدند شهيد صدوقي نيز تماس مستقيم خود را با امام در واقعه فوق حفظ كرد. علما در يزد در اعتراض به لايحه‌هاي مذكور در خانه شهيد صدوقي گرد آمدند و ماجرا در منبر مسجد حظيره مطرح شد. مخالفت علما با به اصطلاح همه‌پرسي بهمن 1341 در تقويت ديكتاتوري شاه و كمك به سيطره آمريكا بر منطقه و به خصوص ايران ادامه يافت و سير وقايع حادثه فيضيه را با خود به همراه آورد كه آن را گسترده‌ترين و خونين‌ترين حمله به يك اجتماع مذهبي پس از واقعه گوهرشاد در سال 1314 دانسته‌اند. امام با سخنراني روز عاشورا كه افشاي روابط پنهان شاه با آمريكا و اسرائيل و هشدار به شاه در پايان راهي كه در پيش گرفته بود و واقعه تاريخي 15 خرداد را به دنبال داشت به مبارزه با رژيم پرداخت. در حوادث فوق شهيد صدوقي نقش خود را هماهنگ كردن روحانيون و علماي يزد و فرستادن تلگراف به شاه عنوان مي‌كند كه با اعتراض به لايحه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي ديده مي‌شود و اين كه همگام با تهران، در يزد نيز اجتماع مشابهي از علما جهت هماهنگي در تصميم‌ برگزار شد. تلاش از سوي ساواك در كنترل شهيد ديده مي‌شود كه سعي در ممانعت از فعاليت او و ديگر روحانيون يزدي دارد؛ او خود مي‌گويد از طرف ساواك يك كسي پيش ما آمد و گفت كه مامور مراقبت شما هستم. شما چه نقشي داريد و ما هم علناً نقش خود را گفتيم و كارهايي را كه انجام داده بوديم و اطلاعيه‌ها و تلگراف‌ها را همه نشانش داديم و گفتيم در اين راه تا آخر هم هستيم هر اقدامي كه قرار است از طرف ساواك نسبت به ما بشود زودتر انجام بدهيد.

به دنبال دستگيري امام و انتشار خبر آن در كشور در جامه عمل پوشاندن به تفكرات رژيم، آيت الله محلاتي و دستغيب را از شيراز و آيت الله قمي را نيز از مشهد به تهران آورده، زنداني كردند. حركت جديدي در ميان روحانيون و علما به پا شد و آن مسأله مهاجرت به تهران بود و از سوي ديگر معرفي امام به عنوان تنها مرجع تقليد طراز اول شيعه. حركت مساوي با 15 خرداد، كه در تهران و قم و شهرهاي بزرگ خود را نشان داد، در يزد نيز برگزار شد، برخورد 15خرداد با 12 محرم سبب شد تا جنبش در مسجد علا اسماعيل و با حضور جمعيت فوق‌العاده‌اي خود را نشان دهد. با دستگيري امام(ره) و گسترش شايعه‌اي كه شاه دادگاه نظامي تشكيل داده، ايشان را محاكمه خواهد كرد روحانيون در اعتراض به دستگيري امام و شايعه فوق از تمام نقاط كشور حركت كرده و در باغ ملك حضرت عبدالعظيم شهر ري ساكن شدند. در رأس آنها افرادي چون آيت الله خادمي از اصفهان، آيت الله صدوقي از يزد، آخوند ملاعلي همداني از همدان، آيت الله سيدعلي بهبهاني از اهواز، آيت الله كفعمي از زاهدان، آيت الله ميلاني از مشهد، آيت الله نجفي از قم وجود داشتند.

شهيد صدوقي در اين حركت، نمايندگي روحانيون و مردم يزد را به عهده داشت. ساواك فشار شديدي بر علماي مهاجر وارد كرد تا آنها را مجبور به بازگشت كند. با بازگشت امام به قم، شهيد صدوقي چند روزي در خدمت امام بود و سپس يزدي‌ها به قم آمده، معظم له را با خود به يزد حركت دادند. قيام 15 خرداد آغاز مرحله جديدي در مناسبات علما و دولت بود كه به علت مناسبت روزافزون شاه با آمريكا و اسرائيل روز به روز بيشتر و تندتر و بلند پروازانه‌تر مي‌شد و اين امر بر افكار مردم ايران جذابيت داشت. اين برخورد و حركت 15 خرداد نوعي پيش در آمد انقلاب اسلامي محسوب مي‌شود اوج حركت روحانيت به رهبري امام خميني مخالفت ايشان با پذيرفتن قانون كاپيتولاسيون و واگذاري مصونيت ويژه به اتباع آمريكايي بود كه امام آن را خيانت دانست و شاه را به واسطه آن، به خيانت به كشور متهم كرد و با اين كار مبارزه را به اوج خود رساند عكس‌العمل رژيم نيز تبعيد امام بود با اين تصور كه رابطه او را با ايران قطع كرده، سبب زدودن او از اذهان گردد. در تبعيد امام نيز شهيد صدوقي از اقامه جماعت خودداري كرده، چند روزي از منزل خارج نشد. اما بر خلاف تصور رژيم ارتباط امام با كشور همچنان حفظ شد مراسلات و تلگراف‌ها ادامه داشت و اطلاعيه و اعلاميه‌هاي امام به ويژه از طريق تلفن به ايران مي‌رسيد درا ين ميان شهيد صدوقي نيز در ارتباط با امام قرار داشت قبل از تبعيد امام به دستورهاي ايشان عمل مي‌كرد و بعد از تبعيد، تبادل مراسلات و تلگراف‌ها ادامه داشت و كمك مالي به طور مستمر صورت مي‌گرفت و اعلاميه‌هاي ايشان از طريق تلفن براي وي خوانده مي‌شد. او نقش هدايت را در يزد برعهده داشت. به عنوان نمونه به تصويب قانون حمايت از خانواده اعتراض كرد اهالي يزد هم از او تبعيت كردند و نيز در جشن‌هاي 2500 ساله موضع‌گيري كرد. از اين زمان به بعد تا نزديكي پيروزي انقلاب اسلامي به ويژه در دهه 50 شاه با وجود دو عامل: نارضايتي مردم و نفوذ روحانيت احساس قدرت مي‌كرد او با در اختيار گرفتن قوي‌ترين ارتش خاورميانه، در دست داشتن ساواك و نيروي انتظامي قوي در داخل كشور، تسلط بر دو مجلس و حمايت گروه‌هايي كه از خوان نعمت او بهره‌مند بودند، حاكميت خود را بدون مخالفت و بلامنازع مي‌ديد. اما بر خلاف تصور او نيروهاي مذهبي نيز سازماندهي خاص خود را داشتند هرچند رهبر از كشور دور بود اما ارتباط با او همچنان حفظ شده بود از سوي ديگر در داخل كشور افرادي بودند كه به عنوان نماينده يا نايب او شناخته شده به برقراري ارتباط مردم با او كمك مي‌كردند. رژيم نيز در مقابل دست به كنترل شديد روحانيون و علما زد. در مورد شهيد صدوقي، گفت و شنودهاي تلفني با او با شماره 1585 در اسناد قيد شده و كنترل نامه‌هاي ارسالي با كد 11121 به اطلاع مركز مي‌رسيد او نيز با عدم شركت در مراسم نيايش سال‌هاي 51 و52 و با تلاش براي ايجاد مراكزي براي طلاب علوم ديني در قم مخالفت خود را نشان داد. با گذشت زمان و نزديك شدن سرنگوني رژيم شاهنشاهي در دو سال آخر عمر رژيم 1356و 57 آشكارا مخالفت و جلوه مقاومت در برابر حاكميت نمودار بود در خيزش مردم دو خصلت بيش از همه، خود را نشان مي‌داد: انبوهي حضور مردم كه خود را در تعيين سرنوشت خود دخيل مي‌ديدند و با اعلام بيزاري از حاكميت پهلوي مشاركت سياسي خود را به همگان ثابت كردند و اسلامي بودن حركت كه نمود بارز آن وجود رهبري مذهبي در رأس قيام و سازماندهي حركت‌ها از مساجد كه پايگاه‌هاي ديني بودند اين خصلت در يزد نيز ديده مي‌شد. مسجد حظيره دو ركني بودند كه در مبارزات اين شهر تلألؤ بيشتري از خود نشان دادند. و در دوران تبعيد امام شهيد صدوقي همچنان با ايشان رابطه داشت منزل او از مراكزي بود كه محل دريافت اعلاميه‌ها يا نامه‌هاي امام و بعد تكثير و انتشار آن در سراسر كشور بود رژيم نيز كوشيد تا كنترل خود را بر او بيشتر كند و تمامي حركات وي را به مركز گزارش كند و حجم زيادي از گزارش‌هاي ساواك در طي اين سال‌ها اختصاص به شهيد صدوقي دارد.

بعد از انقلاب :

این شخصیت والامقام پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از طرف مردم یزد، برای تدوین قانون اساسی راهی مجلس خبرگان شد و در راه تثبیت اصل ولایت فقیه، تلاش فراوانی از خود نشان داد. ایشان همچنین به عنوان نماینده امام و امام جمعه یزد برگزیده شد و به روشنگری و ارشاد مردم همت گماشت.

با پيروزي انقلاب اسلامي او در سمت نماينده امام و امام جمعه يزد به فعاليت خود و هماهنگ كردن مردم ادامه داد از اولين ساعت‌‌هاي پيروزي، اعلاميه‌ها و اطلاعيه‌هاي وي نشان از تلاش او در برقراري امنيت جامعه و حفظ وحدت و يكرنگي داشت. اولين اعلاميه او در 23 بهمن 57 حاوي تبريك پيروزي و تذكر به داشتن هوشياري در مقابل تلاش دشمن و حفاظت و پاسداري نظام و امنيت شهرها و روستاها بود و سپس توصيه به عمل به دستورهاي رهبر انقلاب كه مخالفت و تمرد از دستورهاي او، مخالفت با احكام شرعي است و رعايت انضباط انقلابي و جلوگيري از هرج‌ومرج و تخريب با اقدام در چارچوب معين شده از طرف دفتر تبليغاتي امام و دولت موقت و خودداري از تعرض به سازمان‌هاي دولتي و خصوصي و دخالت نكردن خودسرانه در بازداشت و دستگيري سران رژيم كه كار كميته‌هاست. او در ادامه شركت مردم در نظرخواهي جمهوري اسلامي و قانون اساسي كه آن را لبيك گفتن به خدا و رسول‌خدا صلي‌الله عليه‌وآله مي‌داند و نشانه رشد سياسي و ديگر مسائل كشور تلقي مي‌كند و حضور مردم را در صحنه سياسي كشور نااميد كننده دشمن و يك وظيفه الهي مي‌داند. او مردم را دعوت به مقاومت در برابر توطئه‌هاي دشمنان مي‌كرد و تهديدهاي دولت آمريكا در محاصره اقتصادي و دخالت نظامي در ايران را شاهد صدقي بر عجز و ناتواني آمريكا در برابر قيام ملت ايران عنوان مي‌نمود. او جنگ را توطئه آمريكا مي‌دانست و به مردم توصيه مي‌كرد به خدا توسل كنند.

در نظر او حاكميت سياسي همان حاكميت ديني بود كه ادامه خط پيامبر صلي‌الله عليه‌وآله و خداوند به حساب مي‌آيد و انقلاب را جوشيده از متن مردم و بطن اسلام عنوان كرده، اهرم انقلاب را اسلام مي‌داند كه فشاردهنده آن روحانيت آگاه بودند و مساجد را سنگرهاي ضديت با كفر و شرك و استعمار محسوب مي‌كند كه حضور در آنها دشمنان را از توطئه‌سازي و حادثه آفريني مأيوس مي‌كند.

او در اولين مجلس خبرگان كه جهت تدوين قانون اساسي تشكيل شد، شركت داشت از اقدامات او علاوه بر زعامت نماز جمعه يزد كمك‌هايي بود كه به زلزله‌زدگان خراسان در آبان 58 صورت گرفت و در ادامه دستور امام مبني بر كمك از محل وجوه شرعيه مردم را درست خواند و مسجد روضه محمديه را محل جمع‌آوري كمك‌هاي غيرنقدي قرار داد و براي كمك‌هاي نقدي حسابي در صندوق ولي‌عصر افتتاح كردند در زلزله مردادماه سال 60 كرمان او به نمايندگي امام(ره) به منطقه رفت و ضمن ارسال گزارش آن، خواستار كمك سريع به آسيب‌ديدگان و بازسازي سريع مناطق مذكور شد. در ايجاد مركز تحقيقات منابع طبيعي استان يزد و تأسيس دانشگاه در يزد تلاش زيادي نمود. در زمينه جنگ تحميلي و مقابله با دشمنان داخلي، او معتقد بود ترورها نه تنها روند انقلاب را كند نخواهد كرد بلكه تصميم و عزم انقلابي را راسخ‌تر و جدي‌تر خواهد نمود. او در تجهيز مردم براي رفتن به جبهه و مقابله با توطئه دشمن تلاش فراواني نمود آخرين خطبه او كه تنها ساعتي قبل از شهادتش خوانده شد، تاكيد بر پركردن جبهه بود و تلاش در بازسازي مناطق تخريب شده جنگي.

او در 11تيرماه سال 1361 پس از برگزار كردن نمازجمعه به آتش كينه و نفاق منافقين به شهادت رسيد. امام در نامه خود در ارديبهشت سال 59 او را عمادالعلماء الاعلام خواند كه سوابق ممتدي در خدمت به اسلام و حوزه‌هاي علميه داشته و از شناخت و آگاهي خاصي برخوردار است و در پيامي كه به مناسبت شهادت او فرستادند، سابقه خدمات او را به اسلام و ملت متذكر شدند و اورا دوست نزديك خود خواندند.

كارهاي عام المنفعه آن شهيد بزرگوار
1- تأسيس حوزه‌هاي علميه شهرهاي بم تاكستان و شهر كرد.
2- احداث كتابخانه در مسجد حظيره
3- تأسيس دفتر تبليغات اسلامي در يزد و صندوق قرض الحسنه حضرت ولي‌عصر (عج)
4- احداث صندوق خيريه امام رضا (ع) در جهت دادن مقرري و رسيدگي به امور رفاهي افراد بي‌سرپرست و يتيم .
5- احداث خانه‌هاي رايگان براي اسكان جنگزدگان در محله تخت استاد و خواجه خضر.
6- خدمات پزشكي و درماني:
الف – احداث بيمارستان سيدالشهداء(ع) با كليه تجهيزات پيشرفته
ب – تأسيس درمانگاههاي زارچ و حيدرآباد و مشتاق.
ج- تأسيس بيمارستان سوانح سوختگي آيت الله صدوقي و مركز تحقيقات اعصاب و روان .
7- كمك و خدمات شهيد و حضور مستمر آن بزرگوار در بروز زلزله شهرهاي طبس كرمان و مشهد .
8- آثار ديني و عمراني:
الف : باز سازي و گسترش  مسجد حظيره كه اين مكان پايگاه مهم انقلاب اسلامي در جريان مبارزات ملت مسلمان يزد بشمار مي‌رفت و هم اكنون پايگاه امت مسلمان مي‌باشد .
ب- باز سازي و گسترش مسجد ملااسماعيل كه محل برقراري نمازهاي جمعه و مكان شهادت آن بزرگوار بوده است به همت ايشان احداث شده است .
ج- كمك به احداث و باز سازي و گسترش مساجد طهماسب صاحب الزمان (عج) ولي عصر اتابكي قندهاري ابوالفضل سرجمع و دهها بناي ديگر

 

ديدگاه ها

برخي ديدگاهها و انديشه‌هاي شهيد صدوقي:

آن‌چنان كه مرسوم مردان راه حق است، ستيز با هر چيز باطلي در راس برنامه و اهداف خواهد بود و رسيدن با وعده‌هاي الهي و پياده كردن در جامعه، خود اساسي‌ترين آرمان را تشكيل خواهد داد در بررسي نظريات شهيد صدوقي ابتدا به ديدگاه وي درباره حكومت پهلوي مي‌پردازيم كه از خلال فعاليت‌ها و سخنان وي به نظرياتش مي‌توان رسيد. در بسياري از حوادث انقلاب به ويژه از سال‌هاي دهه 40 به بعد، مي‌توان جنبه فعال زندگي مبارزاتي شهيد صدوقي را پي گرفت.

در اولين مرحله بايد با مشروعيت جايگاه رژيم در ديد او توجه داشت اين امر در بسياري از گزارش‌هاي ساواك به نادرست و ناشايست بودن جايگاه رژيم در تصور او اشاره مي‌كند نمونه آن را در نامه‌اي مي‌توان ديد كه از طرف شهيد صدوقي در مورد اقدامات رژيم به آيت‌الله ميرزا جواد تهراني نوشته شده است. اهداف نقشه‌هاي آنها را محو اسلام و مقررات اسلامي قيد مي‌كند كه با حركاتي چون وقايع فيضيه، 15 خرداد سال 42 ، پيمان نظامي، تغيير تاريخ، اهانت به مرجعيت در روزنامه‌ها و ... خود را نشان مي‌دهد.

ساواك در گزارشي كه از او دارد افكار او را حادتر از امام خميني مي‌داند كه با تشويق و ترغيب ضد ملي و رژيم، آرزوي قيام كل مملكت را عليه رژيم در سر خود مي‌پروراند. در اعتراض به رژيم و انتقاد او به فساد جامعه بود و وابستگي به غرب و خريد همه چيز از غرب و در ادامه آن انتقاد از سينما و تلويزيون و عكس‌هاي برهنه مقابل سينماها، جشن‌ هنر شيراز و... به ويژه كه پول نفت صرف فساد اخلاقي در جامعه مي‌شود. جشن‌هاي 2500 ساله را نيز سراسر فضاحت و رسوايي و... مي‌داند كه رژيم با گرفتن آن سند كفر و زنديق بودن خود را امضاء كرد و بر نامسلمان بودن خود صحه گذاشت او با استناد به اصل نظارت پنج تن از علما بر مجلس و مصوبات آن را پايان حركت اعلام مي‌كند او هرگونه سازش و مصالحه را با رژيم نفي مي‌كند حتي به شكل عضويت در حزب رستاخيز و با اين رفتار دولت و مشروعيت آن را زير سوال مي‌برد به نشان عدم همكاري با دولت و اعلام نارضايتي از آن، بارها اعلام تعطيل عمومي و حتي عزاي ملي نمود تا از اين طريق اعتراض و نارضايتي به گوش رژيم برسد نظر نهايي او درباره رژيم، سرنگوني آن و ايجاد حكومت اسلامي بود چنين است كه مامورين رژيم در بررسي تفكرات او، وي را حامي خط مشي امام ذكر مي‌كنند و با قيد عبارت«او در همه موارد از خميني كسب تكليف مي‌كند» ارتباط تفكري او را با مباني مورد قبول امام در مورد حكومت پهلوي و مشروعيت آن نشان مي‌دهند تاسي به امام ره به عنوان قائد نهضت و عدم مقبوليت رژيم در نظر او با اين كلام مورد تاكيد قرار مي‌گيرد:«ايشان امام (ره) صد‌در‌صد ايستاده كه تا حكومت اسلامي برپا نشود، دست برنداريم، ما هم اين‌گونه هستيم ادعاهاي رژيم نزد او اثر خود را از دست داده بودند مانند اين مورد كه او با تشبيه مساله ادعاي فضاي باز سياسي به جريان عمروبن‌عاص و فريب‌كاري او در صفين، فريب بودن وعده‌هاي رژيم را به ديگران مي‌شناساند. تلاش‌هاي رژيم در روزهاي آخر را بي‌مورد مي‌داند و ذكر مي‌كند«براي بازگرداندن اوضاع به حال اول دير شده است و اعتراض خود به حكومت نظامي را ابراز مي‌كند.

غير از نظريات حكومتي او در باب‌هاي ديگر نيز نظريه‌هايي داشت در مورد جوانان او به ايجاد آمادگي و لزوم آن براي اين قشر تاكيد داشت كه بعد از آموزش ديدن، خود جوانان مي‌توانستند در ميان مردم نفوذ داشته باشند و از جواناني كه اعلام آمادگي در همكاري با وي كرده بودند، پشتيباني مي‌نمود. در پايان به نقل قول‌هايي چند از زبان ديگران درباره خصوصيات شهيد صدوقي مي‌پردازيم: فرزند ايشان در مورد انس با قرآن شهيد صدوقي مي‌گويد: ايشان ارتباط عميق و نزديكي با قرآن داشتند هر جا مي‌نشستند و در كوچكترين فرصتي كه به دست مي‌آمد، قرآن تلاوت مي‌كردند بخش زيادي از قرآن را حفظ بود. آيت‌الله شهيد اشرفي اصفهاني در اعلاميه‌اي كه درباره شهادت آيت‌الله صدوقي داد، او را مردي خواند كه عمر شريف خود را در راه اسلام و خدمت‌ به آن، نشر معارف آن، تربيت طلاب، خدمت به مستضعفين و مبارزه با ظلم و استبداد و رژيم طاغوت و مبارزه با خطوط انحرافي صرف كرد وجود او را در جبهه‌ها در جنگ تحميلي باعث دلگرمي و پشتوانه رزمندگان اسلام بود. حجت‌الاسلام محمد خاتمي او را در يزد عهده‌دار زعامت روحي و معنوي ذكر نموده بود در راس تمامي سخنان، امام او را نور چشم خود خواند و اين كه به شمار انگشت چنين روحانيوني داريم و در انقلاب، محور اساسي اين انقلاب بوده است.

 

نحوه شهادت :

سرانجام آیت‏اللَّه محمد صدوقی در روز 11 تیر 1361 مطابق با دهم ماه مبارك رمضان سال 1402 ق، پس از ادای نماز جمعه در حالی كه جایگاه را ترك می‏كرد، منافقی با به آغوش كشیدن آن بزرگوار و منفجر كردن نارنجكی كه در دست داشت، ایشان را در خون خود غوطه‏ور ساخت. در این ترور كه در ادامه سیاست و روش پلید منافقین كوردل جهت حذف فیزیكی چهره‏های فعال، مؤثر و شاخص انقلاب اسلامی صورت گرفت آن شهید بزرگوار كه به حق، شیخ الشهداء و چهارمین شهید محراب نامیده شده است، به آرزوی دیرین خود رسید و به معراج خود كه شهادت بود، دست یافت.

شهيد آيت‌ا... صدوقي كه به حق شيخ الشهدا و سومين شهيد محراب ناميده شده است، نماينده امام خميني (ره) در استان و امام جمعه يزد بود. در آخرين نماز جمعه‌اش كه مصادف با دهم ماه مبارك رمضان 1402 مطابق با يازدهم تيرماه 1361 بود، بعد از اداي فريضه جمعه ، در حالي كه جايگاه را ترك مي‌كرد، منافقي قسي القلب به ايشان نزديك شد و با به آغوش كشيدن آن پير زاهد و منفجر كردن نارنجكي كه در دست داشت،‌ ايشان را به شهادت رساند و اين همان معراج سريع به سوي ا... بود كه ايشان آرزويش را داشت و بارها از خدا خواسته بود. اين عالم شهيد از ياران صديق و با وفاي امام خميني و ياور مردم محروم بود و خود را هيچگاه از مردم جدا نمي‌دانست.

چگونگي شهادت شهيد محراب از زبان نزديكان به آن شهيد
آثار شهادت را بنده از روز دوشنبه در ايشان مي‌ديدم اينطور كه در بين دعاهايشان كه مي‌خواندند مرتب مي‌شنيدم كه مي‌فرمودند خدايا شهادت را نصيب من بگردان و از اين فيض مرا محروم نگردان البته با اين خدماتي كه ايشان به اسلام كردند شهادت براي ايشان خيلي بجا بود ولي فعلاً زود بود وجود ايشان براي انقلاب خيلي ضروري بود ولي خدا لعنت كند دشمنان اسلام را كه كساني را چون قاتل ملعون روسياه تحريك كردند و اينطور باعث شهادت ايشان شد وايشان دو هفته‌اي بود كه البته در يزد بودند و براي نماز جمعه حتي المقدور خودشان مي‌رفتند ولي اين دو هفته گذشته بعلت ضعف كه داشتند نرفته بودند ولي جمعه دهم ماه مبارك رمضان را مي‌خواستند خودشان بروند كه حتي از قرآن هم استخاره كردند خوب آمد كه ديگر عازم شدند كه بروند و حدود ساعت 5/11 بود كه ازخواب بيدار شدند و رفتند براي غسل جمعه و پس از آن سريعاً به مسجد رفته بودند خلاصه خودم را به مسجد رساندم و پس از اقامه نماز و خطبه‌ها من تقريباً چند متري بيشتر با محل انفجار فاصله نداشتم و از جا بلند شديم كه ايشان از جلويم رد بشوند و بدنبالشان برويم تا پاي ماشين كه يكدفعه ديدم صداي آخي از ايشان بلند شد و گفتند آخ ولم كن و بلافاصله صداي انفجاري بگوش رسيدكه تقريباً همزمانبود و ناگهان ديدم بله جنازه ايشان را مردم مي‌برند و پيراهن و لباس ايشان كاملاً غرق بخون شده و اصلاً ديگر چيزي نفهميدم و اينجا بود كه فكر كردم آن منافق ازخدا بي‌‌خبر هم يكي از افراد نمازگزار بوده كه بعد فهميدم كه اين جنايت را همين روسياه ملعون انجام داده است من هم شروع كردم به سرو سينه زدم و بي‌تابي مي‌كردم در اين حين مرا بردند دفتر آيت الله صدوقي و من ديگر تا شب هيچ چيزنفهميدم و حالت گيجي به من دست داده بود كه بعد آقازاده شهيد بزرگوار يعني حاج آقا شيخ محمد علي آمدند و من ايشان را بوسيدم سپس جنازه شهيد را از بيمارستان افشار آوردند و آقايان حجج اسلام جناب آقاي راشد و انوري جنازه را با نوار چسب و ديگر چيزها بستند يك غسل جبيره دادند و بعد تيمم دادند تا ساعت 6 صبح فردا يعني شنبه كه براي تشييع و دفن آماده شده بود .

پيام امام :

بخشي از پيام حضرت امام خميني (ره) به مناسبت شهادت آيت الله صدوقي
انا لله وانا اليه راجعون – طبع يك انقلاب فداكاري است . لازمه يك انقلاب شهادت و مهيا بودن براي شهادت است . صدوقي عزيز رضوان الله عليه شهيد بزرگي كه در تمام صحنه‌هاي انقلاب حضور داشت و يار و مددكار گرفتاران و مستمندان بود ووقت عزيزش صرف در راه پيروزي اسلام و رفع مشكلات انقلاب مي‌شد وبراي خدمت به خلق و انقلاب سر از پا نمي‌شناخت . اينجانب دوستي عزيز كه بيش از 30 سال با او آشنا و روحيات عظيمش را از نزديك درك كردم از دست دادم و اسلام خدمتگزاري متعهد و ايران فقيهي فداكار واستان يزد سرپرستي دانشمند را از دست داد و در ازاء آن به هدف نهائي كه آمال اين شهيدان است نزديك شد . من به پيشگاه مقدس بقية الله الاعظم روحي فداه و ملت عزيز و اسلام عزيزتر تبريك و تسليت عرض مي‌كنم.
روح الله الموسوي الخميني
دهم رمضان المبارك 1042

فرازهايي از سخنان مقام معظم رهبري درخصوص شهيد محراب

درباره مرحوم آيت الله شهيد صدوقي گفتني بسياراست وفضايل اخلاقي و معنوي و روحي و فكري ايشان شايسته آن هست كه درباره‌اش ساعتهاي متوالي بحث شود و من يك نفر هم براي بيان همه ابعاد شخصيت ايشان كافي نيستم بلكه بايد از مجموعه دوستان و آشنايان قديمي ايشان سخناني درباره ايشان شنيد تا بتوان چهره‌اي از آن بزرگوار ترسيم كرد .
و اما آنچه كه من در مورد ايشان در طول چند سال آشنائي خودم مي‌دانم اين است كه اين بزرگوار از كساني بود كه در انقلاب بزرگ اسلامي ما نقش قابل توجه‌اي داشت و دخالت و علاقمندي ايشان به فعاليتهاي انقلاب بيشتر اززماني اوج گرفت كه قضاياي بعد از شهادت مرحوم آيت الله سيد مصطفي خميني در ايران آغاز شده بود . همانطور كه مي‌دانيد در چهلم شهداي تبريز در يزد در مسجد ايشان يك مجلس بزرگي به رهبري و هدايت ايشان تشكيل شد . خود آن جلسه و پيامدهاي آن جلسه هم يه يكي ديگر از مقاطع حساس و برانگيزاننده انقلاب بزرگ اسلامي بود .
در طول يكي دو سال قبل از پيروزي انقلاب مرحوم آيت الله صدوقي محوري بود براي بيشتر فعاليتهاي نه فقط يزد بلكه سراسر كشور و اين بخاطر اين بود كه آيت الله صدوقي شخصيت عيني روحاني محترم و معتبري بود .
از خاطراتي كه از ايشان دارم اينكه در 13 محرم سال 1357 بود كه چون شايع شده بود در مسجد حظيره اسلحه هست از طرف رژيم منفور سابق آمدند و درب مسجد را بستند حضرت آيت الله شهيد صدوقي اول تأمل كردند وبعد گفتند اينطور هم كه نمي‌شود كه درب مسجد بسته باشد وهيچكس به مسجد نرود و خودشان بلند شدند با عده‌اي ديگر از دوستان و مردم و رفتند بطرف مسجد و تا كه رسيدند به مسجد به مأمورين ساواك و شهرباني و خلاصه عمال رژيم جنايتكار فرمودند درب مسجد را چرا مي‌بنديد و سينه راباز كردند و رفتند جلو و گفتند ، اگر كاري داريد من آماده‌ام بزنيد به مردم چكار داريد و اين يزيديان چون آن ابهت و عظمت را درچهره آن شهيد بزرگوار ديدند اصلاً ديگر نتوانستند عرض اندامي بكنند وفقط يكي دو تير هوائي شليك كردند .

 

روز شمار گزارشات ساواك در مورد مبارزات شهيد صدوقي :

در سال 1339

گزارش های ساواک های تهران ، قم و ری در خصوص سخنرانی های محمدتقی فلسفی در برخی از مساجد تهران و حرم حضرت معصومه (س ) و منازل برخی از اشخاص (من جمله شهيد صدوقي )و حرم حضرت عبدالعظیم (ع ) راجع به بی حجابی و گسترش مفاسد اجتماعی در بین جوانان ، تجلیل از مبارزات روحانیون علیه حضور بیگانگان در ایران ، انتقاد از وضعیت اجتماعی و نابسامانی های اقتصادی و لزوم جلوگیری از نفوذ کمونیزم در کشور و اعتراض به عملکرد سازمان های قضایی (51-84).
محمدتقی فلسفی
1343

تدارك  در خصوص عزیمت محمدتقی فلسفی  به یزد به منظور انجام سخنرانی ،  گزارش های ساواک اصفهان مبنی بر استقبال مردم یزد و شهيد صدوقي  از محمدتقی فلسفی

 

30 بهمن 1350

گسترش فعاليت هاي بنياد صدوق  توسط سومين شهيد محراب
گزارش ساواک تهران در خصوص خريد زمینی در منطقه جنوب شرق تهران توسط آیت الله محمد صدوقی به منظور تأسیس بنیاد صدوق. 

1351و1352
گزارشهای شهربانی و ساواک فرمانداری کل یزد در خصوص پرداخت مبلغی از سوی آیت الله محمد صدوقی به احمد کافی به خاطر سخنرانیهای نامبرده در ماه محرم در آن شهرستان ؛ به انضمام دستور اداره کل سوم ساواک به ساواک آن شهرستان دایر بر تعیین صحت و سقم گزارش مزبور و نحوه فعالیت وی ( آیت الله صدوقی ) به نفع امام خمینی و مراقبت و کنترل رفتار و اعمال ایشان و جوابیه ساواک مزبور مبنی بر عدم صحت گزارش فوق و معرفی نامبرده ( آیت الله صدوقی ) به عنوان یکی از روحانیون مخالف دولت 
1352

گزارش ساواک فرمانداری کل یزد در خصوص عدم حضور آیت الله محمد صدوقی در مراسم استقبال از آیت الله کمره ای به هنگام ورود وی به یزد و اظهارات نامبرده در انتقاد از روحانیون شرکت کننده در مراسم استقبال از ایشان ، سفر حسین فقیه خراسانی به مکه از طرف سازمان اوقاف و سخنان نامبرده ( آیت الله صدوقی ) در مورد نظر امام خمینی درباره جایز نبودن اقامه نماز به امامت روحانی مرتبط با سازمان مزبور


گزارش ] شهربانی یزد [ در خصوص ارسال و توزیع اعلامیه هایی در مورد فتاوی آیت الله کاظم شریعتمداری و آیت الله محمدرضا گلپایگانی مبنی بر تحریم فرآورده های شرکت زمزم و ایران گاز در یزد ؛  و احضار آیت الله محمد صدوقی به آن ساواک

گزارشهای ساواک فرمانداری کل یزد در خصوص مسافرت آیت الله محمد صدوقی به قم ، تهران ، مشهد

گزارش های ساواک فرمانداری کل یزد در خصوص ارسال نامه هایی از طرف افراد مختلف برای آیت الله محمد صدوقی  

گزارش ] ساواک قم [ در خصوص اظهارات محمد موحدی ( فاضل ) راجع به نتیجه محاکمه وی در تهران و موقعیت نامبرده در محل تبعیدش در یزد

گزارشهای ساواک فرمانداری کل یزد در خصوص ارسال نامه ای از سوی علی حجتی کرمانی و افراد دیگر به آیت الله محمد صدوقی راجع به تعمیر کتابخانه ای مخروبه و درخواست ارسال کتاب از سوی ایشان ( آیت الله صدوقی ) برای کتابخانه مزبور، تخفیف دوران محکومیت نامبرده ( حجتی کرمانی ) بنا به تقاضای امام موسی صدر و دستور اداره کل سوم به ساواک مذکور مبنی بر لزوم مراقبت از نامبرده ( آیت الله صدوقی ) و ارسال اسامی کتابهای ارسالی حجتی کرمانی به آیت الله صدوقی .

گزارش های ساواک استان یزد در خصوص ارسال نامه هایی از طرف افراد مختلف و محمدتقی فلسفی به آیت الله محمد صدوقی در مورد ارسال کتابهایی به نامبرده ( صدوقی )
سال 1353

گزارشهای ساواک استان یزد در خصوص ارسال اعلامیه ای تحت عنوان " نامه سرگشاده آیت الله ابراهیم میلانی دام ظله به کنفرانس وزرای امور خارجه 34 کشور اسلامی " در مورد درخواست رسیدگی به مشکلات شیعیان از سوی کنفرانس مزبور و ارسال نامه هایی از طرف عباس یزدی از عراق به آیت الله محمد صدوقی در مورد طلاب علوم دینی حوزه علمیه نجف ؛ 

متن اعلامیه سازمان مجاهدین خلق ایران در خصوص قتل رضا زندی ( رئیس کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک و شهربانی کل کشور ) توسط عده ای از اعضای سازمان مذکور، اعتراض به اقدامات رژیم پهلوی در تشدید سرکوب مبارزات مردم و تشکیل حزب رستاخیز ملت ایران ، لزوم ادامه مبارزه به صورت مسلحانه و پیوستن گروههای انقلابی به سازمان مزبور ؛ به انضمام مکاتبات ساواک استان یزد و اداره کل سوم ساواک در مورد ارسال اعلامیه مذکور برای آیت الله محمد صدوقی از طرف سازمان مزبور .
گزارشهای ساواک فرمانداری کل یزد در خصوص ارسال نامه هایی از طرف کاظم راشد پوریزدی راجع به وضعیت تبعید خود در بندر گناوه و معرفی عباس استادان به عنوان وکیل برای دفاع از خود در دادگاه ، درخواست غلامعلی انصاری مبنی بر ارسال کتاب از طرف آیت الله محمد صدوقی برای کتابخانه مدرسه راهنمایی دهخدا در گلپایگان ؛ به
استعلام وزارت دربار شاهنشاهی از ساواک در خصوص سوابق و موقعیت اجتماعی آیت الله محمد صدوقی در یزد . (78-79)
آیت الله صدوقی
1354

گزارش ساواک قم در خصوص نمایندگی تام الاختیار آیت الله محمد صدوقی از طرف امام خمینی در یزد و اظهارات مهدی روحانی راجع به اعزام محمدباقر موسوی از طرف امام خمینی به عنوان نماینده ایشان در فیروزآباد ( یزد ) . 17 شهريور

گزارش ساواک استان یزد در خصوص سخنرانی عبدالسید محمودی در حسینیه باغ گندم یزد راجع به مسائل و موضوعات دینی با حمايت آیت الله صدوقی 8 آبان 

 
گزارش های ساواک استان یزد در خصوص ارسال نامه ای حاوی اعلامیه جامعه روحانیت مترقی ایران در مورد وضعیت آیت الله حسینعلی منتظری و متن استفتاء از امام خمینی در مورد حزب رستاخیز ملت ایران برای محسن عندلیب ، آیت الله محمد صدوقی ، کاظم راشدپوریزدی و فضل الله صلواتی ؛

گزارش ساواک استان یزد در خصوص ارسال نامه از طرف محمدتقی جعفری یگانه به فضل الله صلواتی از طریق آیت الله محمد صدوقی راجع به برقراری جلسات درس و مباحثه نامبرده ( جعفری )

گزارش ساواک استان یزد در خصوص ارسال نامه ای از طرف محمد حسینی فیروزآبادی نجفی درباره روحانیت برای آیت الله محمد صدوقی ؛

مکاتبه ساواک استان یزد با اداره کل سوم ساواک در خصوص نامه محمدعلی شیرازی به آیت الله محمد صدوقی در ابراز تأسف از اوضاع حوزه علمیه نجف و خروج آیت الله عبدالله شیرازی از این شهر 

 
گزارشهای ساواک قم در خصوص نامه امام خمینی به سیداحمد خمینی راجع به ساخت خانه برای طلاب علوم دینی در قم و دستور اداره کل سوم ساواک مبنی بر لزوم جلوگیری مأمورین از اقدام آیت الله محمد صدوقی و برخی از آیات و روحانیون دیگر در زمینه تأسیس ساختمان و مدرسه علمیه برای طلاب علوم دینی در قم بدلیل احتمال گرایش هر چه بیشتر جوانان به طرف روحانیت و تقویت نفوذ بیش از پیش آنان در بین مردم 6 اسفند 


مکاتبات اداره کل سوم با اداره کل نهم ساواک در خصوص اعلام فهرست اسامی عده ای از روحانیون ممنوع الخروج از کشورمن جمله آیت الله صدوقی

سال 1355

گزارش ساواک استان یزد در خصوص ارسال نامه ای از طرف محمدتقی فلسفی به آیت الله محمد صدوقی

گزارشهای ساواکهای استانهای یزد و کرمان در خصوص ارسال نامه ای توهین آمیز به محمدرضا پهلوی و مقامات بلند پایه کشور و تجلیل از امام خمینی برای آیت الله محمد صدوقی از طرف اصغر اسلامی و محمدحسن افسر

مکاتبه ساواک استان یزد با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال نامه از طرف آیت الله ناصر مکارم شیرازی به آیت الله محمد صدوقی در ارتباط با اقدامات انجام شده از طرف مدرسه امام امیرالمؤمنین ( ع ) قم در مورد اعزام مبلغین مذهبی به روستاهای کشور و احداث مسجد و حمام در روستاها و تقاضای کمک از نامبرده .

مکاتبه ساواک استان یزد با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال متن نامه شرکت سهامی رفاه طلاب قم به آیت الله محمد صدوقی راجع به خرید مکانی به منظور تأسیس شرکت مذکور و تقاضای کمک از نامبرده به منظور فوق 13 خرداد

مکاتبه ساواک استان یزد با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال متن نامه فیض مشکینی ( روحانی ) به آیت الله محمد صدوقی راجع به همکاری با دارالتبلیغ اسلامی قم . 23 خرداد 

گزارش ساواک لرستان در خصوص سفر محمد جعفری ( ورامینی ) به قم و ملاقات با آیت الله مرتضی حائری ، اظهارات ایشان ( آیت الله حائری ) راجع به تضعیف موقعیت روحانیون و مذهب شیعه در ایران توسط دولت با اشاره به تغییر تاریخ هجری شمسی به شاهنشاهی ، تجلیل از مراسم چهارشنبه سوری و اجرای برنامه های رادیویی در بزرگداشت مذهب زرتشت ، تعطیل مدرسه فیضیه قم ، جلوگیری از تکمیل ساخت مدرسه آیت الله محمد صدوقی در قم و جلوگیری از اقدامات آیت الله شهاب الدین مرعشی نجفی در مورد تبدیل سینمای قم به مدرسه علمیه و مخالفت ساواک با احداث مدرسه در آن شهر توسط آیت الله ابوالقاسم خویی ، توقیف مجله مکتب اسلام و تبعید امام خمینی از ایران ، پیشنهاد آن ساواک مبنی بر اعزام نامبرده ( محمد جعفری ) به تهران به منظور ملاقات و مذاکره با حائری و آیات عظام دیگر در زمینه انتقاد آنان ( علما ) از عملکرد امام خمینی .
گزارش ساواک استان یزد در خصوص ارسال نامه ای از طرف آیت الله کاظم شریعتمداری به آیت الله محمد صدوقی و اعلام وصول مبلغ ارسالی نامبرده ( آیت الله صدوقی ) به منظور اعانه به لبنان ؛

گزارش ساواک تهران در خصوص سفر مهدی قبلان ، محمد خلیلی و شیخ شقر از لبنان به ایران به منظور جمع آوری کمکهای نقدی برای شیعیان جنگ زده لبنان ، عزیمت نامبردگان به شهرهای تهران ، مشهد، اصفهان ، شیراز، یزد، کرمانشاه ، همدان و قم و ملاقات با آیات عظام و مراجع تقلید آن شهرها در این زمینه ، اظهارات آیت الله موسی صدر در مکه راجع به جمع آوری پول به منظور کمک به شیعیان لبنان از محل فطریه و اظهار ناراحتی نامبرده در این خصوص .

سال 1356و1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص اقدامات آیت الله محمد صدوقی مبنی بر افزایش اجاره بهاء مغازه های اطراف مسجد حظیره ( یزد ) به منظور تطمیع صاحبان آنها برای تخلیه و الحاق مغازه های مذکور به مسجد مزبور و عدم برگزاری نماز جماعت از طرف ایشان در آن مسجد با هدف تحت فشار قراردادن آنان آیت الله صدوقی


مکاتبه ساواک استان یزد با اداره کل سوم ساواک در خصوص درج اطلاعیه ای در روزنامه اطلاعات مبنی بر عدم رؤیت هلال ماه در یزد توسط آیت الله محمد صدوقی 7 شهريور

مکاتبه ساواک استان یزد با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال نامه ای به همراه بریده ای از روزنامه کیهان برای آیت الله محمد صدوقی راجع به تصویر کاریکاتور توهین آمیز به روحانیت در روزنامه مذکور، اعتراض به عملکرد دولت در تضعیف اسلام و روحانیت در کشور بعد از تبعید امام خمینی از ایران و عدم عکس العمل علما در این رابطه و درخواست از نامبرده ( آیت الله صدوقی ) برای تماس با مقامات کشوری در این زمینه

گزارش ساواک استان یزد در خصوص اظهارات یکی از طلاب به نقل از آیت الله محمد صدوقی در مدرسه خان ( یزد ) مبنی بر انتقاد نامبرده ( آیت الله صدوقی ) از حضور عده ای از روحانیون در امامزاده جعفر ( یزد ) به هنگام پرده برداری از ضریح مرقد آن حضرت توسط شاهپور محمودرضا پهلوی

مکاتبه ساواک استان یزد با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال نامه ای از طرف امام خمینی برای آیت الله محمد صدوقی راجع به اظهار تشکر از نامبرده ( آیت الله صدوقی ) در مورد برگزاری مجلس ختم به مناسبت درگذشت آیت الله مصطفی خمینی 29 آذر 1356

مکاتبه ساواک استان یزد با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال نامه از طرف آیت الله محمد صدوقی به پزشکان مقیم یزد راجع به دعوت آنان به همکاری با جمعیت خیریه حضرت زهرا ( ع ) به منظور ایجاد تسهیلاتی برای بیماران بی بضاعت 15 دى 1356

گزارشهای ساواک استان یزد در خصوص ارسال اعلامیه هایی از تهران برای آیت الله محمد صدوقی راجع به اعتراض مردم و طلاب به درج مقاله توهین آمیز در روزنامه های تهران به روحانیت و احکام اسلام ، هجوم مأمورین انتظامی به تظاهرکنندگان و کشته و مجروح نمودن آنان در 19 دی 1357 و نصب اعلامیه های ضد رژیم در اماکن مذهبی آن شهر ( یزد ) از جمله مسجد عبدالرحیم خان 


گزارش ساواک قم در خصوص سفر محمدابراهیم اعرافی و آیات محمد صدوقی و روح الله خاتمی از یزد به قم به منظور کسب تکلیف از آیات عظام و مراجع تقلید آن شهرستان در مورد تعطیل مغازه های یزد در اعتراض به عملکرد رژیم و تعطیل نماز جماعت و روضه خوانی در شهر مذکور 3 بهمن 1356

مکاتبه ساواک قم با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال متن تلگراف آیت الله مرتضی حائری در پاسخ تلگراف واصله از طرف روحانیون یزد به آیات و حجج اسلام محمد صدوقی ، محمدباقر مدرسی ، آیت اللهی و علومی راجع به اظهار تشکر از نامبردگان و تأکید بر وحدت مسلمانان

گزارش ساواک استان یزد در خصوص سخنرانی ابوالفضل سعیدی ریحان در حسینیه آبشور ( یزد ) راجع به تجلیل از اقدامات رژیم در ترقی و پیشرفت کشور و انتقاد از فعالیتهای عده ای از اخلالگران بر ضد نظم و امنیت کشور، تأکید آیت الله محمد صدوقی به طلاب و سخنرانان مذهبی ممنوع المنبر مبنی بر تشویق و مطلع نمودن مردم به عدم استفاده از منابر نامبرده ( سعیدی ریحان ) 18 اسفند 1356

گزارش ساواک استان یزد در خصوص صدور اعلامیه ای از طرف آیت الله محمد صدوقی راجع به عدم برگزاری مراسم عید نوروز توسط مسلمانان به دلیل عزاداری برای شهدای قم ، تبریز و لبنان و جمع آوری تعدادی از اعلامیه های مذکور به وسیله مأمورین شهربانی یزد 29 اسفند 1356

مکاتبات اداره کل سوم ساواک با اداره کل نهم ساواک و ساواک استان یزد مبنی بر لزوم استعلام از آن اداره در صورت درخواست آیت الله محمد صدوقی برای مسافرت به خارج از کشور قبل از صدور گذرنامه برای ایشان1356

گزارش های ساواک استان یزد و اداره کل سوم ساواک در خصوص تشکیل مجلس ترحیم به مناسبت چهلم شهادت آیت الله مصطفی خمینی از سوی آیت الله محمد صدوقی در مسجد حظیره و سخنرانی کاظم راشدپوریزدی در مراسم مذکور راجع به نقش روحانیت در تاریخ ایران ، تجلیل از مقام علمی ایشان ( مصطفی خمینی ) و اعتراض به عملکرد پادشاهان ایران ، اعلام سوابق مبارزاتی نامبرده ( راشدپوریزدی ) و پیشنهاد ممنوع المنبر کردن وی .1356
مکاتبه ساواک استان یزد با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال متن نامه آیت الله ابوالقاسم خویی به آیت الله محمد صدوقی راجع به پرداخت مبالغی پول به ابوالقاسم کوپایی برای ساختن خانه برای روحانیون قم

گزارش ساواک استان بوشهر در خصوص اظهارات احمد قاضی نسب راجع به اجتماع عده ای از طلاب و مردم در منزل آیت الله محمد صدوقی ، بیانات حسین روحانی علیه محمدرضا پهلوی ، قرائت اعلامیه ای از طرف امام خمینی توسط کاظم راشد پوریزدی در مجلس مذکور مبنی بر دعوت مردم به مبارزه علیه رژیم پهلوی 9 فروردين 1357

گزارش های ساواک استان یزد در خصوص تشکیل جلسه شورای تأمین استان مذکور و بحث در مورد تقاضای نیروی کمکی از مرکز توپخانه اصفهان به منظور تقویت نیروهای انتظامی با توجه به احتمال تشدید اقدامات اخلالگرانه توسط عوامل مخالف رژیم در شهریور، آمار تخلفات و مجروحین در درگیری های آن شهر، سفر محمدتقی فلسفی به آن شهرستان به منظور اعلام تسلیت به مناسبت فوت دختر آیت الله محمد صدوقی به ایشان ، مراقبت از اعمال و رفتار نامبرده ( فلسفی ) در مدت اقامتش ، مکاتبه اداره کل ساواک با ساواک های یزد و تهران در مورد علت عدم گزارش مربوط به سفر محمدتقی فلسفی به یزد 1357
گزارش ساواک تهران در خصوص اظهارات محمدتقی فلسفی در حضور عده ای از روحانیون در منزل خود در تهران راجع به چگونگی مسافرتش به یزد و وقایع این شهر 21 فروردين 1357

گزارش های بخش 381 اداره کل سوم ساواک در خصوص مذاکرات تلفنی بین محمدتقی فلسفی ، رکن الدینی ( افسر شهربانی یزد ) و ابوالقاسم مناقب راجع به چگونگی برگزاری مراسم شهدای وقایع یزد، تبریز و قم در مسجد حزین شهرستان یزد به دنبال انتشار اعلامیه ای از طرف آیت الله محمد صدوقی در این زمینه 1357

دستور اداره کل سوم ساواک به ساواک تهران مبنی بر کنترل اعمال و رفتار محمدتقی فلسفی بدنبال مذاکرات نامبرده با ابوالقاسم مناقب در مورد برگزاری مراسم چهلم شهدای یزد در شهرستان مذکور و احتمال مسافرت ایشان ( فلسفی ) به شهرهای دیگر و انجام تحریکات ضد رژیم ؛ به انضمام جوابیه ساواک تهران در این زمینه .1357
متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در حمایت از اعتصاب کارکنان شرکت نفت و ادارات مخابرات ، برق و هواپیمایی به منظور مبارزه با رژیم پهلوی ، محکوم نمودن هجوم مأموران دولت نظامی به منازل کارمندان شرکت نفت و گروگان گرفتن زنان و کودکان آنان و اعلام انزجار ملت ایران و جامعه روحانیت از این اقدام رژیم و تعطیل عمومی در سراسر ایران به منظور اعلام همبستگی با کارکنان شرکت نفت .

متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در مورد محکوم نمودن برقراری حکومت نظامی در تهران و سایر شهرها و کشتار مردم تهران در 17 شهریور 1357 در میدان ژاله توسط رژیم ، انتقاد از عملکرد رژیم و وابستگی آن به کشورهای آمریکا و اسرائیل و پیام تسلیت وی به ملت ایران و خانواده شهدای واقعه 17 شهریور .19 شهريور 1357

متن تلگراف آیت الله محمد صدوقی برای آیات عظام عبدالله شیرازی و حسن قمی در مشهد مبنی بر اظهار تأسف از هجوم مأمورین انتظامی رژیم پهلوی به بیمارستانی در آن شهر و زخمی و کشته شدن عده از مردم ، ذکر جنایات و کشتار مردم بی دفاع توسط رژیم در تهران ، اصفهان ، شیراز، یزد و حمله به حرم مطهر حضرت رضا (ع )، ابراز انزجار مردم یزد از اینگونه اعمال و اعلام همبستگی مردم آن شهرستان ( یزد ) با مردم مشهد و اعلام تحصن و صدور قطعنامه ای در این زمینه . 27 آذر 1357

متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در انتقاد از تسلط مستشاران آمریکایی در پالایشگاههای نفت و از بین بردن سرمایه های مادی و معنوی کشور، ایجاد فساد در جامعه و لزوم تجدید نظر در سیاست و قیمت گذاری نفت ، صدور نفت به کشورهای غربی و استعمارگر، محکوم نمودن اعمال و جنایات رژیم پهلوی بر ملت ایران و پشتیبانی نامبرده ( آیت الله صدوقی ) از تمام اعتصاب کنندگان از جمله کارکنان شرکت ملی نفت ایران . (18 آبان 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص فعالیتهای ضد رژیم مردم یزد به رهبری کاظم راشدپور یزدی و آیت الله محمد صدوقی مبنی بر نوشتن شعارهای ضد رژیم در اماکن عمومی و خیابانها، توزیع اعلامیه در مساجد، تعطیل حوزه های علمیه و نماز جماعت و بازار در شهر مذکور، برگزاری مجلس ختم به مناسبت چهلم شهدای تبریز در مسجد حظیره ( یزد ) و تظاهرات مردم در خیابانها بعد از اتمام مراسم مذکور، درگیری بین مأمورین شهربانی و ژاندارمری با تظاهرکنندگان و کشته و مجروح نمودن تعداد زیادی از آنان و تظاهرات در اردکان به رهبری آیت الله روح الله خاتمی و تعطیل مغازه ها در تفت و بافق در اعتراض به اقدامات رژیم پهلوی .11 فروردين 1357

گزارش واصله در خصوص تبعید احمد فردستانی و کاظم راشدپوریزدی به عنوان محرکین اصلی مردم علیه رژیم در شهرهای اصفهان و یزد به مناطق سنی نشین کشور طبق رأی کمیسیون حفظ امنیت اجتماعی شهرستانهای مذکور، احتمال بروز اقداماتی از سوی طرفداران آیت الله محمد صدوقی در شهرهای یزد، قم ، کاشان و اصفهان در صورت تبعید نامبرده ( آیت الله صدوقی ) . (1357

بولتن ویژه سازمان اطلاعات و امنیت کشور و گزارشهای اداره کل سوم ساواک در خصوص فعالیتها و سوابق سیاسی آیت الله محمد صدوقی علیه رژیم پهلوی ، مخالفت نامبرده با شرکت زنان در انتخابات و تأسیس مدارس توسط رژیم به مناسبت دو هزار و پانصدمین سال شاهنشاهی ایران ، خوابگاه برای طلاب علوم دینی در قم ، پیشنهاد ساواک مبنی بر احضار نامبرده ( آیت الله صدوقی ) به شهربانی یزد و دادن تذکرات لازم به وی . 1357

گزارش ساواک قم در خصوص مذاکرات تلفنی فردی ناشناس از همدان و آیت الله محمد صدوقی از یزد با آیت الله صادق روحانی راجع به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در همدان ، تظاهرات و درگیری در یزد و کشته و مجروح شدن عده ای از مردم و درخواست نامبرده ( آیت الله صدوقی ) از ایشان ( آیت الله روحانی ) مبنی بر ارسال تلگراف های تسلیت از شهرهای مختلف به نام وی ( آیت الله صدوقی ) در این رابطه ، بسته شدن مدرسه خان ( قم ) توسط پلیس و شایعه حمله کماندوها به مدرسه مذکور و کشته شدن دو نفر طلاب . 11 بهمن 1357

گزارش های ساواک و شهربانی استان یزد در خصوص سخنرانی های آیت الله محمد صدوقی در مسجد حظیره این شهر در مخالفت با رژیم و طرفداری از امام خمینی ، تحریک مردم به اعتصاب و تعطیلی مغازه های خود، اعلام برگزاری مراسم چهلم شهدای تبریز در مکان مذکور، انتقاد از اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور و پخش اعلامیه های ضد دولتی در پایان سخنرانی های مشارالیه و دستور اداره کل سوم ساواک به ساواک استان مذکور مبنی بر انجام مراقبت های لازم در این شهر 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص تماس اشخاص ناشناسی با آیت الله محمد صدوقی راجع به تبعید آیت الله مرتضی پسندیده به انارک ( یزد )، اوضاع سیاسی امنیتی شهر قم و وضعیت آیات عظام محمدرضا گلپایگانی و کاظم شریعتمداری 28 ارديبهشت 1357


گزارش های بخش 381 اداره کل سوم ساواک و ساواک استان یزد در خصوص تماس رکن الدینی ( رئیس شهربانی یزد ) و ابوالقاسم مناقب با محمدتقی فلسفی در مورد نحوه برقراری و حفظ آرامش امنیتی در این شهر در هنگام سخنرانی نامبرده ( مناقب ) در مسجد حزین شهرستان مذکور 20 فروردين 1357

[درخواست ساواک استان یزد از اداره کل سوم ساواک مبنی بر تذکر به آیت الله محمد صدوقی از طریق شهربانی یزد در صورت تداوم فعالیتهای ضد رژیم نامبرده 31 فروردين 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص نامه عباسعلی اسلامی به آیت الله محمد صدوقی راجع به گرایش عده ای از دانشجویان ایرانی مقیم لندن به کمونیسم و بهائیت و خواندن کتابهای علی شریعتی 22 ارديبهشت 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص نامه علی تهرانی به آیت الله محمد صدوقی راجع به اعلام عزای عمومی و اعتصاب به مناسبت چهلم شهدای یزد و سایر شهرهای کشور و تشکیل مجالس سوگواری در این زمینه 12 ارديبهشت 1357

گزارش شهربانی مشهد در خصوص نامه آیت الله عبدالله شیرازی به آیت الله محمد صدوقی به مناسبت چهلم شهدای یزد و اعلام برگزاری مراسمی در مشهد بدین منظور 16 اسفند 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص نامه آیت الله حسنعلی مروارید به آیت الله محمد صدوقی به مناسبت چهلم شهدای واقعه یزد و لزوم مجازات عاملین قتل عام مردم (20 ارديبهشت 1357

گزارش ساواک قم در خصوص گسترش تظاهرات ضد رژیم در شهرستان مذکور به دنبال انتشار اعلامیه امام خمینی راجع به فراخوانی مردم به انجام فعالیتهای ضد دولتی 17 ارديبهشت 1357

گزارش ساواک خراسان در خصوص تحویل نامه ای از طرف آیت الله سیدعلی خامنه ای به امیر مجد به منظور ارائه آن به عباس واعظ طبسی و محمدرضا محامی 18 ارديبهشت 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص ارسال عکس سیدمهدی هاشمی به آیت الله محمد صدوقی به دارالکتب المهدی در شهرستان یزد و جلوگیری از انتشار و توزیع عکسهای مذکور
مکاتبه سازمان حفاظت صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی با سازمان اطلاعات و امنیت کشور در خصوص ارسال متن جوابیه آیت الله کاظم شریعتمداری به نامه آیت الله محمد صدوقی در ابراز تأسف از قتل عام و مجروح شدن عده ای از مردم یزد در زمان برگزاری مراسم چهلم کشته شدگان تبریز 1357

گزارش ساواک قم در خصوص مسافرت آیت الله محمد صدوقی به قم به منظور مذاکره با برخی از آیات قم در مورد وخامت اوضاع سیاسی برخی از شهرها و دستور سازمان اطلاعات و امنیت کشور به ساواک مذکور مبنی بر ابلاغ به نامبرده و آیت الله حسن طاهری خرم آبادی مبنی بر مراجعت به قم و خرم آباد ؛ به انضمام جوابیه ساواک قم در این زمینه 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص اظهارات آیت الله محمد صدوقی در ملاقات با استاندار یزد ( دکتر رهنوردی ) در انتقاد از درج مقاله ای در روزنامه اطلاعات علیه روحانیت و اعتراض به کشته شدن عده ای از مردم یزد توسط مأمورین امنیتی و درخواست از استاندار یزد ( دکتر رهنوردی ) مبنی بر خودداری از بازداشت و تعقیب مردم 13 خرداد 1357
گزارش ساواک قم در خصوص اظهارات آیت الله محمد صدوقی در دیدار با عده ای از روحانیون و طلاب یزدی در حوزه علمیه قم راجع به مقصر بودن نیروهای شهربانی در ایجاد درگیری و کشتار مردم 1357

مکاتبه ساواک استان یزد با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال متن نامه آیت الله کاظم شریعتمداری به آیت الله محمد صدوقی در ابراز تشکر از مردم و روحانیون یزد به دلیل ابراز انزجار از هجوم نیروهای امنیتی به منزل نامبرده ( آیت الله شریعتمداری )18 خرداد 1357

گزارش ساواک استان کرمان در خصوص انتشار شایعاتی مبنی بر ارسال پیامهایی از طرف آیت الله محمد صدوقی برای بعضی از رؤسای ادارات و مخالفین دولت در رفسنجان در اعلام حمایت از مردم کشکوئیه ( رفسنجان ) در مبارزه علیه رژیم 30 خرداد 1357

گزارش های ساواک استان یزد در خصوص تماس تلفنی عده ای از اشخاص با آیت الله محمد صدوقی راجع به تعطیل بازار در یزد، برگزاری مراسم چهلم شهدای نجف آباد، تصمیم امام خمینی به خروج از عراق ، چا پ اسکناسهای منقش به عکس امام خمینی و پیام ایشان ( امام خمینی ) به مناسبت قتل عام مردم توسط دولت و لزوم فرار سربازان از سربازخانه ها 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص نامه جواد تهرانی به آیت الله محمد صدوقی در تعریف و تمجید از خدمات و مبارزات نامبرده 5 تير 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص توزیع اعلامیه به امضاء آیت الله محمد صدوقی در شهر یزد در ابراز تشکر از مردم به دلیل تعطیل نمودن مغازه ها و فروشگاههای خود و اعلام تعطیل عمومی به مناسبت اربعین و حمله مأمورین رژیم به منزل آیات عظام 5 تير 1357


گزارش ساواک استان یزد در خصوص کسب تکلیف آیت الله محمد صدوقی از آیت الله کاظم شریعتمداری در مورد برگزاری مراسم چهلم شهدای نجف آباد و مخالفت نامبرده ( آیت الله شریعتمداری ) با برگزاری مراسم مذکور22 تير 1357

گزارش واصله در خصوص شرکت آیت الله محمد صدوقی در مراسم ترحیم سیدمهدی گلپایگانی در مسجد شاه ولی در تفت ( یزد ) 4 مهر 1357

گزارش ساواک قم در خصوص تصمیم آیت الله محمد صدوقی برای تهیه و توزیع اعلامیه ای به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله مصطفی خمینی و چهلم کشته شدگان تهران 17 مهر 1357


گزارش های ساواک های استان یزد و تهران در خصوص مراجعت آیت الله محمد صدوقی به تهران پس از مسافرت به پاریس و ملاقات با امام خمینی 1357

گزارش ساواک تهران در خصوص پخش شایعه ای مبنی بر دخالت صدوقی ( بنیانگذار بانک اسلامی در منطقه چهارصد دستگاه کرج ) در تهیه و توزیع اعلامیه های ضد رژیم و کمک به مخالفین دولت در شهرستان کرج11 آذر 1357

گزارش اداره کل سوم ساواک در خصوص شرکت آیت الله محمد صدوقی در تظاهرات ضد رژیم مردم یزد 19 آذر 1357

گزارش ستاد بزرگ ارتشتاران در خصوص انتشار اعلامیه از طرف آیت الله محمد صدوقی در غیرقانونی بودن حکومت پهلوی1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص اظهارات احمد قاضی نسب راجع به اجتماع عده ای از طلاب در منزل آیت الله محمد صدوقی ، اظهارات حسین روحانی علیه رژیم پهلوی و قرائت اعلامیه امام خمینی توسط کاظم پورراشد یزدی در مورد دعوت مردم برای مبارزه با حکومت پهلوی . (1

گزارش ساواک استان یزد در خصوص تماس معصومی از بهبهان و محمدجواد مرعشی از قم با آیت الله محمد صدوقی و اظهارات نامبردگان در مورد تعداد کشته شدگان و مجروحین در حمله مأمورین پلیس به مردم آن شهرستانها 11 فروردين 1357


گزارش ساواک استان یزد در خصوص ارسال نامه از طرف ابوالفضل موسوی به آیت الله محمد صدوقی در مورد تشکیل جمعیتی به نام طرفداران حقوق بشر از سوی عده ای از نویسندگان و دانشمندان و دعوت از نامبرده ( آیت الله صدوقی ) برای همکاری با جمعیت مزبور، اقدام نامبرده ( موسوی ) مبنی بر تنظیم مقدمه ای بر مواد حقوق بشر منطبق با موازین اسلام و ارسال نسخه ای از آن برای آیت الله صدوقی .23 فروردين 1357


گزارشهای ساواک قم در خصوص ارسال اعلامیه چا پ شده از نامه آیت الله کاظم شریعتمداری در پاسخ به نامه آیت الله محمد صدوقی در مورد حوادث یزد ؛ به انضمام متن اعلامیه مزبور راجع به اظهارات ایشان ( آیت الله صدوقی ) به نامبرده ( آیت الله شریعتمداری ) در مورد کشته شدن عده ای در درگیری در کشکوئیه رفسنجان و ارسال تلگرافهایی به مقامات آن شهرستان در اعتراض به عملکرد مأمورین انتظامی در این رابطه 1357

مکاتبه ساواک قم با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال تلگراف از سوی آیت الله محمدرضا گلپایگانی برای آیت الله محمد صدوقی ، جواد مدرسی ، محمد مدرسی و محمود علوی در مورد حوادث یزد ؛ به انضمام متن تلگراف آیت الله گلپایگانی به آیت الله صدوقی . 27 فروردين 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص نصب اعلامیه در دانشسرای راهنمایی تحصیلی یزد راجع به متن تلگرافهای ارسالی آیات عظام کاظم شریعتمداری ، شهاب الدین مرعشی نجفی ، محمدرضا گلپایگانی و بهاءالدین محلاتی به آیت الله محمد صدوقی به مناسبت کشته و مجروح شدن عده ای از مردم یزد ؛ به انضمام متن اعلامیه های مزبور . 30 فروردين 1357

گزارش اداره کل سوم ساواک در خصوص تماس محمدتقی فلسفی با ابوالقاسم مناقب و اظهارات نامبرده راجع به تماس وی ( فلسفی ) با رئیس شهربانی یزد به منظور سفارش به خودداری از گماردن نیروهای انتظامی در مراسم ترحیم کشته شدگان یزد و اجازه ذکر نام امام خمینی در مجلس مزبور، سخنرانی مناقب در مسجد حظیره در مورد حوادث یزد و دعوت مردم به حفظ آرامش .5 ارديبهشت 1357

گزارش های ساواک تهران و اداره کل سوم ساواک در خصوص چا پ خبرنامه اتحاد نیروهای جبهه ملی ایران ، اقدامات داریوش فروهر برای توزیع آن ، اعلام عناوین مطالب مندرج در خبرنامه مزبور از جمله اعتراض آیت الله محمد صدوقی به حادثه کشتار مردم یزد و تبعید کاظم پورراشد یزدی . 1357


گزارش ساواک استان یزد در خصوص مکالمه تلفنی طباطبائی ، انصاری و محمدعلی شیرازی با آیت الله محمد صدوقی و مذاکرات نامبردگان در مورد برگزاری مراسم چهلم شهدای یزد و اقدامات روحانیون مشهد در این زمینه .11 ارديبهشت 1357

مکاتبه فرماندهی ژاندارمری کل کشور با ساواک در خصوص ارسال اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در مورد اعلام عزای عمومی در نوروز سال 1357 و تحت تعقیب بودن توزیع کننده اعلامیه مزبور در میبد یزد ؛ به انضمام متن آن اعلامیه . 12 ارديبهشت 1357

گزارش ساواک تهران در خصوص اظهارات آیت الله صادق روحانی به یکی از طرفداران داریوش فروهر در مورد اقدامات آیت الله محمد صدوقی در مورد برگزاری مراسم چهلم شهدای یزد و صدور اعلامیه ای در این زمینه از طرف نامبرده ( روحانی ) . 14 ارديبهشت 1357


گزارش ساواک خراسان در خصوص ارسال نامه آیت الله عبدالله شیرازی به آیت الله محمد صدوقی راجع به برگزاری مراسم چهلم شهدای یزد برای عده ای از روحانیون مشهد، تصمیم روحانیون آن شهرستان مبنی بر تهیه اعلامیه ای در مورد اعلام عزای عمومی به مناسبت حوادث یزد، قصد صدور اعلامیه از طرف عبدالکریم هاشمی نژاد و عده ای دیگر در انتقاد از عملکرد رژیم پهلوی . 17 ارديبهشت 1357


گزارش ساواک استان یزد در خصوص عزیمت عده ای از طلاب و وعاظ قم به یزد به منظور شرکت در مراسم چهلم شهدای آن شهرستان و توزیع اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در مورد دعوت از اقشار مختلف مردم برای شرکت در مراسم عزاداری برگزار شده به همین منظور . 18 ارديبهشت 1357

گزارشهای ساواک قم در خصوص مذاکرات آیت الله وحیدی خراسانی و آیت الله کاظم شریعتمداری در انتقاد از عملکرد آیت الله محمد صدوقی ، اظهارات آیت الله مرتضی حائری در مورد لزوم ادامه مبارزه علیه رژیم پهلوی و انجام اقداماتی از سوی روحانیون در این زمینه ، وجود شکنجه و آزار در زندانها، پیشنهاد نامبرده ( حائری ) مبنی بر ارسال نامه ای از طرف ایشان ( آیت الله شریعتمداری ) برای امام خمینی 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص اعلام اسامی ، فعالیتها و سوابق مخالفان سیاسی در آن شهرستان و پیشنهاد آن ساواک مبنی بر تبعید و انتقال برخی از آنان از یزد و بازرسی از منازل و تحت تعقیب قرار دادن آنها ؛ به انضمام دستور اداره کل سوم ساواک به آن ساواک مبنی بر انجام اقداماتی در این زمینه و اعلام نتایج حاصله به آن اداره . 1357

گزارشهای ساواک استان یزد در خصوص سخنرانیهای آیت الله محمد صدوقی در مسجد حظیره راجع به اعتراض به عملکرد رژیم پهلوی در کشتار، شکنجه و آزار مردم بی دفاع در شهرهای مختلف و آتش زدن مساجد، انتقاد از ترویج فساد و بی بندوباری در جامعه ، تضییع حقوق مردم ، لزوم ادامه مبارزه تا پیروزی نهایی ، ویژگیهای حکومت اسلامی ، درخواست وی مبنی بر ارسال تلگراف از طرف مردم به احمد حسن البکر ( رئیس جمهور عراق ) در اعتراض به محاصره منزل امام خمینی در نجف ، لزوم بازگشت امام خمینی به ایران ، توزیع اعلامیه هایی در زمینه اعلام تعطیل مغازه ها به مناسبت سالگرد پانزده خرداد در مسجد مزبور ؛ به انضمام متن اعلامیه های مذکور . 1357


متن اعلامیه جوانان و نوجوانان مجاهد ایران شعبه یزد خطاب به آیت الله محمد صدوقی در خصوص اعلام حمایت از رهبری امام خمینی و اعلام آمادگی برای هر گونه مبارزه و فداکاری به منظور براندازی رژیم پهلوی . 14 خرداد 1357


گزارشها و مکاتبات اداره کل سوم ساواک و ساواک استان یزد در خصوص سوابق مبارزاتی آیت الله محمد صدوقی در مخالفت با رژیم پهلوی و سخنرانی های نامبرده در مسجد حظیره یزد در انتقاد از عملکرد رژیم پهلوی در شکنجه و آزار مردم و طلاب و اعتراض به تبعید آیت الله مرتضی پسندیده و حمله مأمورین به منزل آیت الله محمدرضا گلپایگانی ، اعلام نتیجه اقدامات انجام شده در مورد خنثی سازی فعالیتهای ضد ژریم وی و ارائه پیشنهاداتی در این زمینه از سوی ساواک مزبور ( یزد ) .1357


گزارش ساواک استان یزد در خصوص سخنرانی آیت الله محمد صدوقی در مسجد علی آباد یزد و عدم اجازه به دانشجویان شرکت کننده در اردوی عمران ملی شماره 5 علی آباد از طرف مسئولین اردوی فوق الذکر برای شرکت در مراسم مزبور و سر دادن شعارهایی در حمایت از امام خمینی از سوی دانشجویان مذکور .21 تير 1357

مکاتبه ساواک اصفهان با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال نامه از سوی آیت الله محمد صدوقی برای آیت الله حسین خادمی در مورد توصیه به بستن بازار اصفهان و اجازه تحصن به خانواده زندانیان در منزل نامبرده ؛ به انضمام متن نامه مزبور . 22 تير 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص تماس فرد ناشناسی از شیراز با منزل آیت الله محمد صدوقی و اظهارات وی در مورد قصد ملاقات عده ای از اهالی شیراز با نامبرده به منظور نظرخواهی از ایشان راجع به جشن هنر شیراز . 26 تير 1357


گزارش ساواک استان یزد در خصوص تماس منوچهر یزدی با آیت الله محمد صدوقی و اظهارات وی راجع به ملاقات با آیت الله روح الله خاتمی در منزل ایشان ( صدوقی ) و نظریه ساواک راجع به فعالیتهای سیاسی وی ( یزدی ) 29 تير 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص اظهارات آیت الله محمد صدوقی راجع به وابستگی علی یزدان پرست و محمد رحیمی به دولت و تکفیر نامبردگان ؛ به انضمام دستور اداره کل سوم ساواک به آن ساواک مبنی بر تحقیق راجع به صحت و سقم گزارش مزبور و جوابیه ساواک استان مذکور در این زمینه . 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص انجام اقداماتی در زمینه خنثی سازی فعالیتها و تحریکات روحانیون مخالف رژیم در ماه رمضان از طرف سازمان مذکور و مراجع انتظامی آن شهرستان و سخنرانیها و اقدامات آیت الله محمد صدوقی در یزد علیه رژیم ؛ به انضمام بخشنامه اداره کل سوم ساواک به کلیه ساواکها مبنی بر لزوم تداوم اقدامات آنان و اعلام نتیجه . 1357

گزارشهای ساواک استان یزد در خصوص تماس تلفنی افراد مختلف با منزل آیت الله محمد صدوقی راجع به صدور اعلامیه ای از طرف نامبرده ( آیت الله صدوقی ) و امام خمینی در محکوم نمودن فاجعه سینما رکس آبادان و دخالت رژیم در این فاجعه و اظهار تأسف از کشته شدن عده ای از مردم ، تعطیل عمومی در تهران ، توصیه امام خمینی به مردم مبنی بر عدم آتش زدن بانکها و اماکن عمومی ، چا پ عکس از تظاهرات مردم یزد در روزنامه های لندن و نمایش تظاهرات مردم ایران از تلویزیون آن کشور و تصمیم نامبرده ( آیت الله صدوقی ) برای ارسال نامه به کریم سنجابی و مهدی بازرگان برای رد لزوم پیروی تمام احزاب از نظریات امام خمینی .1357

گزارشهای ساواکهای استانهای یزد، اصفهان و لرستان در خصوص توزیع اعلامیه های آیت الله محمد صدوقی و امام خمینی در شهرهای یزد، اصفهان و بروجرد راجع به تعطیل عمومی ، هشدار به مردم ایران در مورد زباله های راکتورهای اتمی در شهر یزد، پیام تسلیت به خانواده های شهدای سینما رکس آبادان و اشاره به نقش رژیم در آتش سوزی سینمای مذکور و کشته شدن عده ای از مردم در آن فاجعه و جمع آوری اعلامیه های مزبور توسط مأمورین امنیتی ؛ به انضمام متن اعلامیه های مزبور . 1357

گزارشهای ساواکهای استان های خراسان و یزد در خصوص ارسال تلگراف از طرف آیت الله محمد صدوقی به علی تهرانی ، جواد تهرانی و آیات عبدالله شیرازی و حسنعلی مروارید راجع به اعتراض به کشتار مردم در شهرهای مشهد، جهرم ، شیراز، رفسنجان و کشکوئیه ( رفسنجان ) توسط رژیم پهلوی . 1357

مکاتبات رکن 2 دایره اطلاعات ژاندارمری کل کشور با سازمان اطلاعات و امنیت کشور در خصوص ارسال تلگراف از طرف آیت الله محمد صدوقی به فرماندار شهرستان رفسنجان راجع به انتقاد از عملکرد رژیم در شکنجه ، زندانی و تبعید نمودن روحانیون ، دانشجویان و زنان ، کشتار مردم در کشکوئیه ( رفسنجان ) . 1357

گزارشهای ساواک استان یزد و سازمان ضد اطلاعات ژاندارمری کل کشور در خصوص سفر آیت الله محمد صدوقی به بافق ، مهاباد و تفت و سخنرانی در مسجد حجت ( بافق ) راجع به وقایع تبریز و قم و انتقاد به عملکرد رژیم و ژاندارمری کل کشور در مورد واقعه اخیر در کشکوئیه رفسنجان و شکنجه مردم در کلانتریهای یزد .1357

گزارشهای سازمان ضد اطلاعات ژاندارمری کل کشور و ساواک یزد در خصوص اظهارات آیت الله محمد صدوقی راجع به تکفیر دو نفر از وعاظ یزد به نامهای علی یزدان پرست و محمد رحیمی به دلیل عضویت آنان در حزب رستاخیز ملت ایران و شرکت در مراسم نیایش و عدم صلاحیت برگزاری نماز جماعت و باطل بودن صیغه عقد جاری شده توسط نامبردگان . 1357

گزارش ساواک خراسان در خصوص ارسال نامه سرگشاده آیت الله محمد صدوقی به جمشید آموزگار از یزد برای چهار نفر از روحانیون شهرستان سبزوار و ذکر اسامی روحانیون تبعیدی در نامه سرگشاده مذکور .10 مرداد 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص تظاهرات مردم اردکان و میبد ( یزد ) در خیابانهای آن شهرستانها پس از خاتمه مجلس ختم شهدای شهرهای مذکور، سر دادن شعارهایی در حمایت از امام خمینی و علیه رژیم و شرکت آیات محمد صدوقی و روح الله خاتمی در تظاهرات مذکور . 15 مرداد 1357

گزارش سازمان ضد اطلاعات ژاندارمری کل کشور در خصوص پخش شایعه ای در یزد توسط آیت الله محمد صدوقی و طرفداران وی و وعاظ آن شهرستان ( یزد ) در مورد سکته محمدرضا پهلوی و تحریک مردم به شورش علیه رژیم . 17 مرداد 1357

گزارشهای ساواک استان اصفهان در خصوص ارسال تلگراف از طرف آیت الله محمد صدوقی به آیت الله حسین خادمی در مورد اعتراض به دستگیری آیت الله جلال الدین طاهری و اعلام آمادگی مردم یزد به انجام اوامر ایشان ( آیت الله خادمی ) . 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص ارسال نامه ای از طرف " جوانان بپا خواسته آباده ( گروه سربداران علی ) " به آیت الله محمد صدوقی مبنی بر اعلام آمادگی به منظور مقابله با رژیم پهلوی و کسب تکلیف از ایشان ؛ به انضمام دستور اداره کل سوم ساواک به ساواک فارس مبنی بر لزوم تحقیق در مورد صحت و سقم وجود این گروه در شهرستان آباده ؛ به همراه متن نامه مذکور . 1357

گزارش اداره کل هشتم ساواک در خصوص مذاکره ساجد رضوی ( خبرنگار خبرگزاری یونایتدپرس ) با صادق تقوایی مبنی بر در اختیار قرار دادن متن اعلامیه های صادر شده در اصفهان و تهیه متن اعلامیه آیت الله حسین خادمی به منظور پخش آن در خارج از کشور و اظهارات مقدس روحانی در مورد تعطیل بازار اصفهان به دلیل بازداشت آیت الله جلال الدین طاهری و اعزام نماینده ای از طرف آیت الله محمد صدوقی از یزد به اصفهان برای پشتیبانی و حمایت از تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه . 19 مرداد 1357

گزارشهای ساواک استان اصفهان در خصوص مذاکرات تلفنی احمد خمینی و آیت الله محمد صدوقی با آیت الله حسین خادمی در اصفهان راجع به تعطیل نماز جماعت در آن شهر ( اصفهان ) به دلیل برقراری حکومت نظامی و کشته شدن عده ای از مردم ، اظهار نظر آیت الله صدوقی مبنی بر اعلام تعطیل عمومی در تمام شهرها و توصیه نامبرده ( آیت الله صدوقی ) به آیت الله خادمی در مورد عدم موافقت ایشان ( آیت الله خادمی ) با باز شدن مغازه ها در صورت تقاضای ساواک از نامبرده ( آیت الله خادمی ) در مورد انجام اقداماتی در این زمینه . 22 مرداد 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص مذاکرات تلفنی محمدعلی صدوقی با فردی ناشناس از قم راجع به اظهار نظر آیت الله محمد صدوقی مبنی بر اعلام تعطیل عمومی در تمام کشور و تصمیم دولت مبنی بر اعلام حکومت نظامی در تهران . 23 مرداد 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص برگزاری مجلس ختم برای ] احمد کافی [ در مسجد جامع اشکذر ( یزد )، سخنرانی عده ای به نمایندگی از طرف آیت الله محمد صدوقی در مجلس مذکور علیه محمدرضا پهلوی و رژیم و پخش اعلامیه نامبرده ( آیت الله صدوقی ) در مورد وقایع کشکوئیه رفسنجان در مجلس مزبور .25 مرداد 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص تماس تلفنی پهلوان نصیر و لغوی ( رئیس و معاون شهرداری یزد ) با آیت الله محمد صدوقی راجع به اقدامات شهرداری در مورد تهیه ساختمان مسجد و صدور پروانه آن و آتش زدن منزل عبدلی ( عضو انجمن شهر یزد ) به وسیله پرتاب بمبهای آتش زا به منزل وی . 25 مرداد 1357 

مکاتبه سازمان ضد اطلاعات ژاندارمری کل کشور با ساواک استان یزد در خصوص اعزام عده ای از طلاب به روستاهای بهاباد ( یزد ) توسط آیت الله محمد صدوقی در ماه رمضان به منظور انجام تبلیغات ضد رژیم و تحریک مردم به شورش علیه رژیم . 16 شهريور 1357

گزارش ساواک استان یزد در خصوص جایگزین نمودن عکس امام خمینی در اکثر مغازه های شهرستان یزد به جای عکسهای محمدرضا پهلوی ، فرح دیبا و رضا پهلوی . 20 شهريور 1357


گزارش ساواک استان یزد در خصوص تماس تلفنی احمد خمینی از نجف یا محمدعلی صدوقی راجع به تعطیل عمومی در تهران ، یزد، قم و اکثر شهرهای ایران ، توقیف آیت الله عبدالحسین دستغیب در شیراز و سفارش نامبرده ( احمد خمینی ) به وی مبنی بر عدم سفر وی ( محمدعلی صدوقی ) و آیت الله محمد صدوقی به قم . (73-74)
آیت الله صدوقی
21 شهريور 1357


گزارشهای سازمان ضد اطلاعات ژاندارمری کل کشور و ساواک استان یزد در خصوص سخنرانیهای آیت الله محمد صدوقی در مساجد حظیره ، مهدیه و حسینیه فراشاه ( یزد ) راجع به اعلام برگزاری مجلس ختم برای شهدای اصفهان ، شیراز و شهرهای دیگر، انتقاد از عملکرد ژاندارمری کل کشور و شرکت نامبرده ( صدوقی ) در تظاهرات ضد رژیم مردم یزد در خیابانها و سر دادن شعارهایی در حمایت از امام خمینی . (75-79)
آیت الله صدوقی
1357


گزارش ساواک استان یزد در خصوص مذاکره تلفنی ابوالحسن بنی صدر از پاریس با محمدعلی صدوقی راجع به برگزاری راهپیمایی علیه رژیم پهلوی در فرانسه با شرکت فرانسویها و قرائت متن اعلامیه امام خمینی در مورد اعتراض و انتقاد از عملکرد رژیم در ظلم و ستم و کشتار مردم بی دفاع ایران و اعلام حکومت نظامی در تهران و شهرهای دیگر ایران و اعلام تعطیل و عزای عمومی در کشور توسط ایشان ( امام خمینی ) . (80-84)
آیت الله صدوقی
22 شهريور 1357


مکاتبات رکن 2 دایره اطلاعات ژاندارمری کل کشور با سازمان اطلاعات و امنیت کشور در خصوص معرفی آیت الله محمد صدوقی به عنوان یکی از عوامل مخالف رژیم و رهبر مخالفان در یزد، اقدامات ضد رژیم وی و طرفداری عده ای از معلمان و کارکنان آموزش و پرورش یزد و اردکان از نامبرده ، ارسال فتوکپی نامه استانداری یزد و لیست اسامی عده ای از مخالفان رژیم توسط وی و پیشنهاد تبعید آنان از آن استان و لزوم مراقبت از اعمال و رفتار نامبرده ( آیت الله صدوقی ) . (85-91)
آیت الله صدوقی
1357


گزارشهای ساواک استان یزد و سازمان ضد اطلاعات ژاندارمری کل کشور در خصوص اعلام تعطیل و عزای عمومی در شهرستان یزد توسط آیت الله محمد صدوقی و توصیه نامبرده به مردم آن شهرستان مبنی بر تهیه مایحتاج خود برای مدت چند ماه ، اظهار ناراحتی مردم از بی تفاوتی مسئولین آن استان و عدم جرأت باز نمودن مغازه ها از ترش آتش زدن آن . (92-93)
آیت الله صدوقی
23 شهريور 1357


گزارشهای ساواک استان یزد در خصوص معرفی آیت الله محمد صدوقی به عنوان یکی از روحانیون مخالف رژیم و طرفدار امام خمینی ، اقدامات وی مبنی بر تشکیل مجالس ترحیم برای کشته شدگان وقایع اخیر، اعلام تعطیل مغازه ها، سخنرانیهای تحریک آمیز علیه رژیم ، صدور اعلامیه ای در مورد فاجعه سینما رکس آبادان و نقش دولت در این آتش سوزی ، مخالفت با شرکت زنان در انجمنهای ایالتی و ولایتی و تأسیس مدارس به مناسبت دو هزار و پانصدمین سال شاهنشاهی ایران توسط دولت ، تکفیر دو نفر از وعاظ یزد به دلیل عضویت آنان در حزب رستاخیز ملت ایران و نظریه ساواک مذکور مبنی بر به مصلحت نبودن دستگیری یا تبعید ایشان ( صدوقی ) و موافقت اداره کل سوم ساواک با نظریه مزبور . (94-101)
آیت الله صدوقی
1357


گزارش های ساواک استان یزد در خصوص اعلام نتیجه اقدامات آن ساواک در مورد خنثی سازی فعالیتها و تحریکات آیت الله صدوقی ، آیت الله روح الله خاتمی و محمدابراهیم اعرافی ( شورکی ) در آن استان (1-5).
آیت الله صدوقی
1357


مکاتبات ساواک استان اصفهان با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال اعلامیه های آیت الله محمد صدوقی در مورد پیام تسلیت نامبرده به خانواده شهدای هفده شهریور و پیام تشکر از ملت ایران به مناسبت تعطیل سراسری در اعتراض به عملکرد رژیم پهلوی و حمایت از امام خمینی ؛ به انضمام متن اعلامیه های مزبور (6-10).
آیت الله صدوقی
1357


گزارش های ساواک استان یزد در خصوص اظهارات تلفنی فردی ناشناس از منزل آیت الله محمد صدوقی راجع به محاصره منزل امام خمینی در نجف و لزوم انجام اقداماتی در این زمینه از سوی روحانیون در شهرستان ها، لزوم تلاش آیات عظام برای رفع حصر از ایشان ( امام خمینی ) و تجمع مردم در مسجد حظیره و برپایی تظاهراتی در اعتراض به محاصره منزل ایشان ( امام خمینی ) ؛ به انضمام دستور اداره کل سوم ساواک به ساواک استان یزد مبنی بر تحت مراقبت قرار دادن طرفداران امام خمینی (11-19).
آیت الله صدوقی
1357


گزارش ساواک شیراز در خصوص تماس آیت الله محمد صدوقی با آیت الله مجدالدین محلاتی و مذاکره تلفنی نامبردگان راجع به محاصره منزل امام خمینی در نجف از سوی دولت عراق ، اظهارات آیت الله مجدالدین محلاتی مبنی بر ارسال تلگراف برای آیت الله بهاءالدین محلاتی به منظور درخواست ارسال تلگراف از سوی ایشان برای آیات عظام ابوالقاسم خویی و باقر صدر در این زمینه (20).
آیت الله صدوقی
4 مهر 1357


گزارش های ساواک قم در خصوص تماس آیت الله محمد صدوقی و دیگر روحانیون با آیت الله کاظم شریعتمداری به منظور درخواست انجام اقداماتی از سوی آیات عظام برای رفع محاصره از منزل امام خمینی در نجف و پیشنهاد اعزام افرادی به عراق برای مذاکره با امام خمینی به منظور تغییر روش مبارزاتی ایشان و درخواست اعلام تعطیل عمومی در اعتراض به عملکرد دولت عراق ، اظهارات آیت الله شریعتمداری در این زمینه و عدم اظهار نظر از سوی ایشان در پاسخ به استفسار افراد مختلف در مورد اعلام عزای عمومی ، توزیع اعلامیه آیت الله صدوقی در قم در محکومیت اقدامات دولت عراق ، خودداری از برگزاری نماز جماعت از سوی مراجع ، اظهارات آیت الله شهاب الدین اشراقی به نقل از آیت الله صدوقی درباره پیشنهاد ارسال تلگراف به آیت الله ابوالقاسم خویی و رئیس جمهور عراق در این زمینه (21-30).
آیت الله صدوقی
1357


گزارش های ساواک استان یزد در خصوص سخنرانی آیت الله محمد صدوقی در مسجد حظیره ، شرکت نامبرده در مجلس ترحیم فرزند آیت الله محمدرضا گلپایگانی در مسجد شاه ولی شهرستان تفت ، اظهارات نامبرده راجع به اعتراض به عملکرد رژیم پهلوی در مورد تضعیف روحانیت و حمایت از اسرائیل و فروش نفت به آن کشور، لزوم آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت امام خمینی به ایران و اجرای قوانین اسلام و اعلام تعطیل عمومی در اعتراض به دولت عراق در محاصره منزل امام خمینی در نجف (31-34).
آیت الله صدوقی
1357


گزارش ساواک استان اصفهان در خصوص شایعه تحریک دهقانان و زارعین یزد و میبد از طرف آیت الله محمد صدوقی و اظهارات نامبرده مبنی بر غصبی بودن زمین های واگذار شده از طریق اصلاحات ارضی به کشاورزان (35-36).
آیت الله صدوقی
4 مهر 1357


گزارش های ساواک استان یزد در خصوص تماس ابوالحسن بنی صدر و افراد دیگر با آیت الله محمد صدوقی و مذاکرات تلفنی آنان راجع به اعلام تعطیل عمومی در کشور در اعتراض به محاصره منزل امام خمینی در نجف و موقعیت ایشان ( امام خمینی ) در عراق ، لزوم انجام اقداماتی از سوی علما در این زمینه ، قصد دانشجویان ایرانی در فرانسه مبنی بر تجمع و اعتراض در مقابل سفارت عراق در آن کشور و اظهارات آیت الله صدوقی مبنی بر قصد ارسال تلگراف به احمد حسن البکر ( رئیس جمهور عراق ) در این رابطه (37-40).
آیت الله صدوقی
4 مهر 1357


گزارش ساواک مشهد در خصوص تشکیل اردوگاهی برای کمک به زلزله زدگان طبس تحت عنوان اردوگاه امام خمینی در یزد از طرف آیت الله محمد صدوقی و اظهارات نامبرده مبنی بر ارسال کمک های مالی از طرف امام خمینی به مناطق زلزله زده و اقدامات سایر آیات عظام در این زمینه ، فعالیتهای روحانیون به منظور جلب نظر مردم در آن منطقه و احتمال بروز عواقب نامطلوب در اثر بی توجهی به فعالیت آنان در منطقه مزبور (42-43).
آیت الله صدوقی
4 مهر 1357


بولتن ویژه سازمان اطلاعات و امنیت کشور در خصوص فعالیتهای ضد رژیم آیت الله محمد صدوقی مبنی بر ارتباط نامبرده با امام خمینی و تکثیر و توزیع اعلامیه های ایشان ، تماس ساواک با آیات عظام کاظم شریعتمداری و خوانساری به منظور استعلام نظرات نامبردگان در مورد نحوه رفتار با ایشان ( آیت الله صدوقی ) برای جلوگیری از نفوذ وی در یزد و ارائه پیشنهاداتی در این زمینه (44-46).
آیت الله صدوقی
8 مهر 1357


دستور اداره کل سوم ساواک به ساواک استان یزد در خصوص مراقبت از آیت الله محمد صدوقی (47-48).
آیت الله صدوقی
1357


گزارش های ساواک استان یزد در خصوص تماس تلفنی احمد جوهرزاده ( استاندار کهگیلویه و بویراحمد ) با آیت الله محمد صدوقی و بحث راجع به اقدامات نامبرده در آن استان و درخواست اعزام نماینده ای از سوی ایشان برای سخنرانی در ماه رمضان در آن منطقه ، تماس پاک نژاد ( رئیس انجمن تبلیغات ضد بهایی یزد ) با ایشان ( آیت الله صدوقی ) در مورد اظهارات هوشنگ مجلسی ( مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد ) راجع به تغییر معلمان مرد در مدارس دخترانه ، درخواست اعزام نماینده ای از طرف ایشان ( آیت الله صدوقی ) به هنرستان صنعتی به منظور جلوگیری از تظاهرات هنرجویان (49-52).
آیت الله صدوقی
1357

گزارش های ساواک قم در خصوص قصد تهیه و توزیع اعلامیه ای به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله مصطفی خمینی و چهلم کشته شدگان تهران از سوی آیت الله محمد صدوقی ، تماس نامبرده با آیت الله مرتضی پسندیده و اظهارات ایشان در مورد قرائت اعلامیه امام خمینی از پاریس برای وی به صورت تلفنی و درخواست تعیین صحت و سقم اعلامیه مزبور (53-54).
آیت الله صدوقی
1357


مکاتبات ساواک استان یزد با اداره کل سوم ساواک در خصوص ارسال تلگراف هایی از سوی آیت الله محمد صدوقی به امام خمینی و والری ژیسکاردستن در پاریس و اعلامیه هایی راجع به اعتراض به جنایات رژیم پهلوی در کرمان و سایر شهرستانها، اعلام تعطیل عمومی به عنوان اعتراض به عملکرد دولتهای ایران و عراق در محاصره منزل امام خمینی در نجف ؛ به انضمام متن تلگراف ها و اعلامیه های مزبور (55-61).
آیت الله صدوقی
1357


گزارش های ساواک استان یزد در خصوص تقاضای دریافت گذرنامه از سوی آیت الله محمد صدوقی از شهربانی یزد به منظور مسافرت به فرانسه ، اظهارات احمد خمینی به نامبرده در مورد تمایل امام خمینی به ملاقات ایشان و آیت الله سیدعلی خامنه ای و اظهارات نامبردگان ( آیت الله صدوقی و آیت الله خامنه ای ) مبنی بر اتخاذ تصمیماتی برای سفر به پاریس (62-64).
آیت الله صدوقی
1357


مکاتبه اداره چهارم عملیات و بررسی کل سوم ساواک با اداره یکم عملیات و بررسی آن اداره کل در خصوص ارسال گزارش هایی راجع به احداث مجتمع های ساختمانی توسط آیت الله محمد صدوقی و آیت الله عبدالکریم حائری یزدی برای طلاب و مستمندان و اسامی عده ای از زمین خواران قم ؛ به انضمام دستور اداره کل سوم ساواک به ساواک قم مبنی بر تعیین صحت و سقم احداث ساختمانهای مزبور و اعلام نتایج حاصله راجع به ادامه یا عدم ادامه کار آنان (65-69).
آیت الله صدوقی
1357


گزارش های ساواک استان یزد در خصوص مسافرت آیت الله محمد صدوقی به قم و تهیه بلیط از سوی نامبرده برای مسافرت به پاریس به منظور ملاقات با امام خمینی و تعطیلی مغازه ها و بانکها به دستور ایشان در استان مذکور (70-72).
آیت الله صدوقی
1357


گزارش های ساواک قم در خصوص ورود آیت الله محمد صدوقی به قم و ملاقات با آیت الله مرتضی پسندیده ، تماس آیت الله کاظم شریعتمداری با آیت الله حسن قمی و مذاکره تلفنی نامبردگان در مورد لزوم اتخاذ تصمیماتی به منظور جلوگیری از کشتار مردم (73-74).
آیت الله صدوقی
1357


درخواست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از مرکز اسناد انقلاب اسلامی در خصوص ارسال خلاصه سوابق شهدای محراب ( آیات اسدالله مدنی ، عبدالحسین دستغیب ، محمد صدوقی و عطاءالله اشرفی اصفهانی ) جهت تهیه برنامه ای در این زمینه ؛ به انضمام جوابیه مرکز مذکور در این زمینه (75-79).
آیت الله صدوقی
1361




مکاتبه مهدی بازرگان با آیت الله محمد صدوقی در خصوص ارسال یک نسخه از سخنرانی خود تحت عنوان " ایران و اسلام " برای وی به منظور مطالعه و اظهار نظر در این زمینه ؛ به انضمام متن سخنرانی مزبور . (1-18)
آیت الله صدوقی
18 آذر 1360


پیام های تشکر آیت الله محمود شاهرودی به عده ای از روحانیون و اشخاص در مناطق مختلف کشور به دنبال ارسال پیام های تسلیتی از طرف آنان برای نامبرده به مناسبت رحلت آیت الله محسن حکیم (18-101).
آیت الله شاهرودی



متن پیامهای تسلیت امام خمینی و آیات عظام حسینعلی منتظری ، محمدرضا مهدوی کنی ، محمد صدوقی ، محمدرضا گلپایگانی و اکبر هاشمی رفسنجانی به مناسبت شهادت آیت الله اسدالله مدنی . (5-15)
آیت الله مدنی
1360


متن اعلامیه های پیروان ولایت فقیه در خصوص انتقاد از اعلامیه های آیت الله کاظم شریعتمداری در تحریم رفراندوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، همکاری وی با رژیم پهلوی ، اظهار نظر وی در مورد جلوگیری از مبارزات آیت الله محمد صدوقی در یزد در دوران انقلاب ، حمایت مشارالیه از محمدرضا پهلوی و اظهاراتش در دیدار نامبرده ، ملاقات مقامات ساواک با نامبرده ، حمایت اعضای حزب جمهوری خلق مسلمان از اعلامیه وی و عدم شرکت در رفراندوم مذکور و مخالفت با اصل ولایت فقیه . (19-25)
علی شریعتی
1358


ملاقات فاروق قدومی ( وزیر امور خارجه سازمان آزادی بخش فلسطین ) با امام خمینی در پاریس و دادن وعده مساعدتهای مالی و تسلیحاتی و آموزش نظامی به انقلابیون ایران ، باز کردن مغازه ها توسط بازاریان تهران جهت کمک به اعتصابیون ، اظهار نظر روحانیون در خصوص جیره بندی فرآورده های نفتی و سوخت رسانی به داخل کشور، مذاکره هیأت اعزامی به سرپرستی مهدی بازرگان با کارکنان اعتصابی شرکت نفت و اظهارات رضا امینی در مورد اختلاف انگلیسیها با دولت ایران و محمدرضا پهلوی . ( 30-39 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357


متن نامه آیت الله محمد صدوقی به فضل الله محلاتی در خصوص معرفی عده ای از روحانیون برای شورای حج (129).
فضل الله محلاتی
1359


فرم پرسشنامه اداره کل مدارک و امور سمعی و بصری وزارت ارشاد در خصوص تحصیلات ، مشاغل و فعالیت های سیاسی ، علمی و اجتماعی فضل الله محلاتی (130-131).
فضل الله محلاتی
5 مرداد 1360


متن یادداشت های دست نویس فضل الله محلاتی در خصوص جریان مبارزات و وقایع سیاسی ایران در دوران قبل از انقلاب (138-146).
فضل الله محلاتی
1362


بخشی از یک کتاب منتشره توسط استانداری باختران درباره زندگینامه آیت الله عطاءالله اشرفی اصفهانی . (1-52)
آیت الله اشرفی اصفهانی



زندگی نامه آیت الله محمدرضا مهدوی کنی (1).
آیت الله مهدوی کنی



متن اعلامیه های پیروان ولایت فقیه در خصوص تحلیل قسمت هایی از نامه آیت الله کاظم شریعتمداری در پاسخ به نامه های علمای اعلام ، افشای برخی از روابط و همکاری های وی با دستگاه های امنیتی رژیم پهلوی و حمایت از عملکرد محمدرضا پهلوی و آمریکا و اقدامات نامبرده علیه جمهوری اسلامی مبنی بر تحریم شرکت در رفراندم قانون اساسی (19-25).
علی شریعتی
1358


گزارش های ساواک تهران در خصوص سخنرانی جعفر جوادی شجونی در منزل جواد فومنی راجع به رفتار نامطلوب دولت با علما و روحانیون ، جلوگیری رژیم از مسافرت عده ای از اشخاص به مکه و دعوت از مردم به مبارزه علیه رژیم . (118-119)
حجه الاسلام جعفر شجونی
1339

پیام تسلیت آیت الله کاظم شریعتمداری به آیت الله محمد صدوقی به مناسبت کشتار مردم یزد از سوی مأمورین رژیم پهلوی ، برگزاری مراسم ترحیم در مسجد اعظم قم و تعطیل حوزه علمیه قم به این منظور (4).
علی شریعتی
18 فروردين 1357


گزارش ساواک در خصوص ورود آیت الله محمد صدوقی از یزد و آیت الله صالحی از کرمان به تهران در پی دعوت آیات عظام شریعتمداری ، گلپایگانی و نجفی به منظور شرکت در جلسه مشترک روحانیون و تلاش بازاریها برای تهیه منزل برای اقامت آیت الله میلانی . ( 256 )
قیام پانزده خرداد 1342
9 تير 1342


گزارش حق گو ( مأمور ساواک ) در خصوص ملاقات اشخاص مختلف با آیت الله میلانی ، شایعه ملاقات علم با ایشان و سفر روحانیون از جمله آیت الله محمد صدوقی به تهران . ( 291 )
قیام پانزده خرداد 1342
1342


متن نامه آیت الله محمد صدوقی در خصوص تأیید اعلمیت امام خمینی برای مقام مرجعیت . (1)
آیت الله صدوقی
14 مرداد 1349


متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در خصوص ابراز تأسف و تسلیت به مناسبت کشته و مجروح شدن عده ای از تظاهرکنندگان بعد از برگزاری مراسم چهلم شهدای قم و تبریز در مسجد روضه محمدیه یزد و اعلام عزاداری و مجلس ختم شهدای این واقعه در مسجد مذکور از طرف وی ؛ به انضمام پیام تسلیت جمعی از روحانیون و علما خطاب به آیت الله صدوقی و سایر علمای یزد در همین زمینه . (2-4)
آیت الله صدوقی
1357


متن نامه آیت الله محمد صدوقی خطاب به دادستانی استان یزد در خصوص وقایع یزد و اعتراض نسبت به شکنجه و آزار جسمی و روحی توقیف شدگان و عدم قبول وجه الضمان برای آزادی آنها . (5)
آیت الله صدوقی
22 فروردين 1357


متن اعلامیه های آیت الله محمد صدوقی در خصوص دعوت مردم یزد برای شرکت در مراسم بزرگداشت اربعین شهدای یزد، تبریز و قم در مسجد روضه محمدیه آن شهر . (6-9)
آیت الله صدوقی
1357


متن نامه آیت الله محمد صدوقی به آیت الله کاظم شریعتمداری در خصوص اظهار تأسف از حمله مأمورین رژیم پهلوی به حرم حضرت معصومه (س ) و پیام تسلیت به خانواده های کشته شدگان در حوادث مذکور . (10-11)
آیت الله صدوقی
22 ارديبهشت 1357


متن بیانیه آیت الله محمد صدوقی در خصوص اعتراض به اقدامات رژیم پهلوی در شکنجه و آزار مردم کشکوئیه ( از توابع رفسنجان ) و هشدار به مسئولین آن منطقه مبنی بر لزوم جلوگیری از آزار و اذیت مردم . (12)
آیت الله صدوقی
28 تير 1357


متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در خصوص بیان جنایات و اقدامات رژیم پهلوی مبنی بر تبعید امام خمینی و سایر علما، محکوم نمودن عملکرد رژیم در تلاش برای از بین بردن اسلام و انتقاد از حمله به حوزه های علمیه قم و مشهد و کشته و مجروح نمودن مردم در شهرستانهای مختلف . (13-15)
آیت الله صدوقی
1357


متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در خصوص پیام تسلیت به بازماندگان کشته شدگان فاجعه سینما رکس آبادان و لزوم ادامه مبارزه علیه رژیم پهلوی از سوی مردم . (16-18)
آیت الله صدوقی
29 مرداد 1357


متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در اعتراض به تغییر کابینه و روی کار آمدن دولت جعفر شریف امامی . (19-20)
آیت الله صدوقی
5 شهريور 1357


متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در خصوص اعتراض به محاصره منزل امام خمینی در نجف و تقاضای رفع حصر از منزل ایشان . (21)
آیت الله صدوقی
5 مهر 1357


متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در خصوص تقدیر و تشکر از مردم ایران به دلیل شرکت در اعتصاب و تعطیل عمومی در حمایت از امام خمینی و اعتراض به محاصره منزل ایشان در نجف و عملکرد رژیم پهلوی در کشتار مردم کرمانشاه و پیام تسلیت به بازماندگان شهدای آن شهرستان و شهرهای غرب کشور . (22-23)
آیت الله صدوقی
11 مهر 1357


متن پاسخ تلگراف آیت الله محمد صدوقی به احمد مفتی زاده در خصوص لزوم حمایت مسلمانان از یکدیگر و حفظ وحدت بین آنان و پیام تسلیت به خانواده بازماندگان کشتار مردم در کردستان . (24)
آیت الله صدوقی
17 آبان 1357


متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در خصوص توصیه به اصناف و بازاریان مبنی بر عدم قبول درخواست دولت نظامی ازهاری در مورد تعیین نماینده از طرف آنها برای مذاکره با دولت . (25)
آیت الله صدوقی
8 آذر 1357


متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در پاسخ به نامه مردم اصفهان در خصوص تقدیر و تشکر از مبارزات آنها و حمایت مردم آن شهرستان از امام خمینی و روحانیت . (26)
آیت الله صدوقی
10 آذر 1357


متن تلگراف آیت الله محمد صدوقی به مردم متحصن در دادگستری سیرجان در خصوص اعلام همبستگی مردم یزد با متحصنین معترض به حکومت نظامی در شهرستان مزبور . (27)
آیت الله صدوقی
15 آذر 1357


متن تلگراف آیت الله محمد صدوقی به مصحفی ( روحانی ) در خصوص محکوم نمودن حمله مأمورین به منزل وی . (28)
آیت الله صدوقی
15 آذر 1357


متن تلگراف آیت الله محمد صدوقی در خصوص محکوم نمودن اعمال غیرانسانی رژیم پهلوی در شهرهای مختلف و اعلام برگزاری تحصن مردم یزد به منظور همبستگی با مردم متحصن مشهد در اعتراض به اعمال رژیم پهلوی در مشهد . (29)
آیت الله صدوقی
27 آذر 1357



متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در خصوص اعلام حمایت از تحصن جامعه روحانیت در دانشگاه تهران در اعتراض به جلوگیری از ورود امام خمینی به ایران و هشدار به دولت بختیار مبنی بر لزوم برداشتن موانع برای مراجعت ایشان به ایران . (30-31)
آیت الله صدوقی
9 بهمن 1357


متن نامه آیت الله محمد صدوقی در پاسخ به نامه آیت الله ابوالقاسم خویی در خصوص مسئولیت علما و مراجع تقلید نسبت به جنایات رژیم پهلوی و انتقاد از سکوت آنها در مورد حوادث و جریانات انقلاب اسلامی ؛ به انضمام متن تلگراف آیت الله صدوقی از پاریس به آیت الله خویی در نجف . (32-35)
آیت الله صدوقی
1357


متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در خصوص لزوم هشیاری و آمادگی مردم در برابر توطئه های آمریکا و دشمنان انقلاب اسلامی و حفظ وحدت و پرهیز از اعتصاب و تحصن از سوی گروه های مختلف به منظور حفظ پیروزی انقلاب اسلامی ایران . (36)
آیت الله صدوقی
1357


متن نامه آیت الله محمد صدوقی به آیت الله کاظم شریعتمداری در خصوص بیان برخی از مشکلات موجود در جامعه از جمله ایجاد اغتشاش و آشوب در آذربایجان شرقی به دلیل سوء استفاده گروههای ضد انقلاب از سخنان وی در مورد قانون اساسی و اشغال رادیو و تلویزیون تبریز از طرف افراد وابسته به حزب خلق مسلمان و پخش اعلامیه های حزب دمکرات کردستان در رسانه مزبور، غائله کردستان و درخواست صدور بیانیه ای از طرف او به منظور رفع مشکلات مزبور و حفظ وحدت و تمامیت ارضی کشور . (37)
آیت الله صدوقی
1358


ورود چهارتن از روحانیون کرمان به یزد و ملاقات با آیت الله محمد صدوقی و عزیمت آنان به اصفهان و کرمان ( 17 )
قیام پانزده خرداد 1342
9 تير 1342


دعوت روحانیون توسط آیت الله شریعتمداری برای سفر به تهران جهت تصمیم گیری و انجام اقدامات در مورد روحانیون بازداشت شده در جریان قیام پانزده خرداد . ( 104 )
قیام پانزده خرداد 1342
15 تير 1342


متن پاسخ آیت الله کاظم شریعتمداری به آیت الله محمد صدوقی در مورد کشتار مردم یزد توسط مأموران رژیم پهلوی در جریان برگزاری مراسم اربعین شهدای تبریز . (15)
علی شریعتی
19 فروردين 1357




صورت اسامی روحانیون شهرستانی عزیمت کننده به تهران پس از قیام 15 خرداد . 1342 ( 9 )
قیام پانزده خرداد 1342
24 تير 1342


مکاتبه ساواک خوزستان با اداره کل سوم ساواک راجع به نامه آقای سعیدی به شیخ عبدالرسول قائمی در مورد گردهمایی علمای شهرستانهای مختلف جهت برگزاری مراسم اربعین شهدای 15 خرداد و دعوت از ایشان برای عزیمت به تهران بانضمام متن نامه مذکور ( 23-24 )
قیام پانزده خرداد 1342
17 تير 1342


.1اسامی علمای عازم از شهرستانها به تهران در جریان قیام پانزده خرداد 42 ( 166-167 )
قیام پانزده خرداد 1342
2 مرداد 1342


اعلامیه جمعی از روحانیون تهران در خصوص اعلام حمایت از امام خمینی، عدم موفقیت منافقان و دشمنان اسلام در از بین بردن دین به علت مقاومت روحانیت ، علت دستگیری امام خمینی و عده ای از روحانیون ، مهاجرت آیت الله کاظم شریعتمداری و آیت الله محمدهادی میلانی به تهران و دعوت نامبردگان از آیات عظام و حجج اسلام شهرستانها برای مهاجرت ، اعلام اسامی تعدادی از روحانیون مبارز بمنظور تقدیر از ایشان و اثبات آمادگی علما و مراجع برای پاسداری از دین اسلام . ( 2 )
قیام پانزده خرداد 1342
1342


مکاتبه اداره کل سوم ساواک با ساواک استان خراسان در خصوص ارسال صورت اسامی روحانیون مخالف حکومت پهلوی در سراسر کشور و درخواست همکاری با شهربانیهای آن استان به منظور جلوگیری از سخنرانی ضد رژیم در ماههای محرم و صفر ( 220 و 200 - 217 ).
روحانیون مبارز خراسان
1344


جوابیه آیت الله کاظم شریعتمداری به آیت الله محمد صدوقی در خصوص محکومیت رژیم بدلیل قتل عام مردم تبریز، قم ، اهواز و جهرم ، تعطیلی حوزه علمیه قم و برگزاری مجلس ترحیم کشته شدگان در مسجد اعظم قم . ( 2 )
روحانیون مبارز خراسان
1356


.2درخواست ساواک خراسان از شهربانی خراسان مبنی بر تعطیل مدرسه صدوقی در مشهد در صورت عدم کسب مجوز به لحاظ فعالیتهای ضد رژیم توسط طلاب مدرسه مذکور ( 4 - 5 )
روحانیون مبارز خراسان
1357


گزارش ساواک بجنورد به ساواک خراسان در خصوص فعالیتهای ضد رژیم اسماعیل ناصری در مدرسه علمیه سلطانیه بجنورد . ( 103 - 104 )
روحانیون مبارز خراسان
1357


مکاتبه شهربانی فارس با شهربانی کل کشور در خصوص نامه جمعی از روحانیون و طلاب علوم دینی به امام خمینی مبنی بر اظهار خرسندی از انتقال وی از ترکیه به عراق و اظهار تأسف از ادامه تبعید ایشان ؛ به انضمام متن نامه و اسامی امضاکنندگان آن . (1-5)
آیت الله احمد جنتی
1 آبان 1344


گزارش ژاندارمری خراسان درخصوص پخش اعلامیه ضد رژیم آیت الله عبدالله شیرازی خطاب به آیت الله محمد صدوقی یزدی در شهرستان گناباد . (236)
روحانیون مبارز خراسان
1 خرداد 1357


اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در خصوص اعلام تعطیلی عمومی در سراسر شهرستان یزد به مناسبت چهلمین روز شهدای تبریز و واقعه نوزده دی قم ، تشکیل مجلس سوگواری در مسجد روضه محمدیه یزد و بیان درخواستهای سخنرانان از رژیم مبنی بر اجرای قوانین و احکام اسلامی ، از بین رفتن خفقان عمومی و دیکتاتوری در کشور، آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت تبعیدیها، کشته و مجروح شدن تعدادی از مردم شرکت کننده در مراسم مذکور به علت حمله مأمورین رژیم پهلوی ( 4 )
روحانیون مبارز خراسان
6 ارديبهشت 1357


بیانیه آیت الله محمد صدوقی در اعتراض به جنایات رژیم پهلوی در قتل و شکنجه مردم کشکوئیه رفسنجان ( 65 ).
روحانیون مبارز خراسان
28 تير 1357

اعلامیه آیت الله صدوقی و جمعی دیگر از علمای یزد در محکومیت اقدامات رژیم پهلوی در قتل عام مردم اصفهان و شیراز و سایر مناطق مختلف ( 75 - 76 ).
روحانیون مبارز خراسان
1357


نامه آیت الله سیدعلی خامنه ای ( مقام معظم رهبری ) به آیت الله محمد صدوقی درباره لزوم وحدت مردم ، معرفی روحانیت به عنوان عامل بسیج توده مردم ، نقش علما در مبارزه با حکومت پهلوی ، تلاشهای رژیم برای سرکوبی نهضت اسلامی مردم ، نقش امام خمینی در پویایی نهضت ، خطر گروههای الحادی و مسلمانان ترقیخواه و ناآگاه و عناصر متحجر برای نهضت ، ایجاد تشکلهایی در حوزه های علمیه مانند روحانیت مبارز ( 111 - 117 ).
روحانیون مبارز خراسان
1357/3


.1گزارش ساواک خراسان در خصوص تشکیل جلسه ای در منزل چند نفر از علما به منظور صدور اعلامیه ای در محکومیت دولت عراق به علت ایجاد محدودیتهایی در زمینه فعالیتهای سیاسی امام خمینی ( 180 ).
روحانیون مبارز خراسان
10 مهر 1357


اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در خصوص اوضاع سیاسی ایران ، افشای عوام فریبی رژیم پهلوی در حمایت از دین اسلام ، جنایات رژیم در قتل عام مردم و افشای تبلیغات مزورانه کابینه شریف امامی در تبعیت از قرآن و تعالیم اسلام و روحانیت ( 229 - 230 ).
روحانیون مبارز خراسان
1357

[11-1312]
گزارش شهربانی فرمانداری کل یزد در خصوص سخنرانی احمد کافی در حسینیه سفار یزد و پرداخت مبلغی وجه نقد به نامبرده توسط آیت الله محمد صدوقی هنگام مراجعه به تهران به منظور تحویل آن به آیت الله محمود حلبی ( تولایی ) و ارسال آن برای امام خمینی در عراق . (32)
حجه الاسلام احمد کافی
2 اسفند 1351

[3-1330]
گزارش های واصله در خصوص مسافرت آیت الله ابوالقاسم کاشانی به مشهد به منظور زیارت حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع ) و استقبال عده ای از مردم از نامبرده (4-5).
آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی
16 آبان 1329

[4-1330]
گزارش شهربانی استان خراسان در خصوص مسافرت عده ای از اشخاص به اتفاق آیت الله ابوالقاسم کاشانی به مشهد (6).
آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی
16 شهريور 1329

[11-1330]
گزارش های شهربانی استان خراسان و کلانتری 3 مشهد در خصوص کنترل اعمال و رفتار آیت الله ابوالقاسم کاشانی و عده ای دیگر از همراهان نامبرده هنگام ملاقات با روحانیون و فعالان سیاسی مشهد و بازدید از اماکن عمومی آن شهر (26-55).
آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی
1329

[13-1330]
گزارش های شهربانی استان خراسان در خصوص مسافرت آیت الله ابوالقاسم کاشانی به مشهد و اقامت در منزل عده ای از شخصیت های مذهبی و سیاسی ، سخنرانی نامبرده و برخی از شخصیت ها در مورد اشتغال عده ای از بهاییان در آستان قدس رضوی و ائتلاف جمعیت پیروان قرآن ، کانون نشر حقایق اسلامی و انجمن تبلیغات اسلامی مشهد برای شرکت در انتخابات مجلس و بازدید وی از بعضی از اماکن مذهبی (57-70).
آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی
8 مهر 1329

[16-1330]
درخواست لشکر 8 استان خراسان از شهربانی آن استان مبنی بر اعلام برنامه سخنرانی های آیت الله ابوالقاسم کاشانی و بعضی از همراهان نامبرده در برخی از مجالس به منظور انعکاس آن به مرکز ؛ به انضمام جوابیه آن شهربانی در این زمینه (73-74).
آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی
1329

[1-134]
.1اعلامیه آیت الله ابوالقاسم خوئی به تعدادی از علماء و روحانیون مبنی بر اعلام انزجار از اصول ششگانه رژیم پهلوی ( 2 )
لوایح ششگانه در استان اصفهان
1342

[2-1356]
کتاب منتشر نشده تحت عنوان " آیت الله کاشانی در زندان متفقین " تدوین شده توسط مرکز اسناد اداره کل دبیرخانه و امور اسناد نهاد ریاست جمهوری بر اساس اسناد نخست وزیری . (11-101)
آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی


[10-1357]
خاطرات محمود شروین در خصوص نقش آیت الله ابوالقاسم کاشانی در دعوت از مردم برای بر پایی تظاهرات علیه نخست وزیری عبدالحسین هژیر و سقوط دولت نامبرده . (26-34)
آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی


[13-1372]
دستورهای دادستانی اداره دادرسی ارتش به مأمورین آن دادستانی مبنی بر انجام مأموریت های محوله از طرف شهربانی کل کشور در خصوص کشف فعالیت های سیاسی و مخفیانه حزب ملل اسلامی . (30-39)
حزب ملل اسلامی
1 آبان 1344

[24-1399]
گزارش ساواک قم در خصوص مذاکرات آیت الله کاظم شریعتمداری با آیت الله وحید خراسانی در مورد درخواست عده ای از مردم مبنی بر صدور اعلامیه توسط شریعتمداری علیه هجوم کماندوها و مأمورین امنیتی به منازل مراجع . (85-86)
فعالیت روحانیون قم
3 خرداد 1357

[21-1401]
دستور اداره کل سوم ساواک به ساواک اراک در خصوص ارسال عکس و مشخصات میررحیمی ( طلبه ) کنترل اعمال وی و شناسایی افراد مرتبط با نامبرده در رابطه با توزیع اعلامیه ای در مورد واقعه نوزده دی توسط مشارالیه در بین طلاب یزد در منزل آیت الله محمد صدوقی . (32)
فعالیت روحانیون قم
28 خرداد 1357

[32-1401]
مکاتبات ساواک قم با ساواک اراک در خصوص ارسال تلفنگرام هایی در مورد اوضاع امنیتی شهرهای قم و کاشان ، برگزاری مجالس ترحیم به مناسبت درگذشت آیت الله علی معصومی و احمد کافی و توزیع اعلامیه به همین مناسبت از طرف آیات کاظم شریعتمداری و شهاب الدین مرعشی نجفی و محمدرضا گلپایگانی ، تظاهرات و اعتصاب و ایجاد خسارت به ساختمان های دولتی و بانک ها و درگیری تظاهر کنندگان با نیروهای انتظامی در نقاط مختلف شهر قم ؛ به انضمام متن تلفنگرام های مزبور و نام های اشخاص توقیف شده در این جریانات و دستور اداره کل سوم ساواک به ساواک های قم و اراک در مورد کنترل اوضاع شهرهای مزبور . (50-74)
فعالیت روحانیون قم
1357

[45-1405]
گزارش ساواک قم در خصوص تصمیم آیت الله محمد صدوقی مبنی بر صدور اعلامیه ای به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مصطفی خمینی و چهلم شهدای هفده شهریور تهران (70).
فعالیت روحانیون قم
17 مهر 1357

[45-1465]
گزارش ساواک استان اصفهان در خصوص لزوم اعزام زندی از سوی وزارت کشور به عنوان بازرس برای انتخابات انجمن شهر یزد در پی ارسال نامه های اعتراض آمیز حزب پان ایرانیست آن شهرستان به محمدرضا پهلوی ، وزارت کشور و سازمان اطلاعات و امنیت کشور علیه دخالت های فرماندار یزد در انتخابات انجمن شهر68_ ).
حزب پان ایرانیست- جلد 1
8 مهر 1347

[60-1533]
مکاتبات سازمان اطلاعات و امنیت کشور با دادستانی اداره دادرسی ارتش در خصوص ارسال پرونده مهدی بازرگان و دستور انتقال نامبرده و یدالله سحابی از طرف دادستانی مذکور به زندان قزل قلعه و زندان شهربانی کل کشور . (86-88)
مهدی بازرگان (جلد اول)
1342

گزارش ساواک در خصوص تصمیم عده ای از دانشجویان دانشگاه تهران به اعتصاب به دلیل محکومیت مهدی بازرگان و عده ای دیگر (45).
مهدی بازرگان (جلد اول)
19 دى 1342

[2-1616]
پیشنهاد اداره دادرسی ارتش در خصوص بازداشت نصرالله صمصمام به اتهام فعالیت های ضد رژیم ؛ به انضمام پی نوشتی مبنی بر موافقت با پیشنهاد مزبور . (9-10)
تیمور بختیار
24 دى 1342

[3-1631]
تعهدنامه حسین اندرزگو در خصوص معرفی و تحویل علی اندرزگو به اداره اطلاعات شهربانی کل کشور (4).
سید علی اندرزگو
17 بهمن 1343

[3-1635]
گزارش های شهربانی کل کشور در خصوص معرفی اسامی اقوام و آشنایان علی اندرزگو و آدرس محل سکونت آنان (4-7).
سید علی اندرزگو


[27-1637]
گزارش های ساواک استان مرکز در خصوص نتایج بازجویی از مهدی شفیق ، محسن امیرحسینی و ابوالفضل توکلی بینا مبنی بر اعترافات نامبردگان راجع به فعالیت های ضد رژیم هیأت مؤتلفه اسلامی . (95-102)
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
اسفند1343

[3-1769]
صورت جلسه بازرسی از منزل آیت الله محمدباقر محی الدین انواری با حضور نماینده دادسرای تهران و کشف و ضبط مدارک ، اعلامیه ها و کتاب های موجود در منزل نامبرده و برخی از آن مدارک . (5-17)
آیت الله محمد باقر محی الدین انواری
3 اسفند 1343

[46-1770]
کسب تکلیف ساواک استان هرمزگان از اداره کل سوم ساواک در خصوص چگونگی برخورد با فعالیت های سیاسی آیت الله محمدباقر محی الدین انواری و جوابیه آن اداره مبنی بر مراقبت از اعمال و رفتار نامبرده و اعلام نتیجه تحقیقات به آن سازمان . (99-100)
آیت الله محمد باقر محی الدین انواری
1357

[7-1789]
مکاتبه ساواک با دادستانی اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی در خصوص لزوم صدور قرار تأمین برای آیت الله احمد آذری قمی و ارسال گزارش بازجویی وی ؛ به انضمام گزارش بازجویی مزبور و خلاصه سوابق نامبرده (17-20).
آیت الله احمد آذری قمی
24 ارديبهشت 1351

[41-1818]
اشعاری درباره علی شریعتی به مناسبت هفتمین روز شهادت وی . (113-120)
علی شریعتی
تیر1356

[26-184]
مکاتبه ساواک استان اصفهان با شهربانی آن استان درخصوص عزیمت تعدادی از روحانیون از شهرستانها به تهران برای مذاکره با روحانیون طراز اول تهران و درخواست ارسال مشخصات روحانیون مذکور به آن ساواک ( 151 )
لوایح ششگانه در استان اصفهان
1342

[3-1840]
بیانیه آیت الله محمد صدوقی در اعتراض به عملکرد دولت در شکنجه و آزار، کشته و مجروح نمودن مردم کشکوئیه در حمله مأمورین پلیس به آنان . (4)
علی شریعتی
28 تير 1357

[6-1840]
تلگراف آیت الله محمد صدوقی به آیت الله عبدالله شیرازی در خصوص اظهار تأسف از کشته و زخمی شدن عده ای از طلاب و مردم مشهد به دست مأمورین رژیم پهلوی و جوابیه نامبرده در این زمینه . (10)
علی شریعتی
1357

[9-1840]
اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در اعتراض به عملکرد رژیم پهلوی در سرکوبی مبارزات مردم ایران در تمام شهرها و لزوم موضع گیری مراجع و علما این جنایات و کشتار مردم . (14)
علی شریعتی
25 مرداد 1357

[22-186]
فهرست اسامی روحانیون مخالف رژیم پهلوی در شهرهای کرمانشاه ، شهر کرد، ساری ، گرگان ، خرم آباد . ( 68 )
روحانیت- جلد 1


[26-187]
گزارش ساواک تبریز راجع به تشکیل جلسه چند نفر از روحانیون در منزل حسین انگجی به منظور بازشدن بازار و تضعیف رژیم ، تماس حمیدزاده با آیت الله محمد صدوقی در خصوص اوضاع امنیتی تبریز و سخنرانی ایشان ( حمیدزاده ) درمسجد شعبان شهر مذکور در حمایت از امام خمینی و تأکید آیت الله محمدعلی قاضی طباطبایی مبنی بر لزوم مراجعه رئیس شهربانی تبریز با لباس شخصی جهت ملاقات با ایشان . (47-48)
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
5 دى 1357

[27-187]
گزارش ساواک شیراز راجع به اظهارات آیت الله مجدالدین محلاتی در گفتگو با آیت الله جلیلی در خصوص عدم توانایی امام خمینی و طرفدارانش در پاریس جهت اتخاذ تصمیم به منظور مقابله با رژیم و اداره کشور و تأکید امام خمینی بر ایجاد رفراندم در ایران بعد از برکناری محمدرضا پهلوی و نظریه ساواک مبنی بر لزوم ایجاد و تفرقه بین آیات عظام . (49-50)
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
17 آذر 1357

[34-191]
لیست اسامی تعدادی از آیات عظام ، علما و روحانیون ، به همراه آدرس محل سکونت آنها . ( 189-206 )
روحانیت- جلد 1
1353

[34-191]
لیست اسامی تعدادی از آیات عظام و علما و روحانیون به همراه آدرس محل سکونت آنها . ( 189-206 )
روحانیت- جلد 1
1353

[34-191]
لیست اسامی تعدادی از آیات عظام و علما و روحانیون به همراه آدرس محل سکونت آنها . ( 189-206 )
روحانیت- جلد 1
1353

[2-192]
درخواست اداره کل سوم ساواک از ریاست ساواک استان یزد در خصوص انجام تحقیقات پیرامون سوابق و وضع اجتماعی سه تن از روحانیون یزد به اسامی ، محمد صدوقی ، سید محمد باقر مدرسی و سید محمد علی مدرسی به انضمام سوابق و وضعیت اجتماعی نامبردگان ( 4-12 )
روحانیت- جلد 1
1354

مطالب مندرج در هفدهمین شماره نشریه اتحاد كارگران راه‌آهن در مورد وضعیت كارگران ، شوراها و انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها . (97-74)
مظفر بقایی
خرداد 1360

[5-196]
جوابیه ساواک تهران و یزد به ریاست ساواک در خصوص سوابق و فعالیت سیاسی و موقعیت اجتماعی هاشم رسولی محلاتی ، محمد چیذری ، آیت الله محمد صدوقی ، آیت الله سید محمدباقر مدرسی و آیت الله سید محمدعلی مدرسی ( از روحانیون طراز اول شهرستانهای شمیران و یزد ) ( 23 - 25 ).
روحانیت- جلد 1
1354

[9-196]
گزارشهای ساواک در خصوص سوابق و فعالیت سیاسی و مذهبی شمس خادمی ، باقر رجایی ، آیت الله حسین خادمی ، عبدالحسین طیب ، علی ابطحی ، محمدرضا روضاتی ، آیت الله ابوالحسن شمس آبادی ، جلیل زرآبادی ، حسن نصیری ، نصرالله شهیدی ، رحیم صامت ، عباس ابوترابی ، آیت الله محمد صدوقی ، عبدالله مجتهدی و سعادت موسوی از علمای طراز اول شهرستانها ( 31 - 46 ).
روحانیت- جلد 1
1354

[2-1968]
اوراق بازجویی از عباس صدوقی در خصوص مشاغل وی در دوران رژیم پهلوی و عملکرد نامبرده در سمت دادستانی ] اداره دادرسی [ارتش . (6-13)
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
24 اسفند 1357

[3-1968]
نامه های ارسالی به دادستانی کل انقلاب اسلامی در تمجید و حمایت از عملکرد عباس صدوقی به عنوان دادستان ] اداره دادرسی [ارتش در رژیم پهلوی . (14-49)
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
1358

[4-1968]
مکاتبات منصوره و خدیجه صدوقی با دادستانی کل جمهوری اسلامی ایران در خصوص تقاضای آزادی عباس صدوقی از زندان و ذکر فعالیت ها و خدمات وی به نفع مستمندان در رژیم پهلوی و ارسال قبوض کمک های نامبرده به مراکزی از جمله دبستان و پرورشگاه یتیمان جعفری و درمانگاه مهدیه در همدان ؛ به انضمام قبوض مذکور . (50-73)
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
1358

[5-1968]
اوراق بازجویی از عباس صدوقی در خصوص مشاغل و دارایی های نامبرده در رژیم پهلوی ، محاکمه و اعدام طیب حاج رضایی ، اسماعیل رضایی و متهمین ترور حسنعلی منصور در زمان تصدی نامبرده در سمت دادستانی ] اداره دادرسی [ارتش . (74-94)
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
1358

[1-1969]
نامه های ارسالی به دادستانی انقلاب اسلامی تهران و دادگاه انقلاب اسلامی تهران در خصوص شکایت از عملکرد عباس صدوقی در زمان تصدی نامبرده در سمت دادستانی ] اداره دادرسی [ ارتش (1-5).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
1358

[2-1969]
درخواست حسینقلی اورنگ خدیوی از هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان اتکا در خصوص لزوم معرفی نامبرده به دادگاه انقلاب اسلامی تهران به منظور شکایت از عملکرد عباس صدوقی در رژیم پهلوی و گزارش یکی از اعضای کادر تحقیق دادستانی کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم صحت شکایت نامبرده ( خدیوی ) به دلیل فقدان دلایل و مدارک کافی در این زمینه (6-8).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
24 تير 1358

[4-1969]
برگ بازجویی از لطیف بیگلری در مورد عباس صدوقی و معرفی وی به عنوان یکی از عوامل حمایت کنندگان از بهاییان در ایران (11).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
20 مرداد 1358

[6-1969]
ذکر موارد اتهام و صدور رأی نهایی از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز برای احمد دولوقاجار، عباس صدوقی ، یدالله قیائی ، علی بهداد و ابراهیم بهروان (13-16).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
1358

[7-1969]
متن دفاعیات عباس صدوقی در مورد اتهامات وارده به نامبرده در سمت دادستانی ] اداره دادرسی [ارتش به استناد اسناد و مدارکی راجع به محاکمه ها و کیفرخواست محمد بخارایی ، رضا صفارهرندی و دیگر متهمین و بخشنامه های صادره از طرف نامبرده ؛ به انضمام مدارک مذکور (17-59).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
1358

[8-1969]
صدور کیفرخواست و ذکر موارد اتهامی عباس صدوقی از طرف دادسرای انقلاب اسلامی تهران (60-61).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
1358

[9-1969]
مکاتبه اداره امور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اداره بازنشستگی و بیمه ] ارتش جمهوری اسلامی ایران [در خصوص ارسال حکم محکومیت به حبس عباس صدوقی (62-63).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
29 بهمن 1358

[10-1969]
مکاتبه شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز با معاونت قضایی دادسرای انقلاب اسلامی مرکز در خصوص انجام اقدامات لازم در مورد آزادی عباس صدوقی از زندان طبق حکم عفو عمومی امام خمینی در این زمینه (64).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
20 فروردين 1359

[11-1969]
دستور دادسرای انقلاب اسلامی مرکز به نگهبانی درب زندان اوین در خصوص بلامانع بودن خروج عباس صدوقی از زندان اوین در پی آزادی وی طبق حکم عفو عمومی امام خمینی (65).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
20 فروردين 1359

[12-1969]
درخواست دفتر اسناد رسمی درجه اول شماره 305 تهران از دادستانی انقلاب اسلامی تهران در خصوص اعلام نظر در مورد بلامانع بودن فروش منزل عباس صدوقی (66).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
28 تير 1359

[13-1969]
مکاتبات دایره مستمری اداره بازنشستگی و بیمه ارتش جمهوری اسلامی ایران و دادسرای انقلاب اسلامی مرکز در خصوص ارسال حکم محکومیت عباس صدوقی و اعلام بلامانع بودن پرداخت حقوق نامبرده طبق ماده 102 قانون استخدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران (67-72).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
1359

[14-1969]
مکاتبات دایره مستمری اداره بازنشستگی و بیمه ارتش جمهوری اسلامی ایران ، دایره موظفین اداره امور موظفین بانک سپه و دایره موظفین اداره امور نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرداخت حقوق مستمری افراد تحت تکفل عباس صدوقی طبق مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران (73-74).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
1360

[15-1969]
مکاتبات دادستانی انقلاب اسلامی مرکز و معاونت قضایی دادسرای انقلاب اسلامی مرکز در خصوص ارسال مدارک فوت عباس صدوقی و درخواست مرضیه صدوقی ( دختر نامبرده ) مبنی بر رفع ممنوعیت معامله از اموال پدرش و صدور اجازه جهت اخذ برگ انحصار وراثت ؛ به انضمام مدارک مذکور و سند صلح نامه انتقال منزل وی به بیمارستان سوم شعبان (75-80).
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
9 مرداد 1361

(81-88)
هیات ها و جمعیت موتلفه اسلامی
1358-1361

[5-1984]
اسامی رابطین حوزه های حزب ایران نوین با کمیته استان مرکزی . (9-14)
حزب ایران نوین


[47-1985]
گزارش ساواک تهران در خصوص برگزاری جلسه دفتر پژوهش های ایدئولوژیک حزب ایران نوین (82-85).
حزب ایران نوین
16 بهمن 1353

[25-2000]
گزارش ساواک تهران در خصوص اجتماع عده ای از روحانیون از جمله آیت الله غلامحسین جعفری همدانی در منزل آیت الله محمدصادق لواسانی و اظهارات وی ( آیت الله جعفری ) در اعتراض به اوضاع نامناسب اقتصادی در ایران و گرانی مایحتاج مردم و دستور اداره کل سوم ساواک به آن ساواک مبنی بر کنترل اعمال و رفتار آیت الله جعفری و دوستان وی و گزارش واصله در این زمینه . (51-54)
غلامحسین جعفری همدانی
1352

[27-2001]
گزارش ساواک تهران در خصوص برگزاری مجلس ختم نورالدین هندی در مسجد ارک تهران و اسامی روحانیون شرکت کننده در آن مجلس از جمله آیت الله غلامحسین جعفری همدانی . (77-78)
غلامحسین جعفری همدانی
11 مرداد 1355

[53-201]
.2فهرست اسامی مجالس روضه خوانی و برگزارکنندگان در اصفهان . (208-209)
لوایح ششگانه در استان اصفهان
1345

[14-2025]
گزارش های ساواک تهران در خصوص سخنرانی آیت الله محمدجواد فومنی حائری در مسجد نو تهران در مورد انتقاد از چا پ عکس های زنان بی حجاب در مطبوعات و برخی از برنامه های رادیو و تلویزیون و سینماها، عملکرد نامطلوب کارکنان دولت با مردم ، تعریف و تمجید از محمدتقی فلسفی و آیت الله حسین بروجردی و لزوم نظارت روحانیون بر اجرای قانون اساسی . (36-48)
محمدجواد حائری فومنی
1339

[38-203]
گزارش ساواک قم در خصوص ارسال اعلامیه هایی توسط شخصی ناشناس برای تعدادی از روحانیون در شهرستانها از جمله آیت الله خادمی ، روح الله خاتمی ، آیت الله صدوقی و صالحی کرمانی به ترتیب در شهرهای اصفهان ، اردکان ( یزد )، یزد و کرمان در انتقاد از سیاستهای ضد اسلامی رژیم و لزوم فعالیت برای مقابله با اینگونه اقدامات رژیم ( 155 - 158 ).
روحانیت- جلد 1
1345

[19-2030]
گزارش های ساواک تهران در خصوص سخنرانی آیت الله محمدجواد فومنی حائری در مسجد نو تهران در انتقاد از عدم کنترل دولت از تبلیغات ضد اسلامی بهائیان در ایران ، گسترش رباخواری ، بی حجابی زنان ، تحریم رؤیت برنامه های رادیو و تلویزیون و جلوگیری ساواک از صدور گذرنامه برای نامبرده . (130-141)
محمدجواد حائری فومنی
1338-1339

[52-2032]
گزارش ساواک تهران در خصوص جلسه هفتگی آیت الله محمدجواد فومنی حائری در مسجد نو و انتقاد نامبرده از دولت به علت عدم صدور گذرنامه برای سفر وی به مدینه . (80)
محمدجواد حائری فومنی
19 ارديبهشت 1339

[18-2050]
مکاتبات بازداشتگاه موقت شهربانی کل کشور، اداره زندان شهربانی اداره اطلاعات شهربانی مزبور و دادستانی اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی در خصوص ارسال عریضه ای از سوی آیت الله غلامحسین جعفری همدانی برای دادستان ارتش در مورد بلاتکلیفی روحانیون زندانی ؛ به انضمام نامه مزبور (29-31).
غلامحسین جعفری همدانی
فروردین 1344

[4-2054]
مکاتبات شهربانی استان خراسان ، اداره اطلاعات شهربانی کشور شاهنشاهی ، گارد دانشگاه فردوسی مشهد، کلانتری های بخش های یک ، دو، سه ، چهار و پنج و شش مشهد، شعبه اطلاعات دایره اماکن و اطلاعات شهربانی مشهد، دایره آگاهی شهربانی مشهد، شهربانی قوچان ، شهربانی اسفراین ، ساواک استان خراسان ، ساواک قوچان ، استانداری استان خراسان ، ضد اطلاعات وابسته به شهربانی استان خراسان ، ضد اطلاعات وابسته به لشکر 77 مشهد و کمیته هماهنگی اطلاعات شهربانی مشهد و فرمانداری تربت حیدریه در خصوص کشف اعلامیه هایی علیه رژیم پهلوی (20-67).
انقلاب اسلامی خراسان
شهریور1357

[9-2056]
اعلامیه آیت‌الله محمد صدوقی در اعتراض به ترفندهای رژیم برای سركوبی مبارزات مردم و روی كار آمدن دولت شریف امامی (22-21)‌ .
انقلاب خراسان
5 شهريور 1357

[14-2056]
اعلامیه آیت‌الله محمد صدوقی به مناسبت برقراری حكومت نظامی و كشتار هفده شهریور 1357 در تهران و شهرستان‌ها (28) .
انقلاب خراسان
17 شهريور 1357

[20-2057]
مكاتبات دایره اطلاعات و اماكن شهربانی استان خراسان با استانداری آن استان در خصوص كشف و ارسال اعلامیه‌های سازمان چریك‌های فدایی خلق ایران و آیت‌الله محمد صدوقی و آعلامیه آیت‌الله حسن قمی در مورد محاصره منزل امام خمینی در عراق . (39-37)
انقلاب خراسان
مهر 1357

[23-2057]
مكاتبات دایره اطلاعات شهربانی خراسان با اداره اطلاعات شهربانی كشور شاهنشاهی در خصوص كشف و ارسال اعلامیه‌های جمع‌آوری شده ؛ به انضمام اعلامیه كمیته مركزی حزب توده ایران در اعتراض به تشكیل حكومت نظامی ازهاری و اعلام همبستگی با مبارزه علیه رژیم پهلوی . (63-47)
انقلاب خراسان
مهر 1357

[21-2063]
اعلامیه آیت الله صدوقی و جمعی از علمای یزد به مناسبت کشتار مردم اصفهان و شیراز (77).
انقلاب اسلامی خراسان
شهریور1357

[16-2071]
مکاتبات دایره اطلاعات و اماکن شهربانی استان خراسان ، اداره اطلاعات شهربانی کشور شاهنشاهی و کلانتری بخش 4 مشهد در خصوص ارسال اعلامیه مکشوفه از صحن حرم حضرت رضا (ع ) ملصق به عکس مهدی هاشمی منتشره از سوی طلاب حوزه علمیه قم ؛ به انضمام اعلامیه مزبور (45-50).
انقلاب اسلامی خراسان
1357

[6-2085]
نامه آیت‌الله علی خامنه‌ای به آیت‌الله محمد صدوقی در خصوص اهداف رژیم پهلوی در ضربه زدن به اسلام و روحانیت ، ضرورت شناساندن اسلام و احكام اسلام به مردم توسط علما و روحانیون و لزوم مبارزه با رژیم . (20-15)
انقلاب خراسان
خرداد 1357

[5-2101]
نامه آیت‌الله علی خامنه‌ای به آیت‌الله محمد صدوقی در خصوص لزوم هشیاری روحانیون با توجه به تغییر شیوه رژیم پهلوی برای سركوب كردن مبارزات مردم و ضرورت ایجاد تشكل روحانیون ، حوزه‌های علمیه و روشنفكران با یكدیگر برای مقابله با توطئه‌های رژیم (13-8) .
انقلاب خراسان
خرداد 1357

پیام تشكر و قدردانی آیت‌الله عبدالله شیرازی از آیت‌الله محمد صدوقی در خصوص اعلام همبستگی مردم یزد با تحصن علما و مردم مشهد در اعتراض به كشتار رژیم در شهرهای مختلف (20)‌ .
انقلاب خراسان
1 دى 1357

[41-2101]
اعلامیه آیت‌الله محمد صدوقی در خصوص اعلام حمایت از تحصن جامعه روحانیت ایران در دانشگاه تهران در اعتراض به بستن فرودگاه از طرف دولت بختیار و جلوگیری از ورود امام خمینی به كشور (66-65) .
انقلاب خراسان
9 بهمن 1357

[8-2128]
تلگراف آیت‌الله محمد صدوقی خطاب به آیات میرزا جواد تهرانی و حسنعلی مروارید در خصوص محكوم كردن كشتار مردم مشهد در حرم حضرت امام رضا (ع) به دست مأمورین رژیم (16) .
انقلاب خراسان
مرداد 1357

[9-2143]
مكاتبه دایره اطلاعات شهربانی خراسان با لشكر 77 مشهد در خصوص ارسال گزارش شهربانی مشهد درباره پخش اعلامیه ضد رژیم از طرف جامعه دانشگاهیان مشهد مبنی بر همبستگی با اعتصابیون دانشگاه تهران ؛ به انضمام اعلامیه مذكور . (25-23)
انقلاب خراسان
بهمن 1357

[3-2152]
نامه آیت‌الله عبدالله شیرازی به آیت الله محمد صدوقی در مورد مخالفت رژیم با اسلام و روحانیت و انتقاد از عدم آزادی بیان و ابراز تأسف از قتل عام مردم یزد و تبریز (‌7 )‌
انقلاب خراسان
3 ارديبهشت 1357

[32-2152]
پاسخ كتبی عده‌ای از روحانیون به نامه آیت‌الله محمد صدوقی درمورد اعلام عزای عمومی به مناسبت چهلمین روز مقتولین یزد و جهرم ( 52 )‌
انقلاب خراسان
1357

[63-221]
.2گزارش ساواک قم در خصوص کسب تکلیف محمد صدوقی یزدی ، روح الله خاتمی و محمدابراهیم اعرافی ( از روحانیون استان یزد ) از آیات عظام راجع به تعطیلی مغازه های آن استان به عنوان اعتراض به کشتار مردم قم در نوزدهم دی ماه توسط رژیم پهلوی ( 162 ).
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
13162

[8-2244]
گزارش‌ها و مكاتبات كلانتری بخش 3 مشهد ، دایره اطلاعات شهربانی استان خراسان ، شهربانی مذكور و اداره اطلاعات شهربانی كشور شاهنشاهی در خصوص سخنرانی ضد رژیم و تحریك‌آمیز عبدالكریم هاشمی‌نژاد در مدرسه علمیه نواب مشهد و بیان خواسته‌های مردم و ارسال متن پیاده شده آن سخنرانی .(28-14)
هاشمی نژاد
شهریور 1357

[13-2250]
گزارش ساواك استان خراسان درخصوص واگذاری مینوط نامه آیت‌الله علی خامنه‌ای خطاب به آیت‌الله محمد صدوقی از طرف امیر مجد (‌یكی از روحانیون مخالف مشهد‌ و حامل نامه مذكور ) به حسین موسوی خراسانی به منظور رساندن آن به آیت‌الله عباس واعظ طبسی یا محمدرضا محامی برای چاپ و تكثیر در مشهد (25) .
هاشمی نژاد
18 ارديبهشت 1357

[3-226]
گزارش ساواک قم در خصوص اظهارات محسن محسنی مبنی بر ملاقات با آیت الله شریعتمداری و تبادل نظر برای بهبود روابط علما و دولت ، سفر آیت الله محمد صدوقی به قم جهت مشورت با روحانیون قم و تعیین تکلیف در مورد حوادث کشور . ( 6 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357

[32-226]
.2گزارش ساواک قم در خصوص برپایی تظاهرات ضد رژیم در قم توسط عده ای از اهالی آن شهر همراه با دادن شعارهایی در حمایت از امام خمینی و شرکت در مجلس یادبود آیت الله علی همدانی ، توزیع اعلامیه آیت الله محمد صدوقی در رد ادعای جعفر شریف امامی ( نخست وزیر ) مبنی بر وجود آزادی در کشور و برپایی مجلس ختم احمد کافی در ساوه ( 87 ).
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357

[7-2264]
گزارش‌ها و مكاتبات دایره اطلاعات و اماكن شهربانی استان خراسان با اداره اطلاعات شهربانی كشور شاهنشاهی در خصوص سخنرانی عبدالكریم هاشمی در مدرسه علمیه نواب مشهد در اعتراض به عدم آزادی بیان برای طلاب و روحانیت در ایران و انتقاد از برخورد دولت شریف امامی با مبارزین و ارسال نوار و گزارش متن سخنرانی نامبرده ؛ به انضمام گزارش مزبور . (21-11)
هاشمی نژاد
شهریور 1357

[6-2266]
گزارش های ساواك شیراز در خصوص تماس تلفنی آیت‌الله محمد صدوقی با آیت‌الله مجدالدین محلاتی و گفتگوی نامبردگان در مورد محاصره منزل امام خمینی در عراق توسط نیروهای امنیتی این كشور و لزوم انجام اقداماتی در این زمینه (10-9) .
آیت‌الله مجدالدین محلاتی
3 مهر 1357

[12-2266]
گزارش‌ ساواك شیراز در خصوص گفتگوی همسر آیت‌الله مجدالدین محلاتی با برادر نامبرده ( آیت الله محلاتی ) در مورد محاصره منزل امام خمینی توسط نیروهای امنیتی عراق (19) .
آیت‌الله مجدالدین محلاتی
4 مهر 1357

[13-2266]
گزارش ساواك شیراز در خصوص اظهارات آیت‌الله مجدالدین محلاتی به آیت‌الله محمد صدوقی در مورد انجام اقداماتی برای تعیین صحت و سقم محاصره منزل امام خمینی در نجف (20) .
آیت‌الله مجدالدین محلاتی
4 مهر 1357

[25-2266]
گزارش ساواك شیراز در خصوص گفتگوی تلفنی آیت‌آلله محمد صدوقی با آیت‌الله مجدالدین محلاتی در مورد انتشار اعلامیه به مناسبت چهلم شهدای تهران و سالگرد درگذشت آیت‌الله مصطفی خمینی (45-43) .
آیت‌الله مجدالدین محلاتی
مهر 1357

[43-2266]
گزارش‌ها و مکاتبه ساواك شیراز ، دایره اطلاعات و اماکن شهربانی استان فارس و فرمانداری نظامی شیراز در خصوص اظهارات آیت الله مجدالدین محلاتی به آیت الله بهاءالدین محلاتی در مورد سفرش به مکه و ملاقات وی با امام خمینی در پاریس بعد از مراجعت به ایران (83-82) .
آیت‌الله مجدالدین محلاتی
آذر 1357

[46-2266]
گزارش‌های شهربانی مشهد در خصوص تماس آیت‌الله جلیلی با آیت‌الله عبدالجلیل مجدالدین محلاتی بعد از مراجعت وی از پاریس و گفتگوی نامبردگان راجع به وضعیت امام خمینی در پاریس (91-87) .
آیت‌الله مجدالدین محلاتی
17 آذر 1357

[7-2269]
متن اوراق بازجویی سازمان قضائی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از [ محمد اسدی ] درخصوص نقش هدایت‌الله زنده دل و محمدتقی نورائی در سوءاستفاده ا زاموال دولتی و غیر دولتی (‌39-30)
محمدتقی نورایی
26 خرداد 1373

[8-2270]
اوراق بازجویی و اعترافات محمد اسدی ( وكیل شركت ABA راه ) در خصوص عملكرد شركت مذكور از جمله دریافت وام از بانك‌ها و عدم پرداخت آن ، اختلاس در سرمایه پروژه‌های شركت و سرمایه‌گذاری شخصی در كشورهای خارجی ، تأسیس و مشاركت در شركت‌های دیگر و نقش هر یك از شركاء در این زمینه . (103-53)
محمدتقی نورایی
1376-1373

تنظیم فرم شناسایی مشخصات چندین نفر از روحانیون مبارز توسط ساواک شامل اطلاعاتی در زمینه درجات علمی و محل تحصیلات ، تألیفات ، نحوه امرار معاش ، فعالیتهای سیاسی و مذهبی ، وابستگی به گروهها، مخالفین ، میزان اعتقاد مذهبی مردم به آنها . (1-61)
روحانیت- جلد 1


[5-238]
گزارش ساواک قم درخصوص تظاهرات ضد رژیم مردم قم در جریان مراسم تشییع جنازه میرزا ابوالفضل زاهدی به منظور باز پس گرفتن مدرسه فیضیه قم ( 40-49 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357

[6-238]
گزارش ساوک قم درخصوص برپایی تظاهرات ضد رژیم در قم ، الصاق عکسهای امام خمینی در مدرسه گذرخان قم و حمله مأمورین نظامی و کشف اعلامیه ضد رژیم از مدرسه مذکور ( 51-85 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357

[9-238]
گزارش ساواک قم درخصوص برپایی تظاهرات علیه رژیم پهلوی ، الصاق اعلامیه های امام خمینی و اعلامیه های تحریک آمیز و ضدرژیم عده ای از روحانیون در مدرسه گذرخان قم ، بازداشت چند نفر از انقلابیون در قم ، سردادن شعارهایی در کاشان مبنی بر حمایت از رزمندگان فلسطین و امام خمینی ( 99-105 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357

[24-238]
دستور ساواک قم به مراجع انتظامی مبنی بر کنترل امنیتی اماکن مذهبی و یا منازل برگزارکننده مراسم چهلم شهدای یزد، جهرم و اهواز در شهرهای مختلف کشور و جلوگیری از حوادث و پیشامدهای احتمالی . ( 160-161 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
10 ارديبهشت 1357

[32-238]
گزارش ساواک قم درخصوص برپایی تظاهرات ضد رژیم در قم ، اعلام تعطیلی عمومی ، ایراد خسارت به برخی از ادارات دولتی و غیر دولتی ، پخش اعلامیه ها و عکسهای امام خمینی ، درخواست روحانیون از آیات عظام قم برای تعطیلی دروس حوزه و عکس العمل در مقابل حوادث کشور و تحریکات ضد رژیم در شهرهای کاشان و ساوه ( 293-320 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357

[1-242]
درخواست اداره کل سوم ساواک از ساواکهای یزد، تهران ، قم و اصفهان مبنی بر کنترل اعمال تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم بدلیل سوابق سوء سیاسی به انضمام گزارشهای بازجویی آنان . ( 1-153 )
واقعه مدرسه فیضیه قم
1354

[9-2488]
صورت اسامی عده‌ای از متعصبین مذهبی معرفی شده به ساواك مازندران . (44-43)
غلامرضا علوی
[1359]

[7-2493]
دستور وزارت بهداری و بهزیستی جمهوری اسلامی ایران به سازمان منطقه‌ای بهداری و بهزیستی استان تهران در خوصص معرفی نمایندگانی از آن سازمان جهت تحویل گرفتن هتل امپریال (قدس) از گروه ضربت زندان اوین به منظور بهره‌برداری برای بیمارستان كودكان (17) .
اسحاق بروخیم
1 شهريور 1359

[1-251]
بولتن ] ساواک [ در خصوص بررسی اجمالی فعالیت های ضد رژیم مخالفان سیاسی بعد از کودتای بیست و هشت مرداد 1332 تا انقلاب اسلامی ، معرفی احزاب و گروه های سیاسی و بیان تاریخچه و اهداف گروه های مزبور و فعالیت های امام خمینی و روحانیون و مذهبیون ، علل سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی و ناآرامی های داخلی و ارائه نظریات و پیشنهاداتی به منظور انجام اقداماتی از سوی رژیم برای ایجاد امنیت داخلی (1-70).
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 2
1357

[41-2511]
گزارش‌های ساواك تهران در خصوص تشكیل جلسه حزب پان ایرانیست در دفتر مركزی حزب (61-60) .
محمدرضا عاملی تهرانی
22 فروردين 1346

[42-2511]
گزارش ساواك تهران در خصوص تأكید محمدرضا عاملی تهرانی بر فعالیت حزب پان ایرانیست در استان كرمان (63-62) .
محمدرضا عاملی تهرانی
28 فروردين 1346

[44-2511]
گزارش ساواك تهران در خصوص برگزاری كنفرانس حزب پان ایرانیست در شهرهای مختلف آذربایجان غربی (65) .
محمدرضا عاملی تهرانی
6 ارديبهشت 1346

[8-322]
گزارش ساواک تهران در خصوص ارسال خبرنامه شماره 7 جبهه ملی برای مراجع تقلید در قم و مطالب مندرج در خبرنامه شماره هشتم راجع به حکومت ملی ، توطئه استبدادخ تروریسم دولتی و انفجار در خانه های مسکونی افراد، اعلامیه آیت الله سید صادق روحانی و اعلام عزای عمومی به مناسبت وقایع قم و تبریز، اعتراض آیت الله صدوقی به دلیل حمله مأمورین رژیم پهلوی به دانشگاه و تبعید روحانیون مخالف رژیم ( 44 - 59 ).
جبهه ملی ایران در استان مرکز (تهران)
1357

[11-322]
.1گزارش ساواک در خصوص تهیه طوماری از سوی محمود مانیان و قاسم لباسچی به امضای تعدادی از بازاریان و به عنوان مجلس شورای ملی ، دادستان تهران و کمیته حقوق بشر مبنی بر اعلام حمایت از جامعه روحانیت و بازاریان و تهدید به تعطیلی بازار در صورت باز نشدن تعدادی از مغازه های بسته شده کسبه بازار از سوی مأمورین رژیم ( 69 - 70 ).
جبهه ملی ایران در استان مرکز (تهران)
1357

[18-322]
گزارش ساواک در خصوص انتشار نهمین شماره نشریه خبرنامه ارگان اتحاد نیروهای جبهه ملی راجع به چا پ مقالاتی در مورد جنایات رژیم در قتل عام مردم قم و تبریز، تلاش دانشجویان و استادان برای جلوگیری از انتقال دانشگاه صنعتی آریامهر به اصفهان و تعطیلی بازار تهران در اربعین شهیدان واقعه کشتار مردم قم ( 121 - 130 ).
جبهه ملی ایران در استان مرکز (تهران)
20 ارديبهشت 1357

[1-404]
گزارشهای واصله راجع به تظاهرات ، اعتصاب کارکنان دولت ، درگیریهای خیابانی ، توزیع و الصاق اعلامیه های امام خمینی در اماکن عمومی و اجتماعات ضد رژیم در مناطق مختلف کشور ( 491-734 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357

[7-409]
.2گزارش ساواک در خصوص فهرست اسامی اعضاء ملی و افتخاری لژهای فراماسونری ایران . (27-102)
فراماسونری
1352

[26-411]
اظهارات آیت الله محمد صدوقی و میرمحمد صادقی راجع به حمله و بی حرمتی مأموران دولت به زنان و دختران در اصفهان و قم ، تحریک میرمحمد صادقی توسط آیت الله بهشتی برای اعزام خبرنگاران خارجی به اراک و یزد جهت تهیه گزارش و کمک به آسیب دیدگان حوادث شهرهای مذکور (121-122).
آیت الله شهید سیدمحمد بهشتی
29 آذر 1357

[21-413]
گزارش ساواک خراسان در خصوص اقدام آیت الله سید علی خامنه ای ( مقام معظم رهبری ) به تهیه نامه ای خطاب به آیت الله محمد صدوقی و ارسال آن به عباس واعظ طبسی و محمدرضا محامی جهت انتشار و توزیع آن (94)
شهید هاشمی نژاد
18 ارديبهشت 1357

2گزارش ساواک تهران درخصوص انتشار اعلامیه ای در مخالفت با کتاب فراماسونری در ایران به علت توهین به رجال سیاسی و اجتماعی کشور و دخالت آمریکا در تألیف کتاب مزبور و انتشار فهرست اسامی عده ای از اعضای لژهای آمریکائی وابسته به سیا در این اعلامیه . ( 24-49 )
فراماسونری
1354

[5-454]
گزارشهای واصله از شهرهای مختلف به شهربانی کل کشور در خصوص انجام مراسم شکرگزاری به مناسبت ترور ناموفق محمدرضا پهلوی توسط رضا شمس آبادی در کاخ مرمر ( 71-81 )
واقعه بیست و یکم فروردین 1344
1349

[11-456]
تلگراف شهربانیهای سنندج ، نیشابور و ساری در خصوص برگزاری مراسم شکرگزاری و نیایش در آن شهرها به مناسبت سالگرد ترور نافرجام محمدرضا پهلوی در کاخ مرمر (65-67).
واقعه بیست و یکم فروردین 1344
1350

[3-472]
احکام و مقررات صادره توسط رضا پهلوی برای ارتش در خلال سالهای 1304-1309 (49-150).
اسناد دوره پهلوی اول- جلد1
1304-1309

[1-569]
گزارشهای شهربانیهای شهرستانهای استان مازندران در خصوص برگزاری مراسم دعا و نیایش در سالروز رفع خطر از محمدرضا پهلوی ( تیراندازی در کاخ مرمر ) از سوی سازمانهای دولتی ، نظامی و انتظامی ، احزاب و گروهها و اقشار مختلف مردم شهرستانهای استان مذکور و سخنرانیهای تعدادی از روحانیون وابسته به رژیم و دیگر افراد در مجالس و مراسم فوق الذکر (1-84).
واقعه بیست و یکم فروردین 1344
1346-1351

[38-572]
مکاتبات اداره کل سوم ساواک با اداره کل نهم ساواک و ساواک خراسان در خصوص ارسال فهرست اسامی تعدادی از روحانیون ممنوع الخروج از کشور منجمله آیت الله سیدعلی خامنه ای (50-53).
آیت الله خامنه ای
1354

[74-572]
گزارش ساواک یزد در خصوص تماس احمد خمینی از پاریس با آیت الله صدوقی راجع به تمایل امام خمینی جهت ملاقات با آیت الله سیدعلی خامنه ای و ایشان در پاریس و نظریه اداره کل سوم ساواک مبنی بر طرفداری آیت الله سیدعلی خامنه ای از سازمان مجاهدین خلق ایران و امام خمینی و نقش مؤثر نامبردگان در گسترش فعالیتهای ضد رژیم در مشهد و یزد (131).
آیت الله خامنه ای
10 آبان 1357

[1-575]
گزارش ساواک در خصوص متن بازجویی از آیت الله سیدعلی خامنه ای به اتهام ایراد سخنرانیهای تحریک آمیز در مساجد، منابر و جلسات درس ، بهره برداری سیاسی از آیات قرآن و روایات به منظور تبلیغات ضد رژیم ، کمک مالی به آیت الله حسینعلی منتظری ، حمایت از سازمان مجاهدین خلق ، پخش اعلامیه هایی راجع به دعوت به وحدت و مبارزه با استثمار، ارتباط با روحانیون مخالف رژیم و مکاتبات ساواک با اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی مبنی بر آزادی ایشان از زندان و تبدیل قرار بازداشت به قرار التزام عدم خروج از حوزه قضائی تهران (1-60).
آیت الله خامنه ای
1354

[27-576]
گزارش ساواک خراسان در خصوص نامه آیت الله سیدعلی خامنه ای به آیت الله محمد صدوقی در محکومیت قتل عام مردم در شهرهای قم ، تبریز و یزد، انتقاد از فقدان آزادیهای اجتماعی و رفاه اقتصادی ، حمایت مردم از روحانیت ، ناتوانی رژیم در سرکوب انقلابیون و گسترش فعالیتهای ضد دولتی در کشور و ارسال رونوشت نامه مزبور جهت عباس واعظ طبسی ، محمدرضا محامی و سیدحسین موسوی خراسانی ( سیدحسین موسوی جهان آبادی ) به منظور انتشار آن ؛ بانضمام متن نامه مذکور . (69-73)
آیت الله خامنه ای
1357

[28-576]
گزارشهای ساواک سیستان و بلوچستان در خصوص کشف اعلامیه هایی به امضاء آیت الله سیدعلی خامنه ای در شهرستان زاهدان و تطبیق دستخط نامه های نامبرده با امضاء اعلامیه های مزبور ؛ به انضمام متن نامه های ایشان و کاظم راشدپوریزدی ، سیدمحمدعلی موسوی و سیدفخرالدین رحیمی در اعتراض به اقدام شهربانی ایرانشهر در استقرار پست نگهبانی مقابل منازل نامبردگان و تهدید به پی گیری موضوع فوق از طریق مراجع صلاحیتدار داخلی و بین المللی در صورت ادامه وضعیت مذکور . (76-78)
آیت الله خامنه ای
1357

[10-579]
مکاتبه اداره بازرسی کل کشور با اداره دادرسی ارتش در خصوص درخواست فاطمه بیگم زارعی ( همسر نورالدین زارعی ) از دادستانی ارتش و نخست وزیری مبنی بر رسیدگی به پرونده همسرش و آزادی نامبرده . ( 64-72 )
دکتر باهنر
1343

[11-579]
استمهال نورالدین زارعی ( متهم به اقدام علیه امنیت کشور ) از دادگاه عادی شماره (2) ارتش جهت تعیین وکیل و مکاتبات و اخطاریه های اداره دادرسی ارتش در همین زمینه و مکاتبات خانواده نامبرده در خصوص رسیدگی به پرونده و آزادی وی از زندان . ( 73-122 )
دکتر باهنر
1343

[5-602]
تلگراف جمعی از مدرسین حوزه علمیه مشهد به آیت الله محمد صدوقی در خصوص محکومیت حادثه کشتار مردم یزد در 18 دیماه 1357 و تأیید نقش امام خمینی در خنثی سازی توطئه های رژیم پهلوی . (7)
آیت الله خامنه ای
23 دى 1357

[18-662]
گزارشهای واصله در خصوص شایعه التزام روحانیون آزاد شده ( از زندان ) مبنی بر عدم همکاری با امام خمینی ، صدور اعلامیه ای توسط روحانیون تهران در حمایت و قدردانی از ایشان ( امام خمینی ) ؛ به انضمام متن اعلامیه مزبور (48-52).
امام خمینی- جلد 1
1342

[36-670]
نامه جمعی از علماء و محصلین حوزه علمیه قم به امام خمینی در خصوص ابراز ناراحتی از تبعید نامبرده به ترکیه و انتقال وی به عراق و خوشحالی از حضور ایشان در نجف اشرف و اعلام آمادگی حوزه علمیه مذکور جهت استفاده از دستورات ایشان در برنامه های خود ؛ به انضمام اسامی علما و طلاب مذکور . (87-89)
امام خمینی- جلد 1


[45-673]
گزارشهای شهربانیهای مشهد، یزد و شیراز در خصوص عدم حضور نمازگزاران و امامان جماعت در مسجد برای اقامه نماز جماعت . (86-90)
امام خمینی- جلد 1
1343

[6-674]
گزارش های شهربانیهای آباده ، ساری ، کرمان به اداره اطلاعات شهربانی کل کشور در خصوص وضعیت برگزاری نماز جماعت در مساجد و وضعیت پیشنمازان در آن شهرها . (20-23)
امام خمینی- جلد 1
1343

[22-677]
گزارش دایره عملیات اداره اطلاعات شهربانی کل کشور در مورد وضعیت مناسب اقتصادی طلاب و روحانیون مخالف دولت ] نسبت به روحانیون طرفدار دولت [ و ارائه نمونه هایی در این زمینه (54-55).
امام خمینی- جلد 1
17 آذر 1344

[18-688]
مکاتبات اداره اقامت بیگانگان با اداره اطلاعات شهربانی کل کشور در خصوص ورود امام خمینی به کشور و عدم کنترل گذرنامه تعدادی از همراهان ایشان ؛ به انضمام فهرست اسامی مسافرین ایرانی شرکت هواپیمایی ایرفرانس وارد شده به کشور و تعدادی برگه ورود به ایران و برگ عبور . (47-72)
امام خمینی- جلد 1
1357

[25-701]
مکاتبه اداره کل سوم ساواک با ساواک تهران در خصوص ارسال اسامی 47 نفر از کادر آموزشی مشمول تصفیه دانشگاه تهران و دستور مراقبت از اعمال و رفتار آنان و لزوم ارسال نتایج لازم به این اداره کل . (61-63)
جامعه سوسیالیست های نهضت ملی- جلد 1
27 مهر 1350

مکاتبات دادستانی ارتش با دادگاه تجدید نظر شماره یک آن اداره در خصوص ارسال دادخواستهای مادر، همسر و فرزندان سید نورالدین زارعی و نامبرده مبنی بر تسریع رسیدگی به پرونده اتهامی نامبرده و عفو و آزادی ایشان ، از دادستانی مزبور (126-147).
دکتر باهنر
1343

[9-778]
گزارش ساواک قم در خصوص ارسال نامه ای جهت آیت الله محمدرضا گلپایگانی در شهرستان مذکور در انتقاد از ساواک ، آیت الله صالحی ( امام جمعه کرمان ) و سازمان سیا آمریکا . (15)
آیت الله گلپایگانی
12 بهمن 1354

[11-779]
گزارشهای ساواک قم در خصوص مخابره تلگرافهایی از طرف آیت الله محمدرضا گلپایگانی جهت تعدادی از روحانیون در مورد حوادث اخیر (15-16).
آیت الله گلپایگانی
1357

[23-779]
گزارش ساواک قم در خصوص بهبودی حال آیت الله محمدرضا گلپایگانی و ارسال تلگرافهایی جهت ایشان از طرف آیت الله محمد صدوقی یزدی ، امام خمینی و آیت الله احمد خوانساری راجع به کسالت مشارالیه و محکومیت حمله مأمورین امنیتی به منزل ایشان (36-39).
آیت الله گلپایگانی
1357

[29-794]
گزارش اداره دوم ستاد بزرگ ارتشتاران در خصوص اقدام امام خمینی مبنی بر فرستادن خانواده اش به نجف جهت آزادی عمل بیشتر در مبارزات و اسامی چند تن از علمای مرتبط با نامبرده . (92)
امام خمینی- جلد 2
17 خرداد 1342

[28-797]
گزارش ساواک تهران در خصوص توزیع و صدور اعلامیه ای از طرف روحانیون مبنی بر حرکت آنها از شهرهای مختلف به تهران به منظور فعالیت برای آزادی امام خمینی ، آیت الله فضل الله مهدیزاده محلاتی و آیت الله حسن قمی ؛ به انضمام اعلامیه مذکور (78-79).
امام خمینی- جلد 2
5 مرداد 1342

[2-798]
گزارش ساواک تهران در خصوص ارسال نمونه هایی از اعلامیه های صادره از طرف روحانیون ، اصناف بازار و جمعیت های مذهبی مبنی بر حمایت از امام خمینی و تأکید بر مقام شامخ ایشان (3-7).
امام خمینی- جلد 2
1342

[33-806]
گزارش ساواک گیلان در خصوص ارسال تلگرافهای تبریکی از طرف روحانیون این استان و مناطق مختلف کشور به علمای قم و سایر شهرها به مناسبت آزادی امام خمینی (75-94).
امام خمینی- جلد 2
1343

[11-83]
.2دستگیری عده ای از تظاهرات کنندگان در یزد بدنبال تخریب اماکن دولتی توسط نیروی انتظامی و ژاندارمری یزد . ( 43 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357

[30-831]
گزارشهای ساواک در خصوص پیامهای تبریک عده ای از مردم و روحانیون به امام خمینی به مناسبت انتقال نامبرده از ترکیه به نجف . (95)
امام خمینی- جلد 2
1344

[3-84]
گزارشهای واصله درخصوص اعتصابات و تظاهرات مخالفین رژیم در سراسر کشور، سر دادن شعارهایی در حمایت از امام خمینی و مخالفت با رژیم ، درگیری مأمورین دولتی با متظاهرین و کشته و مجروح شدن جمعی و وارد آمدن خساراتی به اموال و اماکن دولتی و دستگیری جمعی دیگر از تظاهرات کنندگان ( 180 - 208 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1356-1357

[12-86]
گزارشهای ساواک راجع به اعلام مسمومیت آب آشامیدنی در یزد، تعطیلی مغازه ها به تحریک آیت الله محمد صدوقی و تصیمیم شورای تأمین استان یزد در مورد عدم اجبار کسبه توسط مأمورین نظامی به امحاء عکسهای امام خمینی از محل کار خود ( 1154 ).
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357

[46-86]
گزارشهای ساواک در خصوص برگزاری تظاهرات ضد رژیم در چند شهر کشور، وارد شدن خسارت به اماکن عمومی ، مغازه ها و منازل نیروهای امنیتی ، درگیری متظاهرین با نیروهای دولتی و سخنرانی عبدالکریم هاشمی نژاد در مشهد درباره استمرار مبارزه تا سرنگونی حکومت پهلوی و مخالفت با دولت شاپور بختیار ( 1273 - 1278 ).
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357

[4-87]
گزارشهای ساواک راجع به اجتماعات و تظاهرات ضد رژیم ، پشتیبانی مردم از امام خمینی ، مخالفت با دولت بختیار و تبعید روحانیون ، ایراد خسارت به اماکن دولتی و عمومی ، اعلام حمایت از دولت بازرگان ودرگیری میان موافقین و مخالفین و تعطیلی مغازه ها در مناطق مختلف کشور . ( 136 - 161 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357

[6-87]
گزارشهای ساواک راجع به تظاهرات مخالفان رژیم ، اعلام عزای عمومی ، قطع برق ، تعطیلی کارخانجات به علت عدم پرداخت دستمزد کارگران ودرگیری موافقین و مخالفین رژیم در مناطق مختلف کشور ( 183 - 210 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
1357

[11-89]
گزارش ساواک راجع به کشته و مجروح شدن چند نفر از انقلابیون در جریان درگیری با مأمورین نظامی در یزد، ضرب و جرح منوچهر یزدی ( نماینده مجلس شورای ملی ) توسط عده ای از اهالی روستای اردکان و وساطت آیت الله محمد صدوقی به منظور رهایی نامبرده . ( 45 )
وقایع انقلاب اسلامی ایران- جلد 1
17 آذر 1357

[16-949]
مکاتبات شهربانی کل کشور، کلانتری 16 تهران ، اداره اطلاعات پلیس تهران ، شهربانی یزد، اداره اطلاعات شهربانی کل کشور و شهربانی همدان در خصوص کشف و ارسال اعلامیه آیت الله محمدهادی میلانی در اعتراض به عملکرد رژیم ، مخالفت نامبرده با تبعید امام خمینی و آیات عظام بهاءالدین محلاتی و حسن قمی و تحریم بیست و یکمین دوره انتخابات مجلس شورای ملی در مسجد فخرالدوله تهران و مدرسه آخوند همدان و تلگراف علمای شهرستانها به امام خمینی در حمایت از آزادی نامبرده ؛ به انضمام اعلامیه های مزبور . (97-104)
آیت الله میلانی
مرداد1342

[1-962]
گزارشهای کلانتریهای 7، 11 و 14 تهران در خصوص کشف تعدادی از اعلامیه های آیت الله ابوالقاسم خویی خطاب به مراجع و روحانیون در حوزه استحفاظی آن کلانتریها ؛ به انضمام متن اعلامیه های مذکور در مورد تذکر به محمدرضا پهلوی و هیأت دولت برای عدم حمایت از قوانین ضداسلامی و جلوگیری از توهین به مقدسات اسلامی (1-7).
آیت الله خویی
1342

[4-970]
گزارش ساواک کرمان در خصوص ارسال نامه ای از طرف آیت الله محمدهادی میلانی به آیت الله محمدعلی قاضی طباطبایی به بافت و ابراز امیدواری برای رفع تبعید از مشارالیه (54-56).
آیت الله قاضی طباطبایی
3 اسفند 1347

[13-970]
گزارش ساواک کرمان در خصوص ارسال نامه ای از طرف آیت الله محمدعلی قاضی طباطبایی به آیت الله محمد صدوقی در ابراز تشکر از اظهار همدردی با نامبرده در ارتباط با تبعید ایشان (110-115).
آیت الله قاضی طباطبایی
1347

اجتماع عده ای از علما و روحانیون ، مدرسین و ائمه جماعت مشهد در منزل آیت الله محمدهادی میلانی و ابراز انزجار از تبعید امام خمینی و توقیف عده ای از روحانیان . (11-14)
آیت الله میلانی
1342

متن اعلامیه آیت الله محمد صدوقی راجع به پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی ، وحدت کلمه مردم و پیروی از دستورات اسلام ، تشکر از شرکت مردم در رفراندوم 12 فروردین 1358 و رأی اکثریت مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران ، پیام تبریک نامبرده به امام خمینی و مراجع تقلید و ملت ایران در این رابطه . (1)
آیت الله صدوقی
15 فروردين 1358

 

 

 

بولتن وزارت اطلاعات در خصوص شرح بیوگرافی ، تحصیلات ، فعالیتهای سیاسی و سوابق مبارزاتی آیت الله مدنی از سال 1331 تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با استناد به کتب و مطالب مندرج در روزنامه ها و سندهای نامبرده در ساواک آذربایجان شرقی و همدان ؛ به انضمام اسناد مزبور و عکسهای نامبرده (1-36).
آیت الله مدنی
شهریور1374

روحش شاد راهش پر رهرو باد

گرد آورنده :علي آبادي

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا