سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی یزد با بیان این که آب‌رسانی به بدن مهمترین نکته‌ای است که باید در ماه مبارک رمضان به آن توجه شود، گفت: استفاده از سبزیجات و میوه‌ها بسیار حائز اهمیت است .

سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی یزد با بیان این که آب‌رسانی به بدن مهمترین نکته‌ای است که باید در ماه مبارک رمضان به آن توجه شود، گفت: استفاده از سبزیجات و میوه‌ها بسیار حائز اهمیت است .

دکتر«آزاده نجارزاده» با اشاره به واقع شدن ماه مبارک رمضان در یکی از گرم‌ترین ماه‌های سال اظهارکرد: از آنجا که آب نقش حیاتی برای انسان‌ها ایفا می‌کند باید در این ماه معنوی ضمن انجام تکالیف الهی به وضعیت آب‌رسانی به بدن نیز توجه ویژه‌ای شود .

وی با بیان این که نباید هنگام افطار به بهانه تأمین آب مورد نیاز بدن، از مقدار زیادی آب سرد استفاده شود، افزود: برای آب‌رسانی به بدن راه‌های مناسب‌تری وجود دارد و آن استفاده از سبزیجاتی است که به تدریج آب درون خود را آزاد می‌کنند .

نجارزاده درادامه خاطرنشان کرد: آب حاصل از خوردن مایعات و چای خیلی سریع وارد کلیه می‌شود و برای به تعادل رساندن این مایعات، کلیه مقدار اضافی آن را دفع می‌کند .

سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی یزد در ادامه با بیان این که سبزیجات و میوه‌ها آب خود را به یک باره در اختیار سلول‌های بدن قرار نمی‌دهند تصریح کرد: این عمل به تدریج در فرآیند هضم انجام می شود و علاوه براین که مقدار فیبر موجود در سبزیجات در آب وجود ندارد، می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر دستگاه گوارش و سایر اندام‌های بدن داشته باشد .

وی با اشاره به این که یکی از فلسفه‌های روزه جدا از مسائل دینی و تربیتی آن که نقش مهمی در تزکیه روح انسان دارد، تأثیر آن بر سلامتی بدن است افزود: این اتفاق به شرطی خواهد افتاد که ما اصول تغذیه را رعایت کنیم و به این معنی نیست که بخواهیم با مصرف غذای زیاد در وعده های افطار و سحر گرسنگی که در طول روز داشته‌ایم یا خواهیم داشت را جبران کنیم .

نجارزاده ادامه داد با بیان این که گنجایش معده یک مقدار مشخصی بوده و مسیر متابولیسم به صورتی است که بعد از چند ساعت معده تخلیه می شود ، بنابراین احساس گرسنگی با هر میزان غذایی که مصرف کنیم بعد از چهار یا پنج ساعت وجود خواهد داشت گفت: بدن آن چیزی را که به عنوان ذخیره دارد مثل چربی های ذخیره ای استفاده می کند بنابراین لزومی به مصرف غذای بیش از اندازه نیست .

سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه با توصیه به مصرف غذاهای متنوع که ویتامین های مورد نیاز بدن را تأمین می کنند گفت: در این ماه نباید از خوردن سبزیجات، پروتئیین ها، کربوهیدرات و لبنیات غافل شد و بقیه انرژی که بدن در طول روز نیاز دارد بتواند از چربی‌های ذخیره‌ای کم کند .

این مقام مسئول افزود: خوابیدن بلافاصله بعد از مصرف سحری می‌تواند افراد را در صبح با یک حالت عمومی بد مواجه کند بنابراین بهتر است با تنظیم خواب شب، بعد از خوردن سحری به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت بیدار باشیم .

نجارزاده در ادامه با بیان این که بعضی از افراد به جای مصرف غذایی، مشابه نهار در سحری از ترکیب غذایی صبحانه استفاده می‌کنند خاطرنشان کرد: استفاده از این برنامه غذایی هیچ مشکلی ندارد و افراد برحسب تحمل خود می توانند استفاده کنند .

وی در این مورد افزود: می توان پروتئین هایی مانند پنیر و تخم مرغ را در وعده سحری گنجاند و علاوه بر این می توان از سبزیجات و سالاد هم در منار آن استفاده کرد .

نجارزاده در بخش دیگری ازسخنان خود با بیان این که بدن به مدت 16 یا 17 ساعت در حالت گرسنگی بوده و قند خون کاهش پیدا کرده است تصریح کرد: از آنجایی که سلول های مغزی وابسته به گلوکز و قند هستند، بهتر است از یک قند طبیعی مثل خرما، عسل به همراه یک مقدار آب گرم استفاده کرد .

وی در ادامه بیان کرد: استفاده از زولبیا و بامیه که شیرینی های آنها شکر است و علاوه بر این در مقدار زیادی روغن سرخ می شوند توصیه نمی شود و هضم مناسبی نخواهند داشت و افراد را با سوء هاضمه مواجه می کند .

نجار زاده با اشاره به این که باید وعده افطار را به دو وعده افطار و شام تقسیم کرد و افطار بسیار مختصر را در زمان اذان مغرب استفاده کرد و به مدت دو ساعت بعد از آن هم یک شام سبک صرف کرد .

وی در پایان با بیان این که در فاصله بین افطار تا شام بهتر است از انواع میوه‌ها به دلیل رساندن ویتامین‌‎ها و آب رسانی تدریجی به بدن استفاده شود تأکید کرد: باید از مصرف آش‌هایی که هضم نسبتا سنگینی دارند اجتناب کرد که با مشکل سوء هاضمه مواجه نشویم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا