مهندس ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ثبت جهانی یزد نشان داد جامعه جهانی به ارزش این شهر پی برده است گفت: ساختمان‌های ارزشمند شهر یزد در معرض تهدید و تخریب هستند که باید جلوی آن گرفته شود.

به گفته وی شهر یزد یکی از منحصر به فردترین نمونه‌های عینی تمدن ایرانشهری است و ثبت جهانی این شهر در یونسکو یکی از مهم‌ترین افتخاراتی بود که نصیب شهرسازان شد و اقدام یزد در مقیاس خودش منحصر به فرد است.

وی افزود: یزد نمونه تمام عیار همزیستی انسان با شرایط اقلیمی خاص است. این شهر مثال بی‌نظیری برای معماران و شهرسازان در این خصوص است که انسان چطور می تواند با طبیعت همنشینی و سازگاری کند و بر این واقعیت تاکید دارد که این نمونه منحصر به فرد دارای ارزشی است که باید به آن توجه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: توافق کرده ایم که برنامه جامع حفاظت برای این منطقه تهیه و آن را اجرایی کنیم تا این اثر ثبت شده جهانی را از وضعیتی که هم اکنون با آن مواجه است نجات دهیم.

ایزدی افزود: یکی از چالش‌های کنونی شهر یزد جابه‌جایی ساکنین اصلی است. از سوی دیگر زیرساخت‌های این شهر متناسب با زندگی امروز نیست و باید زیرساخت‌های منطقه از جمله شبکه‌های آب، برق، گاز، روشنایی و غیره ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های ارزشمند شهر یزد در حال تهدید و تخریب هستند گفت: مرمت بناهای تاریخی باید با قوت بیشتری ادامه یابد و تلاش کنیم با توجه به این رویداد مهم، مسیر ورود جهانگردان را تسهیل  و امکاناتی برای گردشگران ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با ابراز خرسندی از اینکه  موج مثبتی در شهر برای ایجاد مراکز اقامتی ایجاد شده است گفت: باید در سایر ابعاد هم امکانات فراهم شود. رستوران‌ها و هتل‌ها در شکل‌های مختلف باید خدمات بدهند تا ضمن اطلاع‌رسانی خوب امکان جذب گردشگران به این شهر فراهم شود.

ایزدی پیشنهاد کرد: در کتاب‌های درسی، ویژگی‌های شهر یزد معرفی شود تا دانش آموزان از سنین پایین با این شهر آشنا شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا