روز ۱۳ اوت برابر با ۲۲ مرداد به نام روز جهانی چپ‌دست‌ها (به انگلیسی: International Lefthanders Day) نامگذاری شده‌است. نام این روز در سال ۱۹۷۶ برابر با ۱۳۵۵ خورشیدی پیشنهاد شد و به تصویب رسید.

دلیل نامگذاری این روز، انتقاد از این است که تمامی ابزارها و امکانات برای راست دست ها طراحی شده اند( مانند صندلی های یک دسته، صندلی راننده در خودروها، قانون های راهنمایی رانندگی، میزهای پر کردن فرم در بانک ها و اداره ها و...) و چپ دست ها را مجبور به کاربرد از دست راست می کنند.
همچنین یکی از هدف های این روز پیکار با باورهای خرافاتی درباره چپ دست هاست.
چپ‌دستی به معنای گرایش طبیعی افراد در به‌کارگیری از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و به‌ویژه نوشتن است. پژوهش های گوناگون نشان می‌دهد که در جامعه های گوناگون، ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت، راست‌دست و دیگران چپ‌دست هستند. درصد بسیار کمی نیز توانایی به کار بردن هر دو دست را دارند.
پژوهشگران دانشگاه آکسفورد به تازگی ژنی را کشف کرده اند که گمان می رود فاکتور بروز چپ‌دستی است.

چپ دستی:
چپ‌دستی به مفهوم تمایل طبیعی افراد در استفاده از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و بویژه نوشتن است. بطور طبیعی، بیشتر انسان‌ها راست‌دست هستند به این معنا که برای انجام کارهای روزمره، استفاده بیشتری از دست راست به عمل می‌آورند. یکسان‌دستان گروه خیلی کوچکی از انسان‌ها هستند که توانایی استفاده از دست چپ و راست را بطور یکسان دارند.
مطالعات گوناگون نشان می‌دهد که در جوامع مختلف، ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت، راست‌دست هستند. بقیهٔ این افراد عمدتاً چپ‌دست هستند. درصد بسیار کمی نیز توانایی استفاده از دو دست را دارند.  ۲۳ مرداد (۱۳ اوت) هر سال به نام روز جهانی چپ‌دست‌ها نامگذاری شده است. نام این روز در سال ۱۹۷۶ برابر با ۱۳۵۵ خورشیدی پیشنهاد شد و به تصویب رسید.



علل چپ‌دستی
علت دقیق چپ‌دستی مشخص نیست. نظریه‌های مختلف، وراثت، یادگیری و فعالیت‌های مغزی در دوران جنینی و رشد را عامل تعیین چپ‌دستی یا راست‌دستی می‌دانند. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، ژنی را کشف کردند که گمان می‌رود عامل بروز چپ‌دستی باشد. در افراد حاوی این ژن، بخش راست مغز کار کنترل سرعت و زبان را بر عهده دارد و بخش چپ مغز مسئول احساسات است. در افراد راست‌دست که فاقد این ژن هستند وظیفه هر نیمکره مغز بر عکس این است. اما اندکی بعد، پژوهشگران دانشگاه ام آی تی آمریکا، نظریه جدیدی در این رابطه ارائه دادند. یافته‌های آنان نشان می‌دهد که در رحم مادر، مغز کودکان چپ‌دست آزادانه‌تر از مغز کودکان راست‌دست رشد می‌کند.

 


درخواست انجمن چپ دست های ایران از شورای عالی انقلاب فرهنگی ثبت روز جهانی چپ دست ها در تقویم ملی ایران
انجمن چپ دست‌های ایران با ارسال نامه‌ای به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، درخواست کرد روز ۱۳ آگوست (۲۲ مرداد) به عنوان روز جهانی چپ دست‌ها در تقویم ملی کشورمان ثبت شود.
بر اساس مصوبه سازمان ملل متحد از سال ۱۳۵۵ یک روز در تقویم جهانی به چپ دست ها اختصاص داده شده است.  دلیل نامگذاری این روز، انتقاد از این است که تمام ابزارها و امکانات برای راست دست‌ها طراحی شده‌اند ( مانند صندلی‌های یک دسته، صندلی راننده در خودروها، قانون‌های راهنمایی رانندگی، میزهای پُر کردن فرم در بانک‌ها و اداره‌ها و...) و چپ دست‌ها را مجبور به کاربرد از دست راست می‌کنند. همچنین یکی از اهداف این روز، مبارزه با باورهای خرافاتی درباره چپ دست‌ها است.
خوشبختانه در ایران برخوردهای خرافی و غلط با چپ دست‌ها بسیار محدود است و عموم جامعه به چپ دست‌ها نگرش مثبتی دارند، با این‌حال این قشر مجبورند مثل اغلب مناطق جهان با ابزارهای راست دستی کار کنند.
 انجمن چپ دست‌ها از ارسال نامه به مرکز آمار ایران و درخواست برای اصلاح پرسش‌نامه برای سرشماری تعداد چپ دست‌ها در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در این‌باره مسئولان قول مساعد داده‌اند.
 همچنین با توجه به اینکه همه ساله تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در آزمون‌های مختلف از جمله کنکور، چپ دست‌ها هستند و این در پرسش‌نامه نیز از آنان سوال می‌شود، اما متاسفانه صندلی مناسب در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد که باید در این‌باره اقدام مناسب صورت بگیرد.
 در وب‌سایت انجمن چپ دست‌ها تا کنون ۲۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که با بررسی توانمندی‌های آنان در نظر داریم برای هم‌افزایی و شتاب‌دهی به روند پیشرفت دیگر اعضای انجمن استفاده کنیم.

مسائل اجتماعی و فرهنگی
چپ‌دستی در بسیاری از جوامع، نوعی ناهنجاری و عادت ناپسند محسوب می‌شده‌است و معمولاً سعی بر این بوده که کودکان را به استفاده از دست راست تشویق کنند. sinister در زبان لاتینی به معنای چپ است و در عین حال این واژه به معنی شوم و بد یُمنی است. در زبان فرانسوی، gauche برای دو واژه چپ و ناشی بکار می‌رود و در زبان آلمانی، linkisch به معنی چپ‌دست و آدم ناجور است.


چپ‌دستان سرشناس

شریه فاینانشیال تایمز گزارشی داده که تعداد مدیران چپ‌دست در شرکت‌های اینترنتی تقریباً دو برابر شرکت‌های غیر اینترنتی یا سنتی است. افلاطون و ارسطو دو چهره نامدار چپ‌دست هستند.
همچنین چارلی چاپلین، آلبرت انیشتین، اسحاق نیوتن، بتهوون، باخ، لئوناردو داوینچی، میکل‌آنژ، پیکاسو، شکسپیر، نیچه، بیل گیتس، جرج مایکل و مهاتما گاندی، جورج مایکل، آمیتا باچان، تام کروز، رابرت دنیرو، نیکول کیدمن، استیو مک کوئین، تیم آلن، سارا جسیکا پارکر، آنتومی پرکینز، سیلوستر استالونه، آنجلینا جولی، لیدی گاگا نیز از چپ‌دست‌های نامی می‌باشند.
باراک اوباما پنجمین رئیس جمهور چپ دست آمریکا در میان هفت رئیس جمهور اخیر این کشور (از جرالد فورد در ۱۹۷۴) تاکنون است. از میان چهار رئیس جمهور اخیر ایالات متحده، تنها جرج بوش پسر چپ دست نیست. رونالد ریگان چپ دست بود و جرج بوش پدر، بیل کلینتون و همانگونه که پیشتر اشاره شد باراک اوباما همگی چپ دست هستند.

  • لئوناردو داوینچی :نقاش، هنرمند، دانشمند، پزشک و همه فن حریف دوره رنسانس تمامی آثار هنری خود را با دست چپ خلق کرده است.
  • آلبرت انیشتین:یکی از مشهورترین پژوهشگران چپ دست تاریخ، این پروفسور ژولیده با کارهای تحقیقاتی خود انقلابی درباره فضا، زمان، علم فیزیک و علوم طبیعی مدرن برپا کرد.
  • نیچه :فیلسوف، شاعر و آهنگساز آلمانی در تاریخ تفکر جهان شهرت داشته است.
  • بتهوون :متولد۱۷۰ در شهر بن که آهنگسازی را از ۶ سالگی آموخت و عالم هنر را مبهوت خود کرد.
  • ناپلئون بناپارت: سیاستمدار باهوش و با تدبیر فرانسوی که در سایه فرمان ها و کاردانی او فرانسه از هرج و مرج نجات یافت. البته یکی از جنگجویان تاریخ اروپا نیز می باشد. سخنان قصار او معروف است.
  • رافائل نادال :تنیس باز مطرح اسپانیایی اگرچه راست دست است اما همیشه با دست چپ بازی می کند.
  • بیل گیتس مدیر: عامل شرکت مایکروسافت
  •  
  •     باراک اوباما، رئیس‌جمهور گذشته ایالات متحده آمریکا
  •     بیل کلینتون، چهل و دومین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا
  •     جرج بوش پدر، چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا
  •     ریگان، چهلمین رئیس‌جمهور آمریکا
  •     جرالد فورد، سی و هشتمین رئیس‌جمهور آمریکا


خصوصیات شخصیتی و روان‌شناختی افراد چپ‌دست
-سرعت تفکر: مطالعات نشان داده است که این‌گونه افراد استثنائی‌اند. تحقیقاتی در کشور ایتالیا بیان می‌کند که افراد چپ‌دست در حین بازی‌های کامپیوتری و یا مسابقات ورزشی سریع‌تر فکر می‌کنند. چپ‌دست‌ها تمایل به کسب درآمد بیشتری دارند. افرادی که با هر دو دست کار می‌کنند، هنگامی که با اطلاعات جدید مواجه می‌شوند، توانایی تغییر عقیده بیشتری دارند که این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا هر دو سوی قضیه را ببینند.

-استقلال: بعضی از کارشناسان معتقدند، افراد چپ‌دست کمتر وابسته‌اند، چون مجبورند با دنیایی که برای آن‌ها ساخته نشده سازگاری پیدا کنند. دکتر پیترز می‌گوید: چپ‌دست‌ها به علت داشتن تمایلات استقلال‌طلبانه در برابر فشارهای اجتماعی مقاومت بیشتری دارند.

-سازگاری: تحقیقاتی در کشور کانادا نشان می‌دهد که افراد چپ‌دست، نسبت به راست‌دست‌ها سازگاری بیشتری دارند. یک فرد چپ‌دست بسیار راحت‌تر از یک فرد راست‌دست می‌تواند از دست راست خود برای انجام کارها استفاده کند. به نظر می‌رسد افرد چپ‌دست به سرعت قادر به تعویض و دگرگزینی هستند. به طور کلی، افراد چپ‌دست انعطاف‌پذیرتر، باهوش‌تر و سازگارتر از افراد راست‌دست هستند.


آدرس وبس سایت دست چپ های ایران - من چپ دستم!
http://www.chapdastam.ir


عضو کانال تلگرام انجمن چپ دست هاي ايران شويد: 

https://telegram.me/chapdastam

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا