وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ممنوع شدن برگزاری آزمون و ارائه کتاب کمک‌آموزشی در دوره ابتدایی، گفت: نظام پرداختی به معلمان ایران جزو پایین‌ترین کشورهاست.

یزدفردا:وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ممنوع شدن برگزاری آزمون و ارائه کتاب کمک‌آموزشی در دوره ابتدایی، گفت: نظام پرداختی به معلمان ایران جزو پایین‌ترین کشورهاست.

پانا : شورای عالی آموزش و پرورش حذف امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص را تصویب کرد.
 

شورای عالی آموزش و پرورش در اولین گام برای کاهش استرس و افزایش نشاط در مدارس؛ حذف امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص را تصویب کرد.

همچنین در این شورا تصویب شد تجویز کتابهای کمک درسی ممنوع است.

این اقدام به منزله کاهش اضطراب دانش آموزان دوره ابتدایی برای آزمون ورودی مدارس مذکور ارزیابی می‌شود.

پیش از این بطحایی وزیر آموزش و پرورش از حاکمیت آزمون در نظام آموزشی انتقاد کرده بود

به گفته وزیر "مشکل ما در آموزش پرورش این است که بچگی را از بچه‌ها گرفته ایم و نتیجه‌گرا شده‌ایم"

بطحایی در همین راستا وعده داد که در گام اول حاکمیت آزمون در دوره ابتدایی کنار گذاره می‌شود.

سید محمد بطحایی در برنامه تلویزیونی پیش‌‌رو در خصوص طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس اظهار کرد: نگاه بنده به سوالات نمایندگان مجلس و طرح استیضاح آنها، کمک به آموزش و پرورش است، اما باید توجه داشت که این وزارتخانه یکی از پیچیده‌ترین دستگاه‌های کشور بوده که مخاطبان بسیاری دارد، به گونه‌ای که 25 میلیون نفر از جمعیت کشور جزو مخاطبان آموزش و پرورش هستند و هر تصمیم در این نهاد جمعیت زیادی از کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در این شرایط نمایندگان مجلس باید در کنار آموزش و پرورش باشند و به این وزارتخانه کمک کنند.

وی افزود: تصویر آینده هر جامعه‌ای از تصویر امروز مدارس آن قابل پیش‌بینی است یعنی اگر می‌خواهیم بدانیم آینده ایران به ویژه در مسائل اجتماعی چگونه است می‌توان از وضعیت امروز مدارس به آن پی‌برد.

* امیدوارم استیضاح وزرای آموزش و پرورش برای مسائل عمیق این وزارتخانه باشد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که به دلیل مخاطبان گسترده این وزارتخانه و مطالبات متعدد دائماً ذره‌بین بر روی آموزش و پرورش وجود دارد،گفت: طرح استیضاح هنوز خیلی جدی نیست و در تلاش هستیم تا مشکلات نمایندگان مجلس که بخشی از آن مربوط به انتصاب مدیران در استان‌ها است، برطرف شود اما امیدوارم اگر روزی استیضاحی مطرح می‌شود برای مسائل عمیق آموزش و پرورش باشد نه مسائل جزئی.

* در آموزش و پرورش دانش‌آموزان را اذیت می‌کنیم

بطحایی با اشاره به این که در آموزش و پرورش بچه‌ها را اذیت می‌کنیم تصریح کرد: دانش‌آموزان در مدرسه راحت‌ نیستند و احساس آرامش نمی‌کنند که بخشی از این معضل ناشی از برنامه‌های درسی و آموزشی است و در مدارس مواردی را آموزش می‌دهیم که خارج از مدرسه مورد نیاز دانش‌آموزان نیست.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش از کیفیت لازم برخوردار نیست و مبنای برنامه درسی باید نیاز فردی و اجتماعی دانش‌آموزان باشد تا آن‌ها گفت‌وگو، مطالعه، استدلال و تحمل را در مدرسه بیاموزند اما در این رابطه بسیار کم کاری می‌شود، باید متناسب با نیازهای روز دانش‌آموزان محتوای برنامه‌های درسی و روش تدریس معلمان تغییر پیدا کند.

* بخش‌های دشوار سند تحول بنیادین اجرا نشده است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: سند تحول یکی از بهترین اسناد بالادستی است و نقشه راه را برای ما ترسیم کرده، اما در 6 سالی که این سند ابلاغ شده است با محدودیت منابع و امکانات برای استقرار آن مواجه بودیم و بر خلاف تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر اجرای متوازن سند تحول شاهد بودیم در مواردی که کار سخت بوده و امکانات بیشتری نیاز داشت اجرای سند پیش نرفته است.

بطحایی تصریح کرد: بخش‌هایی از سند تحول بنیادین فراسازمانی است که در این رابطه نمایندگان مجلس می‌توانند به ما کمک بسیاری کنند، همچنین به همراهی سایر نهادها نیاز داریم به عنوان مثال در بخش مهارت‌آموزی اگر دستگاه‌هایی که مسئول هستند با آموزش و پرورش همراه نشوند نمی‌توان کار را پیش برد.

وی فزود: در 6 سال گذشته یک سوم از سند تحول بنیادین اجرا شده است اما شامل بخش‌های ساده و راحت است و دو سوم باقی‌مانده سند که اجرا نشده بخش‌های دشوار آن است.

* نظام آموزشی هیچ کشوری به اندازه ایران متمرکز نیست

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که 105 هزار مدرسه در کل کشور داریم و هر سال 138 میلیون جلد کتاب درسی چاپ و توزیع می‌شود عنوان کرد: در این شرایط به آسانی می‌توان از آموزش و پرورش ایراد گرفت و بخشی از مشکلات ما به دلیل روش‌های بسیار سنتی و متمرکز است، نظام آموزشی هیچ کشوری به اندازه ما متمرکز نیست و شاهد تمرکز شدید در تصمیم‌گیری‌ها هستیم، به گونه‌ای که از نیروهای توانمند در سطوح پایین‌تر کمتر استفاده می‌شود و تمایل بیشتری وجود دارد تا تمام کارها در سطح ستاد انجام شود.

بطحایی خاطر نشان کرد: در سال‌های پس از انقلاب پیشرفت در حوزه آموزش و پرورش به ویژه در جنبه‌های کمی قابل توجه است به گونه‌ای که امروز از هر 100 دانش‌آموز ابتدایی فقط 2 نفر بیرون از مدرسه هستند و پوشش تحصیلی در این دوره 97.5 درصد است.

وی افزود: در سال‌های پس از انقلاب در حوزه آموزش و پرورش پیشرفت داشتیم، اما سرعت تغییرات جامعه سریعتر از سرعت حرکت ما است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که در آموزش و پرورش تصمیم گرفتیم تا برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی کتاب‌های کمک‌آموزشی و آزمون‌های متعدد تجویز نشود، بیان کرد: هم اکنون خانواده‌ها احساس می‌کنند در رقابتی قرار دارند که فرزندشان باید پیروز شود و گاه از دانش‌آموز کلاس سوم دبستان تا شانزده مرتبه آزمون تستی در طول یکسال تحصیلی اخذ شده است، در حالی که او در این سن باید به بازی بی‌اندیشد و نیاز است تا دانش‌آموزان مهارت‌های زندگی جمعی را در مدرسه تمرین کنند، اما بیشتر وقت آنها صرف محفوظات می‌شود.

* پایان برگزاری آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برای ورود به پایه هفتم

بطحایی ادامه داد: امروز مصوبه‌ای را در آموزش و پرورش داشتیم که براساس آن برگزاری هر آزمون در دوره ابتدایی و تجویز کتاب‌های کمک آموزشی ممنوع است و برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم آزمون برگزار نخواهیم کرد.

وی با اشاره به مسئله معیشت معلمان خاطر نشان کرد: این موضوع از گذشته‌های دور وجود دارد و همواره معلمان نسبت به سایر کارکنان دولت سطح دریافتی پایین‌تری دارند و مسئولان نیز همواره تلاش کرده‌اند آنها را به سطح قابل قبولی از معیشت برسانند، اما به 2 دلیل این اتفاق نیفتاد از جمله این که مجلس دائم توپ را به زمین دولت انداخته و می‌گوید اگر پیشنهاد ویژه‌ای برای افزایش حقوق معلمان دارید ارائه دهید تا آن را مصوب کنیم، از سوی دیگر دولت می‌گوید شما از وضعیت درآمدهای خزانه مطلع هستید و در این شرایط امکان نداریم تا حقوق معلمان را در کوتاه‌ مدت افزایش دهیم؛ به همین دلیل دائم شاهد هستیم که این موضوع بین دولت و مجلس پاس داده می‌شود.

* نظام پرداخت حقوق به معلمان در ایران جزو پایین‌ترین کشورهاست

وزیر آموزش و پرورش گفت: کشور ما در پرداختی به معلمان جزو پایین‌ترین کشورهاست و حتی نظام پرداخت حقوق معلمان در کشور‌های همسایه بسیار بهتر از ایران است، همچنین در رتبه‌بندی حقوق کارکنان دولت معلمان یکی از کمترین میزان دریافتی‌ها را دارند.

بطحایی اظهار کرد: تا زمانی که معلم برای حداقل معیشت مجبور به داشتن شغل دوم است نمی‌تواند با کیفیت کار کند و برای بهبود وضعیت فعلی نیازمند افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش و از سوی دیگر توجه تمام ارکان حاکمیت به این وزارتخانه هستیم.

وی درباره خصوصی‌سازی مدارس تصریح کرد: تقریباً در تمام کشورها صرف‌نظر از نظام حاکم اقتصادی، هزینه آموزش عمومی بر عهده دولت‌هاست اما اجرای آن دولتی نیست؛ یعنی می‌گویند هزینه هر دانش‌آموز را دولت به بخش خصوصی می‌دهد و خود به عنوان ناظر فعالیت می‌کند که در صورت بروز خطا از سوی بخش خصوصی با آن برخورد کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در کشور ما مدارس غیردولتی فعالیت می‌کنند و اگر مدارس غیردولتی شهرهای بزرگ به ویژه تهران را کنار بگذاریم میانگین تفاوت کیفیت در مدارس دولتی با غیردولتی‌ها تفاوت چندانی ندارد.

بطحایی درباره مدارس خرید خدمات آموزشی گفت: براساس قانون مجلس این طرح فقط در مناطق محروم و جاهایی که معلم نمی‌رود یا تعداد دانش‌آموزان از حد نصاب پایین‌تر است، اجرا می‌شود به گونه‌ای که موسس غیردولتی دانش‌آموزان را آموزش می‌دهد و معلم را البته با تایید گزینش از سوی آموزش و پرورش تامین می‌کند که ما بابت هر دانش‌آموز به موسس هزینه پرداخت می‌کنیم و با این روش توانستیم 160 هزار دانش‌آموز مناطق محروم را که به مدرسه نمی‌رفتند به مدارس بازگردانیم.

* حتی اگر استیضاح شوم مدیری که گرایش سیاسی دارد انتخاب نمی‌کنم

وی درباره انتصابات سیاسی در آموزش و پرورش عنوان کرد: وقتی نگاه سیاسی بر تصمیم‌سازی ما حاکم شود از ماموریت اصلی تعلیم و تربیت باز می‌مانیم. بنده به هیچ عنوان مدیری که گرایش سیاسی داشته باشد را حتی در صورت استیضاح انتخاب نخواهم کرد و اگر بخواهم بعضی را صرفاً به دلیل آن که گرایش سیاسی او با من یکی است به آموزش و پرورش صدا کنم برای این وزارتخانه سم است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان در خصوص پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: قوه‌قضائیه تمام قد پای موضوع ضایع شدن حقوق معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان ایستاده است و بنده نیز تا آخرین گام برای بازگرداندن پول معلمان تلاش می‌کنم، اما آنها نگران نباشند اینگونه نیست که تمام پول آنها از بین نرفته است؛ البته اختلاس‌هایی صورت گرفته و وام‌هایی از سوی بانک سرمایه بدون دریافت وثایق لازم پرداخت شده که برنگشته است.

بطحایی ادامه داد: نتایج تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به زودی منتشر می‌شود، همچنین در حال اصلاح ساختار صندوق هستیم و از چند ماه آینده 3 نفر از نمایندگان معلمان در ترکیب هیئت امنای صندوق حضور می‌یابند تا اطمینان خاطر بیشتری برای جامعه فرهنگیان ایجاد شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا