استاندار يزد گفت: دولت بايد با آگاهي نسبت به جايگاه و افتخار آفريني هاي مجموعه آموزش و پرورش استان، بر صيانت و ارتقاء اين جايگاه حساس باشد و از اين موفقيتها پاسداري نمايد و من نيز خود را موظف به طرح اين مباحث و تلاش در جهت تحقق اين موضوع ميدانم .

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، هفتمين جلسه شوراي آموزش و پرورش استان در سالجاري، صبح دوشنبه 22 آبانماه 1396 به رياست " محمود زماني قمي" در سالن زنده ياد حميديا برگزار شد.
استاندار يزد در اين نشست پس از استماع نظرات، پيشنهادات و گزارش ارائه شده از سوي مسئولين آموزش و پرورش استان در خصوص بيان ظرفيتها و افتخار آفريني ها و مسائل و مشكلات اين بخش از استان، ضمن تقدير و تشكر از تلاش همه دست اندركاران حوزه آموزش و پرورش استان، به طور خاص از حضور و نقش آفريني آقايان " بهارستان" و " رادمنش" به عنوان دو تن از پيشكسوتان عرصه تعليم و تربيت استان و همچنين خيرين مدرسه ساز ، قدرداني نمود.
" زماني قمي" سپس در ادامه با اشاره به افتخارات آموزش و پرورش استان يزد در سالهاي متمادي خاطر نشان نمود: بخشي از دغدغه هاي مطرح شده در اين حوزه، با ديگر استانها و سراسر كشور مشترك است اما آنچه منحصر به يزد و يزديهاست، قله هاي افتخاريست كه دانش آموزان يزد در ساليان پياپي آنرا فتح كرده اند كه اين مهم  براي ديگر استانها يك آرزوست.
وي با بيان اين نكته كه" در كنار اين افتخارآفريني ها، دغدغه هايي نيز وجود دارد" گفت: واقعيت اين است كه برخي آسيبها در كنار اين موفقيتها نمايان شده كه ميتواند در صورت عدم بررسي و چاره جويي مناسب و به موقع، مشكل آفرين باشد.
رييس شوراي آموزش و پرورش استان آنگاه از همه كارشناسان، پيشكسوتان و نخبگان اموزش و پرورش استان خواست تا فهرستي از آسيبهايي كه ميتواند به افتخار آفريني اين حوزه در استان آسيب برساند را تهيه و همراه با راهكار عملياتي براي رفع يا كاهش اين آسيب ها ارائه نمايند تا با لحاظ تغييرات ايجاد شده ميان نسلها و واقعيات موجود در جامعه، اين آسيبها كاسته و مديريت شود.
استاندار يزد تصريح كرد: بزرگترين ماموريت ما در حوزه فرهنگي مرتبط با آموزش و پرورش در استان يزد، توجه به اين آسيبها و ارائه برنامه و راهكار براي كاهش و رفع آنها و صيانت از افتخار آفريني هاي عرصه آموزش و پرورش استان است.
" زماني قمي" سپس با بيان اين نكته كه " اين افتخار آفريني ها تنها به واسطه سيستم دولتي و اداري در استان به دست نيامده " خاطر نشان نمود: بايد از خدمات و زحمات تك تك معلمين بزرگواري كه از ده ها سال قبل در اين استان با روشهاي منطقي و مناسب و مجاهدت و پايمردي، فرهنگ اين ديار را به سمت اين موفقيتها رهنمون شده اند به نيكي ياد كنيم و قدردان تلاشها و خدماتشان باشيم.
وي افزود: مجموعه آموزش و پرورش استان و آهنگ رفتاري همه معلمين در تمامي مقاطع تحصيلي، منجر به اين رويداد افتخار آفرين شده و اين افتخار در كارنامه همه آنها ثبت و ضبط شده است.
عالي ترين مقام اجرايي استان افزود: حقيقتا اگر بخواهيم در ايران الگويي كامل از همت و تلاش و سازندگي ارائه كنيم، ذهن همه به استان يزد رهنمون خواهد شد و اين امر تنها در عرصه آموزش و پرورش هويدا نيست بلكه در همه عرصه ها نمايان است و بديهي است كه دولت نيز بايد از اين جايگاه و ويژگي صيانت كند.
" زماني قمي" آنگاه به يكي ديگر از آسيبهاي كه ميتواند افتخار آفريني يزدي ها در عرصه آموزش و پرورش را تحت الشعاع قرار دهد اشاره كرد و گفت: مراكز آموزش عالي و آموزش و پرورش استان، هر ساله فارغ التحصيلان زيادي دارند اما مشكل اساسي اين است كه اين افراد " مهارت محور" نبوده اند و اين امر يكي از دلايل بالا بودن نرخ بيكاري ميان فارغ اتحصيلان استان يزد است.
وي خاطر نشان نمود: بايد براي رفع اين مشكل، به مسيري كه مجموعه دولت در سراسر كشور بدان رسيده عمل نمود و آن تعقيب ايده ها و خلاقيتها، تا خلق ثروت است.
استاندار يزد آنگاه ضمن اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص كسب مقام اول كشور از سوي استان در امر خلاقيت و توليد ايده در سه سال متوالي اخير، تصريح كرد: همه بايد مراقبت كنند كه اين ايده ها معطل نماند و به همين منظور در نظر داريم تا سامانه اي را با همكاري پارك علم و فناوري استان و مراكز آموزش عالي ايجاد كنيم تا دانشجويان و دانش اموزان ايده هاي خود را در اين سامانه تا خلق ثروت دنبال نموده و آنرا بدل به كار و اشتغال نمايند.
" زماني قمي" با بيان اين نكته كه " جز پرداختن به اقتصاد دانش بنيان ، راه ديگري براي كاهش نرخ بيكاري فارغ التحصيلان نداريم" خاطر نشان نمود: قطعا بايد بيشترسرمايه گذاري هاي جديد در استان، فن آورانه، هاي تك و در مسير تبديل ايده ها به ثروت و اقتصاد دانش بنيان باشد وقطعا وجه غالب مسير اقتصادي استان در دهه آينده به اين سمت است و اين مسير در استان يزد دنبال مي شود.
استاندار يزد آنگاه خطاب به مسئولين آموزش و پرورش و سازمان فني و حرفه اي استان تاكيد كرد: دستور كار نشست آتي شوراي آموزش و پرورش استان، ارائه طرحي براي افزايش مهارت آموزي و آموزشهاي فني و حرفه اي براي دانش آموزان است تا مجموعه استان نيز با آموزش و پرورش در اين مسير همراهي نمايد.
رييس شوراي آموزش و پرورش استان سپس افزود: از اينكه عضو چنين مجموعه اي هستم كه چنين افتخاراتي را كسب كرده، احساس افتخار ميكنم و در عين حال خود را موظف ميدانم مراقبت نمايم تا آسيبي متوجه اين مسير افتخار آفرين نشود و اين روند همواره بيشتر و درخشنده تر گردد و همه ما نيز اين مهم را بايد به عنوان يك تكليف در قبال آموزش و پرورش استان بدانيم و براي كاهش اين آسيب ها مشاركت و برنامه ريزي كنيم.
استاندار يزد آنگاه خطاب به دستگاه هاي خدمات رسان به آموزش و پرورش استان تاكيد كرد: توجه كامل به عدم قطع آب، برق و گاز مراكز آموزشي استان را در قالب بخشنامه اي به دستگاه هاي مربوطه ابلاغ خواهم كرد تا اين مشكل نيز با تعامل حل و فصل شود.
" زماني قمي" در پايان بر پيگيري رفع مشكلات و مطالب مطروحه در خصوص آموزش و پرورش استان در ملاقاتهاي آتي با رياست محترم جمهوري و وزرا تاكيد كرد و تصريح نمود: دولت بايد با آگاهي نسبت به جايگاه و افتخار آفريني هاي مجموعه آموزش و پرورش استان، بر صيانت و ارتقاء اين جايگاه حساس باشد و از اين موفقيتها پاسداري نمايد و من نيز خود را موظف به طرح اين مباحث و تلاش در جهت تحقق اين موضوع ميدانم و در اين مسير با كمك و همراهي همه شما گام برخواهم داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا