امام جمعه مهریز تصریح کرد: همه تلاش خود را برای به سرانجام رساندن پروژه دانشگاه امام صادق (ع) مهریز انجام خواهم داد، هر چند مخالفت و مخالفانی هم وجود دارد

کلنگ‌زنی پروژه دانشگاه امام صادق(ع) مهریز در سال ۷۴ انجام و اعتبار آن جذب شد اما پیشرفت این پروژه بعد از ۲۴ سال تنها در حد شناژبندی است و هیچ سابقه‌ و پرونده‌ای از آن موجود وجود ندارد.

سال ۷۴ بود که بعد از پیگیری‌های امام جمعه فقید مهریز، پروژه دانشگاه امام صادق (ع) توسط مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی کلنگ‌زنی شد و اعتبار خوبی نیز برای این پروژه در نظر گرفته شد.

امروز این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نیمه کاره شهرستان مهریز است و از آنجا که هیچ پرونده، نقشه، سابقه، فاکتور یا هر سند دیگری مبنی بر میزان اعتبارات جذب شده، میزان هزینه‌کرد آن یا نقشه احداث این پروژه وجود ندارد، پیگیری وضعیت آن بسیار دشوار است.

مقدار زیادی آهن‌ و میلگرد برای این پروژه در همان سال‌ها خریداری شد که میلگردها در شناژبندی مورد استفاده قرار گرفت اما از آنجا که این پروژه به حال خود رها شده بود، میلگردها بریده شده و به سرقت رفته و آهن‌های خریداری شده نیز در یک کارخانه چوب در مهریز که هیچ ارتباطی به این پروژه ندارد، در شرایط نامطلوبی نگهداری می‌شود.

از آنجا که این پروژه توسط مرحوم حجت‌الاسلام علی برهان پیگیری می‌شد، بعد از فوت وی هیچکس پاسخگوی وضعیت این پروژه نیست و حتی پیگیری‌های امام جمعه فعلی نیز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

هیچ پرونده و سندی برای پیگیری وضعیت دانشگاه امام صادق (ع) مهریز موجود نیست

موضوع آغاز مجدد احداث و تکمیل دانشگاه امام صادق (ع) مهریز، یکی از مطالبات اصلی مردم این شهرستان از امام جمعه جدید مهریز بود اما هیچ پرونده و سندی برای اینکه این پروژه مورد پیگیری قرار گیرد، وجود ندارد.

امام جمعه مهریز در این باره  گفت: ساخت و تکمیل دانشگاه امام صادق (ع) مهریز را از نخستین روزهای آغاز فعالیتم در مهریز پیگیری کردم اما هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ام.

حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی با اشاره به خدمات ارزشمندی که حجت‌الاسلام برهان برای مهریز انجام داده و مسائلی که با دلسوزی و دید وسیع خود پیگیری کرده است، اظهار داشت: آن مرحوم اقدامات مقدس و ثمربخش و آینده‌نگری را در این شهرستان پایه‌گذاری و دنبال کرده که بعضی به نتیجه رسیده و بعضی نیز با فوت وی نیمه‌کاره رها شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم و بزرگ مرحوم برهان، پیگیری و تأسیس دانشگاه امام صادق (ع) در شهرستان بود که اقدامی بسیار ارزشمند به شمار می‌رود و اگر به سرانجام رسیده بود، می‌توانست بزرگترین مجموعه علمی و فرهنگی جنوب‌شرق به شمار رود و شعبه دوم این دانشگاه بعد از دانشگاه امام صادق (ع) تهران باشد.

امام جمعه مهریز در مورد این پروژه بیان کرد: زمین دانشگاه امام صادق (ع) شهرستان مهریز با وسعتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار در سال ۱۳۷۱ بر اساس مصوبه کمسیون ماده ۳۲ واگذار و در چهاردهم شهریور ۱۳۷۲ فعالیت ساختمانی آن به دست مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی آغاز شد.

زمزمه‌هایی مبنی بر خلع ید اراضی دانشگاه امام صادق (ع)

محی‌الدینی در مورد هزینه‌ها و اعتبارات و بودجه اختصاص یافته برای ساخت دانشگاه امام صادق (ع) مهریز عنوان کرد: هیچ اطلاعی در این زمینه ندارم اما به تازگی نامه‌ای از دفتر نماینده ولی فقیه در استان یزد به دفتر امام جمعه مهریز ارسال شده که در مورد دانشگاه امام صادق (ع) تعیین تکلیف شود زیرا زمزمه‌هایی در استان و شهرستان وجود دارد که می‌خواهند ۲۰۰ هکتار زمین دانشگاه را خلع ید کنند و مخالفان ایجاد دانشگاه، سخت پیگیر هستند تا پس از خلع ید، زمین را در اختیار ارگان دیگری قرار دهند.

وی با اظهار تأ از این موضوع تصریح کرد: تا این لحظه که پنج ماه از حضورم به عنوان خدمتگراز مردم در مهریز می‌گذرد، هیچ‌گونه مدرکی دال بر وجود و میزان اعتبار و هزینه‌های انجام شده برای دانشگاه  امام صادق (ع) مهریز در دفتر امام جمعه وجود ندارد و هیچ شخصی نیز مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد که این امر جای بسی تأسف است.

یک بایگانی پرونده در هیچ زمینه‌ای در دفتر امام جمعه مهریز وجود ندارد

امام جمعه مهریز تاکید کرد: در شهرستانی که قدمت دفتر امام جمعه آن به بیش از ۳۰ سال می‌رسد، یک بایگانی پرونده در هیچ زمینه‌ای وجود ندارد و در مورد دانشگاه امام صادق (ع) نیز مدرکی هر چند جزئی موجود نیست.

وی تصریح کرد: از تریبون این رسانه به مردم شهرستان مهریز اعلام می‌کنم که تا این زمان هیچ‌گونه پرونده‌ای در مورد هزینه‌ها، نقشه‌ها و حساب جاری از دانشگاه امام صادق (ع) مهریز نیافته‌ایم و هیچکس هم در این زمینه پاسخگو نیست.

محی‌الدینی یادآور شد: برای پیگیری و تعیین تکلیف این پروژه یا کسب اطلاعاتی هرچند جزئی، نامه‌ای نیز از دفتر امام جمعه مهریز تهیه و با پیوست نامه دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، به فرزند مرحوم برهان، امام جمعه فقید مهریز، ارسال کردیم تا شاید ایشان نه به عنوان مسئول، بلکه به عنوان یک آگاه در این زمینه اطلاعاتی ارائه دهد و ما را راهنمایی کند، اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: این نامه برای این بود که هم به فرزند امام جمعه فقید مهریز احترام گذاشته باشیم و هم به عنوان مطلع، بتوانیم نیت خیر پدر بزرگوارشان را به سرانجام برسانیم، اما تاکنون جوابی دریافت نکرده‌ایم.

 

محی‌الدینی گفت: برای اجرای این پروژه افرادی با دفتر امام جمعه همکاری داشته‌اند و شاید می‌شد از طریق آنها به مدارک این دانشگاه دست یافت اما تاکنون هر اقدامی در این زمینه انجام شده، بی‌نتیجه بوده است.

امام جمعه مهریز تصریح کرد: همه تلاش خود را برای به سرانجام رساندن پروژه دانشگاه امام صادق (ع) مهریز انجام خواهم داد، هر چند مخالفت و مخالفانی هم وجود دارد زیرا در نماز عید قربان وقتی مطالبی به خاطر نیمه رها شدن دانشگاه و هدر دادن بیت‌المال بیان کردم، این مطالب به مذاق عده‌ای خوش نیامد و در مقابل سخنان من جبهه‌گیری کردند اما «آن چیز که عیان است، چه حاجت به بیان است».

وی ادامه داد: ساختمانی نیمه کاره با بودجه یک میلیارد تومانی بعد ۲۴ سال همچنان به حال خود رها شده و اموالش را یکی‌یکی به سرقت برده‌اند اما کسانی که در این شهر، چه در گذشته و چه اکنون، مسئول بوده‌اند و می‌توانستند پیگیری کنند، پیگیر نبوده‌ و کوتاهی کرده‌اند و بیت‌المال را هدر داده‌اند.

محی‌الدینی اظهار داشت: در دوره‌های قبل بودجه‌های بسیاری برای انجام امور فرهنگی و علمی برای این قبیل مجموعه‌ها اختصاص می‌یافت اما چه شده که این مجموعه راکد ماند و به این شکل بی‌سرپرست رها شده است.

میلگردها از روی شناژ ساختمان بریده و سرقت شده است

وی افزود: بازدیدی نیز از این مجموعه داشتم اما ابتدا که اصلا راه دسترسی به سایت مجموعه وجود نداشت، گویا سالیان دور است که کسی سراغی از این مجموعه نگرفته و حتی در حین بازدید مشاهده کردم که سارقان، به این مجموعه به عنوان مکانی امن نگاه کرده و تمام وسایلی که امکان سرقت داشته را برده‌اند و حتی میلگردها را از روی شناز بریده و برده‌اند و بدتر از آن اینکه مکانی حدود ۱۰ کیلومتر دورتر از سایت دانشگاه به ما نشان دادند که چندین تریلی آهن در فضای بسیار نامناسب و در مکانی باز در زیر خاک و زنگ زده وجود داشت اما نمی‌دانیم این آهن‌ها متعلق به دانشگاه است یا یا مصلی که البته در حال پیگیری هستیم تا تکلیف آنها را مشخص کنیم.

محی الدینی بیان کرد: دانشگاهی با هزینه بیت‌المال با نام امام صادق (ع)، نیمه کاره، با اموالی که به سرقت رفته و با بودجه یک میلیارد تومانی رها شده و اصلا مشخص نیست طریقه هزینه شدن اعتبارات آن چگونه بوده، بدون هیچ نقشه و یا فاکتوری و یا حساب جاری و یا کسی که مسئولیت این مکان را بر عهده داشته باشد و در چنین شرایطی اگر صحبتی هم داشته باشیم، گویا عمل خلافی را انجام داده‌ایم.

وی تاکید کرد: به طور قطع این مکان حساب و کتابی داشته، پس یک میلیارد تومان بودجه بیت‌المال در کجا هزینه شده، این ساختمان و زمین که به خودی خود ایجاد نشده، بنابراین پرونده این مجموعه را تا حصول نتیجه با جدیت خاصی پیگیری می‌کنم هر چند احتمال می‌دهم مشکلاتی نیز در این مسیر برایم به وجود بیاید.

این مطالب همه اطلاعات امام جمعه مهریز در مورد این پروژه نیمه‌کاره و بلاتکلیف بود و حتی پیگیری‌های وی نیز تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

احداث این دانشگاه که به طور قطع می‌تواند تحولی در حوزه علمی دارالعباده و درالعلم یزد باشد، همچنان هم مطالبه مردم استان یزد به ویژه شهرستان مهریز است و علمای استان نیز پیگیر آن هستند اما با شرایط موجود، نمی‌توان اقدامی برای این مجموعه کرد.

مشکل این پروژه تنها این نیست که برای تکمیل نیاز به اعتبار دارد که این مشکل با همراهی خیران قابل حل است، بلکه مشکل این پروژه وضعت نابسامان اسناد و مدارک و تکلیف یک میلیاردی است که هزینه شده و میلگردهایی که به سرقت رفته است.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا