فرجام فاضلی در سی امین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان خاتم گفت: اگر آب ، این منبع اصلی در تولید محصولات کشاورزی را از دست بدهیم، اقتصاد و امرار معاش مردم شهرستان با مشکل مواجه می شود و بر همه ی ما واجب است تا حفاظت از منابع آبی و بهره وری صحیح از منابع آبی را سرلوحه کاری خود قرار دهیم .

وی خاطر نشان ساخت: شغل بیشتر مردم شهرستان خاتم  کشاورزی است و از این طریق امرار معاش  می نمایند  و موضوع آب  برای  مردم این شهرستان از اهمیت بالائی برخوردار است.

 فرماندار شهرستان خاتم   ادامه داد : در شهرستان خاتم بیش از 90 درصد از  آب استحصالی در بخش کشاورزی و مابقی  در بخش شرب و خدمات مصرف می شود.

فاضلی اعلام کرد : منابع آب  شهرستان  خاتم از طریق  چاه های کشاورزی عمیق و نیمه عمیق ،چشمه ها و قنوات تأمین می گردد.

فرماندار شهرستان خاتم تأکید کرد :  در بخش  کشا ورزی  و  در آبیاری  مزارع ، هدر رفت  آب زیاد است که باید با  اجرای سیاست های دولت در  استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار  بهره وری را افزایش دهیم   .

  وی در خصوص نصب کنتورهای حجمی بر روی چاه های آب کشاورزی شهرستان  خاتم  گفت :  در اجرای این طرح کار بسیاری خوبی در طی سالهای گذشته بویژه  در بخش مروست  صورت گرفته  و می توان گفت  صد در صد از چاه های کشاورزی مروست مجهز به کنتورهای حجمی شده است .

 فرماندار شهرستان خاتم ادامه داد : در شهر هرات حدود  40 درصد  از چاه های کشاورزی مجهز به کنتورهای حجمی شده  است و تا پایان سال جاری  بقیه  چاه های کشاورزی هم  به کنتورهای حجمی مجهز می شود تا  مدیریت بهره وری از آب به  خود کشاورزان سپرده شود.

فرجام فاضلی  ضمن  تشکر از بخشداری ، شورای اسلامی ،  مردم و کشاورزان به  دلیل حمایت و استقبال از    اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی اظهارداشت : استقبال و حمایت  مردم و کشاورزان  از اجرای این طرح  نشان دهنده این است که به اهمیت و ارزش آب پی  برده ا ند و نگران  آینده منابع آبی چه از لحاظ  کمی   و چه از لحاظ  کیفی می باشند.

  این مقام مسئول در مورد چگونگی اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی اظهارداشت: یک بازه زمانی را مشخص نموده  و  یک دوره  30 تا 45 روزه برای اجرای خاموشی چاه های کشاورزی  در نظر گرفته می شود که با  نصب کنتورهای حجمی ، به  بهره بردار اختیار داده می شود  که در طول سال چگونه  این آب را  مدیریت نماید  ، در چه فصلی بیشتر استفاده کند و در چه فصلی کمتر و به این نکته توجه داشته باشد که تا زمانی که کارت شارژ کنتور حجمی ،شارژ هست می تواند از آب استفاده کند  که بعد از آن دیگر آبی را در اختیار ندارد  و اگر هم آبی  بخواهد باید مبلغ زیادی را  پرداخت یا خریداری نماید  که این  امر امکانش خیلی کم است .

وی در مورد اثرات مثبت اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی  بر روی سفره های آب زیرزمینی  گفت : اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی  طی سالهای گذشته ، تأثیر بسیار مثبتی بر روی  سطح سفره آب زیرزمینی داشته و افت سطح آب زیرزمینی کاهش یافته و در برخی از مناطق قنواتی که خشک شده بودند آبدار شدند .

 در ادامه  معاون حفاظت و بهره برداری شر کت آب منطقه ای یزد  با بیان این مطلب که   هدف اصلی از خاموشی  زمستانه چاه ها ی کشاورزی تحویل حجمی آب به کشاورزان است گفت : طرح خاموشی چاه ها طبق  جدول زمان بندی  که  مشخص گردیده  اجرا می شود  و مدیریت آن باید به  گونه ای انجام شود که کشاورزان  متضرر نشوند.

  سید محمد طباطبائی افزود :  برداشت بی رویه از چاه ها ، موجب  افت  سطح آب  زیرزمینی در دشت می شود وباید برداشت ها  به اندازه حجم مجاز در  پروانه هایی که برای چاه ها صادر شده و با اضافه  برداشت ها و چاه های غیر مجاز برخورد قانونی شود ،  تا  بتوان دشت ها را به تعادل برسانیم .

وی ادامه داد : دلیل  اصلی نصب کنتورهای هوشمند و تحویل حجمی آب  ، تحویل آب براساس  پروانه به بهره برداران است  که در حال حاضر متأسفانه بیشتر اضافه برداشتی که در دشت داریم به خاطر  اضافه ساعت کارکرد است مثلاً  ساعت کارکرد 5 هزار ساعت تعریف شده ولی مشاهده می شود بعضی از چاه ها با توجه به ترکیب های کشتی که انجا م می دهند و یا زمانی که به  آب نیاز ندارند و از چاه استفاده می نمایند  به بالای 8 هزار ساعت می رسد این 3 هزار ساعت اضافه برداشت است  که  وضعیت سفره را بحرانی می کند .

طباطبائی  اظهارداشت :  به دلیل برداشت هایی که در حاشیه کویر انجام شده  ، افت موضعی در منطقه بوجود می آید که  جهت جریان آب زیرزمینی به جای این که از کوهستان به کویر جریان یابد  برعکس از کویر  به  سمت دشت می رود،همانطور که در حاشیه  دشت مروست  آب به شدت شور شده است.

وی   در مورد جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب ابرازداشت: سیاست کلی دولت و وزارت نیرو جداسازی انشعاب آبیاری فضای سبز  از شبکه  آب شرب شهری و روستائی  ، استفاده از آب خام  تصفیه نشده  و آب چاه های بی کیفیت  برای آبیاری  فضای سبز می باشد  .

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد  از شورای حفاظت از منابع آب استان و شهرستانها  خواست تا با توجه به مصوبه شورای  عالی  آب کشور هیچ انشعاب جدیدی توسط شرکت آب و فاضلاب به شهرداری ها اختصاص داده  نشود و انشعابات موجود هم قطع و به جای آن از آب چاه هایی که مناسب شرب نمی باشد، استفاده نمایند.

 وی  در پایان سخنانش با بیان این مطلب که  براساس  دستورالعمل وزارت نیرو ، نصب آب شیرین کن بر روی چاه ها ممنوع می باشد تأکید کرد :  ممنوعیت نصب آب شیرین کن بر روی چاه ها مورد تأیید   کلیه نمایندگان  کشاورزان  در جلسه شورای حفاظت قرار گرفت و  با نصب آب شیرین کن مخالفت نمودند چراکه نصب آب شیرین کن خسارات جبران ناپذیری به سفره  آب زیرزمینی وارد می کند.

گفتنی است سی امین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان خاتم با حضور فرماندار شهرستان خاتم ، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد و جمعی از مسئولین این شهرستان در فرمانداری شهرستان خاتم تشکیل شد و  در پایان جلسه از تلاش های جواد منصوری  رئیس اداره منابع آب شهرستان خاتم قدردانی و مجید  زارع  بیدکی به عنوان  رئیس جدید اداره منابع آب این شهرستان معرفی گردید.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا