محمد مهدی جوادیان زاده اظهارداشت : عليرغم عدم تخصیص بودجه مناسب ، پیشرفت خوبی در اجرای طرح تعادل‌بخشی آب استان صورت گرفته است.

وی در خصوص پیشرفت طرح احیاء  وتعادل بخشی  در شش ماه اول سال جاری  این شرکت گفت: در قالب  اجرای این طرح، 18 حلقه چاه  غیرمجاز مسدود شده   و ازانجام  این اقدام و کنترل چاه های مجاز دارای اضافه برداشت ،به میزان  6 میلیون مترمکعب در سال   در مصرف آب صرفه جوئی شده است.

 محمد مهدی جوادیان زاده  افزود: در ادامه ی اجراي این طرح ،قراراست  30 حلقه چاه پر شود که تاکنون  18 حلقه چاه غیر مجاز ، پر و مسلوب المنفعه گردیده است.

وی  ادامه داد:  16 گروه گشت و بازرسی در استان  راه‌اندازی شده و  گروه‌های گشت و بازرسی‌ توانستند درخصوص جلوگیری از برداشت بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی و شناسائی چاه های غیر مجاز  اقدامات ارزشمندی  انجام دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد  خاطر نشان ساخت: هدف  در برنامه عملیاتی  ،نصب 277 دستگاه کنتور فهام بوده است که در شش ماهه اول سال جاری   269 دستگاه نصب و   نود و هفت  درصد پیشرفت داشته است .

  جوادیان زاده  اعلام کرد : هدف تعیین شده برای اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری  موجود  365پرونده بوده است که تا کنون  92 پرونده  اصلاح و تعدیل شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در پایان سخنانش تأکید نمود: امیدواریم با مساعدت، همکاری و حمایت مردم ، مسئولان کشور ، نهادها و دستگاههای اجرائی  در حفظ منابع ارزشمند آب زیرزمینی کشور برای نسل های آینده  پیشرفت چشمگیری داشته باشیم ،چرا که حفظ منابع آب،  حفظ  حیات و تمدن کشورمان است.

 گفتنی است طرح احیاء و تعادل بخشی از منابع آب زیرزمینی در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل افت ، کسری مخزن آبخوان‌ها و بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی ايجاد شده است .وزارت نیرو با تعریف طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در سال 84 برنامه‌های خود درزمینه را آغاز کرد ولی با توجه به بروز مشكلاتي در سالهای قبل و عدم تأمین اعتبار کافی، نتایج مطلوبی از طرح حاصل نشد.

با فعال شدن شورای عالی آب در دولت یازدهم، وزارت نیرو برنامه‌هاي خود را در قالب 15 پروژه به شورا ارائه و در تاريخ 25 شهريور 93 به تصويب اين شورا رسيد.همچنين شوراي عالي آب تکالیفی نیز برای برای وزارت خانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و کشور مشخص  نموده است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا