رییس پلیس راهور یزد گفت: روز دوشنبه هشتم خرداد به‌عنوان روز بدون پلیس در یزد نام‌گذاری شده است.

رییس پلیس راهور یزد گفت: روز دوشنبه هشتم خرداد به‌عنوان روز بدون پلیس در یزد نام‌گذاری شده است،
منصور جمشیدی  خاطر نشان کرد : البته مردم یزد، مردمی قانون‌مدار هستند و اگر تخلفاتی نظیر توقف دوبله، سرعت بیش از 60 کیلومتر در ساعت، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و تردد کامیون‌ها به‌غیراز کامیون‌هایی که مجاز دانسته شده‌اند را در معابر شهری نداشته باشند، توسط دوربین‌ها جریمه نخواهند شد.
رییس پلیس راهور یزد گفت: یزد به‌عنوان اولین شهر هوشمند ایران در کنترل ترافیک می‌باشد و تمام معابر آن به‌صورت هوشمند کنترل می‌شود.
وی بابیان این‌که یزد به‌عنوان اولین شهر هوشمند ایران در کنترل ترافیک می‌باشد، اظهار داشت: تمام معابر در شهر یزد و کلیه شهرستان‌ها به‌غیراز یکی دو شهرستان که اقدامات فنی برای کنترل هوشمند ترافیک در دست انجام است، به‌صورت هوشمند کنترل می‌شود.
سرهنگ «منصور جمشیدی»  در جمع خبرنگاران با اشاره به این که یزد از یک شهر کوچک به سمت کلان‌شهر شدن پیش‌ می‌رود، گفت: در راستای ارائه خدمات بهتر و مناسب‌تر به مردم یزد پنج ایستگاه جدید راهنمایی و رانندگی در مرکز استان ایجاد و تجهیز شده است و معتقدیم که هنوز هم این شهر نیازمند حداقل سه ایستگاه دیگر است.
 وی هم‌چنین در این رابطه از افزوده شدن 15 اکیپ گشتی جدید در معابر شهر یزد خبر داد و گفت: علاوه‌بر تأمین تجهیزات و خودورهای مورد نیاز برای این ایستگاه‌ها و گشت‌ها از طریق استان، چند دستگاه خودرو نیز از سوی مرکز صرفاً به راهنمایی و رانندگی استان یزد اختصاص داده شد.
 رئیس پلیس راهور یزد یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راهنمایی و رانندگی استان به‌منظور تکریم ارباب رجوع را سایت‌های صدور گواهینامه، اجرائیات، تعویض پلاک و ... در این دستگاه خبر داد.
 وی با اشاره به فعالیت 12 کارخانه تولید موتوسیکلت در استان یزد، گفت: زمانی یزد به شهر دوچرخه‌ها شهره بود اما امروز با توجه به گرایش فزاینده مردم یزد به استفاده از این وسیله نقلیه و وجود 450 هزار دستگاه موتورسیکلت، در واقع یزد، شهر موتورسیکلت‌هاست.
 وی ادامه داد: از طرفی موتورسیکلت به‌لحاظ ضریب ایمنی پائین هم‌چنین رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی مانند استفاده از کلاه ایمنی، یکی از وسایل ‌نقلیه پرتلفات شهر یزد محسوب می‌شود، از این‌رو برخورد با متخلفات با اولویت برخورد با موتورسیکلت‌های فاقد پلاک و راکبان دارای رفتارهای پرخطر در دستور کار پلیس قرار دارد.
 جمشیدی در این رابطه به اقدامات فرهنگی پلیس راهور برای ارتقای فرهنگ ترافیک در شهر نیز اشاره کرد و در این باره به توزیع رایگان کلاه ایمنی بین راکبان موتورسیکلت، توزیع بیش از 200 هزار بروشور آموزشی بین خانواده‌های یزدی، نصب بنرهای اموزشی در سطح شهر و ... اشاره کرد.
 وی در رابطه با وضعیت نامناسب نگهداری وسایل نقلیه توقیفی در پارکینگ‌های سطح شهر نیز اظهار کرد: طرح تجمیع پارکینگ‌های سطح شهر و واحد ترخیص در زمینی به مساحت حدود 15 هکتار مد نظر است که در این صورت می‌کوشیم شرایطی برای نگهداری مطلوب خودورهای توقیفی منظور شود.
 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یکی دیگر از طرح‌های اجرا شده توسط پلیس راهور استان را طرح برخورد با تردد کامیون‌ها در معابر شهری برشمرد و افزود: در همین رابطه سه رینگ شهری شامل سبز، زرد و قرمز برای تردد کامیون‌ها طراحی و به رانندگان اعلام شده است که براساس شرایطی مانند ساعت تردد و کددار بودن کامیون‌ها، امکان تردد آن‌ها در برخی مسیرها آزاد است و با دیگر موارد برخورد می‌شود.
 وی با اشاره به کویری بودن شهر یزد، از پنج درصد بالاتر بودن سرعت رانندگی در شهر یزد نسبت به دیگر شهرهای کشور خبر داد و تصریح کرد: در جهت کاهش سرعت رانندگی در شهر علاوه‌بر 40 دوربین نظارت تصویری موجود در معابر شهر، 35 دوربین جدید طی شش ماهه‌ی نخست سال در معابر نصب شده و تا اوائل آبان‌ماه نیز هشت دوربین نظارت تصویری دیگر برای کنترل و نظارت بر سرعت خودروها نصب می‌شود.
 وی ابراز امیدواری کرد که با نصب و فعالیت این 83 دوربین نظارت تصویری که به کاهش تلفات رانندگی درون شهری منجر شده است، یزد را به عنوان نخستین شهر بدون پلیس کشور نیز معرفی کنیم.
 جمشیدی از دیگر اقدامات پلیس راهور استان را کانالیزه کردن برخی معابر شهر مانند خیابان آیت‌الله کاشانی، استانداردسازی سرعت‌گاه‌های سطح شهر، اصلاح معابر، تعویض و تبدیل تابلوهای راهنمایی و رانندگی شهر به تابلوهای الکترونیکی و ... با همکاری معاونت ترافیکی شهرداری ذکر کرد.
 وی یکی دیگر از اقدامات انجام شده را راه‌اندازی تیم‌های کنترل نامحسوس در معابر شهر دانست و تصریح کرد: از ابتدای مهرماه طرح بازرسان کنترل نامحسوس یا فرهنگ‌یاران ترافیک با مشارکت اقشار مختلفی از مردم در یزد اجرایی شده است.
 به گفته‌ی رئیس پلیس راهور استان یزد اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی در مردادماه منجر به کاهش 39 درصدی، در شهریورماه منجر به کاهش 30 درصد و در بیست روز ابتدایی مهرماه منجر به کاهش 60 درصدی تلفات رانندگی در کل استان در مقایسه با مدت‌های مشابه سال گذشته شده است.
 جمشیدی خاطرنشان کرد: امروزه رانندگی یکی از نمادهای تعیین میزان فرهنگ جوامع است و باید همه‌ی شهروندان یزدی بکوشند تا در شهری که فرهنگ از در و دیوار آن نمایان است، شاهد ارتقای فرهنگ ترافیکی باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا